Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

… OCH så köpte jag precis Waves Horizon. OK, jag VET att det är overkill och att jag förstår att jag hade fått samma resultat (eller bättre) om jag bara lärt mig förstå och arbeta med de pluggar som ingår i Cubase. Men, jag testade deras uppgradering, kryssade i de Wavespluggar jag redan hade registrerade och tyckte att det kunde var kul att bli helt 100% ”piratfri” (hade ett par Wavespluggar kvar som var pirat…).

Så, inte mycket punk kvar i mig nu 😊

 

WavesHorizon.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons
HasseFX (oregistrerad)
3 timmar sedan, Peter Roos said:

Cort B4 FL Plus AS.

 

 

Nice 🙂 Jag högg en Cort B5 Plus MH på 4Sound-utförsäljningen i höstas!  Riktigt bra instrument!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, HasseFX said:

Nice 🙂 Jag högg en Cort B5 Plus MH på 4Sound-utförsäljningen i höstas!  Riktigt bra instrument!

Ja, de är fantastiskt bra:-)  Skitbra preamps och mickar, samt väldigt välbyggda. Har länge letat efter en bra bandlös och denna slår det mesta i prisklassen; får jag råd ska jag köpa samma modell som bandad också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Det händer på tok för lite här i Memphans trevliga prültråd!

Jag befinner f n mig på västkusten och då tänkte jag att det kunde vara lika bra att släntra in på Musikalen i Halmstad. När jag kom ut hade jag med mig några patchkablar och en Palmer Pocket Amp mk 2🙂 Kompakt, trevlig och inte tokdyr.

spacer.png

Glömde dock PSU så nu får jag sitta i sommarstugan och skämmas med 9V batterier🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ånyo; det händer alldeles för lite här...

Efter några år av användning beslutade jag mig för att reorganisera pedalbordet igen. Jag blir aldrig riktigt nöjd och dessutom har jag "upptäckt" 3M DualLock; jag tänker aldrig, aldrig någonsin gå tillbaka till "vanlig" velcro igen. Never!

Fick således kanonbra priser på trenne beggade pedalgodisar.

spacer.png

Mad Professor Forest Green Compressor

Grönt är skönt!
Massivt kompetent pedal för att "bara" vara en kompressor. Ball med en tonkontroll. Klarade chickenpicking-testet med bravur och lirar även finfint med elektrifierad basgitarr.
Känns dessutom lite sådär myslyxig.

Fyra av fem kåbåj-hattar

spacer.png

MXR Noise Clamp (M195)

Svart som natten
Är förvisso verkligen ingen ISP Decimator II men bra pang för pengarna. Har en idé om att eventuellt laborera med den i effektloopen i min Laney Lionheart LH20. Ingen deluxe fancy schmancy krej och måhända att gate:en är liiiiite för het på gröten.

Send/return-loopen är dock en finfin detalj, och för mina behov, helt nödvändig.

Tre av fem grindornament.

spacer.png

MXR Carbon Copy Deluxe (M292)

Grönare är skönare
Ska, enligt MXR, vara en ihopslagning av M169 och M269 med lite extra features. Exempelvis har man ersatt de interna trimpotarna med toppmonterade vridpotar så man slipper öppna upp pedalen för trimning. Trevligt.

Analogt, Bucket brigade, tap tempo (en dealbreaker för mig personligen), förvånansvärt låg strömkonsumtion (max 44mA) och t o m MOD-leden groovar i takt med modulationen. Bara en sådan sak!

Säger inte att den ersätter exempelvis en Strymon dBucket och/eller andra boutique/super high-endpedaler men är en otroligt mångsidig pedal om man vill ha the works för en relativt billig peng.

Jag vill vidare definitivt påstå att den är en värdig slagsmålsutmanare till exempel BOSS DM-3w, Mad Professor Deep Blue Delay och EHX Memory Man.

Enda minuset är att det inte är stereo I/O.

Fyra av fem otvättade Gilmour-tishor.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Savtfle
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Då blir det hat-trick för mig...

spacer.png

Finsk sisu i pedalform?

