Jump to content
Annons

Martins hemmastudiobygge


MartinÖjes

Recommended Posts

Annons

Det står ju tydligt att det är radie som gäller och illustrationen stämmer ju också så jag tror nog inte någon gjort fel gällande detta.

Japp, Chris bekräftade att det är korrekt att det är radien som avses. Han kommer rätta definitionen i nästa uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du redan använder dig av vattenfallsgraferna i REW för att se decay-tiderna för dina busfrekvenser men om inte så är det ett givet verktyg för att spåra stående vågor samt att avgöra vilka som är de största problemen. Den som ser jobbigast ut på frekvenskurvan behöver inte nödvändigtvis vara den som utgör det största problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur jag ska tolka vattenfallsgrafen. Under 55dB finns en massa energi på många frekvenser. Kan det vara brusgolvet? Om jag utgår från det och kollar allt ovanför 55dB (som är ca -55dB i förhållande till topparna) ser det ut såhär: Ovanför den nivån verkar de flesta frekvenser ha klingat av vid 400ms. I området 50-200 Hz finns inget efter 300ms (med ovanstående premisser). Under 45Hz finns däremot en hel del energi kvar även efter 1 sekund. Hmm, trots att vi talat om att mitt rums "room cut-off region" är ca 41Hz?

Om man däremot går 10dB lägre så.. tja. Då har vi långa decaytider.

Link to comment
Dela på andra sajter

som den otåliga dampsjäl jag är kan jag inte låta bli att utbrista "Men musiken då, hur blir det med musiken!??!".

Haha. Jag såg ditt förra inlägg också.. Just nu består studioprojektet av mätningar, beräkningar, funderingar kring byggmaterial och läsande av en massa teori. Musiken får dessvärre vänta. Men inbilla dig nu inte att jag för ett ögonblick kommer att göra rummet rättvisa sen när det är klart.. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Jag såg ditt förra inlägg också.. Just nu består studioprojektet av mätningar, beräkningar, funderingar kring byggmaterial och läsande av en massa teori. Musiken får dessvärre vänta. Men inbilla dig nu inte att jag för ett ögonblick kommer att göra rummet rättvisa sen när det är klart.. 😊

haha, det är inte janten i mig som jävlas faktiskt.. jag pluggar ljud nu och läser massa matte och skit

som jag verkligen inte har nån lust med, och det enda jag vill göra är att spela in! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...och det enda jag vill göra är att spela in! 😄

Mm, det ska erkännas att just nu känns det lite tungt. Min blivande studio är ganska långt från att vara en fungerande kreativ verkstad.. 🙁

Men om jag bara kunde få första Helmholtzlådan på plats och få höra och se det fungera genom en bekräftande mätning som snyggar till kurvan, så vore ju det ett jättelyft för projektet.

Jag inhandlade merparten av materialet idag och hade hoppats bygga den redan ikväll. Men dessvärre rann tiden ut innan jag var klar på byggmarknaden och jag fick kasta mig iväg för diverse familjelogistik. Resultatet av den stressen (och kanske det faktum att hjärnan stod i stand by-läge efter en timme utomhus i bitande kyla) blev att två av mina perfekt tillsågade bitar står kvar där vid sågen 😠 och jag hann aldrig köpa någon tätningsmassa. Jag saknar tyg också, för att hålla glasullsfibrerna på plats. Men imorgon bitti ska jag åtgärda detta.

Det jag har köpt är alltså 16mm MDF, tillsågat till vad som kommer bli en i runda slängar 2,5 kvm perforerad Helmholtz-låda stämd till 100Hz. 932 st Ø14mm hål kändes lite småtufft, så jag laborerade med kalkylarket och med större håldiameter kan man ju få ner antalet. Ca 228 Ø16mm-hål känns mer rimligt. Eller varför inte 160 st Ø20mm-hål..?!

