Jump to content
Annons

ptr

Medlem
  • Antal inlägg

    133
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om ptr

  • Födelsedag 1965-04-27

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Vid Säveån

Senaste profilbesökare

4 278 profilvisningar
  1. Tveksamt, jag brukar handla från Swdish RadioTube Shop i Löbvånger eller Tango Tubes. Båda har EF80 i lager! /ptr
  2. Några möjligheter: Sanken CU-100K påstås ha ett frekvensomfång på 20Hz till 100KHz Sennheiser MKH 800 påstås ha ett frekvensomfång från 30Hz till 50KHZ i Senneheisers MKH 8000 serie sägs njuren/supernjuren ha 30Hz till 50KHz, rundtagande 10HZ till 60KHZ.. Jag toro inte att man hittar nån shotgunmick med sånt frekvensomfång! Har bara testat MKH800 av dessa och den låter väldigt bra på akustiska instrument och ensembler! Men jag hör ju inget över 14-15KHZ så jag kan inte riktigt bedöma högfrekvenskapaciteten på någon mick! /ptr
  3. Jag hade nog gått för en enkel USB-Mixer som Yamaha MW10C (eftersom den har allt väsentligt i analogdomänen, Eq, Kompressor etc 0ch 4 kanaler med Phantom om man vill spela in flera röster) Kostar €198 hos Thomann.. Sedan hade jag skaffat en Line Audio CM-3 (ca 1100:- i butik), det är en utmärkt "tyst" basmick som funkar bra på dom flesta röster om man håller armlängds avstånd! (AKG & Beyer Dynamic mikkar i prisklassen som oxå skulle funka, men undvik billiga kinser, dom brukar göra en besviken!) Lite över din budget, men väl värda investeringen! /ptr
  4. En helt korrekt analys! (vilket jag tror att jag "antydde" i mitt inlägg!) 😊 /ptr
  5. XLR-ingångarna på framsidan av Fireface 400 är valbara Mic/Line... (saxat får RMEs FF400sida... På det hela taget är det egalt vilket man väljer! (ta det du har kabel till!) Jag tycker personligen att dom inbyggda pre-amparna i FF400 låter bättre än GA Pre 73.. Men sånt är ju tycke och smak och kanske vad man har för mick(ar)! 😳 /ptr
  6. ... Kopplingar mellan balanserade utgångar (som TRS på din mixer) och stereoingångar i form av mini-tele leder inte sällan till problem! ... eventuellt kan det va att den utgången kortsluter när du går från balancerad TRS till miniplugg? (Vad har du för kabel mellan mixer och dator, har kontakterna vid mixern två eller tre segment? för att hålla allt på en basal nivå 😎 ) Det skulle kanske hjälpa att klippa jorden!? Om du har en RCA till 3,5mm-tele kan du testa att koppla ut från RCA-utgångarna (märkta CD/tape Out), det borde oxå ge en bättre impedansmatchning... Det löser kanske dina akuta problem! I det långa loppet skulle du med all säkerhet vinna på att skaffa ett externt USB/Firewire-ljudkort med en inbyggd mickförstärkare, men det är som sagt var en annan fråga.. /ptr
  7. Klippet ligger spik i mitten... men mono är lite trist... 😮 Annars tycker jag att både gitarr och röst låter mycket bra! /ptr
  8. Det är svårt att säga vad som ger bäst "sound", men jag hade testat en sådan här.. på insida av locket.. /ptr
  9. Swedish Radio Tube Shop i Lövånger har mängder! Du kan även kolla med Tango Tubes Vill du handla utrikes ifrån så har Billington (UK) eller TubeDepot (USA) många olika kvaliteter! Allt hänger ju på var röret skall sitta! (Jag har handlat från alla 4a med gott resultat!) /ptr
  10. vad är det för musik? Var spelar du in? (i vilket slags lokal!) Är det klassiskt; ett stereopar 3-4 meter ifrån.. all slags närmickning kommer bara att låta mög, akustiska instrument är byggda för att spela med rummet! /ptr
  11. En snabbkoll på dom stora begagnatsäljarna i USA + Ebay, säger cirkus $1500 - £2000... dvs mellan 12-15KKr i sverige.. det sagt är jag osäker på vad den svenska marknaden tål? en jämförelse : @ ebay eller @ ebay #2 eller @ ebay.co.uk ... ingen 100% jämförbar men en fingervisning i alla fall! /ptr
  12. ptr

