Jump to content
Annons

Undersökning :: Kompressorn


Valle

Recommended Posts

Tråden officiellt avslutad; läs resultatsammanställning här: Resultatsammanställning :: Kompressorn

************

Inlägget reviderat 2011-05-22 21:01 (För mer info, se "edit" nedan)

Hej!

Trots att kompressorn har funnits hur länge som helst råder olika uppfattningar om parametrarna attack respektive release. Inte direkt när det gäller dess funktion, snarare vad de bestämmer.

Svara på frågorna nedan genom att ange det påstående ni anser är det rätta. Motivera gärna svaren.

Fråga 1: Vad bestämmer kompressorns attack-parameter?

A: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar

B: Den tid det tar kompressorn att fullborda komprimeringen

C: Den tid det tar kompressorn att "reagera"

D: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar

Fråga 2: Vad bestämmer kompressorns release-parameter?

A: Den tid det tar kompressorn att återgå till "normal-läge"

B: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar

C: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar

D: Den tid det tar innan kompressorn påbörjar "återställning.

Ni har ett år på er från och med idag. Vinnaren får en färgradio med pausknapp.

Tack på förhand!

--- EDIT ---

Tråden höll på att balla ur åt helvete på grund av – så som i alla fall jag tolkade hos några – min underlåtenhet att i inledningsinlägget verka mer seriös än jag brukar för att bli tagen på allvar. Så jag redigerade skiten (men givetvis inte frågorna/svaren, de är samma). För er som vill läsa originalinlägget, klicka på "spoilern" nedan.

Jag lämnade däremot kvar det där med att "vinnaren får en färgradio med pausknapp", då jag kallt utgår ifrån att det inte finns någon som på fullaste allvar tror att det finns något som heter färgradio och att det därför bara var lite skojsigt från min sida... cool.gif

Trådtitel: Uppsats: Kompressorn Vad är egentligen 'attack' respektive 'release'?

Hej!

Jag gör en uppsats i skolan... 😐 ...med titeln "Kompressorn – verktyget ingen lär sig förstå eftersom ingen kan enas om vad den ena parametern med andra gör", med frågeställningen Vad är egentligen 'attack' respektive 'release'?

Svara på frågorna nedan genom att ange det påstående ni anser är det rätta. Motivera hemskt gärna svaren.

Fråga 1: Vad bestämmer kompressorns attack-parameter?

A: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar

B: Den tid det tar kompressorn att fullborda komprimeringen

C: Den tid det tar kompressorn att "reagera"

D: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar

Fråga 2: Vad bestämmer kompressorns release-parameter?

A: Den tid det tar kompressorn att återgå till "normal-läge"

B: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar

C: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar

D: Den tid det tar innan kompressorn påbörjar "återställning.

Ni har ett år på er från och med idag. Vinnaren får en färgradio med pausknapp.

Tack på förhand!

Redigerat av Valle
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK, låt oss göra en sammanställning av svaren så här långt:

- Hahahaha!!!

-
☺️

- Mer är alltid bättre. Helst ska alla rattar stå på max.

Inte konstigt att ingen lär sig hur en jävla kompressor egentligen fungerar...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är en tolkningsfråga. Den semantiskt lingvistiska dräkten slackar. Attack och release är för komplicerat att förklara enbart med språkliga medel.

Därför stämmer inget eller alla alternativen. Allt är rätt och inget är rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är en tolkningsfråga. Den semantiskt lingvistiska dräkten slackar. Attack och release är för komplicerat att förklara enbart med språkliga medel.

Därför stämmer inget eller alla alternativen. Allt är rätt och inget är rätt.

🙁

blir alltså ingen radio med pausknapp till mej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är rätt och inget är rätt.

Jämför A och D i fråga ett, båda kan ju inte stämma.

Sen så medför ju ett ökat B ett minskat A i fråga ett, bägge är alltså rätt... Jag är ganska säker på BA-AC

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är rätt och inget är rätt är fel svar.

Ett eller flera av svaren är så fel de kan bli.

Lätt för dig att säga Valle du har ju facit ;-) Dessutom är Enya kanske teckno för mig. Man får faktiskt tycka som man vill.

Så det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 1: Vad bestämmer kompressorns attack-parameter?

