Jump to content
Annons

Kvantisera eller inte?


ramoand

Recommended Posts

Annons

Senast jag höll på så hittade jag en kvantisering som bara kvantiserade lite i taget, vet inte vad det hette, men sjukt bra tyckte jag. Den drog ju bara noten en liten bit. Detta för att få det lite säkrare men att inte tappa känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dödkvantiserar det mesta - alltså timing; inte längd eller velocity... Vissa saker gör jag ibland en lösare kvantisering av. Svänget ligger i väldigt mycket högre grad i dynamikvariation än i variation av timingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå detta...

Något jag efterlyser i kvantisering men kanske helt har missat:

Jag spelar av naturliga skäl in mycket trummor. Jag vill kunna kvantisera

en viss not i relation till en annan not - inte till det förutbestämda grid

som ligger inne (till närmaste 64-del etc).

Säg att jag har lagt en trumtagning men vill att varje accentuerad crash ligger

24 ticks senare än själva kaggen. Jag vill kunna justera detta, men då i relation

till just dessa två noter, och INTE till något utanförliggande nät.

Är detta möjligt (i SONAR X1 för min del)? Interpolate?

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå detta...

Något jag efterlyser i kvantisering men kanske helt har missat:

Jag spelar av naturliga skäl in mycket trummor. Jag vill kunna kvantisera

en viss not i relation till en annan not - inte till det förutbestämda grid

som ligger inne (till närmaste 64-del etc).

Säg att jag har lagt en trumtagning men vill att varje accentuerad crash ligger

24 ticks senare än själva kaggen. Jag vill kunna justera detta, men då i relation

till just dessa två noter, och INTE till något utanförliggande nät.

Är detta möjligt (i SONAR X1 för min del)? Interpolate?

Du menar att du inte spelat till metronom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att du inte spelat till metronom?

Stämmer.

Ibland spelar trion in till click, men lika ofta kör vi utan.

Jag vill kunna kvantisera noterna i relation till sig själva alltså.

Finns den funktionen någonstans? Kanske nå't i stil med snap-to-note

fast med kvantiseringstouch?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer.

Ibland spelar trion in till click, men lika ofta kör vi utan.

Jag vill kunna kvantisera noterna i relation till sig själva alltså.

Finns den funktionen någonstans? Kanske nå't i stil med snap-to-note

fast med kvantiseringstouch?

Inte som jag känner till, programmet måste ha grundtempot som utgångspunkt för att kunna beräkna. Men kanske finns det någon annan magi, får se om någon annan kan hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kvantiserar oftast till hela 16 delar eller vad som nu är lämpligt.

Otajt bara för att man skall få det man spelar mer lajvigt tycker jag oftast bara låter kass. Kvantisera på!

En funktion som jag använder mycket är att man tex kan sno grooven från en rexloop och applicera på ens egna trummor och bas.

I Reason finns en en funktion som heter get groove from clip det borde finnas liknande i Sonar.

I dom flesta sequensers finns det groove templates som man kan använda sig av för att få ett annat sväng om man inte är så svängig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvantiserar när det behövs kvantiseras helt enkelt. Jag brukar dock nästan alltid försöka ha något eller några instrument som inte är så hårt kvantiserade. En shaker eller tamburin som inte ligger snortight på griden hela tiden kan göra ganska mycket för "livet" i en låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå detta...

Något jag efterlyser i kvantisering men kanske helt har missat:

Jag spelar av naturliga skäl in mycket trummor. Jag vill kunna kvantisera

en viss not i relation till en annan not - inte till det förutbestämda grid

som ligger inne (till närmaste 64-del etc).

Säg att jag har lagt en trumtagning men vill att varje accentuerad crash ligger

24 ticks senare än själva kaggen. Jag vill kunna justera detta, men då i relation

till just dessa två noter, och INTE till något utanförliggande nät.

Är detta möjligt (i SONAR X1 för min del)? Interpolate?

