Jump to content
Annons

Undersökning :: Kompressorn


Valle

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

Bra jobbat Elof!

Och bra kompressorer.

Vilken tubetech är det som är opto? Alla?

Piiiz!

/Cruncharn'

Har bara prövat LCA2B och CL1B. LCA2B är en VCA med rörförstärkning, låter inte så kul tycker jag.

CL1B är en opto med rörförstäkning, precis som LA-2, dvs inga "riktiga" rörkompressorer (vari-MU).

Har ingen koll på övriga, men de har fler optos iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du blandar tranbär med vattenmeloner... har inget med min frågeställning att göra alls. Vi talar inte om vad som bestämmer en viss parameter, utan tvärtom, vad en viss parameter bestämmer.

Du har förresten inte svarat... Vilka av mina "svar" tycker du ligger närmast din uppfattning?

Ingen aning, brukar lyssna. Men är det inte så att de flesta svar går att fixa med en kompressor?

Antar att dina rätta svar är dom med semikolon runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inleda en diskussion med att prata om vilka grundfärger man måste blanda för att få färgen grön; och det hela blommar ut i helt ovidkommande besserwisserdiskussioner om människans färgperception, utan att någonsin besvara den ursprungliga, enkla frågan.

Ska vi utgå från att majoriteten kompressoranvändare (jag talar om erfarna användare) inte fattar ett skit av vad de håller på med – ijänkligen?

Anledningen till att dina fredagstrådar brukar bli rena lotteriet är att du ofta har ett bakomliggande antagande som du inte vill skriva ut. Likt det jag citerade ovan. Varför inte outa det i första inlägget? Typ så här:

Jag när en misstanke att alla ni som pratar om vikten av att lära känna kompressorns grundläggande funktioner innan man ger sig ut och tankar crackade wavespluggar egentligen själva inte heller har full koll på vad dom håller på med. Alltså borde dom tänka sig för både en och två gånger innan dom rackar ner på en noob eller glad amatör som vill tipsa om en ny flashig kompressor med tufft GUI som TS antagligen "fått" av en "kompis".

Link to comment
Dela på andra sajter

Men igen! Min tråd handlar om vad attack-parametern bestämmer; inte som nu Lax3, joachime och du börjar infektera tråden med, dvs de bakomvarande faktorerna till hur/varför attack-parametern beter sig på ett visst sätt.

Attack-parametern bestämmer vanligtvis hur snabbt kompressorn hanterar en signal som överstiger tröskelvärdet. Siffrorna på reglaget är värden som tillverkaren tycker åskådliggör detta. Ibland går det att hitta en förklaring av dessa siffror i manualen, ibland inte. Siffrorna är bra för att enkelt se vilket håll på ratten som är snabbare resp långsammare, och även för att dokumentera en inställning för att kunna återskapa den senare.

Finns det någon praktisk tillämpning av en kompressor där man egentligen behöver veta mer än så? Jag kan inte komma på någon på rak arm, men det skulle vara intressant att hitta en.

Jag kan inleda en diskussion med att prata om vilka grundfärger man måste blanda för att få färgen grön; och det hela blommar ut i helt ovidkommande besserwisserdiskussioner om människans färgperception, utan att någonsin besvara den ursprungliga, enkla frågan.

Underbart! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att dina fredagstrådar brukar bli rena lotteriet är att du ofta har ett bakomliggande antagande som du inte vill skriva ut. Likt det jag citerade ovan. Varför inte outa det i första inlägget? Typ så här:

Jag när en misstanke att alla ni som pratar om vikten av att lära känna kompressorns grundläggande funktioner innan man ger sig ut och tankar crackade wavespluggar egentligen själva inte heller har full koll på vad dom håller på med. Alltså borde dom tänka sig för både en och två gånger innan dom rackar ner på en noob eller glad amatör som vill tipsa om en ny flashig kompressor med tufft GUI som TS antagligen "fått" av en "kompis".

???

Vad var den faktiska "outningen" i det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med outa menar jag att man uppger sin egentliga avsikt.

