Jump to content
Annons

Panna höger resp vänster


tbruce

Recommended Posts

Upplever ni att det finns någon skillnad i karaktär på höger och vänster i mixen? Om ni byter plats på allting, flyttar höger till vänster och tvärtom, upplever ni mixen känslomässigt annorlunda då? Bortsett från teknikaliteter som hur instrumenten tycks vara vända osv.

Jag inbillar mej att jag tycker vänster känns mer "hemma" och höger mer fjärran. Om jag låter två instrument svara varandra och pannar ut dessa så känns alltså vänstra instrumentet mer som mitt, mer tryggt och stabilt, medans det högra låter lite mer främmande, flyktigt, svåråtkomligt. Alltså skulle jag nog lägga det svarande instrumentet till höger så att utgångspunkten ligger hemma till vänster.

Är jag tossig, eller har ni nåt liknande?

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig upplevt något sådant, men jag kan tänka mig att du kanske har en obalans i lyssningen, som gör att den ena kanalen är lite högre (det behövs inte mycket skillnad...) - och att du därför uppfattar den som "bättre" på något sätt?

Annars kan det kanske vara så, att vissa har en preferens, precis som med höger/vänsterhänthet, att man är höger/vänsterörad också...? Vet inte alls, utan det är bara en vild gissning... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

samma här, jag vill alltid ha gitarrsolona i vänster kanal, i övrigt känns vänster kanal som en bas som spelar mot den högra, lite flummigt, men det är ju bara en känsla som sagt hehe

Upplever ni att det finns någon skillnad i karaktär på höger och vänster i mixen? Om ni byter plats på allting, flyttar höger till vänster och tvärtom, upplever ni mixen känslomässigt annorlunda då? Bortsett från teknikaliteter som hur instrumenten tycks vara vända osv.

Jag inbillar mej att jag tycker vänster känns mer "hemma" och höger mer fjärran. Om jag låter två instrument svara varandra och pannar ut dessa så känns alltså vänstra instrumentet mer som mitt, mer tryggt och stabilt, medans det högra låter lite mer främmande, flyktigt, svåråtkomligt. Alltså skulle jag nog lägga det svarande instrumentet till höger så att utgångspunkten ligger hemma till vänster.

Är jag tossig, eller har ni nåt liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar. Speciellt när man mixar och lyssnar väldigt noggrant så kan det iband uppfattas just så.

Det finns flera olika teorier (detta är alltså ett audiopsykiskt känt fenomen) t.ex har man upptäckt skillnader i v-h hörande bland nyfödda.

http://www.eurekalert.org/pub_releases/200...--lar090804.php

Ett annat är om man är vänsterhänt eller högerhänt

MEn också "We've long known that the two sides of the brain process sound differently, with the left hemisphere being better at processing speech signals while the right handles music and other tonal sounds better. Now, however, two research audiologists report that a person's left and right ears also differ in their sound processing capabilities." http://findarticles.com/p/articles/mi_hb3496/is_/ai_n8286954

Här är annat om forskning om hur minnet bearbetar ljud: http://deutsch.ucsd.edu/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inbillar mej att jag tycker vänster känns mer "hemma" och höger mer fjärran.

Samma sak för mig. Det har förmodligen dels med att göra att man läser från vänster till höger, så vänster känns alltid som en utgångspunkt, och dels med att jag sitter närmre den vänstra högtalaren än den högra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt att det var fler som hade samma konstiga idé! Ja jag har faktiskt tänkt som Dingbats, att det kan ha att göra med hur man läser. Man är kanske så van att tänka från vänster till höger, att ordna saker på det sättet, att det inte bara gäller bokstäver och ord utan även annat. Om jag skulle sortera LP-skivor i en hylla i kronologisk ordning skulle utan tvekan de äldsta skivorna hamna till vänster. Och tänk hur man ritar en tidslinje om man ska illustrera ett historiskt skeende t ex. Det vänstra blir naturligt en startpunkt - och detta kanske även påverkar hur man uppfattar ett ljud.

