Jump to content
Annons

Martins hemmastudiobygge


MartinÖjes

Recommended Posts

Annons

Jag tänkte köra 22 mm i primära skivan, 19mm i rackstommarna och stag och 16mm på detaljer som inte påverkar hållfastheten, vad tror du om det?

/ Martin

Bra dimensioner. Hur kommer du att foga ihop den? Det finns väl egentligen tre sätt: dyckert/lim, plugg/lim eller skruv/lim. Med skruv behöver du förborra eller köra med MDF-skruv (behöver inte förborras). Skruven ger ju stora blaffor som måste spacklas, alternativt låter du skallarna vara synliga och skruvar ur dom när du målar möbeln. Hur ska du ytbehandla den? Spruta ger ju bäst finish men pensla med färg som MDF:en tål och sedan stryka ut färgen med skumgummiroller brukar bli jämn och fint också. Jag byggde några skrivbord i MDF för massa år sedan som jag klarlackade - såg rätt coolt ut faktiskt. Ska se om jag hittar några bilder.

Hälsningar / Björn

EDIT: Bild

post-27276-0-48882200-1310509407_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker mig nog lim och möbelvinklar där det inte ska synas något på ovansidan, alternativt bara möbelvinklar om fogen ska gå att ta isär. I övrigt så skruvlimmar jag nog och eftersom jag inte är nån möbelsnickare blir det säkert en hel del spackling i vilket fall som helst, det gjorde jag ju även på min helmholtzlåda med gott resultat. Det går ju iofs mycket fortare att spika, så det kanske är ett vettigt alternativ.

Om jag ska lägga linoleum på ovansidan så behöver jag ju inte bry mig om att dölja fogarna där.

Måla hade jag nog tänkt göra med en fin roller, varför föreslår du att pensla först?

Schysst skrivbord, klarlack passade fint där.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog byggt det som tre enheter. Två rackar och själva bordsskivan (ev. dela den på två - främre/bakre). Bordsskivan kan vila mot stödlister på rackskåpens sidor. Jag skulle absolut limma rackskåpen + förstärkningar.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i huvudsak kommer jag att försöka tänka så. Förutom själva skivan (som mycket riktigt är i två delar, eftersom de lutar olika), så tillkommer den bakre skivan och pianoutdraget också som även de ska fästas i rackstommarna.

Är det något som har en bra idé om hur jag smidigt överför delarnas former i rätt proportioner från ritningen till 1:1 på MDF-skivorna? Den metod jag kan komma på är att måttsätta ritningen i SketchUp ur alla möjliga vinklar och sedan rita upp alla räta linjer mha omfattande mätningar på skivan. Runda eller andra kluriga former kanske jag på något sätt kan omvandla till PDF i rätt skala och printa och sedan klippa ut. (Jag har bara gratisversionen av progammet och kan alltså inte använda LayOut-funktionerna).

Andra förslag??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i huvudsak kommer jag att försöka tänka så. Förutom själva skivan (som mycket riktigt är i två delar, eftersom de lutar olika), så tillkommer den bakre skivan och pianoutdraget också som även de ska fästas i rackstommarna.

Är det något som har en bra idé om hur jag smidigt överför delarnas former i rätt proportioner från ritningen till 1:1 på MDF-skivorna? Den metod jag kan komma på är att måttsätta ritningen i SketchUp ur alla möjliga vinklar och sedan rita upp alla räta linjer mha omfattande mätningar på skivan. Runda eller andra kluriga former kanske jag på något sätt kan omvandla till PDF i rätt skala och printa och sedan klippa ut. (Jag har bara gratisversionen av progammet och kan alltså inte använda LayOut-funktionerna).

Andra förslag??

När jag gör kurvmallar så brukar jag använda en tunnare skyddpapp (finns på byggvaruhusen) och rita ut radien med hjälp av snöre och penna (passare modell större). Är det symetriskt (din bordsskiva tex.) viker du arket på mitten och skär ut halva delen så de båda halvorna blir identiska. De andra måtten är ju bara räta linjer. En stor vinkelhake får du genom att mäta en triangel med förhållandet 1,0 / 0,8 / 0,6 (tex. 100 / 80 / 60 cm.

Jag tror det blir väldigt bra med linoleum på själva bordsytan. har sett några möbler med detta och det ger ett sobert intryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, jag återkommer med lite dokumentation när jag kommit igång. Dagarna går på nåt sätt även fast jag inte snickrar.. 😉 Jag har också tvingats lägga lite tid på att röja undan för att få plats för detta bygge i carporten, samt montera en klyvsåg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag monterat och testat sågen, funkar fint. Sen gjorde jag en genomkörare med ritningen och fixade lite småjusteringar och förbättringar av konstruktionen. Dessutom kontrollmätte jag alla enheter, rackprofiler och liknande för att se att jag använt rätt mått i designen.

Sedan har jag börjat måttsätta ritningen i SketchUp och inlett arbetet med att föra över formerna som pappersmallar till de mer komplicerade delarna (jag hade visst ett par rullar golvpapper hemma). Tar tid för jag behöver vara noggrann, min design bygger på att det blir hyfsat bra passning mellan delarna, särskilt för de lutande planen. Hade man haft tillgång till en stor CNC-fräs så hade ju det varit fint och ordentligt tidsbesparande, men nu får jag arbeta för hand istället..

110714-bygge-studiobord-mallritning.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...och eftersom jag inte är nån möbelsnickare blir det säkert en hel del spackling...

