Jump to content
Annons

SKIT IN — KVALITET UT (den dyra micken är död)!


Valle

Recommended Posts

Jag vet vad du menar, och jag vet att det finns företag som svänger sig med sådana metoder. Men jag inbillar mig att Antares är ett ansenligt företag som inte har "råd" att komma med bluff-pluggar.

Det är ju ingen "bluff-plugg" eftersom den gör skillnad. Om den skillnaden verkligen gör att en Clas Ohlsson-mick för ett par tior kan låta som en U47, är en annan femma, men den kommer i alla fall att ge en annan färgning än det var på originalet...

Jag tror att produkten i fråga är OK och gör sitt jobb. Jag kan inte heller tänka mig att "skillnaderna" jämfört med originalprylarna märks (läs: hörs) förrän tidigast nere vid -50dB eller något — i princip ohörbart när det mixas in i en färdig produktion. Betterpellarna som jag syftar på i den här tråden är de som påstår/tror sig höra skillnaden på en så "tyst" nivå och på den grunden avfärdar pluggar som Mic Mod EFX. Sådana avfärdanden är inget nytt — vi har läst dem förr.

Angående detta med att höra skillnad när det är väldigt låg nivå, så var det väl Ethan Winer som hade något test på ett seminarie, där han lade in ett j-t irriterande ljud som man verkligen borde höra, men när det hade åkt ner tillräckligt i nivå jämfört med musiken, så var det helt kört att höra det, trots att man visste hur det lät och att det skulle finnas. Nivån som störljudet låg på, var i alla fall inte alls så låg som man hade väntat sig, när det slutade höras...

Jag har funderat på att göra ett sådant test själv också, för att verifiera att det verkligen stämmer, men jag har inte haft tid med det ännu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I min förra digitalporta, en Roland, fanns det några simuleringar som skulle få tex en SM58 att låta som Neumann. Det lät ju knappast Neumann, men nog lät det absolut bättre med simuleringen än utan. Jag använde det jämt. Och den portan är väl nu en 15 år gammal konstruktion. I dag borde de lärda klara samma sak 100 gr bättre. Gissar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man ska slänga på den här pluggen för att modellera om sin mikrofon så att det låter som en dyr, SEN ska man börja mixa det spåret?! Och lägga på massa EQ och kompressor och saturation och jagvetintevad? Bättre då att försöka bli vassare på att trixa med EQ, komp och dist, så att ljudet blir som man vill ha det. För det är väl ändå det som det handlar om i slutändan. Köper du en dyr mikrofon så är det lite som när folk köper Mac: ingen kan förneka att man delvis går med på det höga priset för imagens och statusens skull. Men varför vill man modellera en dyr mikrofon om man ändå ska sitta och tweaka? Det drar väl knappast kunder till studion att säga "Nä, jag har inte en U47, men jag kan modellera en!"? 😉 Och som redan nämnts - big deal att kunna få en sångare som är så dålig/omotiverad/<något du tycker är negativt hos en sångare> att han/hon aldrig borde tagit en ton, inspelad i ett rum som låter sämst i världen, att låta som om han/hon är inspelad med en dyr mikrofon istället för en billig. Få först ordning på instrumentalisten, sedan instrumentet, sedan inspelningsmiljön. När du kommit så långt har du nog råd med, eller redan köpt, mikrofoner som duger gott och väl för det du vill uppnå.

Men men, det är väl en sådan produkt där styrkan ligger i att den sparar tid. Finns ju många sådana. Men att baka eget bröd är fortfarande både mer ekonomiskt, ger mer kontroll samt ger en självförtroende- och duktighetsboost! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick och funderade lite och blev lite mer vänligt inställd till pluggen. 🙂 Det finns ju egentligen ingen "tryck-här-så-låter-det-annorlunda"-plugg som arbetar på det sättet. Eller? Det kan ju vara kul att ha, så fort man spelat in något så lägger man på den pluggen och klickar igenom alternativen och kör på det som låter bäst. En slags EQ-kompressor-saturation-plugg i ett, som ger ett bättre utgångsläge för mix.

Det jag blir lite trött på är bara det här med dyra-mikrofoner-billiga-mikrofoner-snacket. Och jag är faktiskt trött på båda sidor! Dels: alla mikrofoner kan låta bra eller ha ett användningsområde där de passar bättre än andra - oavsett pris! Dessutom är billiga mikrofoner nuförtiden inte lika med dåliga.

Å andra sidan: låt folk köpa dyra mikrofoner om de vill! En stor del är som sagt den medföljande imagen, statusen, och signalerna om hur seriös man är med sin verksamhet (om man sätter likhetstecken mellan seriös och antal tusenlappar lagda på verksamheten då...). Sedan tror jag att dyra mikrofoner HAR tekniska övertag över billiga mikrofoner, och är av högre kvalité, men nuförtiden spelar det inte så stor roll som många påskiner.

Men som Nilson skrev här ovanför - klart man trycker på knappen om det låter bättre med den intryckt än utan! 😄 Och har man inte tid eller kunskaper så kan det ju vara värt. Men jag tror att det är lite sämre om man köper den av brist på den sistnämnda än av brist på det förstnämnda...

