Jump to content
Annons

SKIT IN — KVALITET UT (den dyra micken är död)!


Valle

Recommended Posts

MicModEFX.jpg

"Now the Mics You Own Can Sound Like the Mics You Wish You Owned", säger Antares stolt på sin hemsida angående sin ny-gamla plugg, Mic Mod EFX

WOW, alltså... Det händer ibland att superfånar som jag hävdar att man med enkla medel kan "härma" olika ljudverktyg med varandra, t.ex. att få en "billig" plugg att låta som en "dyr" dito. Och varje gång det sker kryper de värsta, tekniskt överlägsna, betterpellarna fram ur sina hålor och levererar den ena skriftliga lusingen efter den andra.

"Trams", skallar de i kör, "man kan aldrig, aldrig, aldrig få en billig pryl att låta som en dyr." Därefter kryper de tillbaka till sina hålor, till dess att någon återigen har fräckheten att påstå något liknande.

Nu dundrar Antares in med ett liknande påstående — och vi få väl anse företaget som högst tekniskt kunniga på sina områden. För Antares hävdar att du minsann kan få en Shure Beta 57A (ca 1400 SEK) att låta som en Neumann M149 (ca 50000 SEK) — om du köper deras konverterings-EQ, "Mic Mod EFX". (En sorts uppdatering på deras mindre lyckade motsvarighet från 2000.)

Ett exempel, i grova drag: du spelar in en källa med din "billiga" Shure Beta 57A; därefter slänger du på Antares nya plugg och anger vilken mick du har spelat in med respektive vilken mick du ÖNSKADE du hade kunnat spela in med, t.ex. en "dyr" Neumann M149. Med hjälp av sketna fyra parametrar — proximity/bas, HP-filter, typ-filter och "värme"-grad (dist) — finjusterar du signalen. Och vips, du har "spelat in" med en Neumann M149.

Det här kan ju bli hur jävla intressant som helst! "Billig pryl kan låta som dyr"-snacket har alltså infekterat betterpellarnas egna läger. Detta kommer givetvis utvecklas till ett sorts "nerdarnas inbördeskrig" där förloraren kommer att stå med dicken i handen och undra vad fan det var som hände.

Själv kommer jag inte göra mer än att sitta lugnt tillbakalutad på stridsarenans läktare och spänt följa nerdarnas inbördeskrig, och på min högt vajande paroll kommer det att stå:

"Now the Sound of the Cool Mics You Own Can Be Copied By Any Crap Mic — SHIT IN QUALITY OUT!"

Aaahhh. Så!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju säkert få till karaktären av en mick, men om min billiga mick inte har lika brett register som en dyrare mick så kan det ju bli svårt att trolla fram det registrerna i mixen. Men helt klart intressant, hoppas bara den här har stöd för stereo och inte som deras föra som bara hade mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade ju varit något intressant att få höra lite ljudprov. Tex att spela in med både en Shure och Neumann, emulera Shure-micken och sen jämföra resultatet. Funkar det vore det väldigt trevligt, men samtidigt tror jag många förlitar sig mer på sina grejer än kunskap. Att micka upp en akustisk gitarr kräver lite mer än en bra mick, och vet man vad man håller på med kan man få det att låta riktigt bra, även utan den där Neumann-micken. Men... Det ska bli intressant att höra lite ljudprov. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om min billiga mick inte har lika brett register som en dyrare mick så kan det ju bli svårt att trolla fram det registrerna i mixen

Det finns metoder att fejka/lägga till frekvenser bortom källans frekvensområde. Så, nej, inte särskilt svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehehe....lite kul finner jag detta...

det är väl roligt att fler kan få bra ljud från sina tagningar,

typ pelle 17 som inte har råd med pissdyra mickar...

o nej alla kan inte bli kända...men för att bli stor idag,krävs det nog betydligt mer än bra inspelning.

(tänkte på tråden om musikbranschen inte är stor åt oss alla)

tummen upp om det funkar bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Logic finns en plugg som heter Match EQ. Den kan analysera frekvensrespons och -innehåll för två ljudkällor och beräkna skillnaden. Brukar använda den när jag gör A/B-tester mellan mikrofoner.

