Jump to content
Annons

Martins hemmastudiobygge


MartinÖjes

Recommended Posts

Om du inte har kap / klyvsåg så kan du säker be byggvaruhuset klyva till bitarna i de mått du beöver

Jag vet, det var så jag gjorde med delarna till min Helmholtzlåda. På Bauhaus tar dom ca 25 kr per snitt, men på Beijer sågade dom en massa bitar åt mig utan kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp, som Mr Wellness mycket riktigt skriver är det ofta det absolut sämsta virket som impregneras, och det är ju ofta genomsurt med vätska när du plockar det på brädgården.

Det bör därför undvikas i alla situationer där det går. Dock tror jag inte man behöver vara så orolig för impregneringen nuförtiden. Allt som är giftigt (läs: fungerar som impregnering) är väl förbjudet vid det här laget. 😑

Trä slår sig när det torkar därför att det krymper olika mycket radiellt och tangentiellt. Förenklat kan man säga att årsringarna strävar efter att sträcka ut sig och bli rakare.

Bångnar virket enbart på längden brukar det gå att lösa med en sträva mitt på, men propeller-brädor är ofta svårt att råda bot på.

Vill du ha formstabilt virke är limfog ett bra men ofta lite dyrare alternativ. Glöm inte bort att sveriges billigaste brädgård heter IKEA. Limfogen i deras hyllplan fungerar utmärkt att snickra av och är måhända inte men mest överlägsna finish du kan hitta, men väl så prisvärd. Kolla om några av deras hyllplan passar dina behov.

Vill du spara in lite på virkeskostnaden kan du ju också tänka om lite i designen på dina absorbenter,

, som är ytterligare förenklad jämfört med Adrumdrum förslag.

Det går åt mindre virke, du får mer absorbtion från sidan och ramen bygger bara luftspalten. En relativt tunn list borde fungera och du kan täcka denna med tyg.

Ett sista alternativ är förstås att ta chansen och införskaffa den där rikt- och plan hyveln du alltid gått och sneglat på, så kan du göra limfog till hela kvarteret och köpa ohyvlat möbeltorrt snickerivirke för en spottstyver och skratta hela vägen hem till studion.

Men jag tror jag håller med föregående talare: gör om, gör rätt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sista alternativ är förstås att ta chansen och införskaffa den där rikt- och plan hyveln du alltid gått och sneglat på, så kan du göra limfog till hela kvarteret och köpa ohyvlat möbeltorrt snickerivirke för en spottstyver och skratta hela vägen hem till studion.

Intressant ide. 🙂

Logosol rikt- och planhyvel

Link to comment
Dela på andra sajter

adrumdrum: inspirerande bilder!

liten update: jag fortsatte trots allt att bygga ihop ramar av mina brädor. Varför? Jag ville komma vidare utan att behöva passera "gå", dvs brädgården. Vet inte om det är rätt beslut, men så blev det i alla fall. Jag har funderat lite kring hur slutfinishen ska bli. Först hade jag tänkt klä in hela konstruktionen med tyget, alltså även runt träramen, men har kommit fram till att det nog ändå skulle vara snyggare att behålla ramen synlig och måla den. Jag har faktiskt också funderat på att tapetsera ramarna istället, det skulle nog bli snyggt. Just nu har jag bara skruvat och spacklat ett par gånger. En hel del kvar att göra innan det kan bli dags för några mätningar, men svårt att hitta tid tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska tapetsera på trä så måste du förlimma (blanda ut lim med vatten) träet, alt. grunda med t.ex häftgrund.

Jag rekommenderar också att använda ett starkt lim, t.ex vävlim. Annars är det stor risk att tapeten lossnar.

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bedlam: tack för tipsen!

Det lutade starkt åt tapet ett tag. Men så fick jag ett infall att blåsa på samma färg som på helmholtzlådan (och som dessutom ska upp på väggarna så småningom) för att se hur det skulle se ut. Liksom enklare att testa färg först; har man väl tapetserat så.. Men preliminärt blev det kanon med färgen! Jag har köpt bra färg som täcker fantastiskt bra och är en fröjd att måla med. Det blir säkert en andra strykning, för det obehandlade träet lär ju suga en del. Men det här blir riktigt snyggt tror jag, tillsammans med samma röda tyg som i basfällan.

