Jump to content
Annons

Martins hemmastudiobygge


MartinÖjes

Recommended Posts

Annons

Ett förtydligande: Jag gjorde INTE något före-mätning idag. Så mätningen utan matta är från tidigare i våras. Monitorerna och micken är återplacerade så exakt jag kunnat men nivåerna är inte desamma eftersom utrustningen varit nedmonterad och använt till annat under tiden. Dessutom har jag bytt till REW 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp och hoppa, dags att snacka akustik! Ja, jag vet att solen skiner, men i studion är det svalt och skönt.. 🙂

Om man tittar på RT60-grafen så ser det ut som det var låga mid-frekvenserna som påverkades av mattan, ca 100-1000Hz. Jag är dock osäker på om grafen går att använda på det sättet, inte minst med tanke på att tiderna verkar vara längre ovanför 3kHz.. Gilbert skrev tidigare i tråden att det var viktigt att nivåerna var desamma vid upprepade mätningar, vilket jag dock inte tycker borde påverka RT60 baserat på det faktum att vi pratar om absoluta tider när vi diskuterar målsättningen med behandlingen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare verkar de två små aborbentpanelerna däremot ha ätit upp i runda slängar 100ms av decaytiden i så gott som hela registret.

Vad tror ni om mattans vara eller icke vara? Det är väldigt trevlig och gör mycket för rummets karaktär. Men skjuter jag mig i foten om den får ligga kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag har så mycket kunskap om akustik. Men kan yttra mig ändå.

Först och främst, stor kaka till dig!

Jag gillar sådana här "bygga studio" trådar. Det är väldigt inspirerande och lärorikt för oss (jag i alla fall) som inte vet mycket om studiobygge, akustik, mätningar och allt vad det innebär.

Kul att se att du kommit igång igen!

Mvh

Ps. tycker du ska behålla mattan.Mycket vackrare estetiskt sätt. Att jobba i en mysig miljö man trivs i är mycket lättare än ett kalt och dött rum. Sen är det ju skönare att gå på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Martin!

Fasen vad spännande med mätningarna! Vad det gäller tolkningarna så ska jag inte ge mig in på detta då det finns de som kan detta mycket bättre än mig här (Gilbert, Matts, C-borg, addrumdrum, Cruncher m.fl.) Hoppas att några av herrarna snart dyker upp. Hur som helst - snyggt jobbat!

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Björn. Ditt fantastiska bygge och din drivkraft får ju mitt lilla pyssel att blekna, men det är likväl kul att jag fått tillbaka inspirationen. I väntan på feedback här på forumet blev det istället besök på byggvaruhuset idag för inköp av skivmaterial för bygge av studiomöbel och fler absorbentpaneler, samt lite lister. Men imorgon sätter jag kniven i mattan om ingen protesterar högljutt innan dess.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga, har inte laddat ner filerna, men det ser riktigt bra ut på frekvenssvaret.

Du verkar ha kvar bra med energi i övre registret också (oavsett om man jämför eller inte).

Hur låter det tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om mattans vara eller icke vara? Det är väldigt trevlig och gör mycket för rummets karaktär. Men skjuter jag mig i foten om den får ligga kvar?

mattan skulle isf påverka nånstans från typ 2-3kHz å uppåt

du har mycket större problem mellan 70 å 400Hz

Link to comment
Dela på andra sajter

mattan skulle isf påverka nånstans från typ 2-3kHz å uppåt

du har mycket större problem mellan 70 å 400Hz

Apropå decaytiderna menar du?

Observera att absorbenterna som ska ta första reflexerna inte är på plats. De tar väl delar av det registret gissningsvis (220mm mineralull med ca 9cm luftspalt), men ännu mer i de högre regionerna....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du kan använda mattan! Sjukt snygg färgkombination i så fall! Jag instämmer lite med Cborg, hur låter rummet? En liten fundering som dyker upp.. Varför vill man mäta decaytiderna i ett tomt rum? Om man ändå har vissa möbler, hyllor etc som har en given plats , varför inte ställa dessa på plats? Mät inte ihjäl dig nu Martin, du måste ju flytta in snart. Ska bli riktigt roligt att se bilder när du börjar bli klar!