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns också exempelvis Nebula, som "emulerar" preampar och diverse annat genom impulsfiler (har inte testat Nebula själv, men har hört från andra att den ska funka bra), men den här Antares-pluggen är så att säga ensam i sitt slag genom att man väljer vad man utgår från och sedan väljer vad det ska låta som - så det känns säkert lätt att falla i fällan och köpa den, även om man egentligen skulle kunna göra samma sak med det man redan har... 😉

Sedan är det, som du säger, resultatet som är det viktiga. Om det låter bra så låter det bra oavsett hur man har nått dit - och budgetprylar är som sagt sällan något hopplöst skräp nu för tiden, som det ofta var för många år sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle:

Hej, besserwisser-wannabe!

Hej hej. 🙂

Varför skulle Antares lägga ner de resurser de uppenbarligen måste ha gjort bara för att

lansera en produkt som ändå "säger väl sig självt att det inte funkar"?

Du menar att så fort ett företag säljer något så måste det funka?

Som konsument bör man vara lite skeptisk.

Om du tror att pluggen gör att en bajsmick låter precis som en äkta dyring så

är det väl bara att köpa pluggen.

Använder du någonsin verktyg som "tape saturation" och "exciter"? Varför gör du det?

Nej.

I övrigt: Jag skiter ärligt talat i om pluggen fungerar eller inte. Den är inte revolutionerande på något sätt och heller inget jag kommer att slösa mina pengar på. Det är en helt jävla vanligt konvolverande EQ med fixerade kompressionsinställningar — men som säkert gör ett bra jobb.

Men om du också dissar pluggen - hur kommer det sig att jag är en besserwiser men inte du?

Du e lite inkonsekvent måste jag säga.

Men ha en bra dag ändå vettja.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att så fort ett företag säljer något så måste det funka?

Som konsument bör man vara lite skeptisk.

Om du tror att pluggen gör att en bajsmick låter precis som en äkta dyring så är det väl bara att köpa pluggen.

WOW... Det där var mycket dynga på en gång. Du är verkligen desperat...

Du sa att "Det säger väl sig självt att det inte funkar". Det där är inte att vara skeptisk; du har, utan att ha gett pluggen en testperiod, redan förklarat att "Det säger väl sig självt att det inte funkar"... och DET, Mr Wanna-Be, är att vara en riktig mega-besserwisser.

Använder du någonsin verktyg som "tape saturation" och "exciter"?

Nej.

Jomen, se... Det kan kanske vara en förklaring till varför du inbillar dig att man inte kan "ta fram olika karaktäristiker och (...) konsekvenser av omgivningens påverkan - som inte ens finns inspelad från början..."

Men om du också dissar pluggen - hur kommer det sig att jag är en besserwiser men inte du?

Därför att jag inte är den av oss som hävdar att "Det säger väl sig självt att det inte funkar".

Mycket ska man läsa...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men lille Valle, ta nu och lugna ner dig en smula.

Jag är inte det minsta desperat och inte heller intresserad av pluggen i fråga.

Att jag inte råkar använda Tapesaturation eller Exciter i mina inspelningar

betyder inget särskilt och ännu mindre att du kan göra ngn slags amatöranalys

av mina kunskaper inom ljudteknik eller inspelningsrutiner.

Jag använder gladeligen Convolution reverbs t ex och mkt annat i digital väg.

Har länge varit förespråkare för digital inspelningsteknik.

Så behåll gärna dina missvisande analyser om mig för dig själv och håll dig till sakfrågan.

Jag bara undrar om du tror att pluggen kan

1) trolla bort distorsion, brus, dålig frekvensgång, dåligt transientsvar,

proximityeffekten, fast karaktäristik och dess påverkan av omgivningen från en dålig mick

2) trolla fram samma egenskaper hos olika bra mickar

3) utan bieffekter.

???

Kan du svara på detta?

Vi behöver inte vara överrens i frågan men vi

kan ju tycka olika utan att man ska behöva kasta skit på andra.

Det, om något, verkar desperat.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Men lille Valle...

Woopsie Daisy! Uppenbarligen tog besserwisserstämplingen ganska hårt på någon...

Att jag inte råkar använda Tapesaturation eller Exciter i mina inspelningar betyder inget särskilt och ännu mindre att du kan göra ngn slags amatöranalys av mina kunskaper inom ljudteknik eller inspelningsrutiner. (...) Så behåll gärna dina missvisande analyser om mig för dig själv och håll dig till sakfrågan.

Jag tror du är så upphetsad just nu att du endast selektivt läser vad jag skriver, bara för att i all desperation kunna gripa något att skriva om. Vad min "amatöranalys" beträffar så grundade den sig i huvudsak på att du aldrig har testat pluggen i fråga och ändå kan påstå att "Det säger väl sig självt att det inte funkar", ett påstående du fällde direkt efter misstron om att pluggen "dessutom [ska] ta fram olika karaktäristiker och dess konsekvenser av omgivningens påverkan - som inte ens finns inspelad från början..."