Kunde inte hålla mig utan plockade upp en Mad Professor Superblack för några veckor sedan. Varför? Mycket av ren nyfikenhet; jag har aldrig ägt en rörbestyckad Fenderstärkare men jag har spelat på några genom åren (bl a en Super Reverb och Bassman) så jag ville helt enkelt prova den här pedalen.

Nå, efter att lattjat runt lite med den och bl a följt MP’s uppmaning att köra pedalen i fråga direkt via FX-returen på min trogna gamle krigare Marshall VS100 (och på så sätt bypassa preampen och dess färgning) kan jag avslöja följande; jag kan inte svära på att det är Fender"tone" till precis 100% (då jag inte haft möjlighet att AB-testa mot en riktig Fender-stärkare) men i alla händelser kommer de finska professorerna otroligt nära vilket gör mig till en happy camper.

Priset kan tyckas vara i fläskigaste laget (och i sanningens namn det som drar ner mitt betyg) men då får man betänka att MP även har inkluderat en Sweet Honey OD (som i sig är en fantastisk overdrive) före själva huvudkretsen. Man kan givetvis köra enbart od:n separat. Två onboard-switchar; en för low-end cut och en för kompression återfinns på ovansidan.

Ihop med andra pedaler (overdrives och boostar) krävs lite tweakande med tonkontrollerna men håller man sig mellan kl tio och kl två på dessa samt drar på gain:en kan man faktiskt ratta fram ett riktigt trevligt Fender-spräck. Kickar man dessutom igång SHOD:en knuffar den obönhörligen pedalen över kanten vilket resulterar i instant tube-awesomeness. Jag vill t o m påstå för att få den här sortens ljud som pedalen levererar (om man drar på gain:en) med en riktigt stärkare blir man förmodligen tvungen att utrymma en mindre stad för en Fender-stärkare spelar som bekant läskigt högt! Då känns det ju bra att ha den här pedalen och slippa allt det där joxet. Jag provade även, på kul, att sätta ett tremolo samt reverb (medelst "superplaskig fjäder"-inställning) efter pedalen och det vart trevligt på riktigt.

Sammanfattningsvis; det här är en pedal som jag förmodligen skulle kunna klara mig utan men som dock känns som ett toppentillskott i pedalarsenalen. Ja, Superblack-pedalen är nischad men är absolut något jag kan tänka mig att plocka fram om jag frikostigt vill strössla Fender-toner runt mig i min blygsamma projektstudio. Jag tänker vidare att MP kanske i framtiden släpper en Superblack utan SHOD:n vilket kanske droppar priset en sisådär 500-700 kr vilket kan vara värt (?)

Det blir fyra finska excentriska professorer av fem möjliga

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Sopig meningsbyggnad
  • Gilla 2
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En T-Rex Fueltank Classic - ett måste för alla pedalnördar då den har separata, isolerade utgångar för både 9- och 12-volt (vissa andra modeller har även 18-volts strömförsörjning) och den drivs av nätspänning och är jordad. Köpt på Blocket för 650 spänn.

En Joyo Analog Chorus köpt från nystartade Musikbörsen i Göteborg för 200 spänn och den låter faktiskt väldigt bra. Tyvärr ingen mix/blend-knapp men jag kör ut signalen till den från en tappning/AUX från mixern och tillbaka till en mixerkanal.

 

IMG_2534.jpeg

IMG_2535.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i avdelningen "en Moog behövs i varje hemstudio" så bytte jag till mig en liten Minitaur med grymma bas- och lead-ljud. Den har precis som övriga Moogar en mjukvaruredigerare där  man skruva till sina egna ljud om man så vill och spara dessa i sitt DAW.

 

IMG_2537.jpeg

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag var på nystartade Musikbörsen i Göteborg och bytte in lite gamla pedaler och någon gammal mick och fick med mig denna Darkglass Vintage Deluxe baspreamp - så nu är helgen räddad.. Blev förälskad i Darkglass-soundet efter att ha ägt och sålt en Microtubes 500 med världens bästa analoga preamp (med riktigt bra rör-sound utan att ha ett enda rör inbyggt) och dist; ville ha en billigare variant i pedalform. Kolla in Darkglass-prylarna här:

https://www.darkglass.com/creations/vintage-deluxe-dynamic-preamp/

 

 

 

 

IMG_2758.JPG

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/12/2020 at 11:50 PM, CHAE said:

Då blir det hat-trick för mig...

spacer.png

Finsk sisu i pedalform?