110226-fargtest-absorbentram.jpg

Ram till absorbent (just den här ska sitta på sidoväggen) monterad, spacklad, slipad och struken en gång med grå färg.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis varit på Bauhaus och köpt smyglister och så har jag tagit ett beslut om färgen på tyget (det blir samma som i basfällan), ska åka och handla det snart. Har tittat på golv också. Den #%¤£$¤# mattan ligger och skrattar åt mig i garaget.. Jag vill fortfarande mäta hur den påverkar akustiken innan jag tar beslut om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mattan påvärkar kan du räkna räkna ut. sktiv in måtten på rummet och "Material" till vänster låter du var som det är (Plaster board och wood floor)->calcula. ändra sedan högra floor till carpet on underlayer, skriv in hur stor mattan är och hur många.->calcula.

http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Reverberation%20Time%20Calculator.htm#verbcalc

nu stämmer inte detta efter som taket inte är tätt men du få en uppfattning om hur mycker det påvärkar ett rum in din storlek om det hade varit ljudtätt överallt(ljudisolerat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, den kalkylen har jag inte sett förut. Det blir ju inga absoluta värden, men man kan som sagt få en indikation på skillnaden. Återkommer när jag har matat in siffrorna. (Nu ska jag betala lite räkningar)

Glöm för guds skull inte att göra en mätning innan och en efter (och försök att göra mätningarna på lika som möjligt, d v s; samma nivåer, position etc.) så du kan se vad mattan faktiskt gör och inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har nu testat John Sayers (Piotr Filipowski/NYU) Reverberation Time-kalylator och försökt lägga in mina värden. Inte helt enkelt eftersom den bara tillåter ett extramaterial per vägg och materialvalen känns lite begränsade. Jag körde med OC 703-4" som absorbentmaterial, ½" plasterboard som väggmaterial och la dit glasrutor och den ungefärliga mängden absorbenter. Sedan jämförde jag RT60 mellan alternativen Wooden flor och Carpet on underlay.

RT60 för Wooden floor:

125 Hz: 0.31s

250 Hz: 0.63s

500 Hz: 0.84s

1000 Hz: 0.98s

2000 Hz: 0.81s

4000 Hz: 0.71s

RT60 för Carpet on underlay:

125 Hz: 0.34s

250 Hz: 0.51s

500 Hz: 0.40s

1000 Hz: 0.36s

2000 Hz: 0.33s

4000 Hz: 0.31s

Jag kunde inte lägga in nån absorbent på den långsidan där jag har ett fönster och jag har dubbelt så tjocka absorbenter som det tjockaste materialet som gick att välja i kalkylatorn. För att kompensera för detta har jag lagt in fyra st absorbenter på den andra kortsidan istället för en och jag dubblade även molnet i taket.

/ Martin

Edit: stavfel

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm för guds skull inte att göra en mätning innan och en efter (och försök att göra mätningarna på lika som möjligt, d v s; samma nivåer, position etc.) så du kan se vad mattan faktiskt gör och inte.

Det är så jag tänkt göra. Men det är väl ingen idé förrän åtminstone absorbenterna är på plats, så vi får se om det blir nån diskant kvar. Svårigheten rent praktiskt är att få in mattan i rummet utan att behöva skära ned den mer än att den går att använda på annan plats om det inte funkar i studion. Det är en 4 meter lång rulle som är både för bred och för lång för rummet. Jag får väl skära den till rätt längd på ena ledden och behålla lite upprullat på bredden när jag mäter.

Ett stort tack till er som engagerar er i mitt enkla bygge, jag är mycket glad att jag får hjälp att lyckas så bra som möjligt med små medel.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

post-9550-0-84566600-1295481539_thumb.gifpost-9550-0-47407000-1295481546_thumb.gifpost-9550-0-08060000-1295481553_thumb.gifpost-9550-0-87445500-1295481556_thumb.gif

Försök att minimera ytan du behandlar med enbart porösa absorbenter (t ex endast mineralull) då decay-tiden i diskanten redan är ganska lagom (0,34 sek) och den kommer garanterat att förkortas efter behandling mot tidiga reflektioner. Du ska nog även sikta in dig på att hitta ett annat användningsområde för din matta ... tyvärr.

I verkligheten har ju tidigare mätningar visat på en mycket kortare RT i mitt rum än kalkylatorn indikerar. Det talar ju emot att det skulle fungera med mattan, med tanke på hur stor påverkan den tycks göra enligt modellen. Men det ska ändå bli intressant att se. Resultatet av den mätningen kan ju ge bra information till andra studiobyggare också, även om jag riskerar att få skippa mattans mysfaktor.

Edit: såg nu att grafen ovan är T30, hur förhåller de sig till varann?

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Martin,

Jag har följt din tråd ända från början, men har inte haft kompetens att tillföra något i diskussionen om akustik.

Däremot kan jag ju ge beröm för en suverän tråd, och hoppas att du genomför projektet med dom resultat du önskar.

Det skall bli oerhört intressant att få se en jämförelse på rummet med och utan matta. Jag hoppas att du faktiskt orkar genomföra testet!

Lycka till!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: såg nu att grafen ovan är T30, hur förhåller de sig till varann?

Innan vi börjar tala om RT (reverberation time) överhuvudtaget så bör nämnas att det i små rum inte existerar någon reverbtid i dess rätta bemärkelse. ”Decay –tid” är mer applicerbart men RT används flitigt då innebörden oftast är likvärdig.

