Jump to content
Annons

SKIT IN — KVALITET UT (den dyra micken är död)!


Valle

Recommended Posts

Annons
Erik80 (oregistrerad)

Skitsnack! (Ta det själv)

Om du är född så sent som 1980 så har du förmodligen blivit "curlad" av dina föräldrar och har ingen aning om vad som är "rätt". Har jag rätt eller fel? Man lär av "trial and error".

Berätta om dina erfarenheter av bra grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis som amerikanska - testat makers mark?

Märket är hur bekant som helst, men jag vet ärligt talat inte. Får leta upp det (verkar dock inte finnas med i Systembolagets sortiment).

JD är helt ok men ärligt talat mest för kärringar. MM ok med riktigt gammal och tokstark Wild Turkey är bäst. Jag bjuder om vi ses på citytunnelinvigningen.

Näää, inte för kärringar. Men jag kan definitivt hålla med om att det är en något "barnslig" whiskey; den är kryddig, söt och lättdrucken. Dessvärre har den fått den där dumma "R&R"-stämpeln...

Jag har ett långt kärleksförhållande till JD 😉 Jag har genom åren testat mig fram och gett så många märken — att jag tappat räkningen — en chans men har aldrig kunnat byta ut JD:n mot någon av dem. Skottsk och Kanadensisk (eller om det var Irländsk) whiskey är rena pisset för min smak (tyvärr) och jag kommer aldrig att lära mig tycka om det. Och när/om dessa finns i mitt barskåp så är det bara för att kunna bjuda dem som gnäller att "öööörk, JD är ingen whiskey...".

Däremot så är faktiskt Wild Turkey en av mina favoriter och en whiskey jag gärna har ett ex av i barskåpet.

Edit: Syftningsfel

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Skottsk och Kanadensisk (eller om det var Irländsk) whiskey är rena pisset för min smak (tyvärr) och jag kommer aldrig att lära mig tycka om det.

funderar på om du klassar skotsk whisky som smakandes tjära?

i vilket fall ska man alltid dricka det man tycker smakar gott å ge fullständigt fan i allt annat

JD har ju ett par speciella varianter som kan vara värda att testa också

MM har nr 558

nästa fråga är ju förstås hur dricks dessa drycker?

rent? med ett stänk vatten? is?

Link to comment
Dela på andra sajter

nästa fråga är ju förstås hur dricks dessa drycker?

rent? med ett stänk vatten? is?

STRAIGHT! För helevete! 😄 Och gärna i låga, icke-kupade, glas.

Jag vet att många gärna kör med, som du säger, med ett stänk vatten i hävdan om att det skulle "förhöja" smaken/njutningen... Men jag känner ärligt talat aldrig någon skillnad. Det värsta av allt, dock, är när man inte "hunnit" be om att få whiskyn utan is (vissa anser ju isen som någon sorts standard) och sedan inte hunnit dricka ur innan isen har smält — då smakar det RIKTIGT illa (och jag avstår nästan alltid från att dricka ur).

Jag vet — jag är fruktansvärt tråkig när det gäller sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en dålig vana med JD i Nashville så kan tänka mig att stjälpa i mig JD med lite is och Coca cola också. Annars föredrar jag den straight och helst i ett shotglas.

Vad gäller vatten i whiskey så kan faktiskt några droppar göra en väldig skillnad. Glaset man dricker den ur spelar också roll, vilket gjorde mig ytterligt förvånad första gången jag upptäckte det. Is i whiskey är ett big no-no, om det inte är moonshine med finkelsmak i. Men då är det dom stora plattbottnade glasen som gäller också för att dölja smaken.. Fick jag lära mig det på en whiskeyprovning för en massa år sedan.

Vad gäller pluggen som tråden handlar(de?) om så har jag ingen åsikt annat än att den kanske kan tillföra något i rätt sammanhang och tvärtom i fel.

Edit: det vanliga - stavning mm

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

STRAIGHT! För helevete!

haha

alkis!

😄

kör du med is ska du låta den smälta innan du dricker upp - då får du samma effekt som stänket vatten fast något kallare

det gäller att låta det få ta sin lilla tid å inte ha för bråttom - då får du alldeles för mycket vatten å för lite sprit kvar i slutet = bläkh

en rejäl on the rocks som man får därborta tycker jag dock blir för kallt - dövar smaken

den lilla mängden vatten som sägs frigöra smakämnen kan nog kanske också enkelt förklaras med att man sänker alkoholhalten lite å därmed får fram smaken mer kontra alkoholstyrka - min privata spåning bara

men jag tycker också det funkar fast kanske bäst på lite tyngre fast orökiga britter

att som berch blanda med cola funkar inte för mig - tycker inte whisky funkar alls på det sättet

glaset blir ett vanligt whiskyglas även om dofter å sånt kom fram väldigt fint på en provning jag var på där det var glas som såg ut som ett grappaglas typ

Link to comment
Dela på andra sajter

STRAIGHT! För helevete! 😄 Och gärna i låga, icke-kupade, glas.

Nu är vi lite för eniga, du och jag.

Då kör vi hur mycket: Mitt problem är att jag är totalt bottenlös när det gäller bourbon. Allt annat blir för mycket förr eller senare - ett par öl, några glas vin. Ni vet. Men JD eller Jim Beam eller så... allt blir bara bättre ju mer man dricker.

Kommentarer på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör vi hur mycket: Mitt problem är att jag är totalt bottenlös när det gäller bourbon.

Det beror lite på hur du menar... Man är liksom inte 20 längre, då baksmällan varade de få minuter från att man dagen efter steg upp ur sängen och klev in i duschen; sedan var man ju liksom fit for fight för nästa party... Aaahhh, Pub Amadeus på Värnehemstorget i Malmö på 80-talet (någon Malmö-bo som minns? 😉).

Idag är man ju för fan sjuk i tre dagar om den värsta baksmällan slår till (händer inte så himla ofta, som tur är).

I min "ungdom" kunde jag med inte allt för stor möda knäcka en hela JD (under en hel fredag eller lördag) — idag däckar jag efter en halv... Fast då har det kanske slunkit ner en och annan öl innan dess med.

Hursomhelst, på något sätt säger min kropp ifrån i tid. Och det kan jag bara tacka makterna för.

Link to comment
Dela på andra sajter

efter en tre-fyra glas brukar jag vara helnöjd

mäter ju aldrig, slår i några cm bara

Då utgår jag ifrån att du inte snackar om 45% stark Maker's Mark... "tre-fyra glas" för vilka du slår upp "några cm bara" räcker ju för att köra "Döh, jag äälskar dejj!" till vilket skåp som helst.

😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Då utgår jag ifrån att du inte snackar om 45% stark Maker's Mark... "tre-fyra glas" för vilka du slår upp "några cm bara" räcker ju för att köra "Döh, jag äälskar dejj!" till vilket skåp som helst.

😄😉

du får lägga till tiden för det sammanlagda intaget till ekvasjonennn ockschå

schå det... eh.. e inte tio minuter å 2 schentimeter inte fyra... schå va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...