Jump to content
Annons

ÄR BLUESROCKEN DÖD?


G Bango

Recommended Posts

Annons

ta fram din egen stake för genomlysning så ska vi se hur den står sig gentemot louises

personligen tycker jag mycket bättre om min musik än louises, men lägger jag upp den bevisar det inte annat än att folk tycker olika (och har vi inte kommit fram till det förr?)...

nu är jag inte så insatt i hoffsten och tog henne mest som ett exempel sen hennes skiva "rhythm and blonde" kommit på tal och hyllats tidigare i tråden. själv tycker jag det är en helt ointressant skiva och att louise mest skriker...

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är jag inte så insatt i hoffsten och tog henne mest som ett exempel sen hennes skiva "rhythm and blonde" kommit på tal och hyllats tidigare i tråden. själv tycker jag det är en helt ointressant skiva och att louise mest skriker...

Hmmm... Hur jävla korkat är det inte, egentligen, att döma ut en artist man "inte [är] så insatt i"?

Låter som vi har att göra med en liten besserwisser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Hur jävla korkat är det inte, egentligen, att döma ut en artist man "inte [är] så insatt i"?

Låter som vi har att göra med en liten besserwisser...

Tack för den, minst lika korkat från din sida att döma ut mig grundat på mina åsikter om en artist...

Nej jag är inte insatt, med det sagt vet du inte hur mycket jag hört av hennes musik. Och oavsett hur mycket jag hört har jag fortfarande rätt till en åsikt. Håller du inte med mig kan du be om en förklaring till varför jag tycker som jag gör istället för att försöka dumförklara mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gör så här, varesig ni tycker att bluesrocken är död eller ej så ska jag in i studion o spela in mitt bands låtar som somsagt är i genre bluesrock( men ändå i lite modernare touch) så lägger jag ut dom i forumet så får ni avgöra om det är något som skulle kunna "gå hem".

Mitt band heter G Bango

Det blir kanon! Tänk på att jobba mycket med bas och trumljud. Många bluesrockgrejer låter skit eftersom gitarren är det som hörs alldeles för mycket. Fetta på med mycket trummor och elektrisk bas. Det är först då en bra gitarrist kommer till sin rätt. Trummor o bas är hela grunden, gitarren ska vara en tunn glasyr som får det att glittra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Modern blues är ju bara skit.

Det beror helt och hållet på vad du menar med modern. Tycker Hound Dog är cool, men det finns "modernare" som är bättre. Men visst, det är ju självklart en smaksak. 🙂

Jag skulle inte vilja påstå att den är död. Däremot lika tristessframkallande och sövande som alltid. Sätt på en släpande fender-blues och du sabbar festen...

Fast då tänker jag på den där bluesrocken som framförs av gamla farbröder i skägg, flintdöljande keps och svarta solglasögon. Om vi däremot snackar om den regerande bluesdrottningen Louise Hoffsten, då gillas det verkligen (särskilt Rhythm & Blonde-plattan var något å det jävligaste skitbra).

[/Quote]

Håller med om Louise Hoffsten, men inget av det andra. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är föresten en "fender-blues"? En speciell sorts musik? Som inte går att spela likadant på en Ibanez?

Eller är det en fender gitarrstärkare som menas, och att det inte går att få fram samma musik ur en Marshall? Man får lära sig nya saker varje dag!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du inte med mig kan du be om en förklaring till varför jag tycker som jag gör istället för att försöka dumförklara mig

OK, då... Hur grundar man en åsikt på något man inte är insatt i?

(Precis... Korkat!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är föresten en "fender-blues"? En speciell sorts musik? Som inte går att spela likadant på en Ibanez? (../..) Eller är det en fender gitarrstärkare som menas, och att det inte går att få fram samma musik ur en Marshall? Man får lära sig nya saker varje dag!

Men det där med "gamla farbröder i skägg, flintdöljande keps och svarta solglasögon" var alltså något du redan visste...

Vad är förresten "Modern blues"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där med "gamla farbröder i skägg, flintdöljande keps och svarta solglasögon" var alltså något du redan visste...

Vad är förresten "Modern blues"?

Ja vad är gammalt och nytt under solen? Tonerna som står till buds på en gitarrs greppbräda är väl desamma nu som 1920. Skillnaden i gammal och ny musik är ju bara att det är bättre ljud på inspelningarna nu. Och ev att det finns dataprogram som gör att man slipper spela, det låter ändå. Som självspelande pianon för 100 år sen.

