Jump to content
Annons

Martins hemmastudiobygge


MartinÖjes

Recommended Posts

Martin: jag undrar om jag har förstått din tråd rätt.. Du hade problem med en dipp orsakat av stående våg i lyssningsposition som låg runt 100Hz. Därav ditt baslådebygge. När du fick ner amplituden vid väggen du placerat din helmholtz fick du tillbaka ungefär 10dB vid sweetspot? Jag har själv problem med 68Hz i lyssningsposition då det är en antinod just där. Det är den andre axialavågen som spökar. Kan jag räkna med att få tillbaka lite energi i lyssningsposionen vid ett eventuellt baslådebygge tror du? Jag har inte riktigt förstått hur de fungerar så sett.. Bra tråd!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du exempelvis har en dipp på ca -20dB SPL som beror just på en interferens av det slaget du nämnde så räcker det med att minska reflektionens styrka med ca -2dB för att få en förbättring av svaret med ca 10dB.

För ytterligare 5dB förbättring måste du minska reflektionens styrka med ytterligare -4dB.

Som du ser blir det tuffare ju närmare 0 man vill komma men är dippen svår får man relativt snabbt en första förbättring.

Sen får du följa Martins råd med placering, storlek med mera.

Men värt att testa, ja absolut beroende på hur stort problemet är och särskilt om du är relativt säker på orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju ingen expert, men en stående våg innebär att ljudvågen studsar fram och tillbaka mellan två plana ytor. De frekvenser som har en våglängd (eller multipel av våglängden) som är lika med avståendet mellan ytorna, kommer pga sammanslagning av amplituden (styrkan) för flera vågor i en viss given punkt att få en sammanlagd amplitud som är antingen starkare eller svagare än den ursprungliga ljudvågens energi. Positionen avgör alltså. Exakt i en nod är amplituden i teorin lika med noll. I en antinod (dvs mitt mellan noderna) är energi i teorin fördubblad.

Titta en liten stund på den här animationen, som visualiserar stående våg-fenomenet. Den svarta kurvan är summan av de sammanslagna vågorna. Du måste titta en stund för att "ljudvågen" ska hinna fram till väggen och studsa tillbaka o.s.v.

Den avstämda basfällan absorberar energi i ett frekvensområde kring den specifika frekvens som den adresserar. Absorptionen resulterar i att en svagare ljudvåg reflekteras från väggen där fällan placeras, vilket leder till att interferensen (ljudvågornas inverkan på varann) minskar. Ju mer energi som absorberas, desto mindre effekt får den stående vågen.

Under förutsättning att det verkligen är en stående våg som är ditt problem, och under förutsättning att du bygger Helmholzlåda efter alla konstens regler (ett ganska kul bygge som inte är svårt att genomföra) och hittar en bra placering för denna så tror jag definitivt att du kommer att "få tillbaka" energi för problemfrekvensen.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Barnkalas idag för min dotter som fyllt år, så nu är man rätt mör. 😉

Gårdagens finlir med absorbenterna bestod av slutmålning av ram nummer 2 och så gjorde jag om monteringen av tyget, satte i isolering och sköt fast ett tyg på baksidan för att hålla ihop det hela.

Lärdomar från bygget: Bygg med virke eller skivor som inte slår sig. Använd vinkeljärn invändigt för att stabilisera ramen; annars spricker gipset lätt när ramen hanteras och skevar lite (tex när man spikar fast lister). Isoleringen expanderar ganska ordentligt och riskerar att trycka ut tyget om inget annat håller fast den (kanske använda lite bredare virke än isoleringen är tjock?).

Jag ville ha ramarna synliga för utseendets skull, så jag bestämde mig tidigt för att tyget skulle fästas på insidan. För att få snygga kanter köpte jag smyglister att spika på insidan. Monteringen började alltså med fronttyget, därefter spände jag 20 gauge koppartråd tvärs över ramen två gånger på insidan av tyget, för att hindra isoleringen att trycka ut tyget för mycket. Det är svårt att få bra spänning i tråden, så för att lösa detta spände jag en kortare tråd mellan dem båda och drog ihop dem tills det kändes lagom.

110305-absorbentbygge-front-montage.jpg

110305-absorbentbygge-koppartrad.jpg

110305-absorbentbygge-isolering.jpg

110305-absorbentbygge-isolering-placerad.jpg

110305-absorbentbygge-baksida.jpg

110305-absorbentbygge-klar.jpg

Så... nu gäller det bara att duplicera modellen till några fler. Till frontväggen tänker jag försöka göra en specialvariant enligt Gilberts förslag: 220 mm tjock på mitten men bara 70mm i varje ände, bakom monitorerna. Jag tänkte bygga den utan några sarger mellan, vi får se hur det går.

/ Martin

Edit: stavfel

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte än. Mina studioprylar är lite... decentraliserade. I väntan på en hyfsad studiomiljö ligger allt mest i röriga staplar här och var. Men jag får väl samla ihop mig och göra lite tester nån dag. Jag lovar återkomma med minst ett utlåtande och kanske till och med en ljudfil eller två.. 😉

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kul att någon uppmärksammar att det står still i alla fall.