Tack för länkarna chrisB, ska skumläsa lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vänder bakåfram på mixen, även om jag gör det en separat dag då hörseln inte är inkörd på den motsatta bilden, då är det definitivt något som blir fel. Vette farao vad det är, kanske nåt med fasen som fuckar upp det, men .. jo, nog känns det helt off alltid. Det tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vänder bakåfram på mixen, även om jag gör det en separat dag då hörseln inte är inkörd på den motsatta bilden, då är det definitivt något som blir fel. Vette farao vad det är, kanske nåt med fasen som fuckar upp det, men .. jo, nog känns det helt off alltid. Det tycker jag.

Visst blir det annorlunda - men det beror ju på hur man är van att panorera. Brukar man panorera hi-haten lite till höger, så känns det ju fel om den kommer lite från vänster i stället...

Får ta och läsa de där artiklarna. Det kan vara intressant - även om jag själv inte har upplevt att det är "bekvämare" på något sätt i ena kanalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

känner igen mig lite, men tror jag håller på att jobba bort det pga att min stereo (dit jag också kopplar hörlurar) av ren lathet har haft en felvänd koppling till mixern i flera år nu. I början störde jag mig på att det alltid lät så annorlunda, men nu märker jag inte av det längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vänder bakåfram på mixen, även om jag gör det en separat dag då hörseln inte är inkörd på den motsatta bilden, då är det definitivt något som blir fel. Vette farao vad det är, kanske nåt med fasen som fuckar upp det, men .. jo, nog känns det helt off alltid. Det tycker jag.

Visst blir det annorlunda - men det beror ju på hur man är van att panorera. Brukar man panorera hi-haten lite till höger, så känns det ju fel om den kommer lite från vänster i stället...

Får ta och läsa de där artiklarna. Det kan vara intressant - även om jag själv inte har upplevt att det är "bekvämare" på något sätt i ena kanalen...

Men Claes, du har väl ändå ett favoritöra när du pratar i telefon? Testa att hålla telefonen i andra handen nästa gång så kommer du märka att det låter och känns annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vänder bakåfram på mixen, även om jag gör det en separat dag då hörseln inte är inkörd på den motsatta bilden, då är det definitivt något som blir fel. Vette farao vad det är, kanske nåt med fasen som fuckar upp det, men .. jo, nog känns det helt off alltid. Det tycker jag.

Visst blir det annorlunda - men det beror ju på hur man är van att panorera. Brukar man panorera hi-haten lite till höger, så känns det ju fel om den kommer lite från vänster i stället...

Får ta och läsa de där artiklarna. Det kan vara intressant - även om jag själv inte har upplevt att det är "bekvämare" på något sätt i ena kanalen...

Men Claes, du har väl ändå ett favoritöra när du pratar i telefon? Testa att hålla telefonen i andra handen nästa gång så kommer du märka att det låter och känns annorlunda.

Ja - det andra örat blir varmt i stället... 😎

Jag brukar använda höger öra till telefonen - men det beror på att jag är högerhänt och inte att det är någon jätteskillnad mellan öronen, utan det går lika bra med vänster öra också de gånger jag behöver hålla luren med vänster för att kunna skriva samtidigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Byta öra brukar i alla fall jag göra om det är väldigt lååångt samtal. Blir bara jobbigt hålla med ena handen/örat 😎

Men gällande panorering är jag så att jag gillar ha de lite mörkare gitarrljuden till höger och de lite ljusare till vänster. Vet inte varför men jag gillar bäst ha det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

...att det kan ha att göra med hur man läser. Man är kanske så van att tänka från vänster till höger, att ordna saker på det sättet, att det inte bara gäller bokstäver och ord utan även annat.

Det kanske förklarar varför arabisk musik låter så skum

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkvärt. Glöm dock inte att kolla hörseln mellan varven. Även om Du varit försiktigt sker ändå degenerering över tid för alla och det drabbar öronen olika och i olika grad. Har hört talas om just högerörat för högerhänta vs vänsterhänta och att det öra som mest lyssnar i telefon hade tendens att få dippar som inte uppstår i vänsterörat. Dock bara skummat dessa artiklar. Telefonen skulle enligt dessa kunna vara en bov i dramat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha hihaten till vänster, som om jag själv satt på trumpallen, fast jag aldrig gör det.