Jämför:

Jag gör en uppsats i skolan... 😐 ...med titeln "Kompressorn – verktyget ingen lär sig förstå eftersom ingen kan enas om vad den ena parametern med andra gör"

Med:

Ska vi utgå från att majoriteten kompressoranvändare (jag talar om erfarna användare) inte fattar ett skit av vad de håller på med – ijänkligen?
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, det är ett intressant pedagogiskt upplägg du har här i din frågesport då du hela tiden kommenterar svaren under resans gång. Gör man enkäter så får man nog allt som frågeställare bemöda sig, att efter enkäten är gjord, utvärdera svaren men även de ställda frågorna. Ämnet är intressant och för alla som är ovan att hantera en kompressor (och kan sortera bort ironiska inlägg) så har en hel del värdefull information kommit fram i denna tråd.

Edit:Säg till när enkäten är slut och vi får dom rätta svaren. Du fixar väl releaseparty när färgradion ska delas ut va?

Hejja! / Björn🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Med outa menar jag att man uppger sin egentliga avsikt.

Min "egentliga" avsikt var alltså att insinuera eller påvisa att "erfarna" inte fattar ett skit av vad de håller på med...? (Och med din liknelse innan ville du insinuera du att jag använder, alternativ indirekt uppmuntrar till användande av, crackade pluggar...)

Tack för den!

Mitt "riktiga" antagande, som jag inte tror kan missförstås, är att vi aldrig – inte ens "erfarna" – kan enas om en gemensam förklaring/beskrivning om vad en kompressors attack- respektive releaseparameter bestämmer.

Hur oskyldigt som helst, faktiskt. Men jag antar att jag har mig själv att skylla.

Och jag tycker rent principiellt att det är NOK med crackade programvaror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man enkäter så får man nog allt som frågeställare bemöda sig, att efter enkäten är gjord, utvärdera svaren men även de ställda frågorna.

Tycker du att frågorna är fel/dåligt formulerade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt "riktiga" antagande, som jag inte tror kan missförstås, är att vi aldrig – inte ens "erfarna" – kan enas om en gemensam förklaring/beskrivning om vad en kompressors attack- respektive releaseparameter bestämmer.

Jo, din undersökning kan missförstås. Typ på samma sätt som om en ilsken terrier plötsligt slutade skälla och frågade efter min uppriktiga åsikt om skolfrågan blir jag lite ställd när du menar allvar..

Men låt gå,

Om det är orden som diskuteras - kunskapen om att använda en kompressor kan vi nog enas om - men orden för att förklara just det kan ju variera. Hur ska man dessutom kunna veta att ett ord betyder samma mentala handling? För alla oss olika människor här? Men låt gå för det också,

1

A stämmer. För om man har lång attack tar det längre tid för kompressorn att reagera på transienten och sänka den.

B stämmer. Om du menar att komprimeringen är fullbordad när den ljudstyrkan är som mest sänkt. Så går det snabbare/längre om man har mindre/mer attack.

C stämmer om du med reagera menar att det är då den komprimerar som mest. Men attacken går ju igång så fort transienten kommer, om treshold är hög nog, så om även det innebär att reagera så stämmer det inte.

D stämmer inte, det är release.

2.

A Stämmer. När volymen är nedanför tröskelvärdet ökar kompressorn DB tills tröskelvärdet är nått.

B Stämmer inte, release är när komprimering minskar för ljudet har nått under tröskelvärdet.

C Stämmer, se B

D Stämmer inte, den "tiden" bestäms av när volymen är ovanför eller nedanför tröskelvärdet.

Så för min del som okunnig hobbytomte, blir svaren: 1: A,B,C och 2: A, C

Lax

Link to comment
Dela på andra sajter

Min "egentliga" avsikt var alltså att insinuera eller påvisa att "erfarna" inte fattar ett skit av vad de håller på med...? (Och med din liknelse innan ville du insinuera du att jag använder, alternativ indirekt uppmuntrar till användande av, crackade pluggar...)

Tack för den!

Nej, det var inte min avsikt.

Däremot spetsade jag till vad jag antog var det bakomliggande antagandet. I mitt exempel tar du noobies och glada amatörer i försvar. Tycker det är ett sympatiskt drag.

Men jag kan ju ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, vi var faktiskt upptagna med en IRL!

😆

Jag säger C och A generellt, men det där kan vara väldigt olika i olika kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt exempel tar du noobies och glada amatörer i försvar.