Kunde inte hålla mig utan plockade upp en Mad Professor Superblack för några veckor sedan. Varför? Mycket av ren nyfikenhet; jag har aldrig ägt en rörbestyckad Fenderstärkare men jag har spelat på några genom åren (bl a en Super Reverb och Bassman) så jag ville helt enkelt prova den här pedalen.

Nå, efter att lattjat runt lite med den och bl a följt MP’s uppmaning att köra pedalen i fråga direkt via FX-returen på min trogna gamle krigare Marshall VS100 (och på så sätt bypassa preampen och dess färgning) kan jag avslöja följande; jag kan inte svära på att det är Fender"tone" till precis 100% (då jag inte haft möjlighet att AB-testa mot en riktig Fender-stärkare) men i alla händelser kommer de finska professorerna otroligt nära vilket gör mig till en happy camper.

Priset kan tyckas vara i fläskigaste laget (och i sanningens namn det som drar ner mitt betyg) men då får man betänka att MP även har inkluderat en Sweet Honey OD (som i sig är en fantastisk overdrive) före själva huvudkretsen. Man kan givetvis köra enbart od:n separat. Två onboard-switchar; en för low-end cut och en för kompression återfinns på ovansidan.

Ihop med andra pedaler (overdrives och boostar) krävs lite tweakande med tonkontrollerna men håller man sig mellan kl tio och kl två på dessa samt drar på gain:en kan man faktiskt ratta fram ett riktigt trevligt Fender-spräck. Kickar man dessutom igång SHOD:en knuffar den obönhörligen pedalen över kanten vilket resulterar i instant tube-awesomeness. Jag vill t o m påstå för att få den här sortens ljud som pedalen levererar (om man drar på gain:en) med en riktigt stärkare blir man förmodligen tvungen att utrymma en mindre stad för en Fender-stärkare spelar som bekant läskigt högt! Då känns det ju bra att ha den här pedalen och slippa allt det där joxet. Jag provade även, på kul, att sätta ett tremolo samt reverb (medelst "superplaskig fjäder"-inställning) efter pedalen och det vart trevligt på riktigt.

Sammanfattningsvis; det här är en pedal som jag förmodligen skulle kunna klara mig utan men som dock känns som ett toppentillskott i pedalarsenalen. Ja, Superblack-pedalen är nischad men är absolut något jag kan tänka mig att plocka fram om jag frikostigt vill strössla Fender-toner runt mig i min blygsamma projektstudio. Jag tänker vidare att MP kanske i framtiden släpper en Superblack utan SHOD:n vilket kanske droppar priset en sisådär 500-700 kr vilket kan vara värt (?)

Det blir fyra finska excentriska professorer av fem möjliga

Vänligen,

CHAE

Bra reciension. Blir nog nästa köp!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-30 at 08:20 sa Pelle_P:

Bra reciension. Blir nog nästa köp!!

Tack så mycket🙂

Trevligt! Återkom gärna efter köp och skriv vad du tycker.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Sålde en Macbook Air och la pengarna på en Mac Mini med M1-processor, och behövde ett sjyst ljudkort med USB-C (Thunderbolt 3). Sålde också en Peavey fyrtolva för att finansiera denna lilla godbit: ett SSL 2 USB-C-ljudkort - funkar som en klocka med OSX Big Sur. Ljud ut låter bra och ljud in ska testas imorgon. 

Medföljer fyra pluggar från SSL också, som låter bra:

-SSL X-Comp

-Flexverb

-DrumStrip

-VocalStrip

 

 

IMG_2843.JPG

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa mixamannen:

