Jump to content
Annons

Martins hemmastudiobygge


MartinÖjes

Recommended Posts

App app, ta det försiktigt med brödet om det inte är Helmholtzfranska! Bröd som ingår i våra vanliga basvaror har en tendens att äta alldeles för mycket diskant. Max 6-7 skivor per m2 behandlad yta.

rolleyes.gif

Nja, det är bakat på sågspån, slipdamm och helt vanligt trälim.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Martin,

du som har mätutrustning. Tror du att du skulle kunna göra mätningar med vanligt bord, utan bord och med ditt custombord?

Jag vet att det är lite "risky" ifall det inte skulle bli bättre men det skulle vara skitintressant att se!

🙂 Hoppas du får tid och möjlighet när dagen kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='MartinÖjes'

...och så har jag klistrat lite Cubase-shortcuts på tangentbordet:

110807-cubase-keyboard.jpg

Bloody nice!

Var köpte du klisterlapparna?

(kul bygge btw)

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

du som har mätutrustning. Tror du att du skulle kunna göra mätningar med vanligt bord, utan bord och med ditt custombord?

Jag vet att det är lite "risky" ifall det inte skulle bli bättre men det skulle vara skitintressant att se!

🙂 Hoppas du får tid och möjlighet när dagen kommer.

Det är genomförbart den dagen mitt bordsbygge är klart. Dock är det en rejäl bit kvar dit. Mycket annat har kommit i vägen och schemat är rätt chokat den närmaste framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Det första racket står lackat och klart i studion och väntar på att resterande delar av möbeln ska bli klara för ihopmontering. En del belysning har kommit upp i studion, tilluftsventilen är monterad och utrustningslistan har utökats med lite smått och gott.

111023-ett-rack-pa-plats.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt jobbat!

Ska snart köra igång med att bygga en egen möbel och här får man verkligen många ovärderliga tips 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fan va folk är duktiga!

hade man gett sig på nåt liknande själv hade man ju fått köpa tjänsterna...

Håhåjaja. Tack för berömmet, det suger jag åt mig. Men så duktig vet jag inte.. Det har ju tagit för jäkla lång tid (villa, vovve, renault, barn osv) och jag är ju inte ens klar än. Rack två är byggt, men inte lackat och de olika skivorna och pianoutdraget återstår... 😊 Men framför allt så har jag inga förkunskaper, så du kan definitivt också göra det!

...vad använder du för rack strips?

Jag beställde Adam Hall 61532 och tillhörande korgmuttrar samt svarta skruvar och nylonbrickor. Jag sågade till rätt längder för hand med en vanlig bågfil (först satte jag maskeringstejp tvärs över där snittet ska vara för att inte sågen ska slinta i början). Att få rätt längd är enkelt, eftersom den där skenan har de fyrkantiga hålen bara där de matchar hela höjdenheter, så jag kapade bara mitt emellan hålen så att jag fick rätt antal höjdenheters längd på skenan.

Skenan är svartlackerad, så där man sågar lyser stålet fram. Jag bättrade enkelt på men en stort svart permanent tuschpenna.

När jag designade möbeln såg jag till att det är 493 mm mellan rackets sidoväggar, så hamnar skenorna på perfekt avstånd från varann enligt de mått som det ska vara enligt standard. För min möbel som har de olika lutande planen längst upp krävs 6 olika bitar per rack.

Jag funderade och googlade en hel del för att få reda på det bästa djupet att montera skenorna på, men hittade inga riktlinjer. Jag har tittat på massor med rack men alla verkar ha olika mått. Istället kontrollerade jag mina 19"-enheter och den som hade tjockast racköron fick avgöra djupet, jag tänkte att jag alltid kan kompensera genom att lägga in nylonbrickor mellan rackörat och rackskenan om jag vill få en tunnare enhet högre upp/ längre ut. Mitt MOTU MIDI Express128 har nästan 6mm(!) tjocka öron, så det blev måttet jag körde på, åtminstone på ovansidan av racket. De längst ned satte jag längre in så att frontbyglarna på mitt datorchassi inte sticker ut så mycket. Datorn ryms inte riktigt på djupet i racket, men det är medvetet, eftersom det sitter ett fläktgaller för chassikylningen på sidopanelen längst bak och därmed hindras inte luftflödet där.

/ Martin

EDIT: La till quotes

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Men framför allt så har jag inga förkunskaper, så du kan definitivt också göra det!

ytterst tveksamt 🙂

och inget behov som tur är

ska däremot ge mig på ett kök vad det lider.... blink.gif kommer nog leja bort det mesta tror jag annars kommer det ta evigheter å bli halvbra

jag har försökt få till bra skiss med sketchup men det programmet är fan inte min kompis riktigt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Yo Martin!