Grunda innan du spacklar, annars sitter det dåligt. Sedan måste det minst två varv färg där du spacklat

annars blir det matta fläckar. Om du bara ids måla två varv så måla över spackelytorna

ett lager innan du målar det sista (andra) varvet.

Ditt bord kommer att bli grymt!

//Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin, innan du sätter klyvsågen i skivorna tänk på att det är enklare att såga de stora vinklade bitarna med handklinga och styrskena (såvida ditt sågbord inte är modell större och har har gerparalellanslag). Rigga upp ett enkelt sågbord med två bockar och några reglar emellen. Du kan använda långpasset du har som styrskena om du pillar bort de röda plastringarna så ligger den dikt an mot skivan. Har du någon tunn gummimatta hemma kan du limma på så att det inte glider. Använd tvingar.

Edit: Kom ihåg att inte köra för lång med klingan eftersom den "hinner" avverka mer på undersidan 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag åkt på en liten semestertur med barnen, så bordsbygget får vila några dagar. Dessförinnan hann jag grovsåga ut den första delen av själva bordsskivan och införskaffa diverse verktyg och slipmateriel för att kunna bearbeta kanterna sedan. Men för att få en känsla för hur det skulle bli på plats bar jag in skivan i studion och pallade upp den lite tillfälligt. Kommer att bli riktigt bra tror jag!

110716-studiobord-test.jpg

Edit: haha, råkade visst använda en bild där högra gaveln på vänstra racket är gömt, det gick lite snabbt.. 😉

Redigerat av MartinÖjes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, tack! Idag har jag tillverkat ett par racksidor till, men mest tid gick åt till att åka och införskaffa bland annat grundfärg, lite mer verktyg (tänkte testa att kexa ihop racken och lite annat smått och gott. Försökte beställa Forbos Desktop möbellinoleum från färgaffären, men personalen på plats hade inte koll på läget. 🤪 Visst, det var fredag eftermiddag och mitt i semestern, men i alla fall..

Ett par funderingar:

  • Många har ju negativa erfarenheter av lågenergilampor i studion. LED eller glödlampor brukar rekommenderas istället. Hur är det med halogen??
  • Genelec-monitorerna står ju på sina medföljande ISO-pod. Är dessa tillräckligt för att isolera kabinetten från stativen, eller bör man ha ytterligare en dämpplatta mellan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Inte så mycket kul att rapportera. Semestern är slut och därmed svårare att hitta tid att snickra.

Många bitar ska tillverkas och slipas till rätt mått.

110731-bygge-studiobord-utsagade-delar.jpg

Jag har också funderat en del på färgsättningen av bordet, och varit på färgaffären och tittat på kulörer.

110801-bygge-studiobord-fargval.jpg

Valet föll på så småningom på röd linoleum för bordsskivan och högblankt svart lack på resten. Linoleum är beställt och ligger och väntar på hämtning på färgaffären, får se om jag tar mig dit under helgen. Mycket arbete återstår innan det är dags att lägga på det i vilket fall som helst, men man är ju sugen på att se hur det ser ut i verkligheten..

För att lyckas så bra som möjligt med kommande arbetet med ytfinishen så påbörjade jag en liten testbit nu ikväll. Fasade kanterna med överhandsfräsen (rundat stål över 3,2mm tror jag det är) och jag dragit på lite grundfärg. Imorgon fortsätter jag bearbeta testbiten.

110806-bygge-studiobord-testbit.jpg

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par funderingar:

  • Många har ju negativa erfarenheter av lågenergilampor i studion. LED eller glödlampor brukar rekommenderas istället. Hur är det med halogen??
 
halogen är inga problem men då ska det va 230v, inte 12v.
 
 

Genelec-monitorerna står ju på sina medföljande ISO-pod. Är dessa tillräckligt för att isolera kabinetten från stativen, eller bör man ha ytterligare en dämpplatta mellan?

nej det finns ingen anledning att ha nångt mer där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

halogen är inga problem men då ska det va 230v, inte 12v.

---

nej det finns ingen anledning att ha nångt mer där.

Tack!

Idag har jag jobbat vidare med delarna. Fasat kanter, slipat, Finlirat med att få delarna att passa exakt och så vidare. Jag har testat att fräsa spår för sammanfogningskex mm. Inga stora framsteg, men bygget går sakta men säkert framåt i alla fall.

110806-bygge-studiobord-test-rack.jpg

Edit: stavfel

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat Martin!

Högblank svart är ju otroligt elegant. Tänk bara på att det är den svåraste färgen att få riktigt bra - minsta ojämnhet i grundarbetet syns mer än i andra kulörer. Lackar du högblankt så kommer även allt damm synas väldigt väl.

/ Björn

En enkel tumregel i måleribranschen är att:

"Allt som känns, syns!".

Det vill säga att alla ev. ojämnheter som du känner med fingrar/handen

kommer att synas efter du målat.

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Allt som känns, syns!".

Ännu ett bra tips. Tack!

Det här projektet innebär helt klart "mycket slipning och lite verkstad". Alltså mycket arbete som inte är så "rewarding". Jag står och slipar en hel eftermiddag och sen har jag ändå inga fler bitar än jag hade innan liksom.. blink.gif

Fogade ihop ett par bitar idag och kunde därefter högst temporärt pussla ihop en prototyp av ena rackskåpet:

110807-bygge-studiobord-rack-preview.jpg

...och så passade jag på att dra ihop ett bröd också: "Martins snickarbröd"

110807-brod.jpg

☺️

...och så har jag klistrat lite Cubase-shortcuts på tangentbordet:

110807-cubase-keyboard.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...