Jump to content
Annons

Den Nya Forumgenerationen


Valle

Recommended Posts

berezovskii-boris-understanding-the-leadership-of-stalin-come-forward-with-communism.jpg

DET blåser kalla vindar över Studio Forum just nu. Kanske besannas mitt kvasi-siande om att forumet inte överlever sin tioårsdag. Kanske inte. Vilket fall som helst har det börjat bullra borta i horisonten. En farsot är definitivt på väg...

Min person här på forumet har alltid varit densamma. Jag är mån om att hålla en konsekvent linje. Jag är ingen som stöddar mig åt ena hållet och kiss ass åt det andra; jag står bergfast i mitten (vilket förstås kan tolkas som att jag både stöddar mig och kiss ass). De som känner mig (och jag menar inte bara IRL) vet att jag har bestämda uppfattningar, som vilken annan forumist som helst, men att jag struntar i den värsta "bomullsinlindningen"; sådant är bara tidsödande metod att maskera vad man egentligen har på hjärtat. Det är bara åt gravida kvinnor man "lindar bomull" – inte stora, vuxna män, för helvete!

Jag är skitjävlasäker på att det mesta jag bidrar med till forumet är uppskattat av de flesta. Ibland startar jag kanske megalomaniska trådar som bara handlar om mig, mig, mig, där jag ska få mig själv att framstå som något hippt och speciellt, jämte diverse inlägg där jag raljerar och krämar på. Och i enstaka fall skriver jag Off Topic – som vilken annan forumist som helst kan göra. Och så har jag förhållit mig sedan 12 december 2003.

Men något har hänt. Ett sorts forumgenerationsskifte håller på att ske – och då syftar jag inte på medlemmars fysiska ålder, utan på den sammanlagda medlemstiden. Den som var 18 år gammal och gick med samtidigt som jag (när jag var 35) tillhör samma, "gamla" generation. De senaste årens registreringar, oavsett ålder, är alltså Nya Generationen.

Jag märker vindarnas förändring mycket i det att jag blir "tillsagd" allt oftare; mina trådar rensas, kapas och/eller flyttas till OT på tveksamma grunder; jag får en massa nonsens-PM; och jag har till och med fått smaka på hot. Detta är självklart resultatet av den Nya Generationens revolution vars kämpar verkar komma från en värld där allting måste lindas in i bomull och där ifrågasättande av åsikt är helt oacceptabelt. Säger du rakt ut vad du menar är du forum-fiende. Man ska inte säga "Jag tycker att du har fel". Man ska säga "Det är säkert jag som har fel, men jag tror ändå i motsatts till vad du kanske menade..." Ja, just så inkonsekvent ska man uttrycka sig. Snacka om att pissa i igloo!

Det värsta med allt – för mig, förstås, och som ett resultat av ovan – är att "yttrandefriheten" på forumet inskränks samtidigt som "straffpolicy" för brott mot forumreglerna blir strängare. Det är INGEN bra utveckling, men har givetvis haft viss effekt på mig. Jag kom nämligen på mig själv nyligen när jag konfronterade ett inlägg där jag hade blivit psykoanalyserad av en dubbelmoralist, att Ooops, det där kommer definitivt att skapa ett hagel av personangreppsanklagelser.... Och jävlar vad rätt jag hade. Nu kan man ju fråga sig; varför tänkte jag så och hur kom det sig att jag kände visst obehag inför eventuella reaktioner?

Var det för att jag:

- ... har börjat inse att jag är en hemsk person?

- ... har uttryckt mig hårdare än jag gjort tidigare?

- ... aldrig tidigare har haft respekt för forumreglerna?

Nej! I helvete heller! Jag är den jag alltid har varit. Svaret är förstås den Nya Generationen, dess nitiska moralpoliser, nyinbillade PK:are samt osäkra stackare med nerverna utanpå kroppen som gör allt för att peka finger, skrika och böla så fort något ifrågasätts eller meddelas i klartext.

