Jump to content
Annons

Martins hemmastudiobygge


MartinÖjes

Recommended Posts

Sådär. Lite nattligt arbete ute i garaget har resulterat i att huvudbordsskivan är klar för montering. Jag har lagt den på plats lite provisoriskt och då ser det ut så här:

111117-skivan-pa-plats.jpg

Nu måste jag såga till lite fler delar innan jag kommer vidare, det ska ju in ett lutande plan ovanför bordsskivan, och en vertikal skiva bakom/under och mellan racken. Och sen återstår ju pianoutdraget och monitorarmarna..

Hellyeah!

Fan va bra det blir 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

cwc, BluesBoy och Naymari: tack!!

Det bästa är att det liksom blir som man tänkt. 🙂

Sant! Det är en grym känsla att först rita upp grejerna i Sketchup och sen introducera dom för verkligheten... Har blivit lite av ett beroende nu kan man säga!

Sitter just nu å skissar på vardagsrummet... Grymt kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Björn!

Nu måste jag ut i garaget och såga lite. Framför allt staget som bordsskivan ska vila på i bakkant. För just nu går bordet inte att använda, det vilar i själva verket på en rejäl stapel av gamla SoS och Studio 😉

Det ingår en liten utmaning: skivan som ska utgöra staget ska ansluta mot och fästas i rackens innerväggar i varje ände. Det blir alltså inga räta vinklar.. Jag behöver nog snedsåga eller fräsa ned kanterna så det blir så stor yta som möjligt som ligger an mot racket. Och sen kanske det går att chipsa eller plugga snett, eller helt enkelt skråskruva fast mot racken..?! En nödlösning (eller komplement) skulle kunna vara att bända upp möbelvinklar till lagom storlek och montera på baksidan.

Några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan lägga upp hur jag löste detta men inte förren imorgon...

Hmm... Dina rack är mer vridna än mina så min lösning funkar nog inte i detta fallet...

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Björn!

Nu måste jag ut i garaget och såga lite. Framför allt staget som bordsskivan ska vila på i bakkant. För just nu går bordet inte att använda, det vilar i själva verket på en rejäl stapel av gamla SoS och Studio 😉

Det ingår en liten utmaning: skivan som ska utgöra staget ska ansluta mot och fästas i rackens innerväggar i varje ände. Det blir alltså inga räta vinklar.. Jag behöver nog snedsåga eller fräsa ned kanterna så det blir så stor yta som möjligt som ligger an mot racket. Och sen kanske det går att chipsa eller plugga snett, eller helt enkelt skråskruva fast mot racken..?! En nödlösning (eller komplement) skulle kunna vara att bända upp möbelvinklar till lagom storlek och montera på baksidan.

Några förslag?

Limma på lite virke på kanterna så har du ordentligt att skruva i (ej ändträet mot racket). Du har ju klyvsåg så du kan ju sedan gera kanterna på staget i den. Borra sedan i några pluggar i ändarna så får du bra styrsel på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn: Jag upptäckte att jag redan hade ritat in en stödbräda bakom, i 90° vinkel. Men det kanske behövs lite förstärkning av kanterna också, vi får se.

Naymari: jag har inte använt dem så mycket än, men jag tycker de verkar helt ok. Och jag har inte utnyttjat alla möjligheter än. Men första intrycket är att de har ett otydligt interface. Det är definitivt inte solklart eller intuitivt hur man rattar dem med kontrollerna på frontpanalen. Det finns ett windowsprogram för att jobba med inställningarna som jag ska kolla upp sen. Och så måste jag nog plocka fram manualen också..! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Naymari: jag har inte använt dem så mycket än, men jag tycker de verkar helt ok. Och jag har inte utnyttjat alla möjligheter än. Men första intrycket är att de har ett otydligt interface. Det är definitivt inte solklart eller intuitivt hur man rattar dem med kontrollerna på frontpanalen. Det finns ett windowsprogram för att jobba med inställningarna som jag ska kolla upp sen. Och så måste jag nog plocka fram manualen också..! 🤪

Aaight såpass. Har haft de i gitarrstärkare. Som var helt ok ljud för lite pengar. kanske skaffa någon sådan sen som komplement till guitar rig. eller att köra en line 6 burk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar_star_89 (oregistrerad)

