Jump to content
Annons

SKIT IN — KVALITET UT (den dyra micken är död)!


Valle

Recommended Posts

Du är lite rolig Valle, istället för att lyfta fram produkten som sådan, verkar fokus ligga på att djävlas och slå tillbaka mot andra medlemmar. 🙂

Vaddå lyfta fram produkten — den är ju för fan tio år gammal! Och dina fantasiantaganden kan du hoppa och skita med!

En fråga Valle, tycker du gitarremulatorer helt har ersatt gitarrförstäkare?

Jag har inte använt en mickad stärkare i någon av mina produktioner sedan 2001. Det får besvara vad jag anser i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns metoder att fejka/lägga till frekvenser bortom källans frekvensområde. Så, nej, inte särskilt svårt.

Jaha. Men då måste du chansa. Om du bandpassar genom ett tokbrant telefonfilter, så kan du inte få tillbaka det du skurit bort.

Eller om du komprimerar bort till trasighetens gräns så kan du inte gå tillbaka till originaldynamik. Det finns ingen info om hur det var från början.

Du får motbevisa mig om du vill, men jag är nog inte ensam om att påstå att det inte går.

***

Annars tycker jag faktiskt inte pluggen är så märkvärdig. Är den dyr?

Hängde ni med?

Visst. Simple as that i tanken. 1+1-1=1 liksom. Det ska väl en mjukvarutillverkare idag fixa utan vidare.

So well Valle... jag ser inte revolutionen. Den är - som vanligt - inbyggd i VINYLspelaren och ibland SONAR. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker mest att det som är intressant är om det låter bättre, om man upplever det som en förbättring så skulle det funka för mig. Lite samma sak som med emulering av förstärkare etc, jag struntar väl i om det låter som originalet, jag vill bara ha ett ljud som jag är tillfredställd med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bandpassar genom ett tokbrant telefonfilter, så kan du inte få tillbaka det du skurit bort.

Eller om du komprimerar bort till trasighetens gräns så kan du inte gå tillbaka till originaldynamik. Det finns ingen info om hur det var från början.

Du får motbevisa mig om du vill, men jag är nog inte ensam om att påstå att det inte går.

Vi talar om mikrofoner nu, eller hur? För jag talar ju inte om "förlorad information" som går att få tillbaka — och särskilt därför är din komprimeringsjämförelse fullständigt irrelevant. Det är ju liksom inte samma sak.

Det är inte säkert att jag kan "motbevisa". Men, som exempel, när/om du använder t.ex. "Band Saturation"-pluggar, vad tror du händer med ljudet?

Annars tycker jag faktiskt inte pluggen är så märkvärdig.

Inte jag heller, faktiskt 😄

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara tio år innan vi for till månen hade du blivit idiotförklarad — av betterpellarna — om du påstod att vi en dag skulle flyga dit i raket.

det var ju betterpellarna som fixade resan - å inte genom att digitalt omräkna tågresan mellan hallsberg å nässjö

tycker du springer ovanligt offside idag faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

23 person(er) läser just nu detta ämne

17 medlemmar, 3 gäster, 3 anonyma medlemmar

Het gröt. 😄

Jag antar att Antares Mic Modeller består av en samling impulser av skillnader mellan olika mikrofoner. Så frekvensrespons och fasförhållanden går att simulera. Precis som i Focusrite Liquid-serie. Ickelinjäriteter och upptagningskaraktärestik går däremot inte att fånga på det sättet.
+1 ☺️

Förväntar mig att diskussionen spårar ur snart, likt diskussionen om rumskorrigering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viss del av upptagningskaraktäristiken följer med impulsen. Men läckage kan impulsen inte veta något om. Så du får inte mindre hihat i virvelmicken för att du modellererar Beta56 istället för din SM57.

+1 ☺️

Så vad tycker vi då om Antares påstående om att "Now the Mics You Own Can Sound Like the Mics You Wish You Owned"?

Bullshit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag undrar en sak låt oss säga att pluggen hade varit före med typ med en modell som dom kallade Neumann u47,

sen hade micken kommit 10 år efter , vilket ljud hade man uppfattat som bäst?

och hade en Neumann u47 varit dyr då?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi talar om mikrofoner nu, eller hur? För jag talar ju inte om "förlorad information" som går att få tillbaka — och särskilt därför är din komprimeringsjämförelse fullständigt irrelevant.