De som säger att det är gubbigt och kasst med blues säger det enbart därför att de är avundsjuka på att de inte kan spela blues. Kan man inte både spela blues och sjunga barnvisor för riktigt små barn är man ingen hel musiker. Kan man det kan man spela allt annat också. Och dessutom, det finns många väldigt unga svinbra bluesmusiker. Och sopmusiker i alla åldrar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad är gammalt och nytt under solen? Tonerna som står till buds på en gitarrs greppbräda är väl desamma nu som 1920. Skillnaden i gammal och ny musik är ju bara att det är bättre ljud på inspelningarna nu. Och ev att det finns dataprogram som gör att man slipper spela, det låter ändå. Som självspelande pianon för 100 år sen.

De som säger att det är gubbigt och kasst med blues säger det enbart därför att de är avundsjuka på att de inte kan spela blues. Kan man inte både spela blues och sjunga barnvisor för riktigt små barn är man ingen hel musiker. Kan man det kan man spela allt annat också. Och dessutom, det finns många väldigt unga svinbra bluesmusiker. Och sopmusiker i alla åldrar.

SOO TRUUUE!

Link to comment
Dela på andra sajter

De som säger att det är gubbigt och kasst med blues säger det enbart därför att de är avundsjuka på att de inte kan spela blues.

Nope! Finns inget att vara avundsjuk på.

Blues är det första man lär sig som "rock"-gitarrist. Därefter utvecklar vissa sina färdigheter att omfatta fler stilar och tekniker. En mindre skara stanna kvar och filar på samma 12-taktersfacit för resten av sina gitarrliv.

Inget fel i det.

Bara sövande.

...

Link to comment
Dela på andra sajter

Blues är det första man lär sig som "rock"-gitarrist...

där har du fel mons vallé

det föersta man lär sig är smoke on the water alt satisfactionriffet

därefter kommer bamselåten, iron man, house of the rising sun å nån jävla dänga från nån flygfilm från 80 talet

först i nästa steg kan det bli aktuellt med blues

bra blues är riktigt bra - tyvärr är den mesta bluesen bara skittråkig

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

där har du fel mons vallé

det föersta man lär sig är smoke on the water alt satisfactionriffet

därefter kommer bamselåten, iron man, house of the rising sun å nån jävla dänga från nån flygfilm från 80 talet

först i nästa steg kan det bli aktuellt med blues

bra blues är riktigt bra - tyvärr är den mesta bluesen bara skittråkig

Där har du rätt Mon Demon. Särskilt i att mycket blues är skittråkig. De flesta sitter väl halva dagarna och försöker nöta in SRV´s riff helt mekaniskt. Svenska bluesgitarrister är ibland lika icke nyskapande som alla low-budget dansband med långa rosa skjortsnibbar som fanns i slutet av 70-talet eller när fan det var. Alla spelade samma svensktopps-piss-låtar och försökte enbart låta som Sven-Ingvars och Vikingarna allihop. 80% reverb, 20% fåniga rosa kostymer.

Går jag ut på krogen eller liknande tycker jag givetvis att det är roligare med ett band som försöker härma gamla USA-blueslegender än otajta dansband som försöker härma dansband som härmat dansband som härmat dansband som härmat Vikingarna. Men svensk blues är mestadels bara skitkopior av orginalen. Och egentligen är det ju ganska tråkigt även om banden faktiskt klarar av att spela lika som orginalen. Lika upphetsande som förfalskningar av Picassotavlor. Och hur fan ska man kunna bestämma sig om man vill försöka härma Chicago eller Texas-dialekten när man sjunger sin äkta amerikanska blues från Bollnäs eller Säffle?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du rätt Mon Demon. Särskilt i att mycket blues är skittråkig. De flesta sitter väl halva dagarna och försöker nöta in SRV´s riff helt mekaniskt. Svenska bluesgitarrister är ibland lika icke nyskapande som alla low-budget dansband med långa rosa skjortsnibbar som fanns i slutet av 70-talet eller när fan det var. Alla spelade samma svensktopps-piss-låtar och försökte enbart låta som Sven-Ingvars och Vikingarna allihop. 80% reverb, 20% fåniga rosa kostymer.

