Jump to content
Annons

FESTIVAL #36


Anders F

Recommended Posts

eftersom att det kommer så många "intressanta" förslag på olika rockstilar, så måste jag då kontra med lite andra förslag...

Huvudtemat är då folkmusik;

Eftersom att ni alla vet och kan skilja på olika dialekter/stilar inom den svenska folkmusiken så kommer här några förslag.

Delar upp det lite, så det inte ställs så många frågor. För, jag menar, det är ju avsevärd skillnad på låtar från tex. Orsa, kontra låtar från Hälsingland... Ja, det vet ju ni också, nåt annat vore väl helt befängt och MYCKET okunnigt!

Så; Några konkreta förslag;

1 En typisk Bingsjöpolska.

2 En karaktäristisk bondpolska från Uppland

3 Schottis a la sent -80 tal/tidigt -90 tal (hahaha, ja, of obvius reasons...)

4 Hambo i riktig gammeldansstil

5 Valfri låt i äldre svensk modal stil (dvs. schottis, vals å hambo och sånt frikyrkligt av naturliga skäl inte blir med...)

6 En vallåt (då antingen enbart med kulning spilåpipa eller kohorn).

7 Valfri nykomponerad koral, inspelad på psalmodikon...

Ja... som ni ser, hur många variationer som helst, bara att välja... Å för, om nu nån inte fattar, läs på er okunskap. Alla kan vara med.

Väljer även att dra gränsen vid att inte använda D-stämd nyckelharpa, för det är ju liiiiite för nytt...

Så. Det här var väl variationsrikt. Alla kan vara med...

Mvh

Nytänkaren Magnus

Edit; Man kan, om man talar om i förväg, även få möjligheten att ta nåt norskt, men då måste vi väl för rimlighetens skull, begränsa det till Halling, Gangar och Springar...

Redigerat av Umemagnus
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ett gammlt förslag från mig är att göra en låt med titel och text från en påhittad film, som ska sälja filmen= bli en hit.

det finns ju många sådan låtar från james bond filmer, eye of the tiger i Rocky, pet semetary av ramones mfl.

så tex. får man välja på några filmtitlar med lite info om viken typ av film och målgrupp/publik filmen riktar sig till.

några förslag (som exempel, gärna bättre):

outlaw bikers from hell - tänkt målgrupp män 20-45 år. action/vålds film

highschool love- ungdomsfilm

The Spy that Died- deckar/agent/thriller

Blood eating Zombies- skräckfilm

och för aRocker: långt upp i arselet- en p-rulle. 😆

sen gäller det att göra den bästa låten som passar till film titeln i dina öron (och i de röstandes.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag också och det har jag föreslagit förut, men då blev det enda alternativet som inte togs med i omröstningen, för att citat: "Jag tog inte med Drone då jag [...] inte alls kände det lät intressant!".

Hade väl för mig att nån hade föreslagit det en gång förut, så det var du alltså. Övergår mitt begränsade förstånd hur man kan tycka att drone inte låter intressant 😛

Finns ju en del som gör drone och dylikt med gitarrer och diverse skumma återkopplingar. Hörde ett program på P3 (tror jag, möjligen P2) för ett par år sen om det. Bland alla andra skumma förslag som kommer på festival-teman så är väl inte det nåt värre!

(Vill oxå lägga in en påminnelse om mitt chiptune-förslag!) 🥰

<EDIT>Ett "skumma" hade blivit ett "skulle" 😲 </EDIT>

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar också Bellman-iden! Kör på den. Då kan de som vill göra 70-talsrock och de som vill kan göra tysk hårdtechno.

OCH ... det ger rum för min plötsliga fanatism kring chiptune

(undrar hur Bellman gör sig som drone förresten....? En samplad textrad som man drar ut med en stutter-effekt till ca 5min i längd månne?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tolka Bellman bryter väl inte mot nån lag om upphovsrätt antar jag? Men anti-cover-regeln på forumet då?

Det bryter ju hur som helst knappast mot poängen med regeln: upphovsrättsbrott. Bellmans upphovsrätt gick ut för ganska många år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

klara och tydliga parodier på kända låtar är tillåtet enligt forumreglerna....

:rolleyes:

Hah! Då är det ju lugnt! 😛

Det bryter ju hur som helst knappast mot poängen med regeln: upphovsrättsbrott. Bellmans upphovsrätt gick ut för ganska många år sen.

Just det. Bra, då var det klargjort! Tack och bock!

Link to comment
Dela på andra sajter

ett gammlt förslag från mig är att göra en låt med titel och text från en påhittad film, som ska sälja filmen= bli en hit.

det finns ju många sådan låtar från james bond filmer, eye of the tiger i Rocky, pet semetary av ramones mfl.

så tex. får man välja på några filmtitlar med lite info om viken typ av film och målgrupp/publik filmen riktar sig till.

några förslag (som exempel, gärna bättre):

outlaw bikers from hell - tänkt målgrupp män 20-45 år. action/vålds film

highschool love- ungdomsfilm

The Spy that Died- deckar/agent/thriller

Blood eating Zombies- skräckfilm

och för aRocker: långt upp i arselet- en p-rulle. 😆

sen gäller det att göra den bästa låten som passar till film titeln i dina öron (och i de röstandes.)

Klockrent!:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Ett missförstånd! Här är tydligare förklaring på temat som kom upp i tråden:

* Gör en cover av en låt som ligger i forumets avdelning för låtkritik. Du väljer vilken låt som helst och gör om den på ditt sätt. Sen röstar vi fram den låt som är bäst, oavsett genre eller person som gjort den.

Kanske nån gör en discoversion av hellvallaburn eller hårdrock av Nattvaktarens Chad eller Accapella av Stoneyoung's So long hongkong osv..

Och jag tror som det skrevs i tråden att det skulle vara roligt och dessutom sätta fart lite på låtkritikavdelningen. Kan direkt tänka mig några speciella låtar jag gärna skulle göra cover på!

+1 på det! Skulle bli den roligaste festivalen hittills tror jag. Ingen mer gubbrock PLEASE! Annars är sixties förslag också skoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja..det här med genrer har ju blivit svårt på äldre dar då man lyssnar på allt och skiter i vad det är för genre!(utom dansband,pojkband..o.s.v för det kommer bara från rövhålet!) 😆 lyssnar just nu på Devin Townsends soloskivor(sångare guraman i strapping young lad)som jag tycker är väldigt bra :rolleyes: men vad kan man kalla det för genre?för det är ju hårt ibland,ambient ibland?stort sound har han på sina produktioner iallafall! nåt sånt kan väl nästa festival bli!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tre förslag:

1. Tolka valfri låt av Bellman (tidigare förslag från joachime)

Har jag sagt det? Det är fanimig snudd på genialt! 🙂

Håriga gubbar som står och smeker en gammal gitarr är däremot väldigt intressant.

Det där gäller inom drone också.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det där gamlagamla förslaget som liksom lite låg bakom Bellman-förslaget; att tolka någonting som är äldre än 1800-tal. Det verkar helt rätt tycker jag. Kanske skjuta fram det 100 år; tolka nåt komponerat innan 1900.

Annars verkar det kul att lira nåt ur demohörnan. Men är det helt lätt ur rättighetssynpunkt?

Jag vill oxå tacka för att gubbrockdiskussionen verkar ha avklingat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...