Jag har inte kommit längre än mitt senaste inlägg tyvärr. På studiobyggesfronten intet nytt. Istället har jag hunnit med en skidsemester med familjen och två veckors hemmavaro med sjuka barn. Införskaffade en XLR patchbay idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Monterade ihop en till absorbent nu ikväll. Ett litet steg för studion men ett stort steg för motivationen som varit som bortblåst ett tag. Nu har jag två klara men måste bygga tre till. Imorgon kanske jag kommer vidare.

*vill skriva låtar och spela in*

Link to comment
Dela på andra sajter

Relevant fråga Bedlam. Skulle vara intressant med lite "före" och "efter" filer även på musiken.

Såhär skriver jag i en skitkass studio och titta, i ett välbehandlat rum bara rinner listettorna ur fingrarna...

För det är väl målsättningen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha. Jag ser fram emot listettorna. Jag visste väl att det var akustikbehandlingen det hängde på 😉

Lite kort om musiken finns under Om mig på profilen.

Nu ska jag komma vidare med bygget. Spackla väggar, täta hål i taket eller bygga absorbenter, det är frågan. Jag hoppas kunna lämna nån positiv rapport ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Martin! Kul att se att du är igång igen!!! Blir ju kanonfint med det röda tyget mot det svarta ramarna!

Tänkte på det här med att hålla isoleringen på plats. Kom ihåg att koppartråden är mjuk och förlorar sin spänst över tid. Jag brukar använda vanligt murarsnöre (det oranga) för att hålla isoleringen på plats. Snöret zick-zackar jag för fördela draglasten jämnt över ramen.

Bara ett tips inför de återstående panelerna.

Stort hejjja! / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn: Murarsnöre alltså. Bra tips!

Jag har jobbat vidare med spacklingen idag. Urtrist moment som ändå har nån slags tjusning när man väl gör det. Alltså, jag skulle ju hellre bygga en studiomöbel, eller koppla in mina rackenheter, eller skruva upp lampor än att spackla väggar liksom. Men det är inte helt urbota tråkigt när man väl har kommit igång, lyssnar på en bra ljudbok osv. Det tog dock några veckor att komma över motivationsspärren.. Slipningen som hör till är inget vidare heller.

Det positiva med dom här renoveringsbitarna är att trivselfaktorn ökar för varje moment som blir klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag har i all hemlighet planerat och arrangerat min sambos 30-årsfest, inkl premiärspelning för mitt coverband. Det blev en fantastisk tillställning i lördags men har tagit all min energi en tid. När jag har återhämtat mig ska jag ta nya tag i studiobygget! I'll keep you posted.

Edit: stavfel

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Spacklade klart i helgen och har nu strukit taket och väggarna med lite fräsch färg. Slog till på en Ibanez elbas och ett par DBX 160a kompressorer nyligen.

Kom nyligen hem från en vecka på Irland med kören jag är med i, vi gjorde lite framträdanden i olika katedraler i Dublin, Cork och Kilkenny. Vi pratar 5-10 sekunders efterklang vid lyssningsposition i koret, där kan vi snacka RT60.. 😉

Peppa mig lite nu, så kanske jag knackar ihop ett par absorbentpaneler till...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt!

Du får testa kyrkan i Vadstena slott också. Där är det runt 15s efterklang. Det är galet att va där inne. 🙂 I ett par av slottsrummen har de opera/teater ibland på sommaren men tyvärr har jag inte varit där just då.

Gött o se att det blir lite bygge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tak och väggar klara. Jag har också släpat in mattan. Än så länge har jag inte skurit till den, ifall akustikmätningen visar alltför stora förluster. Om mätningen visar acceptabla värden kommer jag att köra på mattan, det kändes väldigt bra med den i mitt lilla krypin. Bilder kommer lite senare, nu ska jag rigga mätgrejerna igen.

Den här gången tänker jag försöka mig på REW v5.0, den förra mätdatorn har nämligen havererat sen sist.

Återkommer med mätresultat, så får ni hjälpa mig att utvärdera dem..!

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Snajsigt!!

Vilken kör är du med i??

Går ett körinriktat gymnasieprogram så sjunger mkt i skolan, allt från Händels Messias som vi hade en konsert med för några veckor sedan till glee.

Domkyrkan här i gbg som vi spelar mycket i har ju vissa ställen där akustiken är helt störd.. riktigt kul ibland, och mindre kul om man ska dra in trummor, funkar inte såvida man inte kör vispar..

Ska bli kul att se bilder sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kören är mycket liten och heter "Up & Out" och fungerar som kyrkokör i Rasbo pastorat utanför Uppsala, men vi sjunger både sakral och profan musik. Förutom den kyrkliga repertoaren sjunger vi tex Riverdance, Queen, svensk folkmusik, eget material m.m. Vi skulle behöva förstärkning av främst ett par basar till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens projekt blev att rigga och mäta sinusssvep med mattan preliminärt på plats. Den ligger där, men är inte tillskuren, eftersom jag först vill se att den inte innebär en akustisk katastrof. Hjälp mig utvärdera nu!

Först en liten bild:

110603-matning-med-matta.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelse RT60 (T30) mellan en mätning från i våras utan matta, en mätning idag med matta samt ytterligare en mätning från idag, där jag även ställde in de två absorbentpanelerna som senare ska sättas upp på vänster och höger vägg (nu står de bara på golvet enligt bilden ovan):

110603-rt60-med-och-utan-matta.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...