Medans ni snackar gitarrburkar... Jag köpte en POD hd 500, sen dess har jag inte använt mina marshalls eller mesa boogie. Det går så mkt snabbare med podden och den låter så bra att man inte bryr sig om att lägga om med riktiga stärkare när låtarna är klara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Hej igen! Jag tog en kort paus, på sisådär ett halvår. Men nu är jag igång igen.. 😉

Idag har jag äntligen satt upp dom där golvlisterna. Förankrat Helmholtzlådan. Skruvat upp ett par tunna dämpande paneler på frontväggen bakom monitorerna. Lyssnat, låter kanon. Jag skruvade ihop bordsskivan och rackskåpen med möbelvinklar, för jag har inte orkat färdigställa de bakre stagen (än). Återkommer med bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Istället för att bygga en utdragslåda under bordet för pianot som planerat, så bestämde jag mig för att fästa pianot direkt i expanderbeslagen (utdragsskenorna). Det blev en lösning där jag skruvade fast vanliga vinkeljärn från bygghandeln (som jag råkade ha hemma) i skenorna och fäste dessa under pianot, så att pianot liksom vilar på vinkeljärnen. Enkelt, funktionellt och snabbt riggat.

120721-pianot-pa-plats.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att skärmarna ännu inte är monterade på monitorarmarna, eftersom det bakre staget som ska hålla i det hela inte heller är på plats. Det har ingen betydelse för bordets stabilitet (det hela står som gjutet ändå), men nu trängs skärmarna lite längst bak på bordskanten vilket inte är meningen. Skärmarna ska ju hänga fritt bakom så det även blir plats för mina kontrollytor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att bygga en utdragslåda under bordet för pianot som planerat, så bestämde jag mig för att fästa pianot direkt i expanderbeslagen (utdragsskenorna). Det blev en lösning där jag skruvade fast vanliga vinkeljärn från bygghandeln (som jag råkade ha hemma) i skenorna och fäste dessa under pianot, så att pianot liksom vilar på vinkeljärnen. Enkelt, funktionellt och snabbt riggat.

120721-pianot-pa-plats.jpg

Nog det snyggaste jag sett..... hur ska du få nåt gjort där? 😄

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

välkommen tillbaka efter uppehållet Martin! Ser kanon ut!!

Tack Björn!

Onödigt mysigt ju. 😄

☺️

Nog det snyggaste jag sett..... hur ska du få nåt gjort där? 😄

hehe... 😎 ja... det var ju just det...

Ett litet experiment:

http://soundcloud.com/martinojes/tystnad

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Martin: Vilken inspiration! Vill sätta "spaden i marken" på en gång själv! Sitter lite i samma sits som dig, innan du startade.. 😉

Källare i villa utan någon större värme. Yttervägg med dålig dränering. Ligger långt bort från barn & fruga så behöver inte något större jobb med att det inte får låta. Blir att lägga mer energi på just akustiken. Det är ett gammalt torkrum så det sitter en mega stor radiator med en fläkt utanpå, sticker ut ca 200-300mm från ena väggen.

Såg att du hade en radiator i rummet också. Lät du den vara kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tjenare,

Har kikat igenom denna tråden och måste säga att den varit till stor hjälp och stor inspiration!

Riktigt kul att se, grattis till ett super jobb!

Jag har en fråga också,

På sista bilden , när allt är klart så ser jag att dina monitorer är rätt högt upp.

Hur blir ljudbilden då? Är dom riktade lite neråt? Eller hur funkar det?

Anledningen till att jag frågar är jag ska ge mig på samma som du att bygga ett studio bord.

Jag har 2 st 24" skärmar i bredd så jag tror att jag kommer få ha dem en bit upp som du om de skall vara i 30 graders vinkel?

Har du några ideér eller tips?

Tack för en bra tråd som sagt!

//Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag har 2 st 24" skärmar i bredd så jag tror att jag kommer få ha dem en bit upp som du om de skall vara i 30 graders vinkel?

Ja, mina Genelec står ganska högt. Men de har medföljande "pods" i gummimaterial som dels dämpar vibrationer och dels tillåter att monitorerna vinklas i höjdled. Alltså är båda "nedvinklade" mot sweetspot.

Jag har i princip ingen erfarenhet av hur det låter i andras kontrollrum, jag kan bara konstatera att jag tycker jag har ett fantastiskt ljud i min lilla låtskrivarstudio och jag är väldigt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...