Redigerat av krillepille
Link to comment
Dela på andra sajter

Avsikten att mäta nu var ju för att se före resp efter mattan, dvs vad den gjorde för skillnad. Eftersom många tycks vilja ha matta i sin studio så kan det vara intressant att göra en utvärdering av detta, tänkte jag. I övrigt är det ingen idé att diskutera mätresultatet nu, eftersom akustikbehandlingen inte är komplett.

Eftersom jag själv nu mest är sugen på att trycka på Record, så har jag inhandlat material till studiobordet och ska dra igång det projektet inom kort. Dock ville jag ha lite feedback på mattan-mätningen så att jag skulle kunna ta beslut. Angående att skära till mattan och sätta upp golvlisterna. Mattan är nu skuren och ligger på plats och listerna inköpta. Det ska nu mycket till för att jag skulle ta bort den igen..

Det visade sig bara vara gips på väggen mot huset när jag skulle skruva upp höger absorbentpanel där, så det får väl bli gipsankare. Dom tidigare ägarna måste ha plockat bort fasadbrädorna innan tillbyggnaden och så inte satt upp något där istället. Trist, för de flesta andra väggar i kåken har gips med nån byggskiva bakom, så det är lätt att montera upp saker med vanlig skruv.

Köpte en vit mexicostrata igår. Låter finfint på mattan. 😛 Har beställt gitarrhängare och lite annat smått och gott, men Thomann hade dem visst inte i lager 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en påse med ankare som "viker ut sig" när man skruvar, jag antar att de funkar lika bra? Eller har modellen du visade någon särskild egenskap (förutom att 20 kg låter riktigt bra), t.ex. att det skulle vara möjligt att ta bort dem sen (för det faktum att de är permanenta är det jag inte gillar med klassiska ankare)?

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en påse med ankare som "viker ut sig" när man skruvar, jag antar att de funkar lika bra? Eller har modellen du visade någon särskild egenskap (förutom att 20 kg låter riktigt bra), t.ex. att det skulle vara möjligt att ta bort dem sen (för det faktum att de är permanenta är det jag inte gillar med klassiska ankare)?

/ Martin

Tjena Martin! Nej, kör med dom du har. Tänkte bara om du inte hade köpt. Dom jag tipsade om är helt suveräna att jobba med och man behöver ingen tång som till dom andra ankarna. Det är torxspår i mitten och man drar bara i dom med skruvdragande och dom är självborrnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kort update: Påbörjat uppsättning av golvlister, satt upp de två färdiga absorbenterna. Jättemycket prylar som belamrar golvet atm. Måste in med ventilation, det är alldeles för instängt: Jag kör ett enkelt färdigt ljuddämpat genomföringskit som jag kompletterar med ett extra flimmerfilter för att slippa pollen. (TL80-F-dBS: http://www.fresh.se/p71973/files/TL-F-2374.pdf)

Lite belysning är på gång och snart ska jag sätta igång med studiomöbeln/bordet. Jag har köpt skivmaterial, utdragsskenor, ben, billigt klyvsågbord för ändamålet.

Gitarrhängarna har kommit tillsammans med lite annat smått och gott från Thomann. De ska också skruvas upp..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Dags att dra igång bygget av studiomöbel. Jag passade på att lära mig grunderna i Google SketchUp och har knåpat ihop en skiss över hur jag tänker mig det hela. Den här konstruktionen har

  • gott om rackplatser
  • flera lutande plan för att minska direktreflexer
  • flexibel lutning och avstånd till bildskärmarna (kommer att sitta på varsin ledad arm)
  • mitt stagepiano på utdrag under bordsskivan
  • dolt kablage
  • plats för tillägg av ben vid behov

Fortfarande bara på ritstadiet men snart sätter jag sågen i skivorna. Kom gärna med synpunkter!

110710-studiobord-3.3-draft.jpg

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att dra igång bygget av studiomöbel. Jag passade på att lära mig grunderna i Google SketchUp och har knåpat ihop en skiss över hur jag tänker mig det hela. Den här konstruktionen har

  • gott om rackplatser
  • flera lutande plan för att minska direktreflexer
  • flexibel lutning och avstånd till bildskärmarna (kommer att sitta på varsin ledad arm)
  • mitt stagepiano på utdrag under bordsskivan
  • dolt kablage
  • plats för tillägg av ben vid behov

Fortfarande bara på ritstadiet men snart sätter jag sågen i skivorna. Kom gärna med synpunkter!