Tankvärd tråd. När jag spelar enmansband brukar jag kolla så hö, vä kommer rätt ut i PAt, bakgrunderna är ju stereo, även om det mesta ligger ganska centrerat. Så hihaten som jag hör i vänster hörlursöra kommer ut i min vänstra PA-låda, alltså högra för publiken och trummorna blir rättvända även från deras håll. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...att det kan ha att göra med hur man läser. Man är kanske så van att tänka från vänster till höger, att ordna saker på det sättet, att det inte bara gäller bokstäver och ord utan även annat.

Det kanske förklarar varför arabisk musik låter så skum

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...att det kan ha att göra med hur man läser. Man är kanske så van att tänka från vänster till höger, att ordna saker på det sättet, att det inte bara gäller bokstäver och ord utan även annat.

Det kanske förklarar varför arabisk musik låter så skum

😉

Plus att de spelar på kvartstoner och har 18 motsvarigheter till våra dur och moll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha hihaten till vänster, som om jag själv satt på trumpallen, fast jag aldrig gör det.

Tankvärd tråd. När jag spelar enmansband brukar jag kolla så hö, vä kommer rätt ut i PAt, bakgrunderna är ju stereo, även om det mesta ligger ganska centrerat. Så hihaten som jag hör i vänster hörlursöra kommer ut i min vänstra PA-låda, alltså högra för publiken och trummorna blir rättvända även från deras håll. 😱

Ja det där är skumt...Jag vill också ha hihaten till vänster, framförallt i lurar närmast allergisk mot att den ligger höger. Live är det precis som du säger en helt annan sak 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever ni att det finns någon skillnad i karaktär på höger och vänster i mixen? Om ni byter plats på allting, flyttar höger till vänster och tvärtom, upplever ni mixen känslomässigt annorlunda då? Bortsett från teknikaliteter som hur instrumenten tycks vara vända osv.

Jag inbillar mej att jag tycker vänster känns mer "hemma" och höger mer fjärran. Om jag låter två instrument svara varandra och pannar ut dessa så känns alltså vänstra instrumentet mer som mitt, mer tryggt och stabilt, medans det högra låter lite mer främmande, flyktigt, svåråtkomligt. Alltså skulle jag nog lägga det svarande instrumentet till höger så att utgångspunkten ligger hemma till vänster.

Är jag tossig, eller har ni nåt liknande?

Yepp jag upplever det olika, märker direkt om jag sätter lurarna "på fel håll" om jag mixar. Frågan är dock om jag skulle reagera annorlunda, om det gällde annan musik än min egen. Man hör ju inte lika bra på båda öronen, så det är egentligen inte så konstigt att det "låter annorlunda"

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

lumfamtrust (oregistrerad)

konstig tajming med det här ämnet för min del: jag läser precis en bok om hjärnan och musik, där författaren hävdar att vänster öra jobbar mest med högra hjärnhalvan, vilken är den halva som uppfattar melodi bäst = vänster öra uppfattar melodier bättre.

professionella (inbillar mej att han pratar om klassiskt skolade) musiker hör däremot melodi bättre med höger öra och således vänster hjärnhalva. varför har jag inte kommit fram till. mer teoretisk träning kanske?

Upplever ni att det finns någon skillnad i karaktär på höger och vänster i mixen? Om ni byter plats på allting, flyttar höger till vänster och tvärtom, upplever ni mixen känslomässigt annorlunda då? Bortsett från teknikaliteter som hur instrumenten tycks vara vända osv.

Jag inbillar mej att jag tycker vänster känns mer "hemma" och höger mer fjärran. Om jag låter två instrument svara varandra och pannar ut dessa så känns alltså vänstra instrumentet mer som mitt, mer tryggt och stabilt, medans det högra låter lite mer främmande, flyktigt, svåråtkomligt. Alltså skulle jag nog lägga det svarande instrumentet till höger så att utgångspunkten ligger hemma till vänster.