Mitt "obehag" har lite att göra med att jag faktiskt trivs här men samtidigt inser att jag nu måste dras med Nya Generationens nya gehörvunna regler. Jag har visserligen utannonserat ett löfte och datum då jag odramatiskt och på egen begäran kommer att släcka ner mitt konto (men det har ingenting med "illa behandlad" att göra). Fram tills dess är det enda hoppet för nitiska moralpoliser, nyinbillade PK:are samt osäkra stackare med nerverna utanpå kroppen att jag blir avstängd i förtid.

Jag trodde aldrig jag skulle behöva säga det här: Men man kan fan inte lära en gammal hund sitta.

OK, plats för Oscarsstatyett här...

Aahhh... det var länge sedan!

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klart man ska ifrågasätta om man inte har samma ståndpunkt. Man får räkna med få reaktioner. Sen om man väljer att bemöta kritken eller inte är upp till en själv. Klart man får tycka som man vill men man får då räkna med att irritation.

Jag personligen tycker bara det är kul med ifrågasättande. Ifrågasätter till och med mig själv hela tiden. Så man utvecklas.

/Andra generationens studioforumist

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju sant. Folk kanske är mer fixerade vid den egna personen än vad som var vanligt förekommande förut, och därför tolkar ifrågasättande av åsikter/tips/hyllanden/sågningar som angrepp på sig själva. Jag har inte varit medlem särskilt många år, men jag håller med om att forumet är mer av ett eksem än tidigare.

Det vill säga lättirriterat, fjällande och i ständigt behov av lindrande smörja.

Damn, det där var bra sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är en naturlag. TIll slut måste ett forum nå den punkt där den generelle användaren har nått den grad av bildning inom sitt område där han/hon ej längre aktivt söker efterfråga flera kunskaper. Detta vägs under ett forums första fas, vi kan kalla den "Konstruktionsfasen", upp av att medlemsantalet befinner sig i ständigt ökande. Detta gör att det samlade icke tillfredsställda kunskapsbehovet hela tiden ökar tillsammans med den reella samlade kompetensen på forumet, vilken också stadigt växer. Til slut planar det helt enkelt ut, folk har fått svar på sina frågor, känner varandras kompetens och i ett litet land som Sverige kanske den punkten nås tidigare än i exempelvis USA? Forumets tillväxt består i denna nuvarande (sista?) fas mestadels av människor med samma frågor som tidigare nyrekryteringar, med den skillnaden att det mesta redan avhandlats i gamla trådar och således inte stimulerar fram några nya diskussioner.

återstår gör endast det ändlösa gnabbandet. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte jag SÅ ny. Har hängt pÅ forumet i ett antal År. Jag blev däremot medlem för inte sÅ länge sen. I see your point. Men Å andra sidan tycker jag att man inte ska dra alla över en och samma kamm.

EDIT: What I'm trying to say is att det finns rövhÅl i alla Åldrar. Jag har sätt folk (av den nya generationen) blivit idiotförklarade av "den äldre", som du pÅstÅr dig tillhöra. Jag tycker att om man som du, tillhör den äldre generationen, ska visa vart skÅpet ska stÅ, vara artig och hjälpsam till nya medlemmar med sina problem, oavsätt hur dumma frÅgeställningarna är.

Nu säger jag inte att ALLA är sÅ.. that's just my point. Det finns stjärnor och rövhÅl i alla kategorier. även om jag fortfarande kan hÅlla med dig till en viss grad.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

The end?

Kanske inte för forumet som tjänst, och kanske inte heller för ett ställe dit man vänder sig till för tekniska frågor. Men definitivt slutet för ett forum där musiker har förmågan att acceptera såväl negativ som positiv kritik. Det ska lindas!