Jättesnyggt Martin!

Kommer bli hur bra som helst och du har verkligen tänkt igenom allt noggrant. Om du orkar, gör gärna en dummy i kartong som du riggar upp provisoriskt så att du verkligen kan testa alla mått i praktiken. På din ritning har du låtit burkarna låsa racket. Jag hade nog ritat in en skiva som låser racket. Räkna i så fall med det så att kontakter / kablage får plats. Snåla inte med tjockleken om du bygger i MDF!

Åter igen - jättesnyggt Martin!

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

snyyygt! Kommer nog bli kanon!

Självklart vill man ha bra akustik men trivseln är också viktig! kommer nog bli jättefint!

Redigerat av Sakenjag
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för uppmuntran! Roligt att ni gillar det.

Björn: Racken har också stag av MDF på baksidan och under det lutande planet. Det finns också genomföringar för kablage som kommer att döljas av ett vertikalt plan på baksidan som den stödjer bordsytan och dels ökar stabiliteten i konstruktionen.

Om jag ser att det behövs ytterligare förstärkning i racken så sätter jag ett stag, alternativt hyllplan långt ned. När jag tänker efter så är en hylla längst ned kanske att föredra i vilket fall som helst, så får jag automatiskt plats för diverse prylar, pärmar och sånt där. Jag ritar in det, kommer fler bilder strax.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan knäcka som möbeldesigner Martin.

Det märks att du tänkt igenom varje liten detalj. Häftigt med datorhögtalare nedsänkt i bordet.

Fick en idé vad det gäller kablaget på baksidan Du skulle kunna skruva fast en hängränna i plast (sån för takavvattning) på baksidan som du lägger alla kablar i (de som går mellan rack och Controller). Höjer du bottenskivorna i racken en aning kommer du lättare åt att dammsuga mattan, eller så kan du ju göra en liten sockel bara.

Det kommer bli superbra det här! / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

doppelstern (oregistrerad)

Ser sjukt najs ut! BTW eftersom jag inte orkar läsa 10 sidor vad använder du för program för att analysera frekvensåtergivningen i rummet? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland de grymmaste studioborden jag har sett. Mycket imponerande!

Edit: Fundera även över att klistra fast 4mm bitumen-matta från t. ex. Mekonomen, under de stora plana ytorna för att minska efterklangen och vibrationer i bordet när du gasar på med monitorerna. 🙂

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Björn: Tack! Jag har ett par trådkorgar som är avsedda för att dölja kablage under skrivbord som jag tänkte montera på baksidan, har inte orkar rita in dem bara. Som du ser saknas också de ledade monitorarmarna på skissen än så länge. Jag hade exakt samma tanke som du ang. dammsugningen, men har inte tagit beslut om det än.

doppelstern: Tack! Programmet heter REW 5

desvaenger: Tack! Bra tips om att dämpa ytorna med matta. Jag har inte bestämt ytbehandling/färg av de synliga ytorna än, men har tittat på möbellinoleum som jag tycker verkar ge en verkligt proffsig och snygg yta.

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger: Tack! Bra tips om att dämpa ytorna med matta. Jag har inte bestämt ytbehandling/färg av de synliga ytorna än, men har tittat på möbellinoleum som jag tycker verkar ge en verkligt proffsig och snygg yta.

Jag kunde kanske uttryckt mig tydligare. Menade alltså att du kan limma fast mattorna på undersidan av skivorna. En tvätt med T-röd, på med arbetshandskar och fram med varmluftspistol. Sen sitter de där för gott. 🙂

Kan nog bli snyggt med den där mattan. Jag går själv i tankar att bygga en studiomöbel där större delen av bordsytan består av rostfri perforerad plåt som är försänkt ner i en ram av MDF. På så vis slipper man nästan helt reflexen i bordet, som leder till försämrad stereobild samtidigt som det påverkar låga mellanregistret. Ett akustiskt sett transparent bord helt enkelt. Behovet är ju dock mindre om man har gott om yta, så att man kan ställa monitorerna en bit bort på stativ.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...