Vad har du tänkt att använda för grejer för att skapa den utdragningsbara synthen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt s.k. expanderbeslag på Bauhaus. Här i Uppsala finns ett helt sortiment av olika varianter på varuhuset: hur de monteras, hur långa de blir och hur mycket vikt de klarar. Jag tror mina beslag klarar 40 kg, mitt piano väger drygt 18 kg.

Sen tänker jag helt enkelt bygga en hylla av MDF som passar min Roland FP-3 och plats för kablage bakom och hänga upp det hela i beslagen under bordsskivan. I min ritning har jag gjort en lösning för hur baslagen ska monteras och dessutom har jag ju gjort urtag i rackets innerväggar för att få plats med detta.

Bordshöjden är en kompromiss baserad på att jag ledigt ska få in knäna under utdragslådan.

Lådan kommer jag i praktiken att konstruera sist.

Jag har nu lackat klart det högra racket och tillverkat den primära bordsskivan. Återstår att limma på linoleumet som jag skurit till grovt, samt fräsa till kanten på det. Sen ska jag såga till rackskenor till högra racket också och montera dem. Sedan är det dags att ställa in i studion och skruva skivan på plats. När den är monterad är det dags för lite fler bitar mellan racken och så småningom pianoutdraget..

111112-bordsbygge-linoleum-grovskuret.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx a lot dude!

Bygget ser riktigt bra ut måste jag säga 🙂

Din bänkskiva är snäppet värre än min med alla vinklar å vrår å ändå kontrollmätte jag ca 100 ggr innan jag vågade sätta sågen i skivan... Svettigt?

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygget ser riktigt bra ut måste jag säga 🙂

Din bänkskiva är snäppet värre än min med alla vinklar å vrår å ändå kontrollmätte jag ca 100 ggr innan jag vågade sätta sågen i skivan... Svettigt?

Tack!

Jo, jag har också varit rätt nojig emellanåt, mitt bygge kräver en del precision också. Min metod har varit ungefär så här:

Först gjorde jag ritningen i sketchup. Vände och vred på allt hundra gånger, tänkte igenom, kontrollmätte, hittade på lösningar etc. Sen måttsatte jag ritningen och tänkte ett par gånger till.

Sen ritade jag upp de stora delarna på golvskyddspapper som finns på rulle och klippte ut. Sen överförde jag bitarna till MDF och försöka placera dem för att få så lite spill på skivorna som möjligt.

Sedan har jag testat olika varianter för att såga ut bitarna: Jag har använd fogsvans, klyvsåg, cirkelsåg och sticksåg. Det som till sist har funkat bäst är att såga med sticksåg lite utanför den ritade linjen. Sedan har jag bearbetat alla kanter dels med en vanlig handhyvel (går lätt och smidigt i MDF:en) tills det var nån millimeter kvar, och så dels finliret med en multislipmaskin exakt ned till linjen. Genom att spänna ihop flera delar som ska ha samma mått och slipa dem samtidigt har jag fått till bitar utan några som helst glapp och riktigt schyssta räta vinklar osv.

Jag har monterat racken genom att limma med kex i alla skarvar för att slippa skruva och satt bitarna i spänn tillsammans med vinkelhakar och dylikt för att få allt rakt. Racken blev fantastiskt robusta och stabila! Återstår att se hur resten av konstruktionen kommer bli..

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv jobbade jag i vitfolierade hyllplan då det helt enkelt är billigare men skulle jag göra om det idag så hade det blivit MDF helt klart!

För mig gällde det att såga exakt med cirkelsåg från början då efterslipning gjorde mer skada än nytta så det var många svettiga tillfällen 🙂

kul att följa din tråd!, lycka till i fortsättningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikväll la jag sista handen på det högra racket; kapade, filade till och monterade de sex rackskenorna. Sen testade jag att lägga på bordsskivan bara för att få en känsla för hur det kommer att bli. Linoleumet är limmat på plats, men kanterna ska bearbetas innan det går att montera ihop på riktigt.

Det kändes mest förvirrat. Skivan och racket har ju helt olika kulör och finish. Men det blir förhoppningsvis bra till slut.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär. Lite nattligt arbete ute i garaget har resulterat i att huvudbordsskivan är klar för montering. Jag har lagt den på plats lite provisoriskt och då ser det ut så här:

111117-skivan-pa-plats.jpg

Nu måste jag såga till lite fler delar innan jag kommer vidare, det ska ju in ett lutande plan ovanför bordsskivan, och en vertikal skiva bakom/under och mellan racken. Och sen återstår ju pianoutdraget och monitorarmarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...