Jump to content
Annons

Vad gör en bra mix?


Valle

Recommended Posts

Jag har ibland undrat vad som skulle hända om man slängde in Michael B Tretow och Mutt Lange i en studio att arbeta med en och samma produktion. Förmodligen skulle det bli något av ett aldrig tidigare beskådat mästerverk — i alla fall för många 60/70-talister. För mig bildar dessa två snubbar en sorts ultimat superproducent; Tretow med sin förmåga att "distinktiera" varje ljudkälla i en mix, och Lange med sitt tålamod och förmåga att få till mustiga men ändå rena och skimrande mixar. I princip allt jag hört med Tretow respektive Lange är mästerverk i mina öron. När det däremot står t.ex. "produced by Desmond Child", så vet jag att det inte kommer att låta mästerverk i mina öron.

Det skulle vara intressant att veta vad ni tycker skiljer en "bra" mix från en "dålig" eller en intressant mix från en ointressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Kan hålla med dig om dessa två herrar. Vad som gör en intressant mix är att den följer med musiken och lyfter och förstärker de känslor som finns redan i musiken. Men det kanske uppfattas som en klyscha säga så och att det är en självklarhet? Ja och nej. Finns ju gott om bra låtar där mixen inte gör musiken rättvisa och där inte mixarna följer musiken. M Men överraskningar och något helt oväntat bidrar en hel del. Som ett instrument som dyker upp kort som allt annat förknippas med genren t ex ibland är något positivt som bidrar. Men ja...eftersom det handlar om känslor är det svårt beskriva i ord. Men vad som är ointressant är lättare. Mixar på musik som t ex Michael Mcdonald, Michael Bolton. Såna mixar skär i öronen på mig. Nej inte bara att de är totalt ointressanta öronplågare med sin musik. Men mixar där inte mycket intressant händer. De är gjorda för att det ska bara låta snyggt. Det på bekostnad av något unikt och intressant. Radiotrallvänligt skvalpande. Typiskt smörmixar kan man väl kalla dem. Tvi, tvi *Spott, spott*

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra mix: Mycket headroom som sönderkomprimeras och låter så högt att man väcks och att volymen sitter klistrad på 0an. Mycket stereobräddare, lite oljud. Kyligt och digitalt.

En dålig mix: Kladdigt mulligt überanalogt ljud med saker i mono som inte låter bra i några högtalare med överdrivet mycket bas. Mp3 aktigt typ...

Loudness kurva i mastern. Klena trummor som mer eller mindre är bakgrundsljud (tack och lov att de började höja dem på 80 talet)...

Slutsatsen är att man inte ska behöva höja volymen som satan för att höra saker i detalj.

Kan förstå att många äldre inte håller med mig där.

Men jag gillar allt glimmer och risp i cymbalerna och inget skära vid 16khz med mjukt sluttande kurva 😎

Ny generation, nytt ljud? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ibland undrat vad som skulle hända om man slängde in Michael B Tretow och Mutt Lange i en studio att arbeta med en och samma produktion. Förmodligen skulle det bli något av ett aldrig tidigare beskådat mästerverk — i alla fall för många 60/70-talister. För mig bildar dessa två snubbar en sorts ultimat superproducent; Tretow med sin förmåga att "distinktiera" varje ljudkälla i en mix, och Lange med sitt tålamod och förmåga att få till mustiga men ändå rena och skimrande mixar. I princip allt jag hört med Tretow respektive Lange är mästerverk i mina öron. När det däremot står t.ex. "produced by Desmond Child", så vet jag att det inte kommer att låta mästerverk i mina öron.

Det skulle vara intressant att veta vad ni tycker skiljer en "bra" mix från en "dålig" eller en intressant mix från en ointressant.

Tretow och Lange? Ja om man är ute efter retrosound möjligen... Har svårt att tro att deras kunskaper räcker hela vägen idag, det duger liksom inte med uppitchade körer och bandmättnad respektive liverum och exciter för att kunna tävla med moderna produktioner...