(Referensmick - Testmick) + Testmick = (?) Referensmick

Hängde ni med? 🙂

Jag antar att Antares Mic Modeller består av en samling impulser av skillnader mellan olika mikrofoner. Så frekvensrespons och fasförhållanden går att simulera. Precis som i Focusrite Liquid-serie. Ickelinjäriteter och upptagningskaraktärestik går däremot inte att fånga på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer pluggen som byter ut det burkiga rumsljudet från repan till ett härligt från ocean way studios. 😉

Jovisst... men ändå.

Bara tio år innan vi for till månen hade du blivit idiotförklarad — av betterpellarna — om du påstod att vi en dag skulle flyga dit i raket. Än idag finns det betterpellar som vägrar tro på att månfärderna någonsin blev av. Antares Mic Mod EFX är ett bra steg i riktningen att man med digital teknik kommer att kunna överraska mer än med bara "Skit In — Kvalle Ut"-prylar. Men det kommer också alltid att finnas betterpellar som vägrar tro på att sådant någonsin blir av (även om det verkligen blir av).

C'est la vie, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ickelinjäriteter och upptagningskaraktärestik går däremot inte att fånga på det sättet.

Fast — och nu är jag inte helt säker — är det inte just sådant "Pickup Pattern"-funktionen i pluggen är menad för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du tog det på det sättet... Jag menade mer som ett önsketänkande.

Jag har inte påstått att jag betvivlar antares-pluggen.... inte va så sänslig rappen hehe

Å jag betvivlar inte månfärderna haha. Fan hade du lagt hälften av den energin som pulserade ut

där hade du haft en no1 billboard 😉

Jovisst... men ändå.

Bara tio år innan vi for till månen hade du blivit idiotförklarad — av betterpellarna — om du påstod att vi en dag skulle flyga dit i raket. Än idag finns det betterpellar som vägrar tro på att månfärderna någonsin blev av. Antares Mic Mod EFX är ett bra steg i riktningen att man med digital teknik kommer att kunna överraska mer än med bara "Skit In — Kvalle Ut"-prylar. Men det kommer också alltid att finnas betterpellar som vägrar tro på att sådant någonsin blir av (även om det verkligen blir av).

C'est la vie, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är lite rolig Valle, istället för att lyfta fram produkten som sådan, verkar fokus ligga på att djävlas och slå tillbaka mot andra medlemmar. 🙂

Men men..

Produkten som sådan är helt klart intressant, värt att prova. Det vore ju underbart om man fick alla dyra fina mickar emulerade på ett bra sätt. Jag testade dock förlagan till denna produkt, den lyckades inte alls bra, så jag är nog lite restriktiv tillsvidare. Hoppas dock på produkten 🙂

En fråga Valle, tycker du gitarremulatorer helt har ersatt gitarrförstäkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du tog det på det sättet... Jag menade mer som ett önsketänkande.

Jag har inte påstått att jag betvivlar antares-pluggen...

Nej, inte alls. Om jag uppfattades så, då var det jag som uttryckte mig klantigt (jag brukar göra det).

Faktum var att jag bara "byggde vidare" på ditt resonemang/önsketänkande.

Link to comment
Dela på andra sajter

De e lugnt 🙂 jag önskar våran repa lät som ocean way hehe eller att det fanns en plugg

nu ska jag sabba min dator med win 7 och PT9. wish me luck! Trevlig helg på alla.

Nej, inte alls. Om jag uppfattades så, då var det jag som uttryckte mig klantigt (jag brukar göra det).

Faktum var att jag bara "byggde vidare" på ditt resonemang/önsketänkande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast — och nu är jag inte helt säker — är det inte just sådant "Pickup Pattern"-funktionen i pluggen är menad för?

Viss del av upptagningskaraktäristiken följer med impulsen. Men läckage kan impulsen inte veta något om. Så du får inte mindre hihat i virvelmicken för att du modellererar Beta56 istället för din SM57.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är den sämre miken inte särskilt dålig, utan en arbetshäst som många som jobbar med hemmastudios skulle vara väldigt glada om de hade och förmodligen aldrig kommer att frångå prismässigt.

Det hade varit mycket intressantare om jämförelsen med Neumann-miken hade gällt en ljusblå plastig mik hittad bland spelhyllorna som ett tillbehör på PlayZone för 379 kronor.

Jag är inte särskilt förvånad över artikeln. När man betalar för en dyrare mik (Neumann) så är det så mycket annat man betalar för också, förutom en eventuell omedelbart ökad ljudkvalitet; kvalitet på de ingående komponenterna och hölje d.v.s hållbarhet, design, varumärket, status, lyckokänsla m.m.

:rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...