Till denna har jag köpt Isover Piano 70mm att montera på insidan av locket

Jag har också köpt Isover UNI 36 220mm (16kg/m3) samt 220mm breda brädor att bygga feta absorbenter med i nästa skede.

Här på forumet har diskuterats att Helmholtzlådan ska vara totalt lufttät, detta har jag dock inte sett på andra DIY Helmholtz-sajter. Men det verkar ju rimligt med tanke på principen för basfällan (luften inne i lådan utgör en "fjäder" som påverkar massan av luften i hålen o.s.v. Det finns fogmassor som är helt gastäta, som exempelvis Bostik Fire-Bond Silmax Pro, men det verkar lite overkill, borde det inte fungera med vanlig akrylfog eller silikon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur jag ska tolka vattenfallsgrafen. Under 55dB finns en massa energi på många frekvenser. Kan det vara brusgolvet? Om jag utgår från det och kollar allt ovanför 55dB (som är ca -55dB i förhållande till topparna) ser det ut såhär: Ovanför den nivån verkar de flesta frekvenser ha klingat av vid 400ms. I området 50-200 Hz finns inget efter 300ms (med ovanstående premisser). Under 45Hz finns däremot en hel del energi kvar även efter 1 sekund. Hmm, trots att vi talat om att mitt rums "room cut-off region" är ca 41Hz?

Om man däremot går 10dB lägre så.. tja. Då har vi långa decaytider.

Om ditt rum är:

X = 4,21 (meter)

Y = 2,95

Z = 2,2

och koordinaten 0, 0, 0 (X, Y, Z) är främre (sett från lyssningsposition), nedre, vänstra hörnet; var befinner sig då högtalarna och lyssningspositionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. panelerna:

Ledsen att jag inte kollade närmre på ditt inlägg med uträkningen, men jag skulle föreslå något av följande (för 100 Hz):

post-9550-0-19505300-1296174362_thumb.gif

post-9550-0-49632300-1296174366_thumb.gif

Jag skulle även rekommendera att du placerar en på varje sida för bibehållen (akustisk) symmetri i rummet (och givetvis på den yta som är relaterad till denna stående våg samt den yta som vid test har starkast amplitud).

Gällande tätning; lådan ska vara tät men samtidigt så behöver man inte överdriva detta. Lim och ev. billigt sillikon om större glipor duger gott. Observera att om du använder tyg för att hindra ullpartiklar från att läcka ut ur lådan så ska detta tyg vara lätt att andas igenom annars förändras flödesmotståndets värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ditt rum är:

X = 4,21 (meter)

Y = 2,95

Z = 2,2

och koordinaten 0, 0, 0 (X, Y, Z) är främre (sett från lyssningsposition), nedre, vänstra hörnet; var befinner sig då högtalarna och lyssningspositionen?

Den vänstra står i 0,25 ; 0,50 ; 1,43 (mätt från en punkt på fronten mellan diskanten och baselementet) och den högra på motsvarande avstånd från motsatta väggen.

Lyssningpos (mickens placering) är i 1,94 ; 1,41 ; 1,27

Monitorerna är vinklade snett nedåt mot lyssningspositionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att jag inte kollade närmre på ditt inlägg med uträkningen, men jag skulle föreslå något av följande (för 100 Hz):

Äsch, jag skulle ha kollat detta noggrannare alltså, trodde inte det gick att få 1,0 absorbption. Men nu är bitarna tillsågade. Möjligen skulle jag kunna klara att med mina enkla verktyg kapa ned sargerna två centimeter med hyfsad precision och tjäna några procents effektivitet.

Jag skulle även rekommendera att du placerar en på varje sida för bibehållen (akustisk) symmetri i rummet (och givetvis på den yta som är relaterad till denna stående våg samt den yta som vid test har starkast amplitud).

Ok. Jag bygger väl en först i vilket fall som helst. Möjligen skulle jag kunna dela sargerna i två delar och göra två smalare (men med samma yta). Av nån anledning har du skrivit 9000 rayls i den beräkningen, Isover piano är dock 6000 rayls.

