Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

49 minuter sedan, Danne Z säger:

Jag är nyfiken på Neumann U67. Den ligger på ca 60k så den är ju inte gratis precis.

U67an är kanon, väldigt mjuk men ändå rivig. Får sång att sitta som inget annat i mixen. Man kan lixom få sången jäkligt upfront utan att den stör.  Det är en sådan mikrofon som kommer stanna med en så länge  man vill hålla på med musik 😄 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På 2018-09-04 på 23:15, crillemannen säger:

behöver verkligen inte vara så dyr, min poäng var mer att u67an är både rör och 50år gammal och tyst som en mus haha!

Men bättre rörmickar kostar ju 15k+. Men köper man begagnat så finns det bra alternativ. Jag var väldigt nöjd med min Peluso 2247Le i många år, gillar även deras C12 klon.

Jag är så nöjd med min voc-kedja; TLM49  Audient Mico pre och SPL kompressorlimiter. Bättre än så så hör inte jag nån skillnad.

Jag skickade nyss efter en Carl Martin Singel Plexitone distbox som får superrevjejs men blev besviken då den bara lät lika fast sämre än den Maxon 808X jag redan hade. Mkt sämre dynamik. Rattar jag ner gitarrvollen till hälften låter Plexin liladant ändå. Med Maxon ändras ljudet väldigt. Bästa overdriven helt klart. Skickade tillbaka Plexin samma dag. Köper nog en Electroharmonix wahwah i stället. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, Guitar Nilsson säger:

TLM49 har samma kapsel som U 47 and M 49    

påstår dom. Låter då väldigt bra tycker jag.

https://en-de.neumann.com/tlm-49?utm_source=studio_se&utm_medium=banner&utm_campaign=emea&utm_content=mediumrectangle

Ja och tlm67 har samma kapsel som u67 men inte hyllas den micken. Kapseln är ju bara en komponent i mikrofonen, i och för sig en viktig en men ändå. 

 

Det säger inte så mkt hur mikrofonen låter i slutändan. Men är du nöjd med din mikrofon då är det ju kanon! Det är det ju det enda man kan begära 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, crillemannen säger:

Ja och tlm67 har samma kapsel som u67 men inte hyllas den micken. Kapseln är ju bara en komponent i mikrofonen, i och för sig en viktig en men ändå. 

 

Det säger inte så mkt hur mikrofonen låter i slutändan. Men är du nöjd med din mikrofon då är det ju kanon! Det är det ju det enda man kan begära 😄

Det är väl med lika med en sån här mick som med en elgitarr o hela kedjan med stärkare o pedaler, det tar ett tag innan man lär sig att ta ur det bästa ur den. SPL-kompressorn jag har tycker jag är helt underbar. Brukar köra kanalerna i serie när jag lägger på sång, kanal 1 som soft limiter och sen till kanal 2 där jag kör kompression, eller också bägge i softlimiterläget, det är det vanligaste.

Den har även ett de-compressionsläge som jag använt med framgång på några av mina halvusla backtrax som jag gjort förr och mos-komprimerat sönder. Ser nu att SPL Dynamaxx även kan köras med både dekompression och soft limiter samtidigt, kolla sidan 16 i manualen:

Diagram 4:

DE-COMPRESSION plus SOFT LIMIT mode COMPRESS control is set to three values: 2, 4, and 7 GAINsetto 0dB

https://spl.audio/wp-content/uploads/dynamaxx_9735_manual.pdf

Undrar om sådan teknik används i moderna studios, antingen till sångpålägg eller master?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

En uppgradering från Superior Drummer 2 till version 3. Klar förbättring!

Samplingarna är inspelade med hjälp av George Massenburg och det medföljer en mängd nya trummor, färdigmixade trumset andra funktioner: bl.a. Tracker för att göra om trum-loopar från audio till midi m.m. Klart mycket förbättrade effekter så att man kan göra hela trummixen i själva trumprogrammet.

 

https://www.toontrack.com/product/superior-drummer-3/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Nybliven ägare till denna mick-hållare: https://peopettersson.wixsite.com/popclip

Förut så fick jag gänga av vardera hållare titt som tätt vid byte, visserligen inte det jobbigaste att utföra men det är ju tusen gånger smidigare att bara koppla loss sladden och sen i med den andra.

Nöjd är bara förnamnet! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

1213085577_DarkglassMicrotubes900.thumb.jpg.3fdefa649f1f32c8ab789b5b00594323.jpgNy basrigg: Darkglass Microtubes 900 (och en Peavey Headliner 4x10"). Darkglass analoga preamp funkar lika bra i hemstudion. Bra ljud till inspelningen blev det. Bra att man kan köra bastoppen utan högtalarlast också.

 

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
pdac (oregistrerad)

Vann en Neumann 191 stereomikrofon i helgen på EBay. Ska bli kul å testa den på olika saker i studion framöver. Speciellt nyfiken hur den låter på percussion prylar men oxå som komplement till Neumann M49 som rumsmik på trummor  🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
On 2018-09-04 at 14:11, crillemannen said:

Någon klon skulle jag gissa på. Jag gillade peluso C12,  vilken är relativt billig. 

Peluso är ju en bra hotrodad kina mick, med utbytt kapsel å transformer. Blir nog inte mer c12 per krona i alla fall men finns ju några personer i världen som är bättre på att klona grejer. Har en ELAM M251 kopia jag byggt med Peluso delar. Låter fint men är ju trots allt rätt en bit kvar till originalet.