I Logic kan man skapa en så kallad groove template efter till exempel baskaggen, sedan kvantiserar man det man vill enligt baskaggens groove template

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - bara så det inte är några missförstånd:

Det svänger redan utav helvete (nåja), och jag vet att jag kollat igenom groove templates i SONAR

tidigare, men vet inte riktigt om det är applicerbart på jazzmetal i 13/8 där vi ständigt

skiftar taktarter och dynamik. Teoretiskt sett borde jag ändå kunna lägga min midikagge på ett separat

spår och isf göra ett groove template av HELA spåret? En loop som är på sex minuter typ.

Denna ska dock inte ändras utan vissa övriga utvalda element ska rätas in (eller ut) i ledet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokkvantiserar! Ett jävla hittepå att det skulle svänga mer om det är lite otajt i trummorna.

Övriga instrument får "leva" mer och det gör det ju naturligt. Inte en basist eller gitarrist i världen lirar 100% i tajmingen.

Även om man skulle gå in och editera som en tok!

Men med det sagt så betyder det inte att det inte skulle kunna svänga bara för att det inte är 100%. Ta ex rockabillyband där det är en jävla soppa och där svänger det så det svartnar. MEN å andra sidan. Vilka rockabillyband går in i studio och lägger midi? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde skriva att det främst är housemusik jag sysslar med och det jag tänkte på var mest syntar och bas. jag brukar kvantisera rätt mkt där så jag kanske ska göra det lite mindre..

Varför det? Fick du känslan av svaren att det är fel att kvantisera?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Glömde skriva att det främst är housemusik jag sysslar med och det jag tänkte på var mest syntar och bas. jag brukar kvantisera rätt mkt där så jag kanske ska göra det lite mindre..

House genren bygger på Roland 909 och maskiner som är step programerade.

Kvantisera allt bushårt!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde skriva att det främst är housemusik jag sysslar med och det jag tänkte på var mest syntar och bas. jag brukar kvantisera rätt mkt där så jag kanske ska göra det lite mindre..

Sammanfattningen i denna tråd lyder snarare kvantisera mera... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det? Fick du känslan av svaren att det är fel att kvantisera?

Nej inte att det är fel, men jag brukar kvantisera allt 100% och jag funderar på om det verkligen är rätt väg att gå..

House genren bygger på Roland 909 och maskiner som är step programerade.

Kvantisera allt bushårt!

Tappar man inte lite av svänget o dynamiken då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte att det är fel, men jag brukar kvantisera allt 100% och jag funderar på om det verkligen är rätt väg att gå..

Helt rätt - åtminstone om du bara kvantiserar timingen.

Tappar man inte lite av svänget o dynamiken då?

Inte genom att kvantisera timingen. Svänget sitter som sagt i dynamken - inte i att det låter otajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! 🙂 Brukar ni kvantisera tonlängden lika hårt som timingen?

Beror helt och hållet på vad det är för ljud tycker jag. Har man till exempel mod env eller LFOs som styr saker kan det lätt bli konstigt med olika längd. Är det större ljud med delay och reverb och kanske lång release så är det inte lika noga. Jag kan också gilla "otajta" anslag (ofta släpande slag som hamnar nånstans mellan 3:e och 4:e 16-delen i en takt) men låter det då vara lika otajt hela tiden. Alltså att det inte är kvantiserat utan är otajt men att otajtheten är likvärdig i alla takter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det blir mer spännande och levande att lyssna på musik som inte är kvantiserad, oavsett dynamiskt omfång. Självklart ska man spela tajt, men lite tempoväxlingar etc. kan faktiskt bidra till att musiken blir mer intressant och "i stunden" Sen spelar såklart genre också en viktig roll.

Upp/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! 🙂 Brukar ni kvantisera tonlängden lika hårt som timingen?

Aldrig tonlängd eller velocity. Enbart timingen.

Blir någon ton för lång eller för kort, så editerar jag det manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tappar man inte lite av svänget o dynamiken då?

Nu är house ett vitt begrepp, men för mig som gick på klubb när housen kom så är det 909 med tre velocity levels och stepprogrammering.

Svängde då, svänger fortfarande men det beror på vad man gör naturligtvis.

Grunden för mig är en stadig beat men kan också innehålla element som kanske inte sitter 100% utan har ett eget sväng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...