Jump to content
Annons

ÄR BLUESROCKEN DÖD?


G Bango

Recommended Posts

Annons

aa det är ju sant, Beatles är väl det största exemplet för den delen.

Ha ha, jo gitarrgrupper var ju stendöda, påstods det. På den tiden var det slö r'n'b med trötta trummaskiner och så få instrument som möjligt som gällde.

Eller nåt 😲

Ja för fan. Kolla Åsanisse.

Tänkte mer på deckare och vampyrlitteratur, men för all del, de flesta av oss trodde nog att Åsa-Nisse också var död 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonny Winter

en klar favvo..

(fick ta bort länken-man blev länkad in till mitt privata youtube

fast jag tog den när jag var utloggad.)

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha! Och jag också, så nu blir de bara yngre och yngre. 😉

Yikes! Näe, det tycker jag inte. 😛

För övrigt.....vad är gubbblues? (notera att jag behöll de 3 b:na) 😄

Gammal Blues i form av Robert Johnson och alla Mannish Boy varianter är jag inte sådär vansinnigt förtjust i heller.

ha..ha .. ja se Frekvensspektrumanalysator, jon spencer är inte gubbblues i mina öron, men man får spela vad man vill 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det skulle gå men det får nog innehålla lite nytänk eller något som gör det lite mer 'catchy' på något sätt. Personligen tycker jag nog att man åtminstone kan hitta bluesinfluenser hos White Stripes som nämndes tidigare. Å så finns det ju Cato Salsa Experience och Jon Spencer Blues Explosion, som gör blues på sitt eget lilla sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vänder på det då? Vilket rockband har INTE bluesinfluenser liksom.. Och va?! Du förvirrar som vanligt madeinroad79, jag har väl inte ens nämnt jon spencer..

nä men sky high ha..ha.. Jag måste bli bättre i min meningsuppbyggnad. Jag fattar inte heller det där med flera citat, får inte de å funka.

Mitt liv här på forumet kanske skulle bli enklare då, måste kolla på det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Graveyard är ju ett ganska nytt band med jäkla ös! De har fått ganska mycket uppmärksamhet tycker jag för att vara ett bluesrockband. När jag tänker efter kanske det inte räknas som bluesrock?

Förbannat jävla bra iaf! Hisingen blues heter deras senaste avkomma.

dom e ju mer åt Black Sabbath stuket tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT här men appropå blues och gitarr: va d nån som va och såg joe bonamassa på cirkus förra året i maj och även tommy emmanuel nu den 13 mars på konserthuset sthlm. Va på båda och jävlar va bra det va.

Tommy Emmanuel måste ju va en av världens bästa gittarister (på det han gör + lite till).

Link to comment
Dela på andra sajter

dom e ju mer åt Black Sabbath stuket tycker jag

Ja det är ju 70-tal så det ryker om det, men tycker ändå att det passar i facket bluesrock. Det är ju rock och blues = bluesrock? 😄

Eller kanske mer "blueshårdrock". Vet inte, är dålig på sånt här 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara Hound Dog Taylor and the Houserockers! Ingen basist! Modern blues är ju bara skit.

Fin stereo på det här. När de här inte spelade, drack de visky, högg varann med kniv och sköt ihjäl varann. Hound Dog sköt ihjäl basisten, sen spelade de utan basist.

Edit: En till. Super man och lyssnar på det här blir man helt galen och kastar sig runt i rummen så möbler och allt blir till sopor. Lyssna hur sista ordet i fraserna förvinner eftersom han tittar neråt slideröret då!

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte vilja påstå att den är död. Däremot lika tristessframkallande och sövande som alltid. Sätt på en släpande fender-blues och du sabbar festen...

Fast då tänker jag på den där bluesrocken som framförs av gamla farbröder i skägg, flintdöljande keps och svarta solglasögon. Om vi däremot snackar om den regerande bluesdrottningen Louise Hoffsten, då gillas det verkligen (särskilt Rhythm & Blonde-plattan var något å det jävligaste skitbra).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte vilja påstå att den är död. Däremot lika tristessframkallande och sövande som alltid. Sätt på en släpande fender-blues och du sabbar festen...

Fast då tänker jag på den där bluesrocken som framförs av gamla farbröder i skägg, flintdöljande keps och svarta solglasögon. Om vi däremot snackar om den regerande bluesdrottningen Louise Hoffsten, då gillas det verkligen (särskilt Rhythm & Blonde-plattan var något å det jävligaste skitbra).

regerande bluesdrottning!? i vilken värld då? den som har På Spåret och Allsång på Skansen som religion då eller?

hos dom som har ketchup på lasagne och skrattar åt Parlamentet? jag förstår inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara Hound Dog Taylor and the Houserockers! Ingen basist! Modern blues är ju bara skit.

Fin stereo på det här. När de här inte spelade, drack de visky, högg varann med kniv och sköt ihjäl varann. Hound Dog sköt ihjäl basisten, sen spelade de utan basist.

Edit: En till. Super man och lyssnar på det här blir man helt galen och kastar sig runt i rummen så möbler och allt blir till sopor. Lyssna hur sista ordet i fraserna förvinner eftersom han tittar neråt slideröret då!

Hound Dog Taylor!!! Fan, en av mina favoritgalningar!

den här brukar gå varm på förfesterna:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lever allt, men går inte att jämföra med gårdagens... louise hoffsten och bonafide kan nog vara blues på papperet, men dom saknar stake i musiken 🙂

Edit: för att förtydliga mitt inlägg menar jag med bristen på stake att det mest låter klyschigt, producerat och att det inte kommer från hjärtat, för kommersiellt och slätstruket för min smak helt enkelt. stake var nog ett korkat ordval 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=odLL_s3UJgs

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skulle ett ungt ,fräsch, good lookin, trio bluesrock band med influenser av zz top o whitesnake, kunna lyckas i dagens sverige?

Vi gör så här, varesig ni tycker att bluesrocken är död eller ej så ska jag in i studion o spela in mitt bands låtar som somsagt är i genre bluesrock( men ändå i lite modernare touch) så lägger jag ut dom i forumet så får ni avgöra om det är något som skulle kunna "gå hem".

Mitt band heter G Bango

Redigerat av G Bango
Link to comment
Dela på andra sajter

Den lever allt, men går inte att jämföra med gårdagens... louise hoffsten och bonafide kan nog vara blues på papperet, men dom saknar stake i musiken 🙂

ta fram din egen stake för genomlysning så ska vi se hur den står sig gentemot louises

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...