Njao. Mikrofoner är bland annat både bandpassfilter och komprimatorer, så inte haltar min jämförelse så kapitalt, även om jag skruvade åt den lite. Försök att få din telefonmik att låta som en GRÖN mxl-mic, du lär inte få till det.

Och marknadsföringen är lite mjättig. Det var väl Debatt som poängterade ett gäng inlägg upp; Shuremiken för 1400 pix är inte alls "billig skit". Det är en alldeles utomordentlig professionell mikrofon, faktiskt dyrare än alla de jag har hemma (bl a en "Superlux mic inklusive kabel o hållare för 99 spänn" 😛 ).

Det viktigaste ändå, är att man sjunger i en snygg mik som känns rätt.

Hur var det med priset? Är pluggen dyr? Internetanalfabetismen drabbar mig ibland, jag hittar bara en upgradesida utan kronor och ören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad tycker vi då om Antares påstående om att "Now the Mics You Own Can Sound Like the Mics You Wish You Owned"?

Bullshit?

yep

bullshit

i likhet med vorsprung durch technik å liknande försäljningsfloskler

konserverad gröt blir inte lasagne för att du lägger bechamel på den

men visst... går det att grilla kyckling i mikron.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

det var ju betterpellarna som fixade resan - å inte genom att digitalt omräkna tågresan mellan hallsberg å nässjö

🙂 Det blev knivigt att digitalisera snöskottningen.

Tintin åkte till månen på 50-talet. Jag vet inte om folk skrattade? Fan, framtiden var bättre förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad tycker vi då om Antares påstående om att "Now the Mics You Own Can Sound Like the Mics You Wish You Owned"?
Now the Mics You Own Can Sound Like the Mics You Wish You Owned

Hade det stått "Now the Mics You Own Will Sound Like the Mics You Wish You Owned" hade jag säkert sparkat bakut, men nu är det en slogan som är rätt snäll och intetsägande.

I en brödlimpa är det nog få som skiljer på mjölkpulver+vatten eller mjölk, men i ett dricksglas är det en helt annan sak.

En mikrofon är mer än frekvensspektrum, men om skitmicken har fått rätt förutsättningar så kan den låta som den dyrare miken, jovisst.

EDIT: Rätt förutsättningar kanske ska fetmarkeras tydligt. Impulser kan inte lyfta fram det som inte finns, men om det finns går det att lyfta fram och balansera.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det stått "Now the Mics You Own Will Sound Like the Mics You Wish You Owned" hade jag säkert sparkat bakut, men nu är det en slogan som är rätt snäll och intetsägande.

He he... Jag undrade när någon skulle gripa det halmstrået... "Kan != Kommer att" 😄

Så, du också, vad gör pluggen enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

det var ju betterpellarna som fixade resan - å inte genom att digitalt omräkna tågresan mellan hallsberg å nässjö

tycker du springer ovanligt offside idag faktiskt 🙂

Valle kör rökheroin denna fredag...mysigt värre.

OT: Förresten demonen, trode du skulle göra jobbet och kolla upp det där med vinylens låga basregister kontra CD´n 1 & 0!? :rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I'll believe it when I hear it... 😉

Nåja - pluggen kan säkert vara kul. Den kostar strax över 1000:- (159 USD) om man köper från Antares webshop, så det är ingen förmögenhet - och även om den inte lyckas göra vad den påstås göra, så kan den säkert tillföra användbar färgning om man exempelvis bara har en enda mick och ibland vill få lite annan karaktär på ljudet.

Man kan säkert skapa impulsfiler som gör att man får samma resultat som med denna pluggen, om man kör i andra pluggar, som Nebula eller liknande pluggar. Det handlar ju om att det skapas en impuls av skillnaden mellan två mickar, så det borde inte vara så vansinnigt svårt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt i allt tumult här, vill någon bara förklara för mig:

När man ska välja source mic, då måste den micken jag har spelat in med finnas i deras lista eller?

Fattade inte riktigt det där, vilka mickar finns i listan för source mics? Inte så ofta man spelar in sång med 57a kanske. Men många spelar ju ibland in sång med kanske billigare stormembranare, typ studio projects b1, adk 51 osv...

