Jump to content
Annons

FESTIVAL #36


Anders F

Recommended Posts

Efter en underbart rolig AC/DC-festival så är det nu dags att börja fundera på nästa och gå vidare i livet 🙂 Jag har själv ingen sådär klockren idé utan startar därför en spåntråd där vi kan lämna förslag på vad vi vill att nästa festival ska vara. Ett förslag som kom upp redan i tråden där vinnaren presenterades i förra festivalen va att man gör en cover på en låt som ligger på forumet. Nackdelar är väll att det kanske blir segt att lyssna på tolkningar av samma låt 511 gånger. Fördelen är att alla kan känna sig välkomna och få göra musik eller happenings i den genre de känner sig hemma i. Kanske lite befriande efter en festival som hade tydliga ramar på vad som skulle finnas med?

Men som sagt...

Spåna på!!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om vi gör en KISS festival, så kan ju ni andra tävla om den åtråvärda andraplatsen efter Hellvalla Burn 😄

He he! Right on, Gen... jag menar, Burnie! 😉

En KISS-festival hade varit oerhört roligt. Och jag vet att många hade tyckt detsamma. Särskilt två norr-benägna skulle döda för festivalen — vågar jag nästan påstå.

+ 1 @ KISS-festival.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag som kom upp redan i tråden där vinnaren presenterades i förra festivalen va att man gör en cover på en låt som ligger på forumet. Nackdelar är väll att det kanske blir segt att lyssna på tolkningar av samma låt 511 gånger.

Ah! Ett missförstånd! Här är tydligare förklaring på temat som kom upp i tråden:

* Gör en cover av en låt som ligger i forumets avdelning för låtkritik. Du väljer vilken låt som helst och gör om den på ditt sätt. Sen röstar vi fram den låt som är bäst, oavsett genre eller person som gjort den.

Kanske nån gör en discoversion av hellvallaburn eller hårdrock av Nattvaktarens Chad eller Accapella av Stoneyoung's So long hongkong osv..

Och jag tror som det skrevs i tråden att det skulle vara roligt och dessutom sätta fart lite på låtkritikavdelningen. Kan direkt tänka mig några speciella låtar jag gärna skulle göra cover på!

Redigerat av laxlaxlax
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men för helvete människor, Kiss? Vi hade precis AC/DC. Nog för att det finns många gubbar på forumet men någon måtta får det väl vara.

Inga teman som tvingar in alla bidrag i en viss genre. Är min bestämda åsikt.

Tema inga hörbara transienter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för helvete människor, Kiss? Vi hade precis AC/DC. Nog för att det finns många gubbar på forumet men någon måtta får det väl vara.

Alltså, snorunge.

Jag fattar inte... ena sekunden vill du vara så hipp och retro; i nästa, när det kommer till kritan, så pallar du inte den äkta energin?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men för helvete människor, Kiss? Vi hade precis AC/DC. Nog för att det finns många gubbar på forumet men någon måtta får det väl vara.

Inga teman som tvingar in alla bidrag i en viss genre. Är min bestämda åsikt.

Tema inga hörbara transienter.

Håller med ingen Kiss, Ac/Dc fick räcka. Vill gärna se ett öppnare tema och inte hänglåset på.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag jag kom på under tiden jag kokar spaghetti 🙂

Tema...sammarbete/träffa någon ny

Tänker mig att man måste göra ett alster tillsammans med någon som man inte samarbetat med förr. På detta sätt lär vi alla känna en medlem till på forumet lite mer på djupet än innan 🙂

När jag skrev det så lät det kanske lite småtöntigt, men lät kul i huvudet med spaghetti ångandes under näsan.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ingen Kiss, Ac/Dc fick räcka. Vill gärna se ett öppnare tema och inte hänglåset på.

1. Man kan inte jämföra KISS med AC/DC (kolla bara reaktionerna/omdömena i AC/DC-festivalen så får du se).

2. Ge gärna förslag på ett "öppnare tema och inte hänglåset på" (det blir så tråkigt när man gömmer sina avfärdanden bakom kvasimetaforer).

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tema: Symfoniorkester

Ens låt måste innehålla en symfoniorkester på ett eller annat sätt.

vilken genre som helst går ju in i denna.

Man behöver ju inte skriva en hel symfoni men liksom en rocklåt uppbackad av en orkester. (t.ex!)

Yeah!

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Man kan inte jämföra KISS med AC/DC (kolla bara reaktionerna/omdömena i AC/DC-festivalen så får du se).