Går jag ut på krogen eller liknande tycker jag givetvis att det är roligare med ett band som försöker härma gamla USA-blueslegender än otajta dansband som försöker härma dansband som härmat dansband som härmat dansband som härmat Vikingarna. Men svensk blues är mestadels bara skitkopior av orginalen. Och egentligen är det ju ganska tråkigt även om banden faktiskt klarar av att spela lika som orginalen. Lika upphetsande som förfalskningar av Picassotavlor. Och hur fan ska man kunna bestämma sig om man vill försöka härma Chicago eller Texas-dialekten när man sjunger sin äkta amerikanska blues från Bollnäs eller Säffle?

haha

huvet på spiken

Link to comment
Dela på andra sajter

det föersta man lär sig är smoke on the water alt satisfactionriffet

därefter kommer bamselåten, iron man, house of the rising sun å nån jävla dänga från nån flygfilm från 80 talet

Du glömde Hep Stars gamla "Cadillac"-riff 😄 Det var det första "rock"-riffet jag lärde mig, har jag för mig...

Fine, blues är kanske inte det allra, allra, allra första man lär sig som "rock"-gitarrist. Men det förändrar inte sanningen att bluesen är väldigt... ehm... inskränkt.

Men det behöver inte nödvändigtvis betyda att bluuus är dåligt.

Bara sövande...

 

...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska bluesgitarrister är ibland lika icke nyskapande som alla low-budget dansband med långa rosa skjortsnibbar som fanns i slutet av 70-talet eller när fan det var.

Kan hålla med.

Men du då, Herr Nilsson, ser du dig själv som nyskapande inom ditt "gebit"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du rätt Mon Demon. Särskilt i att mycket blues är skittråkig. De flesta sitter väl halva dagarna och försöker nöta in SRV´s riff helt mekaniskt. Svenska bluesgitarrister är ibland lika icke nyskapande som alla low-budget dansband med långa rosa skjortsnibbar som fanns i slutet av 70-talet eller när fan det var. Alla spelade samma svensktopps-piss-låtar och försökte enbart låta som Sven-Ingvars och Vikingarna allihop. 80% reverb, 20% fåniga rosa kostymer.

Går jag ut på krogen eller liknande tycker jag givetvis att det är roligare med ett band som försöker härma gamla USA-blueslegender än otajta dansband som försöker härma dansband som härmat dansband som härmat dansband som härmat Vikingarna. Men svensk blues är mestadels bara skitkopior av orginalen. Och egentligen är det ju ganska tråkigt även om banden faktiskt klarar av att spela lika som orginalen. Lika upphetsande som förfalskningar av Picassotavlor. Och hur fan ska man kunna bestämma sig om man vill försöka härma Chicago eller Texas-dialekten när man sjunger sin äkta amerikanska blues från Bollnäs eller Säffle?

nu är inte detta gitarrblues (och många skulle nog inte kalla det blues överhuvudtaget) men det är svenskt och inga fåniga rosa kostymer! såhär tror jag det låtit om fångarbetarna som högg sten längs vägarna i amerika kring sekelskiftet hade synkoperat och haft sig över sina spritiuals...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med.

Men du då, Herr Nilsson, ser du dig själv som nyskapande inom ditt "gebit"?

Jag har inget speciellt gebit. Jag gör ju både mkt enkla svenska visor och vrålmusik i Zabbat-anda, och mycket däremellan. Nyss har jag medverkat på en samlings-cd med psalmer... Men som bluesgitarrist vete fan. Det får andra avgöra. Men jag har aldrig lyckats spela en enda liten pryl som Jimi eller SRV spelade, så det är nog mest mina egna toner jag spelar. Det är väl mest mitt låtskrivande som är nyskapande.

Kan ju passa på att bekänna att en gång för typ 35 år sen spelade jag och polarna i timtal på nått fyllekalas bluesförening. Efter kl ett på natten skippade vi nykterheten, då hade vi spelat fyra timmar nyktra. När klockan var fem var alla as kalas, och tex trummisen tyckte nog det kändes tillräckligt i armar och ben det han redan knackat på trummorna. Då var jag så full att jag trodde jag var Hound Dog Taylor och skällde på de andra på nån sorts amerikanska att de måste fortsätta spela. Haha, fy fan, berätta aldrig det här för nån så det kommer ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

men SUMMA SUMMARIS, BLUESEN FÖDDE ROCKEN!

Nu ska vi se här...

— Tjena Olle, hur e läget?

— Jo, vaffan... huvvet upp å pitten ner.

— Trevligt, trevligt.

— Förresten, vad tror du, är bluesrocken död?

— SUMMA SUMMARIS, BLUESEN FÖDDE ROCKEN!

— ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...