    Piano och flygel

    Jag tillhör dom få som avskyr alla varianter av 414 micken.. 😉 Om du söker på forat så kommer du att hitta att jag tycker att Röde K2 är ett bra alternativ till U87 för en 5e-del av priset, speciellt om man byter ut röret till något bättre! Sedan hade jag nog satt stormembranarna ute i rummet och ett par LA CM3 inne i flygeln.. Är rummet och instrumentet något så när bra tar man ju gärna något rundtagande en bit ifrån instrumentet (sällan en njure) och en liten njure som CM3 närmickat... Nu är jag igentligen ingen vän av närmickat eftersom det i mina öron ALLTID låter konstlat! Men det är ju ett sound som många Jazzpianister verka rikta sig mot... Men en hyfsat prisatt mick som jag tycker funkat bra innanför locket på en flygel är DPAs 4091, men den är rundtagande så det är kanske inte allas smakriktning! Handlar man hos Thomann får man ett par av varje (K2&4091) och har pengar över till nya rör och ett par CM3 för vad en U87a kostar! 😆😄😮 :o /ptr
  13. Jag är sällan närmare än en meter! Så zonen innanför detta, ofta så nära som 10-30 cm, men var man placerar mikrofonen är ju så otroligt avhängigt av rummet där man spelar in!!! Det finns kilovis med skrivet om det på detta forum! (och på internet över huvudtaget!) Flera, men framförallt sådana som påverkar (läs "färgar") ljudet så lite som möjligt! men för närvarande använder jag tex. DAV Broadhurst Gardens, Lake People F366, Crookwood PaintPot och dom som är inbygda i min Yamahamixer. /ptr
  14. Det är svårt att ge någon exakt tidsram, men lågnivårör som E88CC brukar hålla minst i ett par tusen timmar, vissa rör längre, vissa kortare. Min erfarenhet är att billiga kina-rör håller kortare tid! Jag är ett dåligt exempel eftersom jag väldigt sällan "närmickar" (spelar mest in "akustsikt"). Men, jag sålde ett par U87or och köpte 4 K2or (och fick halva pengen över!) eftersom jag tycker att dom är "likvärdiga" (men lite olika 😆 ) .. Jag använder dom mest för att spela in kör, ibland som spot-mick i en mix.. K2 är jäkligt bra på röst/röster, men jag vet inte om jag skulle spela in gitarr med en. Jag spelar alltid in gitarr i stereo, som regel i M/S och där skulle kanske 2 K2 funka eller en K2 och en 4011/KM140/CM3 funka, fast jag har aldrig testat... Det får man nog göra nästa gång jag har en gittarist i närheten! Dessutom, både U87 och K2 låter bättre/är beroende av att man har en bra mickförstärkare för att man skall kunna få det där lilla extra.. /ptr
  15. Jag har köpt rör från ett gäng olika säljare.. JJ/Tesla kan man köpa från tex Akkelis Audio i Göteborg (tar 275:- + frakt för ett E88CC Goldpin), mina Telefunken och Mullardardrör köpte jag från crawthorne tubes i England (priserna varierar), Siemensrören jag testat köpte jag på tyska ebay från för en struntsumma, andra firmor du kan kolla på är : Swedish Radiotube Shop Tango tubes The Tube Depot LH Musik & Audio för att nämna några... Ett ospecat E88CC kostar från 230.- och uppåt! NOS-rör (New Old Stock) kostar ofta många gånger 5-6 gånger mer med lite tur, ibland avsevärt mycket mer.. .. Och tänk på att Elektronrör till viss mån är färskvara! Det upplyser sällan musikbutiken om när man skaffar rörmickar för första gången... Jag för bok på mina rörmickar, så att jag på nån timme när vet hur många timmar rören fått jobba! (Jag kanske är i nitiskaste laget... 🙂 ) Olika rör låter olika! .. Som sades ovan, tex. Siemens och Telefunkenrör (Generellt) har ganska lika grundkaraktär, men jag upplever att telefunkenrörern låter den där viktiga aningen "renare" .. Om den upplevelsen bara finns i mina öron eller är på riktigt är av mindre betydelsefullt, tycker jag! ☺️ Man får helt enkelt testa fram vad som passar just sitt användningsområde! Ren generellt dock, tycker jag att JJ/Teslarören är en bra kompromiss! Och om man behöver 4 matchade rör som jag, så blir det alvarligt mycket billigare än om man skall köpa NOS-Telefunken! /ptr
×
×
  • Skapa ny...