Gällande tätning; lådan ska vara tät men samtidigt så behöver man inte överdriva detta. Lim och ev. billigt sillikon om större glipor duger gott. Observera att om du använder tyg för att hindra ullpartiklar från att läcka ut ur lådan så ska detta tyg vara lätt att andas igenom annars förändras flödesmotståndets värde.

Bra. Jag köpte Sikaflex-11FC på inrådan av någon som var kunnig i Sika-sortimentet som är både ett starkt lim och en fogmassa kombinerat. Mjuk och tålig fog som inte torkar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slits mellan optimering och byggiver. Känner så väl igen det från Crunchers tråd..

Äh. Nu sätter jag igång och bygger min första Helmholz-låda. Allt för mycket velande tar definitivt kål på kreativiteten. Full fart framåt! Wish me luck..

Hahaha!!!

Kör så det ryker!!!

In med skiten så det blir färdigt!!!

Lycka till och var noga med tätningen av lådan.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvällens byggrapport:

Materialet släpades in i studion:

110129-helmholtz-material.jpg

Skruv med Torx-spår för enklare skruvning, liten borr för att förborra hålen, försänkare för att helt kunna dölja skruvhuvudena, fogmassa med inbyggt lim samt borr för perforeringen

110129-helmholtz-verktyg.jpg

Först en markering 16mm in på skivan...

110129-helmholtz-markera.jpg

...och sedan dags att förborra hålen för skruvarna. Sedan försänkte jag dem också.

110129-helmholtz-forborrning.jpg

Jag använde lådans baksida som en gigantisk vinkelhake genom att lägga den på golvet och ställde sedan två delar av lådans "sarg" på golvet och fogade samman dessa i perfekt 90 graders vinkel med stöd av baksideskivan. Likadant med de två resterande delarna av sargen. Till sist ställde jag sargdelarna uppe på skivan och fogade ihop till en kvadrat.

Först limmade jag med Sikaflex 11-FC som även fungerar som tätande fogmassa och sedan skruvade jag ihop. Tack vare torx-spår i skruvarna behövs ingen kraft för att dra ihop bitarna ordentligt och man slinter inte. Lite fog pressas ut och torkas bort med en bit papper. Den här fogmassan är övermålningsbar sen.

110129-helmholtz-fog.jpg

Nu är fronten förborrad för montage hela vägen runt och imorgon ska perforeringen göras innan den monteras fast. Ev ska fronten målas innan, eftersom det ska på tyg på insidan sedan (alternativ överväger jag att klä utsidan av fronten med tyg istället). Isolering och baksidan gör jag sist.

110129-helmholtz-oversikt.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt rum beter sig i princip som man skulle kunna gissa. Första stående våg för detta rum vid 41 Hz och denna får maximalt med energi då högtalarna står nära antinod. Även fast lyssningspositionen är nära noden så syns den tydligt. Det finns lite energi under denna frekvens men detta är troligtvis stående vågor som utnyttjar fler rum då väggarna inte är solida samt att det givetvis finns lite dörrar som släpper igenom Energin är dock för låg för att kunna användas (som oftast är fallet). 0,1,0 och 1,1,0 gör inte mycket väsen av sig då lyssningsposition och/eller högtalarna står i noder. 0,0,1 lika så plus att taket kanske absorberar detta frekvensområde. 2,0,0 borde synas och det gör den (82 Hz) då både högtalare och lyssnare är nära antinoder. Om väggarna varigt tjock betong så hade denna stående våg varit massiv!