Är jag tossig, eller har ni nåt liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga artiklar i ämnet från mig, men ett litet TEST kanske är på sin plats: Jag är vänsterögd vilket innebär att det dominerar och är i full balans - korn/sikte - när man ska till och skjuta luftgevär vid en femkamp på Grönan. Mitt problem är då bara ett..jag är högerhänt och mitt sikte hamnar således lite snett och får kompenseras med några bira till dom andra efter att jag missat vilt 😱

Kan det vara så att mitt dominerande vänsteröga också har samma inverkan på mitt vänsteröra?

Om man vill kolla vilket öga som dominerar så är det bara att ta ut en punkt - en blomsterstjälk, gitarrhals eller dörrkarm går lika bra - och hålla armen utsträckt med ett finger i luften framför dig. Titta med bägge ögonen och då ska fingret täcka eller träffa punkten. Blunda därefter med ett öga i taget..där fingret "stannar kvar" är ditt dominanta öga. Lirar vänster och höger hjärnhalva på samma planhalva som respektive öga och öra månne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga artiklar i ämnet från mig, men ett litet TEST kanske är på sin plats: Jag är vänsterögd vilket innebär att det dominerar och är i full balans - korn/sikte - när man ska till och skjuta luftgevär vid en femkamp på Grönan. Mitt problem är då bara ett..jag är högerhänt och mitt sikte hamnar således lite snett och får kompenseras med några bira till dom andra efter att jag missat vilt 😎

Kan det vara så att mitt dominerande vänsteröga också har samma inverkan på mitt vänsteröra?

Om man vill kolla vilket öga som dominerar så är det bara att ta ut en punkt - en blomsterstjälk, gitarrhals eller dörrkarm går lika bra - och hålla armen utsträckt med ett finger i luften framför dig. Titta med bägge ögonen och då ska fingret täcka eller träffa punkten. Blunda därefter med ett öga i taget..där fingret "stannar kvar" är ditt dominanta öga. Lirar vänster och höger hjärnhalva på samma planhalva som respektive öga och öra månne?

Mina hjärnhalvor måste vara ihopsmälta i så fall - för jag kompenserar automatiskt för felet och placerar punkten mitt emellan de båda fingrarna som syns - och om jag tvingar mig att välja det ena, så är det hugget som stucket vilket jag väljer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga artiklar i ämnet från mig, men ett litet TEST kanske är på sin plats: Jag är vänsterögd vilket innebär att det dominerar och är i full balans - korn/sikte - när man ska till och skjuta luftgevär vid en femkamp på Grönan. Mitt problem är då bara ett..jag är högerhänt och mitt sikte hamnar således lite snett och får kompenseras med några bira till dom andra efter att jag missat vilt 🙂

Kan det vara så att mitt dominerande vänsteröga också har samma inverkan på mitt vänsteröra?

Om man vill kolla vilket öga som dominerar så är det bara att ta ut en punkt - en blomsterstjälk, gitarrhals eller dörrkarm går lika bra - och hålla armen utsträckt med ett finger i luften framför dig. Titta med bägge ögonen och då ska fingret täcka eller träffa punkten. Blunda därefter med ett öga i taget..där fingret "stannar kvar" är ditt dominanta öga. Lirar vänster och höger hjärnhalva på samma planhalva som respektive öga och öra månne?

Det där är är intressant. Själv har jag alltid kunnat välja vilket öga jag ska använda som dominant. När jag läser byter jag öga när jag blir trött... är jag schizzo? 😎

Ang panoreringar så upplever jag också små skillnader... Jag tenderar att vilja ha "grunden" (tex kompgura) åt vänster och "ornament" (tex sologura som latjar runt melodin) åt höger. Jag har också funderat över detta tidigare och också kommit upp med "läsa och tidslinje etc"-teorin. Jag brukar dock lite då och då medvetet bryta mot detta pga den lilla anarkist som bor djupt i mitt mörka inre.

Om teorin stämmer, borde kanske tex kineser tendera tvärt om? Eller har det bara med personliga preferenser och vilket öra man lär sig använda till vad...? Hmm... skit samma, nu går jag och lägger mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nått som alltid förbryllar me är begreppsförvirringen om från vilket håll man bestämmer vad som är höger och vad som är vänster!