Varför skulle inte Mic Mod EFX kunna det, när pluggar som "tape saturation" och "exciter" kan?

Jag bara undrar om du tror att pluggen kan

1) trolla bort distorsion, brus, dålig frekvensgång, dåligt transientsvar, proximityeffekten, fast karaktäristik och dess påverkan av omgivningen från en dålig mick

2) trolla fram samma egenskaper hos olika bra mickar

3) utan bieffekter.

Jag svarar jättegärna, men först: Begreppet "trolla" i sammanhanget får du nog stå för själv. Det handlar ju om en vanlig plugin — inte om svart magi. Slappna av!

1. Som sagt, varför skulle inte Mic Mod EFX kunna göra det mesta av det där. Nu kommer detta kanske som en chock för dig: det finns inte bara pluggar som "filtrerar bort" sådant — det finns till och med pluggar som "lägger till" sådant i signalen/ljudkällan. Jag lovar!

2. Inte EXAKT samma egenskaper, men — ja, det tror jag.

3. Jag tror inte man hör några nämnbara "bieffekter" i en färdig produktion, nej.

Ta det inte så hårt, Curly!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå lyfta fram produkten — den är ju för fan tio år gammal! Och dina fantasiantaganden kan du hoppa och skita med!

Precis som jag sa från början, så är det ganska tydligt vad denna tråd går ut på. Att du ska få "ge dig på" folk som du upplever som besserwissers. Nu flera sidor senare så är det övertydligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

så är det ganska tydligt vad denna tråd går ut på. Att du ska få "ge dig på" folk som du upplever som besserwissers. Nu flera sidor senare så är det övertydligt 🙂

Du menar att jag "upplever" dig som en besserwisser?

Eller talar du för någon annan som jag "upplever" som en besserwisser?

Det är alltså på fullaste allvar din uppfattning att den här tråden är skapad för att jag skulle få "ge [mig] på" folk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle Antares lägga ner de resurser de uppenbarligen måste ha gjort bara för att lansera en produkt som ändå "säger väl sig självt att det inte funkar"?

Uppenbarligen så gör de så då pluggen tydligen sög då den släpptes i sin första upplaga. Eller, har Antares efter detta förvandlats på något vis?

elelr, finns det någon logik i att ett företag kan släppa en skitprodukt men att uppföljaren alltid är fantastisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brus, dist, dålig frekvensgång och annat som hör skitmickar till kan man inte trolla bort med vare sig plugg eller proffs

Jag fattar faktiskt inte hur du resonerar där. Det är ju precis det vi kan med allehanda, dedicerade pluggar och duktiga tekniker — filtrera bort respektive lägga till "brus, dist, dålig frekvensgång och annat som hör skitmickar till".

Skärp dig Valle. Du vet att det inte funkar.

Sorry! Ibland når humorn helt enkelt inte fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar faktiskt inte hur du resonerar där. Det är ju precis det vi kan med allehanda, dedicerade pluggar och duktiga tekniker — filtrera bort respektive lägga till "brus, dist, dålig frekvensgång och annat som hör skitmickar till".

Ok kom igen: Polera bajskorven:

http://dl.dropbox.com/u/10190945/Inspelning%20%283%29.mp3

Edit: Varför blir det tyst när jag försöker lyssna? Alltså, det SKA låta...

Hellwell, testar så att bifoga fil:

Inspelning (3).mp3

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar faktiskt inte hur du resonerar där. Det är ju precis det vi kan med allehanda, dedicerade pluggar och duktiga tekniker — filtrera bort respektive lägga till "brus, dist, dålig frekvensgång och annat som hör skitmickar till".

Sluuta nu. En mick som inte spelar in information över 12 khz kan inte börja spela in information över 12 khz med hjälp av en plugg. En mick som brusar i samma frekvens som s-ljudet kan inte filtreras snygg. Spelar ingen roll vad antares lovar.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll vad antares lovar.

Antingen reviderar du den sista meningen och vi kan fortsätta debatten. Om du vill.

Annars har du ju sagt ditt, och jag kan gå vidare med andras, mer intressanta synpunkter och argument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet båda att tråden inte handlar om att "polera bajskorvar". Men jag är ändå nyfiken på vad du vill ska "åtgärdas" med filen... Återkom gärna!

Kan du ordna mer krisp i den stängda hihaten? Gärna i stil som om den mikats med KM184.

Exciter kanske. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ordna mer krisp i den stängda hihaten? Gärna i stil som om den mikats med KM184.

Exciter kanske. ☺️

Nä, det kan jag inte.

(Funderar på om jag inte skulle ta det där med "exciter kanske" liiite som en förolämpning.)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är coolt tycker jag, att man får fram sådana pluggar som Antares fått fram. Tänker mig att det, precis som andra pluggar av olika slag, är ännu en hjälp i musikskapandet. En fin möjlighet, där tekniken finns till för oss för att vi lättare ska kunna få till sådana ljud vi vill ha i våra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...