Beezneez är ju snäppet vassare men kostar ju nästan det fyrdubbla men är helt handbyggda. Vi har Beezneesz kapsel i vår M49 å den låter fantastiskt.

http://beesneezmics.com/microphone-ranges/tribute-series/tribute-6-c12.html

Även FLEA har en fin replika med Tim Campbell's CT12 kapsel som alla fall på papperet är det närmaste en kommer skulle jag tro. Har exempelvis original NOS GE 6072 FIVE STAR rör som är exakt samma som satt i exportversionerna av C12 och ELAM M251 och Tims kapsel är av många DIY byggare betraktade som de som kommer närmast originalet. 

https://sxpro.co.uk/flea-12-vintage?sku=flea12vintage&gclid=Cj0KCQjwsvrpBRCsARIsAKBR_0LBJJ2KcevFReujyySFy1uYSETSozzsMzgRdfYnmz3L2VluEuWAuBQaApfLEALw_wcB

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, pdac said:

Peluso är ju en bra hotrodad kina mick, med utbytt kapsel å transformer. Blir nog inte mer c12 per krona i alla fall men finns ju några personer i världen som är bättre på att klona grejer. Har en ELAM M251 kopia jag byggt med Peluso delar. Låter fint men är ju trots allt rätt en bit kvar till originalet.

Beezneez är ju snäppet vassare men kostar ju nästan det fyrdubbla men är helt handbyggda. Vi har Beezneesz kapsel i vår M49 å den låter fantastiskt.

http://beesneezmics.com/microphone-ranges/tribute-series/tribute-6-c12.html

Även FLEA har en fin replika med Tim Campbell's CT12 kapsel som alla fall på papperet är det närmaste en kommer skulle jag tro. Har exempelvis original NOS GE 6072 FIVE STAR rör som är exakt samma som satt i exportversionerna av C12 och ELAM M251 och Tims kapsel är av många DIY byggare betraktade som de som kommer närmast originalet. 

https://sxpro.co.uk/flea-12-vintage?sku=flea12vintage&gclid=Cj0KCQjwsvrpBRCsARIsAKBR_0LBJJ2KcevFReujyySFy1uYSETSozzsMzgRdfYnmz3L2VluEuWAuBQaApfLEALw_wcB

 

Jag har fått höra att Beeznees gör en av de sämsta kapslarna i branschen av några riktigt duktiga tekniker tyvärr.  

 

Tim Campbells senate revision skall vara spot on. Den hade jag satsat på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tim Campbell om man vill ha CK12 kloner. Thiersch om man vill ha gammal K47 (läs pvc/limmad)  och vill man ha en modern (skruvad) K47 så ska det gå att köpa från Neumann. Somliga tycker dock att Gefell är den "rätta" men de säljer inte kapslar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
3 timmar sedan, crillemannen said:

Jag har fått höra att Beeznees gör en av de sämsta kapslarna i branschen av några riktigt duktiga tekniker tyvärr.  

 

Tim Campbells senate revision skall vara spot on. Den hade jag satsat på. 

Har hört både ris å ros. Vi är nöjda med den M7 som han gjort som sitter i m49an i alla fall. Vi har en Gefell med original M7 oxå å har inte något klaga på kvaliten i alla fall i jämnförelse.

Jag skulle oxå satsat på en FLEA om jag hade köpt någon färdigbyggd klon.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-05-23 at 12:48, Paralytik said:

En kompis gav mig nyligen en Doepfer Dark Energy III, en monofonisk analog synth. Den är riktigt trevlig! Man kan skruva både tunga basljud och krispiga leads. 

I tillägg till denna fick jag nyligen också tag på en Dark Time, analog sequencer (byggd av Doepfer den också). Samma design med svart och träsidor som DE3, ser riktigt trevlig ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

24-tums bildskärm. (1920 x 1200) Otroligt vilken överblick man får jämfört med min gamla 4:3-formats 19-tummare. Stoppade även i ett grafikkort av enklare modell i datorn.

Ny gitarrhållare fick plötsligt en ny gitarr då min morbror kom förbi med en överbliven Hagström:

 

 

20190702_133925 (2).jpg

Redigerat av oioioi
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
11 hours ago, Neosus said:

451259.jpg

 

Cubase 10.5 Pro blev det här. 

😱

Gjorde samma, ser inte mycket (exakt samma interface?) men det är ju alltid skönt att vara redo för NÄSTA uppgradering...  🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammalt Ramones-fan (första bandet där jag verkligen började älska distad gitarr) har jag alltid velat ha Johnnys vita Mosrite. Har känt suget att köpa en riktig men aldrig funnit någon lik nog och har aldrig varit helt tillfreds med att lägga upp de sjuka pengar som krävs.

Nåväl, i våras fick jag ännu en gång rejäl craving för en Mosrite och surfade eBay etc för att hitta någon. Gjorde ej det och kom då in på tanken att bygga ett ”Mosrite-inspirerat -kit”.

Bestämde mig för att göra så och för att kompensera bristen på riktighet gick jag istället vägen att överdriva ”fan och hyllningsdel” (autografer inlackade i ytan, flyttad stop bar, omatchade vred etc etc)… Testade först med den korrekta DiMarzio FS-1 som stallmick men ljudet blev inte 100% perfekt Ramones-ljud. Bytte då till en Seymour Duncan Lill 59 och ljudet blev ännu mindre ”Ramone-skt” MEN herrejävlar vilket gött ljud det är! I princip Green Days American Idiot -ljud till 99.99%.

Vad tycks?

20191118_181356.thumb.jpg.45eefaa10e5e0925f757b708f121e6f5.jpg

(Btw, när jag surfade efter data på Johnnys Mosrite kom jag i kontakt med en Amerikansk gitarrbyggare som därefter byggt en korrekt kopia till mig (fast med hans logga på huvudet). Den är nu klar men han verkar blivit så nöjd att han har lite svårt att skicka…)

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...