För dippen vid 100 Hz så har vi några alternativ men jag gissar på 2,1,0 av flera anledningar och att den ligger närmast den faktiskt uppmätta frekvensen är inte en av dem. Det vore bra om du kunde ta reda på exakt vad 100 Hz dippen beror på då det skulle kunna effektivisera behandlingen av denna. Även om din grundtanke om att köra på långsidorna då dessa väggar är inblandade i alla de misstänkta stående vågorna är bra, så kan effekten bli lidande då paneler placerade nära noder gör liten nytta (även om på rätt vägg). Om t ex 2,1,0 så skulle en panel i mitten av kortsidan vara mindre bra men mitten på långsidan ok samtidigt som en placering på långsidan halvvägs mellan mitt och kortsida skulle vara mindre effektivt men nära hörn på kortsida bra. Det gäller m a o att tänka till ordentligt innan man placerar panelerna. Glöm dessutom inte att du vill ha bredbandsabsorbenter över ytor som annars ger för tidiga reflexer till lyssningspositionen.

Ditt rum är tyvärr lite litet för att använda diffusorer (men det går om man är lite klurig och nyttjar 1D-modeller på rätt sätt), så du bör även sätta en bredbandsabsorbent bakom dig.

Ja, jag använde 9000 Rayls/m i mitt andra exempel då detta ger bättre resultat (bättre bandbredd).

Kör hårt!

/Gilbert

EDIT: Du han visst posta före mig 😛 .

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din analys Gilbert!

...men nära hörn på kortsida bra. Det gäller m a o att tänka till ordentligt innan man placerar panelerna.

När lådan är byggd kan jag testa olika positioner och mäta. I hörnet på kortsidan skull passa mig utmärkt. Det beror ju lite på om 80Hz kommer att behöva behandlas separat.

Glöm dessutom inte att du vill ha bredbandsabsorbenter över ytor som annars ger för tidiga reflexer till lyssningspositionen.

Nädå. Räknar med att bygga såna av 220mm glasull. Jag har inte hunnit räkna på var de bör sitta än, eller hur långt bak i rummet de kommer sträcka sig. (Ser nedan att du indikerar att det kommer behövas även bakom lyssningen)

Ditt rum är tyvärr lite litet för att använda diffusorer (men det går om man är lite klurig och nyttjar 1D-modeller på rätt sätt), så du bör även sätta en bredbandsabsorbent bakom dig.

Jag vill gärna ha en diskussion kring hur jag på bästa sätt kan diffusera. Men jag bör sätta bredbandsabsorbent på bakre kortsidan alltså?

Ja, jag använde 9000 Rayls/m i mitt andra exempel då detta ger bättre resultat (bättre bandbredd).

Ok, jag hade dock redan köpt Isover Piano 70mm (6000 Pa·s·m−1)

Kör hårt!

Tack! Och tack än en gång för all hjälp.

/ Martin

Edit: förtydligande

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att följa med ditt projekt och resonemangen kring mätningarna osv. Jag tror att den tid du lägger ner på detta kommer att betala sig i slutänden. Sedan gäller det ju förstås att sätta ribban på lagom nivå så man inte blir manisk till slut (har ju själv problem med det..) :rolleyes: Man lär sig ju sin lyssning till slut ialla fall :-). Följer med spänning ditt projekt Martin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan gäller det ju förstås att sätta ribban på lagom nivå så man inte blir manisk till slut

Mmm. Jag kör så länge det känns kul i alla fall. Och kanske kan jag inspirera någon annan att sätta igång också.

Jag håller som bäst på att rita upp markeringarna för hålen. Eftersom jag inte vet än om jag kommer måla lådan eller täcka den med tyg så känns det bra att placera hålen symmetriskt och snyggt. Jag kokade ihop ett litet excelark som beräknar lämplig placering och fördelning av hålen samt ger mig alla mått.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du väljer att täcka dem med tyg, välj då ett väldigt tunt tyg och framförallt ett tyg som är väldigt lätt att andas igenom. Försök att fästa tyget med lim så att det ligger "klistrat" mot ytan så det inte blir någon lutfspalt. Det du vill undvika är att panelerna absorberar diskant samt att hålen täcks / får förändrat flödesmotstånd (även om det i just detta fall kanske kan vara en fördel du ullen bara var på 6 kPa*s/m² men samtidigt så blir det totala flödesmotståndet okänt vilket aldrig är bra).