A: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar

B: Den tid det tar kompressorn att fullborda komprimeringen

C: Den tid det tar kompressorn att "reagera"

D: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar

Fråga 2: Vad bestämmer kompressorns release-parameter?

A: Den tid det tar kompressorn att återgå till "normal-läge"

B: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar

C: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar

D: Den tid det tar innan kompressorn påbörjar "återställning.

Jag tycker både A, B och C är rätt på första frågan, och A och C på andra.

Attack/relase påverkar, vad jag förstått, hur många dB per tidsenhet komprimeringen ökar/minskar. Med andra ord kan "Attack 150ms" innebära att det tar 50ms för kompressorn att nå nolläge om signalen knappt passerat tröskeln, medan det kan ta 300ms om signalen varit väldigt hög. Man kan alltså säga att de två värdena påverkar "lutningen" på GR-förändringen om man skulle kolla på komprimeringen i ett rullande tidsdiagram. Högre värden ger en tröghet i GR-förändringen.

Samtidigt påverkas såklart hur lång tid det tar innan komprimeringen reagerar/släpper.

Som sagt, är detta min tolkning. Säger inte att det är korrekt. Alla kompressorer är dessutom olika, och beter sig på olika sätt - därför är det svårt att säga precis hur en kompressor funkar. Vad som är gemensamt för kompressorer är att de påverkar dynamiken sett ur tidsperspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kompressorer är dessutom olika, och beter sig på olika sätt - därför är det svårt att säga precis hur en kompressor funkar.

Ja, självklart beter sig kompressorer olika; även deras respektive 'attack/release' kan ge olika resultat. Men attacken (och releasen) som funktion är densamma på alla kompressorer; svaret/n finns angivna ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, självklart beter sig kompressorer olika; även deras respektive 'attack/release' kan ge olika resultat. Men attacken (och releasen) som funktion är densamma på alla kompressorer; svaret/n finns angivna ovan.

Ja, men då kan man lika gärna sammanfatta hela tråden med: "Attack påverkar när/hur gainreduktionen ökar, och release påverkar när/hur gainredutionen minskar". 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som du vill ha ett allvarligt svar Valle. Detta är mitt. B och A

B: Den tid det tar kompressorn att fullborda komprimeringen (om man tolkar det som, den tid efter uppnått tröskelvärde det tar innan kompressorn jobbar fullt ut) Tolkar man däremot fullborda som hur lång tid det tar att komprimera något över tröskelvärde är det givetvis fel.

A: Den tid det tar kompressorn att återgå till "normal-läge" (om man tolkar det som den tid det tar efter man ligger under tröskelvärdet)

Men som jag antytt tidigare är det alltid en massa synpunkter kring dylika enkäter/tester osv.

Testerna är fel utförda, frågorna är fel ställda bla bla bla...

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag gör en uppsats i skolan... 😐 ...med titeln "Kompressorn – verktyget ingen lär sig förstå eftersom ingen kan enas om vad den ena parametern med andra gör", med frågeställningen Vad är egentligen 'attack' respektive 'release'?

Svara på frågorna nedan genom att ange det påstående ni anser är det rätta. Motivera hemskt gärna svaren.

Fråga 1: Vad bestämmer kompressorns attack-parameter?

A: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar

B: Den tid det tar kompressorn att fullborda komprimeringen

C: Den tid det tar kompressorn att "reagera"

D: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar

Fråga 2: Vad bestämmer kompressorns release-parameter?

A: Den tid det tar kompressorn att återgå till "normal-läge"

B: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar

C: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar

D: Den tid det tar innan kompressorn påbörjar "återställning.

Ni har ett år på er från och med idag. Vinnaren får en färgradio med pausknapp.

Tack på förhand!

1C

2A

...där jag är hyggligt säker på fråga 1, men något osäker på 2.

Festligt att inse att man inte riktigt vet, när det spetsas till i en frågeställning. 2D är inte heller orimligt som svar.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men då kan man lika gärna sammanfatta hela tråden med: "Attack påverkar när/hur gainreduktionen ökar, och release påverkar när/hur gainredutionen minskar". 😲

Ja, men skriv en egen jävla uppsats då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testerna är fel utförda, frågorna är fel ställda bla bla bla...

Mina frågor kan vara "fel" ställda, men respektive svar är så jävla rätt(a) att det nästan gör ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...