EDIT: Grovt syftningsfel (såg jag lite väl sent, kanske)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns rövhÅl i alla Åldrar. Jag har sätt folk (av den nya generationen) blivit idiotförklarade av "den äldre", som du pÅstÅr dig tillhöra. Jag tycker att om man som du, tillhör den äldre generationen, ska visa vart skÅpet ska stÅ, vara artig och hjälpsam till nya medlemmar med sina problem, oavsätt hur dumma frÅgeställningarna är.

MÅnga frÅn den Nya Generationen idiotförklarar egentligen sig själva eftersom det är den slutsatsen de drar av ett rakt och ärligt svar. Jag refererar till de inte allt för obekanta "Vilket ljudkort ska jag köpa"-trÅdarna.

Samma sak gäller "var skÅpet ska stÅ". Det är ju precis det i alla fall jag gör. Om nÅgon ställer en tusengÅngerförrfrÅgad-frÅga med underlÅtelse att först ha gjort en sökning, sÅ fÅr denne detta som svar. Det har ingenting alls att göra med "dumma frÅgor"; men det tolkas gärna sÅ av Nya Generationen själv när svaren inte är vad de kräver.

Nu var ovanstÅende bara exempel.

EDIT: ÅÅÅÅÅ

EDIT (2): AlltsÅ, fan, inget hjälper mot dessa ÅÅÅÅ

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Heja Valle! Det var länge sedan du startade en traditionell fredagstråd, men denna känns som en klockren sådan. Plockar fram chipsen... 😉

Det kan nog stämma att kunskapsnivån höjs generellt med tiden. De som tröttnar drar nog vidare - eller så kanske vissa av dem stannar kvar och försöker provocera för att ha något att göra, typ...

Sedan förekommer det vissa nya medlemmar (dock långt ifrån alla, även om det nog är lätt att tro det) som slänger ut frågor utan att ha minsta tanke på att försöka hitta svaren själva i manualer eller genom att söka - och som blir förbannade när de inte får exakt det svar som de vill ha, eftersom de helt enkelt förväntar sig att alla andra finns till för att serva dem.

Sedan har man majoriteten av medlemmarna, som helt enkelt tycker att det är kul att diskutera och försöka komma fram till nya insikter genom diskussionerna.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har helt fel, Valle. I det här med den nya generationen men ibland även om att man bara ska gå på med järnbeskodda sjumilastövlar. Hur det än ligger till med det så tror jag snarare att forumet (forat) nu bemannas av ett gäng synnerligen glada moderatorer som gärna plockar väck saker. I mitt tycke är det till mycket stor del saker som borde plockas väck. Enkelt som så.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig: Mm. Ja. Men jag tror det handlar mycket om människan också. Jag tror Studio Forum från början hyste en viss gemensamskap då vi möttes i vårt intresse Musiken. På senare tid har det växt, blivit mer av en allmän plats, som e.x plattan i sthml. Då gnäbbas det mera, när människor inte möts och ser varandra, och poliserna får rycka ut oftare. Men eftersom poliserna inte får nån lön, så skiter dom i plattan tillslut. Om vi däremot redan från början hälsar på varandra (läs slår varandra i ansiktet) så vi vet vart vi har varandra, så kommer konflikterna ta slut, och vi får en chans att bli vänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

<p>Om folk bara tänkte till, och lurade ett tag själv på vad det är man frågar, svara på osv så skulle nog mycket käbbel undvikas.</p>

<p>Men det är väl samma som på krogen, vissa hamnar alltid i slagsmål och andra inte... Vet inte om det beror på ny generation eller vad det är... </p>

<p> </p>

<p>Sen, om man inte håller på att följa upp ev. påhopp, bara strunta i det, så blir det ju ganska uddlöst också för dom troll som lufsar runt här. </p>

<p> </p>

<p>Som en gammal färgklick på forumet (Danny Cort... btw vart tog han vägen?) sa; &quot;...In the end, It´s just music, isnt it?...&quot;</p>

<p> </p>

<p>Skål på er å glad fjärde advent. Nu blire glögg!  </p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div>

EDIT; Vaifanken blir det en massa konstiga tecken i mitt svar för? Aja...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

så tror jag snarare att forumet (forat) nu bemannas av ett gäng synnerligen glada moderatorer som gärna plockar väck saker.