En bra mix uppfyller dagens krav på definition, dynamik och en sjuhelvetes hög total ljudvolym. Alla tre komponenter behövs.

En skitbra mix överraskar och inspirerar. Leta bland modern r'n'b för aktuella exempel.

INMNSHO

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad i hela världen betyder det? Eller du bara testade lite random fackuttryck där?

Nej då,

rensa bort onödigt med Eq. (volymen sänks och fler instrument får plats). Sedan komprimerar du materialet (istället för att lägga till ett instrument, tillexempel). Öhmn ja, jag trodde ALLA gjorde så faktiskt.

Hur mixar du, om du gör det överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tretow och Lange? Ja om man är ute efter retrosound möjligen... Har svårt att tro att deras kunskaper räcker hela vägen idag...

Tretow har ju dessvärre lagt av, så visst... men det har ju inte Lange. Jag vet inte vad du försöker säga, men visst fan kan en producent utvecklas och "anpassa" sina verk efter marknadens behov, precis som vilken artist som helst. Många tänker säkert Def Leppard och "Hysteria" när man säger Lange... och det är ju lite synd. Han har gjort mycket mer och senare än så.

En skitbra mix överraskar och inspirerar.

Bra tanke, och jag håller med. Men ska den överraska/inspirera både dig som producent och slutlyssnaren, eller endera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Gizmosis sa en bra mix berör en både själsligt och fysiskt. Det är inte det bästaljudet per automatik. Men då man kombinerar både fotstamp och bra ljud är det magiskt.

Vad som sedan är bra ljud är tänjbart. Finns tex en tråd om en snubbe som inreder en LoFi-studio. Där många skulle säga att ljudet är dåligt. I min värld är detta dock ett perfekt exempel på hur ljud och ide gör en perfekt mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För min egendel är det min egen smak som jag gillar när jag mixar.

Klart jag kan bli glatt överraskad av någon annans mix men oftast har jag en vision om hur jag vill att det skall låta.

När det gäller andras mixar bryr jag mig inte så mycket så länge det inte finns nåt som irriterar.

Oftast är det inte mixen som får mig att trigga.

Förutom Scritti Politti som gjorde så fräcka grejer så jag trilla av stolen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då,

rensa bort onödigt med Eq. (volymen sänks och fler instrument får plats). Sedan komprimerar du materialet (istället för att lägga till ett instrument, tillexempel). Öhmn ja, jag trodde ALLA gjorde så faktiskt.

Hur mixar du, om du gör det överhuvudtaget?

Om det funkar för dig så gör så! Men ALLA gör olika. Finns inget rätt eller fel. Låter det som DU tänkt så har du gjort RÄTT.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Även "dåliga" (enligt regelboken) mixar kan var sjukt bra. Allt har med öronen att göra. Själv lyssnar jag på allt från Beatles till blackmetal... och även den "sämsta" och mest primitiva produktionen av svart kan vara den bästa, allt beroende på band/låt/känsla. Allt som låter bra är bra, oavsett normer och reglemente.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra mix: Mycket headroom som sönderkomprimeras och låter så högt att man väcks och att volymen sitter klistrad på 0an. Mycket stereobräddare, lite oljud. Kyligt och digitalt.

Du får ju sämre tryck om du kör stereobreddning... Gillar man en konstant ström av information så tycker man nog att det låter bra när det är limmat på nollan även om det sällan går att spela lika högt med en sån mix.

En dålig mix: Kladdigt mulligt überanalogt ljud med saker i mono som inte låter bra i några högtalare med överdrivet mycket bas. Mp3 aktigt typ...

Loudness kurva i mastern. Klena trummor som mer eller mindre är bakgrundsljud (tack och lov att de började höja dem på 80 talet)...

Det passar ju inte klubbmusik men vissa typer av musik ska låta så och låter så, det är meningen, sen om man gillar det eller inte är en annan femma.