RT60 betyder att man mätt (eller simulerat) tiden det tar för en ljudkälla att sjunka 60dB (oftast från -5 till -65 dB). I mätningar så kan det vara svårt att uppnå detta dynamikomfång innan bakgrundsljud blir ett problem och då kan man istället mäta t ex TR30, d v s -5 till -35 dB. Om simulering eller ”ideal” –rum så är RT30 = TR60 men om man t ex har ett rum som angränsar till ett eller flera andra rum så kan efterklangen få ett olinjärt förlopp och då är RT60 ofta längre än RT30, framförallt i lägre register.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Martin!

Jag har själv gjort enkla mätningar med och utan matta (fast inte heltäckning utan stor ikea-variant).

Skulle vara nyfiken om du, förutom de vanliga mätningarna, gjorde svep med början från typ 500Hz samt 1000Hz eller vad som kan tänkas vara intressant.

Eventuellt får du ingen skillnad på frekvenssvar och väldigt liten skillnad på vattenfall. Då kan impulsen (ETC) vara spännande att titta på.

Bara ett litet förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

förutom de vanliga mätningarna, gjorde svep med början från typ 500Hz samt 1000Hz eller vad som kan tänkas vara intressant.

Varför begränsa frekvensområdet vid mätning? Det går ju att begränsa vad man vill visa i mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför begränsa frekvensområdet vid mätning? Det går ju att begränsa vad man vill visa i mjukvaran.

Ja då så! Visste inte att man kunde plocka ut ETC för ett visst frekvensområde. Det skulle jag vilja.

Jag kör REW senaste version. Vet du hur man gör enklast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då så! Visste inte att man kunde plocka ut ETC för ett visst frekvensområde. Det skulle jag vilja.

Jag kör REW senaste version. Vet du hur man gör enklast?

Observera att jag aldrig nämnde REW specifikt ... det går inte i REW m a o. 😛

EDIT:

Men det går ju att fixa manuellt.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att jag aldrig nämnde REW specifikt ... det går inte i REW m a o. 😛

Jamen, hördu!, du vet ju att både jag och Martin använder REW.

Men då så, då kvarstår mitt tips.

EDIT:

Men det går ju att fixa manuellt.

Hur?

PS. Vilka programvaror klarar av det annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot kan jag ju ge beröm för en suverän tråd, och hoppas att du genomför projektet med dom resultat du önskar.

Det skall bli oerhört intressant att få se en jämförelse på rummet med och utan matta. Jag hoppas att du faktiskt orkar genomföra testet!

Lycka till!

/Johan

Hej Johan och tack! Det är jättekul att höra att någon uppskattar tråden. Jag antar att ni tycker jag är oerhört långsam emellanåt, projektet har gått mycket sakta senaste tiden. Livet kommer emellan.

Jag har köpt in mer tyg till absorbenterna, och lite mer kul utrustning; UA710 Twin-Finity preamp och ett par Oktava ML52 bandmickar samt en rördriven konding med ställbar karaktäristik

Link to comment
Dela på andra sajter

RT60 betyder att man mätt (eller simulerat) tiden det tar för en ljudkälla att sjunka 60dB (oftast från -5 till -65 dB). I mätningar så kan det vara svårt att uppnå detta dynamikomfång innan bakgrundsljud blir ett problem och då kan man istället mäta t ex TR30, d v s -5 till -35 dB. Om simulering eller ”ideal” –rum så är RT30 = TR60 men om man t ex har ett rum som angränsar till ett eller flera andra rum så kan efterklangen få ett olinjärt förlopp och då är RT60 ofta längre än RT30, framförallt i lägre register.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara nyfiken om du, förutom de vanliga mätningarna, gjorde svep med början från typ 500Hz samt 1000Hz eller vad som kan tänkas vara intressant.

Eventuellt får du ingen skillnad på frekvenssvar och väldigt liten skillnad på vattenfall. Då kan impulsen (ETC) vara spännande att titta på.

Det kan jag absolut försöka komma ihåg att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör REW senaste version.

Jag har inte vågat installera senaste, jag kör REW 4 .11 och vill inte sabba inställningar och så vidare. Vet du om det går att installera REW5 parallellt (och ha kvar båda alltså)?

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte vågat installera senaste, jag kör REW 4 .11 och vill inte sabba inställningar och så vidare. Vet du om det går att installera REW5 parallellt (och ha kvar båda alltså)?

Sorry, har inte testat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt sätta tyg på mina absorbenter. Eller snarare inuti, för jag vill fästa fronttyget på insidan av ramarna. Det är bara att konstatera att man inte är nån tapetserare. Får göra justeringar imorgon.

antingen häfta tyget på på fronten av ramen och sedan en tunn trälist ca 5mm x 32mm, så brukar jag göra efter som det är lättast.

eller så kan man gör en tunn ram och fästa tyget på som man sedan spikar fast på fronten med tunna spikar.

kolla här: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=9156&start=285

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...