???

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ska välja source mic, då måste den micken jag har spelat in med finnas i deras lista eller?
Ja, annars blir karaktären en annan - vilket iofs kan vara en effekt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt i allt tumult här, vill någon bara förklara för mig:

När man ska välja source mic, då måste den micken jag har spelat in med finnas i deras lista eller?

Fattade inte riktigt det där, vilka mickar finns i listan för source mics? Inte så ofta man spelar in sång med 57a kanske. Men många spelar ju ibland in sång med kanske billigare stormembranare, typ studio projects b1, adk 51 osv...

???

Ja - om du ska få ett så likt resultat som möjligt, så måste rätt mick finnas i source-listan.

De billiga Kina-mickarna har större variation mellan olika individer, så där kan man inte vara lika "säker" på resultatet.

Sedan kan du ju ändå få en användbar färgning om du väljer "fel" source... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

och då blir ju följdfrågan, vart en sådan lista kan hittas, jag hittar ingen info på deras sida...

Eller den listan med simulerade mickar som står där innefattar alla? Alltså är det både source och modeled?

Lite märkligt isf att de vanliga kina-mickarna inte är med. Typ ADKs billiga micar och studio projects osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

AEA R44C

AKG C12A; C414; C414B/ULS Limited Edition Gold; C414B/ULS Modified by Audio Upgrades; 460B/CK61-ULS; D112; C1000S; D790; C3000; C4000B; C 12 VR; C414 EB; C535 EB; The Tube; D1; Solidtube; D5; Perception 120; Perception 220

Alesis AM61

Audio-Technica ATM11; AMT25; ATM31; AT813A; AT853Rx; AT3525; AT4047/SV; AT4033a/SM; AT4050; AT4055; AT4060; AT4051; AT2020;

Audix D4; OM2; OM3-xb; OM5; SCX1; CX111; OM-6; D-1; SCX-one

B&K 4007

Behringer Ultravoice ECM 8000; Ultravoice XM8500

beyerdynamic M-500; M-500 Limited Edition Classic; MC-834; CK-703

Blue Bluebird; Blueberry; Mouse; The Bottle

Brauner VM1; Valvet

CAD Equitek E100; Equitek E200; Equitek E350; C400s; VSM1; 95Ni

Coles 4038

Earthworks Z30x; TC30K; QTC1

ElectroVoice N/D357; PL20 RE55; RE15; N/D868; N/D767A

Groove Tubes MD-1

Langevin CR-3A

Lawson L47MP

Manley Labs Reference Gold

Marshall MXL 2001P; MXL 2003

MicroTech Gefell UM 800

Neumann U47; U 87; U 87 70th Anniversary Gold Edition; M 149; TLM 193; KM 184; TLM103; U 89i

Oktava MC-012; MK-219; MK-319

RCA BK5A

Rode NT1; NT2; NTV

Royer R-121

Sennheiser MD421; MD441; E609; E835S; K6-ME64

Shure Beta 52; Beta 57A; Beta 58; Beta 87A; Beta 98D/S; SM7A; SM57; SM58; SM81; SM98A; KSM32; VP88

Sony C37P; C48; C800G

Soundelux U95S

Tannoy Large Vintage Ribbon; Small Vintage Ribbon

Telefunken U-47 (Original Tube)

Gäller väl säkert åt båda hållen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo, naturligtvis.

Men det här känns ju inte som the usual suspects bland hemstudio-mikar...

Var är Studio projects b1, ADK A51, Vienna,

De billiga SE-mickarna?

Nåja, kul plugg annars.

Är det så väsentligt då? Istället för att köpa en mic för 50k så kan man köpa en för 1400 kr, förutsatt att produkten fungerar.

Om man redan har micken hemma eller inte är väl inte så intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad tycker vi då om Antares påstående om att "Now the Mics You Own Can Sound Like the Mics You Wish You Owned"?

Bullshit?

Har Antares gjort sitt jobb ordentligt kan den låta bra. Det fanns egentligen inget som hindrade dom från att göra en bra produkt år 2000 heller. Har inte testat pluggen och kan varken säga bu eller bä, men någon större hit blev det tydligen inte.

Men man ska komma ihåg att impulstekniken har sina begränsningar. Rörkaraktär och annan distortion är till exempel svår att fånga.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...