Jo, så klart. Fast jag tror snarare att det är en effekt av de påtryckningar den Nya Generationen har utövat på Högsta Ledningen under den senaste tiden. Det är mycket möjligt att de glada moderatorerna gärna plockar väck saker; men det glada bortplockandet resulterar å andra sidan i dels trådar som tappar tråden (no pun intended), dels dyrktrådar där TS hyllas till hjälte (allt "negativt" är ju bortplockat på den Nya Generationens begäran).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kör jag lite OT, men

Senast aktiv Okt 25 2007 23:19

Vad hände med Hacke då?

Intressant tråd förövrigt!

Hackeman finns kvar, jag vet att han var inne i fredagstråden för någon månad sedan. Men han har startat eget företag och har väl inte lika mycket tid som oss andra, dessutom vänsterprasslar han med fejjan där han uppdaterar ganska ofta.

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

vAD VILL MAN HA SAGT MED DENNA TRÅDEN EGENTLIGEN?

Om man ska uttrycka sig lite politiskt, sÅ kan man väl säga att nÅgon har ropat "All Makt Åt Folket" och att forumet därmed är pÅ väg mot sin undergÅng.

Enligt min mening, alla fall!

Och jag älskar alla. Och ingen är läskig.

Link to comment
Dela på andra sajter

"there's a difference between being frank and being dick" som någon säger i någon film någon gång. jag håller med om att folk i allmänhet är alldeles för försiktiga med att säga vad de tycker. däremot tycker jag också att du kan gå på lite onödigt hårt ibland.

men jag hoppas att du har fel och att forumet överlever ett tag till. jag tycker om studio.forum. bråken också 😄

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha Valle.

Du ser en konflikt. Right. Och var vill du gå härnäst? Lösa den? Eller är ditt syfte med tråden att berätta att du har lite mer rätt än många andra? Därför att du har varit här längst?

För det är inte så enkelt att du bara vill fredagstjafsa lite. Inte denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska uttrycka sig lite politiskt, sÅ kan man väl säga att nÅgon har ropat "All Makt Åt Folket" och att forumet därmed är pÅ väg mot sin undergÅng.

Jo de e min känsla oxÅ egentligen.

...fast den känslan har jag haft länge. Tror samtidigt att forumet är seglivat och kommer att finnas i resten av vÅra liv.... InnehÅllet kan nog ändras mÅnga gÅnger däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser en konflikt. Right. Och var vill du gå härnäst? Lösa den? Eller är ditt syfte med tråden att berätta att du har lite mer rätt än många andra? Därför att du har varit här längst?

För det är inte så enkelt att du bara vill fredagstjafsa lite. Inte denna gång.

Det har aldrig varit mitt syfte att bara fredagstjafsa lite, någon gång. Mina syften har varit högre än så. Inte heller har jag mer rätt än många andra (det är ju faktiskt något jag ofta gapar om – att ingen har "rätt" eller "fel"), då vore jag ju riktigt taskig. Och jag är ingen taskig person.

Min tråd handlar dels om att jag "plötsligt" drabbats av inskränkt yttrandefrihet, dels att det daltas för mycket med den Nya Generationen. Hur ända in i bomben skulle jagkunna "lösa" sådant...

Fast lite tjafs är det nog...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig blivit censurerad. Tror jag... fattar inte vitsen att vara så elak heller. Jag var bättre på det förr.

I morrn ska jag på turné till utlandet med bandet. Fan vad läckert. Vi har repat som satan varje dag, vi lät skit i början, igår och idag var helt överjävliga? Hör det till att skriva i denna tråd?

Håkan, Fender King.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...