För mej är det alltid med utgångspunkt från en tänkt lyssnare! (Eller vad man skulle se framför sig på en scen!)

För mej är alltså uteslutet att ha highhatten annat än till höger om mitten, om inte batteristen tillhör dom få som faktiskt har den till höger om sig, och då skall den ju låta till vänster i mixen! (Jag tror det är det som tex. Claes menar?) ... Annars brukar jag lägga leadgitarr till vänster (kl 11), bas kl 1 och kompgitarr kl 3... Klaviatur är knepigare är ha nått givet förhållande för, ofta hamnar piano ovanpå leadgitarren...

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

av nån anledning föredrar jag att ha solo o liknande, leadslingor i överlag, i höger. låter så konstigt i vänster, känns som man sku typ... försöka skriva med fel hand. ungefär samma typ. liksom som om det var för svårt för vänster öra att hänga med typ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nått som alltid förbryllar me är begreppsförvirringen om från vilket håll man bestämmer vad som är höger och vad som är vänster!

För mej är det alltid med utgångspunkt från en tänkt lyssnare! (Eller vad man skulle se framför sig på en scen!)

För mej är alltså uteslutet att ha highhatten annat än till höger om mitten, om inte batteristen tillhör dom få som faktiskt har den till höger om sig, och då skall den ju låta till vänster i mixen! (Jag tror det är det som tex. Claes menar?) ... Annars brukar jag lägga leadgitarr till vänster (kl 11), bas kl 1 och kompgitarr kl 3... Klaviatur är knepigare är ha nått givet förhållande för, ofta hamnar piano ovanpå leadgitarren...

/ptr

Varför inte basen helt centrerad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag känner som många andra. Man mixar ju i sin lyssning (som man förhoppningsvis är van vid och litar på) för att det ska låta bra, om man vänder på det så blir det ju ganska förvirrande eftersom man är van att höra det på ett helt annat sätt. Jag inbillar mig också att det är lättare att höra detaljer och skillnader i allmänhet med höger öra, därför har jag tex alltid klicket panorerat åt höger vid truminspelning, "telefonörat" är också höger öra. Tror det här är rätt vanligt och att det inte har speciellt mycket att göra med om man har fel på sin lyssning, dålig lyssning eller inte, utan mer om hur man lär sig själv och väljer att lyssna på allt man hör. Man gör ju nästan alltid det som är lättast. Det vore intressant att veta om det har nåt att göra med om man är höger/vänsterhänt.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte basen helt centrerad?

Har du nånsin sett en basist (eller basförstärkare) stå uppe på eller under trummorna? Det har hänt att nån basist ställt sig mitt i när jag spelat in rockabilly, men det har oftast varit för att han sjunger oxå!

För mej är det helt enkelt så att inspelningen skall i görligaste mån avspegla hur det skulle sett ut på en tänkt scen (dvs. i detta fall blir det ju en scen som virtuellt utspelar sig mellan högtalarna)! ... givetvis gäller detta bara för musik som i livesituationen upplevs på en scen... Men gäller nästan alla musik som inte är helelektronisk, eftersom vi som lyssnare är präglade på detta slags set up!

Jag har massor av tex. jazz plattor där nästan alla instrument är pannande i mitten och det låter så jäkla trist!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser byter jag öga när jag blir trött... är jag schizzo? 😉

Somnar det andra under tiden då? Rätt praktiskt om man kan sova med det ena medans det andra jobbar.. fruktansvärt många arbetstimmar man kan få ihop då ju 😉

Ang panorering brukar jag köra på ett sätt för att det känns bra inte för att det direkt har någon verklighetsförankring.

Förutom kicken har jag inga regler som är ristade i sten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående hihaten så måste man ju tänka på övriga mickar innan man panorerar den. Mickar man overhead i stereo så kaänns det konstigt att panorera hihaten till höger om man har den på vänster när man spelat. Lika i tex EZ-Drumemr där hihaten sitter på vänster sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...