Jump to content
Annons

ÄR BLUESROCKEN DÖD?


G Bango

Recommended Posts

Annons

Skulle ett ungt ,fräsch, good lookin, trio bluesrock band med influenser av zz top o whitesnake, kunna lyckas i dagens sverige?

kolla topplistan 😛

däremot skulle det säkert vara möjligt att försörja sig på att åka runt och lira på hojklubbar och bilträffar och liknande utan

problem. låter faktiskt rätt nice när jag tänker på det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kommer aldrig att dö nej, för det finns alltid 50+are som står och harvar bluestunes i lokalen "för att ha kul", samt gitarrister som enbart kör blueskalor och pentaditon som älskar den här typen av musik.

Har själv harvat Stevie Ray, ZZ Top etc med gitarrist och basist tidigare. Kul att lyssna på, men somnar tyvärr av att spela det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den kommer aldrig att dö nej, för det finns alltid 50+are som står och harvar bluestunes i lokalen "för att ha kul", samt gitarrister som enbart kör blueskalor och pentaditon som älskar den här typen av musik.

Har själv harvat Stevie Ray, ZZ Top etc med gitarrist och basist tidigare. Kul att lyssna på, men somnar tyvärr av att spela det.

Ja, men problemet är att det ALLTID är gitarristerna som tycker det är kul... ingen annan... som du påpekar .... och de är inte 50+ nu, de är 60+ 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ett ungt ,fräsch, good lookin, trio bluesrock band med influenser av zz top o whitesnake, kunna lyckas i dagens sverige?

ja om ni är bra! 🙂

(edit)

måste fråga er ynglingar, räknas Guns´n Roses åxo till bluesrock för er?

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

http://forum.studio....the-other-side/

Så här tycker jag att det är kul att leka med bluestolvan ^^^

Det kanske är bluesrock ???

rolleyes.gif

Edit : Jag tyckte att white snake och ZZ var bra.

Kan vara spännande musik.

Lägg upp en fil !!!

White Snake kommer för övrigt snart med ett nytt album

nu i vårdär sångaren Coverdale och gitarristen (vad han

nu heter) har skött mixningen.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag säger lyckas så menar jag att sälja plattor, få större gig m.m

Kämpe har ju lyckats med att sälja plattor och få stora gig med "Manboy, manboy, manboy, ..." "Popular, popular, popular". Han har lyckats...i alla fall med att skratta sig lycklig hela vägen till banken. Men jag antar att det inte är denna typ av framgång du eftersträvar. (Jag antar att Saade kunnat sjunga vilket av bidragen som helst och ändå fått flest röster.)

Svängig blues kan ju vinna stort oavsett förpackning. Tänker på Duffy - "Mercy". Jag tror dock att man måste få det att låta unikt på nåt sätt. Att improvisera pentatoniska skalor i 3 minuter över en blues-12:a tror jag många kommer uppfatta som trist. En bra låt, där ni kombinerat nåt trallvänligt med blues, borde finnas i förådet till att börja med.

(Säljs det några skivor nu för tiden? Känner inte till några skivaffärer, förutom Ica Maxi.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

http://forum.studio....the-other-side/

Så här tycker jag att det är kul att leka med bluestolvan ^^^

Det kanske är bluesrock ???

rolleyes.gif

Edit : Jag tyckte att white snake och ZZ var bra.

Kan vara spännande musik.

Lägg upp en fil !!!

White Sanke kommer för övrigt snart med ett nytt album

nu i vårdär sångaren Coverdale och gitarristen (vad han

nu heter) har skött mixningen.

jag ska in i studion snart o spela in, så när det är klart så lägger jag ut dom här på forumet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kämpe har ju lyckats med att sälja plattor och få stora gig med "Manboy, manboy, manboy, ..." "Popular, popular, popular". Han har lyckats...i alla fall med att skratta sig lycklig hela vägen till banken. Men jag antar att det inte är denna typ av framgång du eftersträvar. (Jag antar att Saade kunnat sjunga vilket av bidragen som helst och ändå fått flest röster.)

Svängig blues kan ju vinna stort oavsett förpackning. Tänker på Duffy - "Mercy". Jag tror dock att man måste få det att låta unikt på nåt sätt. Att improvisera pentatoniska skalor i 3 minuter över en blues-12:a tror jag många kommer uppfatta som trist. En bra låt, där ni kombinerat nåt trallvänligt med blues, borde finnas i förådet till att börja med.

(Säljs det några skivor nu för tiden? Känner inte till några skivaffärer, förutom Ica Maxi.)

näej juste man köper ju inte skivor längre( inte ens jag gör det,nu när jag väl tänker efter) 😆

men det jag menar är att få sig ett namn inom musik branschen, man får försöka gigga fram ett namn, o hoppas på det bästa:)

Redigerat av G Bango
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara 40+. 😄

f-n de ynglar av sig 😆 men va, e inte white stripes lite blues om nåt, å de toksvänger ju, jo ok men hoppas att den blir "lite" roligare än gubbblues...

Klart allt funkar om det är bra ...... 😉

Edit: cool, just kommit på att man stavar gubbblues med 3 B

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ett ungt ,fräsch, good lookin, trio bluesrock band med influenser av zz top o whitesnake, kunna lyckas i dagens sverige?

Definitivt. Det har hänt förr att genrer som ansetts stendöda plötsligt kommer från ingenstans och tar över topplistorna. Både inom musik och litteratur.

Allt handlar om hur bra man är, hur bra man gör sig i media... och så lite tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Definitivt. Det har hänt förr att genrer som ansetts stendöda plötsligt kommer från ingenstans och tar över topplistorna. Både inom musik och litteratur.

Allt handlar om hur bra man är, hur bra man gör sig i media... och så lite tur.

aa det är ju sant, Beatles är väl det största exemplet för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hänt förr att genrer som ansetts stendöda plötsligt kommer från ingenstans och tar över topplistorna.

Ja för fan. Kolla Åsanisse.

***

Dialog för ett par år sen mellan mig och en betydligt yngre fopållstränarkollega:

Polarn: Vad gjorde du i helgen?

Jag: Jofan, vi var på Whitesnake. Gott ös!

Polarn: Whitesnake? Var ligger det?

Link to comment
Dela på andra sajter

f-n de ynglar av sig 😆

Hahaha! Och jag också, så nu blir de bara yngre och yngre. 😉

men va, e inte white stripes lite blues om nåt

Yikes! Näe, det tycker jag inte. 😛

För övrigt.....vad är gubbblues? (notera att jag behöll de 3 b:na) 😄

Gammal Blues i form av Robert Johnson och alla Mannish Boy varianter är jag inte sådär vansinnigt förtjust i heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...