Well, de enda jag tar i försvar – om vi måste uttrycka det så – är de som drabbas av att de som "förstår sig på" kompressorer faktiskt inte kan enas om en gemensam beskrivning när det gäller attack- respektive releaseparametern. Ett exempel, i den här tråden, är uppfattningen att attack är den tid kompressorn avvaktar innan den överhuvudtaget börjar påverka signalen; det är enligt min uppfattning inte helt korrekt.

Kom också ihåg att de "erfarna" inte nödvändigtvis måste innebära de "professionella" – jag räknar mig gärna till de "erfarna" även om t.ex. du och ThomasE även hör till de "professionella". Men det är skitsamma vilket som; vi kan ändå inte riktigt enas.

Slutligen – och detta känns viktigt att påpeka: Samtliga alternativsvar i min "enkät" är tagna ur verkligheten, såsom "erfarna" har valt att beskriva attack-/releaseparametern. Man hör dem lite var stans – och jag slår vad att även du har hört dem. För att jävlas har jag däremot slängt in ett svar i varje fråga som motsäger ett annat svar i samma fråga.

Lite kul får man ju ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen – och detta känns viktigt att påpeka: Samtliga alternativsvar i min "enkät" är tagna ur verkligheten

Ta-taa! Återigen har Valle svingat sanningens lanterna genom okunskapens mörker! De som innan trodde de visste erkänner skamligt sin onda orättfärdighet. De unga vågar igen dra djupa andetag och det börjar viskas att en hjälte: vallentino, har ensam segrat över makten som innan hållit folket i sitt grepp. Äntligen får man kalla attack och release för vad man vill!

***

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta-taa! Återigen har Valle svingat sanningens lanterna genom okunskapens mörker! De som innan trodde de visste erkänner skamligt sin onda orättfärdighet. De unga vågar igen dra djupa andetag och det börjar viskas att en hjälte: vallentino, har ensam segrat över makten som innan hållit folket i sitt grepp. Äntligen får man kalla attack och release för vad man vill!

Jag hajjar inte din orgasm där...

Att svaren är tagna ur verkligheten betyder väl inte att de nödvändigtvis är lämpliga som svar (några av dem tycker jag är rentutav fel, vilket jag återkommer med).

Jag fattar inte ditt och joachimes svingande efter mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte ditt och joachimes svingande efter mig...

Jag har skämtat lite, gett några förslag på hur man kan definiera attack och release, spekulerat i syftet med tråden och tydligen svingat efter dig. Kanske räcker för den här gången.

Vi ses förhoppningsvis i nästa fredagstråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra och intressant fråga, som den amatör jag är svarar jag, på detta sätt...

Fråga 1: Svar C

Fråga 1: Svar A

Fråga 1: Vad bestämmer kompressorns attack-parameter?

A: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar -> Detta förstår jag inte riktigt eftersom hastigheten bör gå med ljusetshastighet om det inte är ett tidsdiskret system?

B: Den tid det tar kompressorn att fullborda komprimeringen -> Kompressorn bör väl gå in och jobba direkt med full styrka efter inställd attacktid?

C: Den tid det tar kompressorn att "reagera" -> RÄTT svar

D: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar -> Fattar inte riktigt vad som menas här, så den hoppa ja över :-)

Fråga 2: Vad bestämmer kompressorns release-parameter?

A: Den tid det tar kompressorn att återgå till "normal-läge" -> RÄTT svar

B: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen ökar -> ? Har man någon koll på detta och i så fall hur, men denna parameter kan man ju inte ställa in. se även 1A

C: Hastigheten med vilken signalkomprimeringen minskar -> se B, och 1A

D: Den tid det tar innan kompressorn påbörjar "återställning. -> Kan inte stämma, se A . Eftersom den skall gå till 0-läge inom inställd tid

men så borde det va, men det kan naturligtvis vara helt fel :-) Kanske ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tramsfaktor ett hundra.

Vilken tur för dig Valle, att datorn inte var uppfunnen då det var du som var okunnig och plågsamt oinsatt i allt det här. Dina pinsamma nybörjarfrågor finns inte på nätet, du slapp hånas av tusentals dryga farbröder med för mycket fritid.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...