Slutsatsen är att man inte ska behöva höja volymen som satan för att höra saker i detalj.

Måste man komprimera sönder alla ljuden för att lyckas med det så har man långt kvar. Det finns mycket annat att göra för att få rena tydliga ljud.

Kan förstå att många äldre inte håller med mig där.

Det är nog för att dom är för kloka och erfarna och vet saker som ett barn inte vet. =)

Ny generation, nytt ljud? 😆

Alla känner vi oss som rebeller vid en viss ålder... det går över =)

Bara för att det är nytt behöver det inte vara bättre.

Dom bästa ljudteknikerna är ju sällan 18år, snarare 40år och uppåt, det tar tid att lära sig saker och det tar tid att förstå vad man har lärt sig... kör hårt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Ganska enkelt..fast kanske inte utförandet...

En bra mix är när det låter bra...en dålig mix är när det låter skit 😆

När det låter det då skit....sönderkomprimerade låtar på radion

som egentligen är färdiga för lyssning.....

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
mix men oftast har jag en vision om hur jag vill att det skall låta.

Något som de flesta som lägger ut sina alster här på forumet glömmer eller verkar vara helt omedvetna om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ju sämre tryck om du kör stereobreddning... Gillar man en konstant ström av information så tycker man nog att det låter bra när det är limmat på nollan även om det sällan går att spela lika högt med en sån mix.

Det passar ju inte klubbmusik men vissa typer av musik ska låta så och låter så, det är meningen, sen om man gillar det eller inte är en annan femma.

Måste man komprimera sönder alla ljuden för att lyckas med det så har man långt kvar. Det finns mycket annat att göra för att få rena tydliga ljud.

Det är nog för att dom är för kloka och erfarna och vet saker som ett barn inte vet. =)

Alla känner vi oss som rebeller vid en viss ålder... det går över =)

Bara för att det är nytt behöver det inte vara bättre.

Dom bästa ljudteknikerna är ju sällan 18år, snarare 40år och uppåt, det tar tid att lära sig saker och det tar tid att förstå vad man har lärt sig... kör hårt =)

Ok ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mixar du, om du gör det överhuvudtaget?

För mig blir det en med komponerandet sammanhängande process. Jag sitter aldrig med ett antal inspelade kanaler och fyra minuter som ska balanseras, har aldrig problem med att gitarrerna och sången krockar, osv.

Själva processen känns rätt meningslös att beskriva, där kan kanske finnas mer att hämta än från ditt svamlande, men inte tillräckligt för att vara intressant för andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig blir det en med komponerandet sammanhängande process. Jag sitter aldrig med ett antal inspelade kanaler och fyra minuter som ska balanseras, har aldrig problem med att gitarrerna och sången krockar, osv.

Vad skönt att höra att det finns fler än jag som gör så.

Jag tycker att en bra mix är en som låter som lika mycket en del av låten som ackorden, melodierna och rytmerna. När det inte låter som att man har spelat in en låt och sen gjort en mix på den, utan som att låt och mix är en och samma sak. När man inte kan tänka sig en annan mix utan att det blir en annan låt.

Generellt sett i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

där kan kanske finnas mer att hämta än från ditt svamlande

Skärp dig. Det finns snällare sätt att tillrättavisa folk på.

Förresten vore det skitkul att höra hur du tänker och rattar i en mix. Lägg gärna till en beskrivning nästa gång du lägger upp en låt. Det hade varit guld för mig iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det här är en sån här tråd som är dömd att gå åt helvete

Jag talar av erfarenhet nu... Jag har varit med i många trådar som slutat riktigt illa

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte in i detalj kanske, men...

En BRA mix: Skön att lyssna på, klar, ren, tydlig, vacker.

En DÅLIG mix: Oskön att lyssna på, skär i öronen, låter slarvigt, bökigt, lerigt, otydligt.

Har många förebilder, för många olika genrer, men Zack Bellica är bra jäla awesome.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...