Jump to content
Memphis

Senaste prylen/prylarna till studion

Recommended Posts

29 minuter sedan, Danne Z säger:

Jag är nyfiken på Neumann U67. Den ligger på ca 60k så den är ju inte gratis precis.

Jämfört med 1 miljard så är det det.. ^_^

49 minuter sedan, Danne Z säger:

Jag är nyfiken på Neumann U67. Den ligger på ca 60k så den är ju inte gratis precis.

U67an är kanon, väldigt mjuk men ändå rivig. Får sång att sitta som inget annat i mixen. Man kan lixom få sången jäkligt upfront utan att den stör.  Det är en sådan mikrofon som kommer stanna med en så länge  man vill hålla på med musik :D 

2 timmar sedan, Danne Z säger:

Men inte jämfört med en KPD.

Ja då är det dyrt! ^_^

Frågan är om det smakar godare? :blink:

På 2018-09-04 på 23:15, crillemannen säger:

behöver verkligen inte vara så dyr, min poäng var mer att u67an är både rör och 50år gammal och tyst som en mus haha!

Men bättre rörmickar kostar ju 15k+. Men köper man begagnat så finns det bra alternativ. Jag var väldigt nöjd med min Peluso 2247Le i många år, gillar även deras C12 klon.

Jag är så nöjd med min voc-kedja; TLM49  Audient Mico pre och SPL kompressorlimiter. Bättre än så så hör inte jag nån skillnad.

Jag skickade nyss efter en Carl Martin Singel Plexitone distbox som får superrevjejs men blev besviken då den bara lät lika fast sämre än den Maxon 808X jag redan hade. Mkt sämre dynamik. Rattar jag ner gitarrvollen till hälften låter Plexin liladant ändå. Med Maxon ändras ljudet väldigt. Bästa overdriven helt klart. Skickade tillbaka Plexin samma dag. Köper nog en Electroharmonix wahwah i stället. ?

9 minuter sedan, Guitar Nilsson säger:

TLM49 har samma kapsel som U 47 and M 49    

påstår dom. Låter då väldigt bra tycker jag.

https://en-de.neumann.com/tlm-49?utm_source=studio_se&utm_medium=banner&utm_campaign=emea&utm_content=mediumrectangle

Ja och tlm67 har samma kapsel som u67 men inte hyllas den micken. Kapseln är ju bara en komponent i mikrofonen, i och för sig en viktig en men ändå. 

Det säger inte så mkt hur mikrofonen låter i slutändan. Men är du nöjd med din mikrofon då är det ju kanon! Det är det ju det enda man kan begära :D

29 minuter sedan, crillemannen säger:

Ja och tlm67 har samma kapsel som u67 men inte hyllas den micken. Kapseln är ju bara en komponent i mikrofonen, i och för sig en viktig en men ändå. 

Det säger inte så mkt hur mikrofonen låter i slutändan. Men är du nöjd med din mikrofon då är det ju kanon! Det är det ju det enda man kan begära :D

Det är väl med lika med en sån här mick som med en elgitarr o hela kedjan med stärkare o pedaler, det tar ett tag innan man lär sig att ta ur det bästa ur den. SPL-kompressorn jag har tycker jag är helt underbar. Brukar köra kanalerna i serie när jag lägger på sång, kanal 1 som soft limiter och sen till kanal 2 där jag kör kompression, eller också bägge i softlimiterläget, det är det vanligaste.

Den har även ett de-compressionsläge som jag använt med framgång på några av mina halvusla backtrax som jag gjort förr och mos-komprimerat sönder. Ser nu att SPL Dynamaxx även kan köras med både dekompression och soft limiter samtidigt, kolla sidan 16 i manualen:

Diagram 4:

DE-COMPRESSION plus SOFT LIMIT mode COMPRESS control is set to three values: 2, 4, and 7 GAINsetto 0dB

https://spl.audio/wp-content/uploads/dynamaxx_9735_manual.pdf

Undrar om sådan teknik används i moderna studios, antingen till sångpålägg eller master?

Stämbar didgeridoo av plexiglas. Övar på cirkulär andning. Fick en privatlektion av en gatumusikant när jag var i Melbourne i somras. Hans hemsida www.animusbusker.com

En uppgradering från Superior Drummer 2 till version 3. Klar förbättring!

Samplingarna är inspelade med hjälp av George Massenburg och det medföljer en mängd nya trummor, färdigmixade trumset andra funktioner: bl.a. Tracker för att göra om trum-loopar från audio till midi m.m. Klart mycket förbättrade effekter så att man kan göra hela trummixen i själva trumprogrammet.

https://www.toontrack.com/product/superior-drummer-3/

Edited by Sleap

Fick bli ett nytt ljudkort i helgen då jag vuxit ur mitt Saffire Pro 40

10605347_800.jpg

Nybliven ägare till denna mick-hållare: https://peopettersson.wixsite.com/popclip

Förut så fick jag gänga av vardera hållare titt som tätt vid byte, visserligen inte det jobbigaste att utföra men det är ju tusen gånger smidigare att bara koppla loss sladden och sen i med den andra.

Nöjd är bara förnamnet! 

Posted (edited)

1213085577_DarkglassMicrotubes900.thumb.jpg.3fdefa649f1f32c8ab789b5b00594323.jpgNy basrigg: Darkglass Microtubes 900 (och en Peavey Headliner 4x10"). Darkglass analoga preamp funkar lika bra i hemstudion. Bra ljud till inspelningen blev det. Bra att man kan köra bastoppen utan högtalarlast också.

Edited by Sleap

Senaste prylen: Cranesong Egret summeringsmixer. Tjoho! 

Egret_Front-2.jpg

En kompis gav mig nyligen en Doepfer Dark Energy III, en monofonisk analog synth. Den är riktigt trevlig! Man kan skruva både tunga basljud och krispiga leads.