Jump to content
Annons

FESTIVAL #36


Anders F

Recommended Posts

...men det där gamlagamla förslaget som liksom lite låg bakom Bellman-förslaget; att tolka någonting som är äldre än 1800-tal. Det verkar helt rätt tycker jag. Kanske skjuta fram det 100 år; tolka nåt komponerat innan 1900.

Annars verkar det kul att lira nåt ur demohörnan. Men är det helt lätt ur rättighetssynpunkt?

Jag vill oxå tacka för att gubbrockdiskussionen verkar ha avklingat.

JA!!! Nåt gammalt å krokigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Citat aROCKER: Du menar som att lämna in en egen låt, det är fritt fram att göra alla dagar på året.

Ja jag har flera låtar i demoavdelningen som du vet. 😱 Det var inte så jag menade.

Hur menade du... Bör finnas riktlinjer eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

1994 - Den låt som låter mest 1994 vinner.

Musik där alla använder samma trumloop som grund.

Gratis VST - Alla använder samma gratis VST

Medeltiden.

Medeltiden...vad?

Vad är coolt med samma trummloop!?

Det är ju inte ens en skillnad för vissa forummedlemmar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars verkar det kul att lira nåt ur demohörnan. Men är det helt lätt ur rättighetssynpunkt?

Man kanske måste fråga vederbörande om man får använda dennes låt, och därmed röja sin anonymitet i tävlingen. Om några ger sitt godkännande till att andra får använda deras låtar i just det här sammanhanget utan att behöva fråga, så att man får ett urval av låtar att välja mellan, då går det ju. Men då medför ju det en viss begränsning, och det lät inte som att det var meningen att det skulle vara det....

Det är ju en fin idé iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske måste fråga vederbörande om man får använda dennes låt, och därmed röja sin anonymitet i tävlingen. Om några ger sitt godkännande till att andra får använda deras låtar i just det här sammanhanget utan att behöva fråga, så att man får ett urval av låtar att välja mellan, då går det ju. Men då medför ju det en viss begränsning, och det lät inte som att det var meningen att det skulle vara det....

Det är ju en fin idé iaf

Det där är väl mest ett filosofiskt problem. Ingen kan väl vara så nitisk så att den inte tillåter någon annan att göra cover. Då tror jag inte man är typen som lägger upp låtar på forumet från början. Men visst, ett litet PM är ju inte så svårt att skicka även fast jag själv inte tycker det skulle vara nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt trevligt vad här har hänt saker. När jag läste igenom tråden nu så verkar det som sixties förslag med färdig titel och text till film fick lite medhåll, samt att Bellman har fått en hel del. Sist verkar det även som idén med att göra rn tolkning av valfri forumlåt är i farten också. Dock så är jag också inne på att det kan bli svårt med rättigheterna, så det känns bättre ifall folk ger ut sina rättigheter innan i så fall ( i den här tråden kanske) så blir det några stycken att välja på förhoppningsvis.

Men som jag ser det nu så kommer omröstningen stå mellan

Bellman

Låt från forumet

Given titel och text (till en film)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så är jag också inne på att det kan bli svårt med rättigheterna, så det känns bättre ifall folk ger ut sina rättigheter innan i så fall ( i den här tråden kanske) så blir det några stycken att välja på förhoppningsvis.

Så behöver man ju inte alls göra. Det räcker ju med att var och en väljer en låt, PM:ar den som gjort den och frågar om lov, och sen behöver ingen annan få veta vilken låt man valt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som general måste ju i så fall få veta att låten blivit OK:ad av kompositören innan jag kan lägga ut den. Och visst, så skulle man kunna göra. Skulle enkelt kunna göras genom att en kopia ev PM:et skickas till mig. Eller hur? Jag kommer troligtvis inte hinna med att bidra med någon låt denna festival, utan tar rollen som festivalgeneral endast. Så det gör inget om jag vet vem som gjort vad heller.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske måste fråga vederbörande om man får använda dennes låt, och därmed röja sin anonymitet i tävlingen. Om några ger sitt godkännande till att andra får använda deras låtar i just det här sammanhanget utan att behöva fråga, så att man får ett urval av låtar att välja mellan, då går det ju. Men då medför ju det en viss begränsning, och det lät inte som att det var meningen att det skulle vara det....

Det är ju en fin idé iaf

Du pekar på en annan fråga oxå. Det är liksom kutym att festivalerna ska vara anonyma. Det vill jag ta bort. Man kan väl lika gärna presentera sig i förväg? Det finns väl inga andra musiktävlingar som är anonyma liksom... Schlager-VM med papperspåse på huvet?

Vad är vi rädda för? Överdriven kompisröstning?

Dessutom så uppmuntrar ickeanonymitet till positivt häcklande under den livsviktiga tävlingens gång... Jag minns nån utanförfestival-Song Contest här på forat som mycket ickeallvarligt tolkade När Vindarna Viskar Mitt Namn... Ballt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Du pekar på en annan fråga oxå. Det är liksom kutym att festivalerna ska vara anonyma. Det vill jag ta bort. Man kan väl lika gärna presentera sig i förväg? Det finns väl inga andra musiktävlingar som är anonyma liksom... Schlager-VM med papperspåse på huvet?

Vad är vi rädda för? Överdriven kompisröstning?

Dessutom så uppmuntrar ickeanonymitet till positivt häcklande under den livsviktiga tävlingens gång... Jag minns nån utanförfestival-Song Contest här på forat som mycket ickeallvarligt tolkade När Vindarna Viskar Mitt Namn... Ballt.

tjing

Intressant. Med tanke på hur hur det diskuteras i en sådan här tråd skulle en omröstning där bidragen inte var anonyma bli rena blodbadet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nä inte samma typ men gamla snubbar.

Du och dingbat verkar ha en verklig fobi för allt som kan tolkas som gamla gubbar. Ni är själv där om några år med eran gamla gubbmusik. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du och dingbat verkar ha en verklig fobi för allt som kan tolkas som gamla gubbar. Ni är själv där om några år med eran gamla gubbmusik. :rolleyes:

Är inte det lite allmänmänskligt? 😉

Förresten, det måste väl ha funnits några vettiga argument till deltagarnas anonymitet från början? Vet inte om jag har läst dem nånstans...

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...