Skriv gärna nåt om hur M1:an funkar! 😀

Yes:-) Gjorde ett testprojekt i 192kHz/24bitar (256 samples latency) med trummor och bas, la på Pro Tools D3 kompressor/limiter och Sansamp PSA-1 plus Massey L2007 på baskanalen, Massey L2007 Limiter på Superior Drummer-kanalen och Ozone 8 på mastern. Melodyne ligger på baskanalen enbart för att jag fick den med senaste Pro Tools 2020 och skulle auktorisera den. Projektet ligger på en extern USB 3 (3,1?) Segate SSD-disk. Brukar annars för det mesta köra 44kHZ/16bitar. La på en sampleplayer som heter XPand och körde in lite chords och fick stänga av Ozone (som generellt tillför mycket latency i Pro Tools trots delay compensation i programmet) Låten loopar just nu samtidigt som jag skriver detta (datorn uppkopplad med nätverkskabel och inte Wi-fi). Som man kan se så står RAM-mätaren på 100 procent men spelar ändå utan problem fast det kommer upp ett meddelande om för lite RAM. Diskmätaren står på 0 procent än så länge. Skulle köpt en M1:a med 16 GB RAM men som sagts i en tidigare tråd så var leveranstiden cirka två månader. Återkommer när jag lagt på lite fler audiokanaler och pluggar i en egen tråd kanske eller PM.

Skärmavbild 2020-12-19 kl. 15.48.59.png

Skärmavbild 2020-12-19 kl. 15.27.27.png

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa mixamannen:

Skriv gärna nåt om hur M1:an funkar! 😀

Gjorde ett nytt projekt i 44kHZ/24bitar med 256 samples latency: 

-72 mono-kanaler med comp/lim och eq på varje kanal

-8 stereospår med comp/lim och eq på varje kanal

-9 Xpand sampleplayers (samma som spelats in till stereospåren och till ett gäng monokanaler), som spelades upp parallellt med sina respektive ljudspår.

-1 miditrack

-En REC Buss

-Ett gäng Massey L2007 Limiters var med på några kanaler.

-En stereokanal med Superior Drummer 3 i 24 bit-mode (16 takter som tog ca. 4 sekunder att bounca till audiotrack, 6-8 sekunder tar det ungefär med min i7:a med 16 gig RAM) så det var ingen större skillnad. Körde audiokanalen och mjukvarukanalen samtidigt plus alla andra kanaler.

-5 Auxar med en Soundtoys 5 Delay/en SSL Flexverb/en SSL Drumstrip/en BF-76 Kompressor/Limiter och en Soundtoys Decapitator

-Ljudkortet var ett SSL 2 Thunderbolt USB C

Alla kanaler spelades som sagt upp samtidigt och CPU-mätaren såg ut så här (det verkar som Ozone 8 tog upp 20 procent av RAM-minnet som ändrades från 100 procent till cirka 79 när den stängdes av). 

Skärmavbild 2020-12-19 kl. 19.36.52.png

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
11 hours ago, mixamannen said:

Jäklar vad grym....sugen som fan blir man.

Och den kör fortfarande i x86 emulerings läge.  Det dubbla klarar den nog med ARM kod, om minnet skulle räcka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan sa Hellpig:

Lite av det senaste 🙂

 

IDS0027620.jpg.851d7ba3848ed817b041cf29aa10f95f.jpg

Fulltone-ocd-v2.jpg.112f12b88116feedc9afcc11e7bae279.jpg

 

261217-DSL20_H_Front.thumb.jpg.0788e0fcc7988ea48bb4555eb043bd03.jpg

13224286_800.jpg.bec0e399a7a4682f57dd6ba635d75c45.jpg

Coolt! Hur låter Tube Screamern? Är det en klon av den gamla, eftertraktade modellen (från 80-talet, tror jag den var)? Och gärna lite feedback på OCD:n också:-)

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Peter Roos:

Coolt! Hur låter Tube Screamern? Är det en klon av den gamla., eftertraktade modellen (från 80-talet, tror jag den var)? Och gärna lite feedback på OCD:n också:-)

Båda är riktigt bra pedaler! Jag har aldrig ägt eller testat en Tube Screamer förut men den här modellen är väldigt mångsidig med sina fyra olika lägen; TS9, +, Hot och Turbo - tror de motsvarar som original TS, som original TS men med mindre basförlust, mer dist och ännu mer dist. Något sånt 🙂
OCD:n - har haft en till låns och det är en rätt härlig pedal som kan gå från mild och ganska transparant overdrive till att vråla till ganska rejält. Den har ju åxå olika lägen high/low vilket gör den flexibel.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...