Om du inte varit så snabb så skulle man säkert kunnat bygga paneler som absorberar både 80 och 100 Hz och placerat dessa på ytor som relaterar till bägge problemfrekvenserna men men ...

Ja, då avståndet till bakväggen är för kort för att använda diffusorer istället för absorption mot denna reflex så bör du sätta en bredbandsabsorbent bakom lyssningspositionen. Inte alltför stor då vi vill minimera absorption i diskanten, kanske ca. 0,6 - 0,8 m hög och ca. 1 - 1,2 meter bred.

Om du vill diffusera så skulle du kunna använda 1D-diffusorer på sidoväggarna bakom lyssningspositionen fast vinklade 90 grader så energin splittras i vertikalplanet men fortfarande reflekteras bakåt (och får då studsa mot resterande bakvägg som inte är behandlad med absorbent) och tillslut kommer tillbaka till lyssningspositionen förhoppningsvis i lagom tid. Du bör givetvis försöka räkna på vilka tider detta skulle innebära för ditt ISD-gap. En vanligt förekommande rekommendation för lagom ISD-gap är ca. 20 ms men i mindre rum så får man givetvis acceptera förutsättningarna så om du överhuvud kan få till en RFZ-design i dess rätta bemärkelse är ytterst tveksamt men som sagt, bättre att veta vad målet är och sträva mot detta än att inte ha en aning om vad man försöker åstadkomma. Viktigaste delmålet är att få bukt med dina stående vågor, dämpa de tidiga reflexerna (minst -20dB, gärna lägre, inom de första 15ms relativt direktljud) samt att jämna ut decay-tiden så den är lika lång (mer eller mindre) i hela registret. När detta är avklarat så kan man se om det överhuvudtaget finns förutsättning för att få till en bra Haas-kicker.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du väljer att täcka dem med tyg, välj då ett väldigt tunt tyg och framförallt ett tyg som är väldigt lätt att andas igenom. Försök att fästa tyget med lim så att det ligger "klistrat" mot ytan så det inte blir någon lutfspalt. Det du vill undvika är att panelerna absorberar diskant samt att hålen täcks / får förändrat flödesmotstånd (även om det i just detta fall kanske kan vara en fördel du ullen bara var på 6 kPa*s/m² men samtidigt så blir det totala flödesmotståndet okänt vilket aldrig är bra).

Jag räknar med att måla fronten.

Om du inte varit så snabb så skulle man säkert kunnat bygga paneler som absorberar både 80 och 100 Hz och placerat dessa på ytor som relaterar till bägge problemfrekvenserna men men ...

Om denna fälla inte sväljer tillräckligt av 80Hz-problemet så får jag väl bygga en till.

Ja, då avståndet till bakväggen är för kort för att använda diffusorer istället för absorption mot denna reflex så bör du sätta en bredbandsabsorbent bakom lyssningspositionen. Inte alltför stor då vi vill minimera absorption i diskanten, kanske ca. 0,6 - 0,8 m hög och ca. 1 - 1,2 meter bred.

Här finns risk att det blir trångt på kortsidan, ifall basfällan behöver stå där. Någonstans läste jag ett resonemang om att sätta absorbent framför perforerad Helmholz, med luftspalt mellan, det kanske kan vara ett alternativ i värsta fall?

Viktigaste delmålet är att få bukt med dina stående vågor, dämpa de tidiga reflexerna (minst -20dB, gärna lägre, inom de första 15ms relativt direktljud) samt att jämna ut decay-tiden så den är lika lång (mer eller mindre) i hela registret.

Vad är strategin för att hantera decaytiderna?

Alltid tacksam för dina goda råd.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...