Jump to content
Annons

SKIT IN — KVALITET UT (den dyra micken är död)!


Valle

Recommended Posts

Är det så väsentligt då? Istället för att köpa en mic för 50k så kan man köpa en för 1400 kr, förutsatt att produkten fungerar.

Om man redan har micken hemma eller inte är väl inte så intressant.

Det medför iofs en dubblering av kostnaden.

1000 spänn för pluggen, 1400 för micken.

Man kan undra varför Antares inte inkluderade en "specialmick".

Hade ju funkat ypperligt som hårdvarulås också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte tillgång till Antares Mic Mod men kan bjussa på ett smakprov på hur det skulle kunna låta. I det här fallet har vi samma ljudfil inspelad med två olika mikrofoner (placerade invid varandra, genom samma preamp, A/D etc). Dels en tidig Neumann U47 och dels en betydligt billigare nytillverkad ADK CS-47.

Analyserar man mikrofonerna med hjälp av Match EQ i Logic får man fram en frekvenskurva som motsvarar skillnaden mickarna emellan.

Trummor inspelade med ADK CS-47

ADKCS47.mp3

Trummor inspelade med Neumann U47

NU47.mp3

ADK CS-47 eq'ad att låta som en Neumann U47

ADKCS47_match_NU47.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där måste ju vara ett nytt försöka att sälja den skitpluggen? Hade den där för en massa årsen, i fulversion. Och den gjorde verkligen INTE jobbet!

Fast det här är en ny release på den eller? Får se vad det är för hokuspokusalgorithmer i den!

Skulle vara intressant att testa den fullt ut. Med en de geer & sm57.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmpf,

OM detta hade funkat. Då väntar jag på pluggen som gör mina HD 280 Pro till uberlurar!

ELLER, den mjukvara som gör om mina Dali-högtalare till High end!

Link to comment
Dela på andra sajter

och dels en betydligt billigare nytillverkad ADK CS-47
...men även om den är billigare är den helt otrolig för uppgiften trumambiens. Därför går det också att göra den bättre med eq:n.

Jag kan ordna ett exempel där det verkligen inte funkar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma gitarrlåda, placering, preamp, mikgain, A/D etc.

JJlabs ND-6000

mot

Behringer XM8500

Behringermiken låter helt misplacerad.

...och ingen MatchEQ trollar bort bruset.

XM8500+EQ

EDIT: Jag har alltså använt Logics Match EQ. Om någon sitter på Antares-pluggen, skicka gärna in XM8500-ljudet eftersom det fanns en preset för den miken. Vore kul att höra den tolkas som en SM57. Eller R-121. 😉

Redigerat av Linus
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå dyr? Den kostar 1400 kr, jämför det med 50000 kr!

Vilken kostar 1400 kr?

Också: hur fattiga är ni om 1400 kr är en big deal?

1400 kr är antagligen ingen big deal. Men om man behöver investera i en mick för att få pluggen att fungera som det var tänkt så adderar ju det till kostnaden för pluggen. Pluggen (som nu verkar ligga runt 1000) blir 1400 kr dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slash är gäst hos Skavlan ikväll klockan 21, missa inte det!

OK, min tur:

Visste ni att Frank Sinatra alltid presenterade låten "Something" som en Lennon/McCartney-låt, fast det var Harrison som skrev den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå dyr? Den kostar 1400 kr, jämför det med 50000 kr!

Också: hur fattiga är ni om 1400 kr är en big deal?

En dynamisk mik för 1400 är väl inte direkt "billigt". Det är ju inte jättedyrt håller jag med om (högst överkomligt), men definitivt inte lågbudget.

Fråga två: själv är jag skitfattig. Vad har det med saken att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte pallat läsa allt men jag undrar vad du, Valle, vill säga?

Tror du att pluggen funkar bra?

Menar du att dom som är skeptiska till denna plugg

än snobbar/bessewissers?

Det är ju enbart sunt förnuft att vara skeptisk till detta.

Utgå från en pissmick med hög distorsion, brus, dålig frekvensgång,

trött transientrespons etc - och allt detta ska trollas bort och trollas fram med

antarespluggen utan bieffekter? 😎

För att inte tala om att den ska dessutom

ta fram olika karaktäristiker och dess konsekvenser

av omgivningens påverkan - som inte ens finns inspelad från början...

Det säger väl sig självt att det inte funkar.

Att man sedan kan trixa till ljudet så det har liknande karaktär är ngt helt annat.

Man kan med EQ, multibandskompression, ambience härma ljudet från

dyra mickar. Ingen big deal. Tidsbesparande med pluggen möjligtvis.

Det finns ju riktigt bra och billiga mickar nuförtiden och det är klart bättre väg att gå.

Hellre spela in OK ljud från början än att spela in skit och sedan försöka

polera bajskorven med en plugg.

Ingen snobbig filosofi alls.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, besserwisser-wannabe! Två frågor, bara för dig:

Det säger väl sig självt att det inte funkar.

Varför skulle Antares lägga ner de resurser de uppenbarligen måste ha gjort bara för att lansera en produkt som ändå "säger väl sig självt att det inte funkar"?

För att inte tala om att den ska dessutom ta fram olika karaktäristiker och dess konsekvenser av omgivningens påverkan - som inte ens finns inspelad från början...

Använder du någonsin verktyg som "tape saturation" och "exciter"? Varför gör du det?

I övrigt: Jag skiter ärligt talat i om pluggen fungerar eller inte. Den är inte revolutionerande på något sätt och heller inget jag kommer att slösa mina pengar på. Det är en helt jävla vanligt konvolverande EQ med fixerade kompressionsinställningar — men som säkert gör ett bra jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle Antares lägga ner de resurser de uppenbarligen måste ha gjort bara för att lansera en produkt som ändå "säger väl sig självt att det inte funkar"?

Det mest uppenbara svaret är nog att det går att sälja om man marknadsför det på rätt sätt, oavsett om det fungerar bra eller dåligt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest uppenbara svaret är nog att det går att sälja om man marknadsför det på rätt sätt, oavsett om det fungerar bra eller dåligt... 😉

Jag vet vad du menar, och jag vet att det finns företag som svänger sig med sådana metoder. Men jag inbillar mig att Antares är ett ansenligt företag som inte har "råd" att komma med bluff-pluggar.

Jag tror att produkten i fråga är OK och gör sitt jobb. Jag kan inte heller tänka mig att "skillnaderna" jämfört med originalprylarna märks (läs: hörs) förrän tidigast nere vid -50dB eller något — i princip ohörbart när det mixas in i en färdig produktion. Betterpellarna som jag syftar på i den här tråden är de som påstår/tror sig höra skillnaden på en så "tyst" nivå och på den grunden avfärdar pluggar som Mic Mod EFX. Sådana avfärdanden är inget nytt — vi har läst dem förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...