2. Ge gärna förslag på ett "öppnare tema och inte hänglåset på" (det blir så tråkigt när man gömmer sina avfärdanden bakom kvasimetaforer).

🙂

1. Vet inte om jag jämförde dom direkt, men ett gubband räcker för ett tag alla fall.

2. Fritt tema kan inte bli öppnare än så, med hänglåset syftade jag mest på "låta lik ett band så mycket som möjligt" tema, är inte så mycket för just dom teman, man borde kunna komma på något bättre mer originellt än så tycket jag.

Några gamla förslag.

Över 10 min lång låt med vissa villkor (Dom kan vara vad som helst)

Göra en låt baserat på ett djur tex Varg och kanske associerar det med indianer, andar, flöjt. eller något annat kan vara vad som helst.

Ett till exempel: Hund man kanske tänker på Tyskland sen, korv öl, dragspel osv.

Koma tema Vad tänker på för musik när man nämner ordet KOMA?

Göra en låt influerad av ett land, man har ett visst antal länder sen lottar man ut olika länder till deltagarna sen får dom göra musik till just dom ländera dom har fått. Tex Korea, Spanien, USA, England osv får man göra musik som tänker när man hör just det landet.

Vattentema, låten måste innehålla vatten av något slag.

Finskt trolltema

Hissmusik.

Göra en låt baserat endast på Fem ord, behöver dock inte innehålla sång kan vara instrumental låt, bli inspirerad av orden bara.

Eld, Luft och Vatten tema.

Katolsk lagerstämma.

Tropisk Vaggvisa.

Mariachi tema.

Motorväg inspirerande musik.

Orkan och vindar Musik.

Samurai inspirerande musik.

Tivoli musik.

Fransk baguette musik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Samurai låter bra-man måste använda kokin eller ritusen skalan (trad.japan skalor-ganska enkla) eller bägge i sitt musikarrangemang...

:rolleyes:

Edit

:jag ville vara med i AC/DC festivalen men httade ingen sångare och själv äger jag inte en mick-jo-en från

Claes Olsson förresten men det spelar ingen roll eftersom inte jag kan sjunga ö h t.

kan vi inte göra en öppnare festival där så många som möjligt kan vara med ???

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tema som jag tycker låter spännande är.

Man gör en låt halv färdigt, sedan får annan forummedlem göra klart låten, den medlemmen lottas ut vilken det blir.

Sen kan låten blir hur som helst = spännande, dock får man inte ändra så mycket att man inte känner igen låten längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Man kan inte jämföra KISS med AC/DC (kolla bara reaktionerna/omdömena i AC/DC-festivalen så får du se).

Kanske inte om ens referensramar sträcker sig mellan Twisted Sister och Metallica, men för oss andra går det alldeles utmärkt.

Det är lite som att säga "Man kan inte jämföra bob hund med Pixies", fast en annan genre.

Tema mono-wall of sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tema som jag tycker låter spännande är.

Man gör en låt halv färdigt, sedan får annan forummedlem göra klart låten, den medlemmen lottas ut vilken det blir.

Sen kan låten blir hur som helst = spännande, dock får man inte ändra så mycket att man inte känner igen låten längre.

Låter kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikar in. Detta var alltså festival nr 35? Kanske nån har en lista på alla teman som varit, så kan man utesluta upprepningar?

Annars, kanske filmmusik-tema? Alla tar stycke/låt från/ur en känd film, och gör sin egen tappning/cover av den. Kanske rena imitationer, kanske helt annorlunda arr/remix.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Anders, när fick en festival in 511 bidrag?

😳

🙂

Jag menade helt enkelt. Att flera låtar med tolkning av samma låt kan bli långtråkigt i längden. MEn jag hade missuppfattat det då det va valfri låt man fick göra en tolkning av.

Ang filmmusik där man ska göra cover på befintlig låt så är det problem med rättigheter i en sådan festival vilket gör att det nog blir omöjligt att göra, samt att det inte är tillåtet med covers på forumet. MEn om man gör det på en medlems låt så kan man ju få tillståndet direkt av medlemmen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Egen tolkning av något ur jazzstandads repertoaren som ingen äger rättigheterna till......

deltagarna får göra låten till sin i vilken genre´man vill och tolka fritt.....

bara man känner igen temat.....

MER FUSION ÅT FOLKET !!!

:rolleyes:

Edit : äger inget akustiskt instrrument - annars lät det kul-håller med...

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...