Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

Är dock grinig på de snåla asen på Line6 för att ha strypt maskinen om jag inte lyckas få reda på vem som hade den förut & övertyga denne om att överföra licensen till mig. Har man ett interface gjort utelsutande för gitarrspel så tycker man att alla medföljande gitarr-grejer rimligtvis borde vara integrerade i enheten, eller som minst använda enheten som nyckel, men näh, här får man antinge betala allt i princip nytt igen, eller stå ut med ett grundläggande kit & inget annat. Gör inte att jag kommer ha något förtroende för dem i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Line 6 är precis som UAD giriga.Det var snålt med det som följde med och fick betala för att kunna använda high gainstärkarna. Sen spammade dem en flera gånger i veckan för att man skulle köpa alla andra paket som fanns. Höll på bli galen på deras spammande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj fan. Tänkte först eventuellt skaffa deras Pod Farm att leka med, och även med viss förväntan på vissa av deras effekter generellt, men kanske låter osm jag ska låta bli då & skaffa nåt mer solitt istället....

Tack för varningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 3/19/2018 på 20:38, oioioi säger:

Drivrems-sats till mitt kassettdäck. Nästa release sker endast på kassettband!

Kassettdäcket är nu i funktion (för första gången detta årtusende).

Däremot var det knepigt att köpa nya band. Jag sprang nyss runt i kvarterens olika butiker. På första stället (Hifi-klubben) var personalen väldigt okunnig. "-Är det sådant man spelar in filmer på?" På nästa butik (vanligt radio/tv-handlare) visste personalen vad det var, men några band hade de inte. På tredje butiken (snobb-vinyl) hade de inte heller kassettband, fast efter ett tags funderande letade personalen i lådorna och hittade ett band som jag fick gratis.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, oioioi säger:

Kassettdäcket är nu i funktion (för första gången detta årtusende).

 

Är det ett vanligt kassettdäck alltså? Ingen porta?

Varför vill du ha ett sånt? Vet inte vilket jag hatar mest. Bandkassetter eller floppy disks. Har varit med om att massor har gått sönder när man höll på att spela in.

Se till att ha backup om du har nåt bra på gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, Vesuvius säger:

Är det ett vanligt kassettdäck alltså? Ingen porta?

Varför vill du ha ett sånt? Vet inte vilket jag hatar mest. Bandkassetter eller floppy disks. Har varit med om att massor har gått sönder när man höll på att spela in.

Se till att ha backup om du har nåt bra på gång.

Ja, vanligt kassettdäck. Igår satt jag till midnatt och läste in gamla demo-kassettband från 90-talet, sådana som fanns i 10 exemplar då. Nu finns de förevigade digitalt.

Ska nu släppa några kassettband. Old-school! (Originalen finns i Cubase.)

Om jag är ambitiös så läser jag sedan in kassettbandet och lägger upp på youtube! (Med omslaget som stillbilds-video.)

 

 

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, oioioi säger:

Ja, vanligt kassettdäck. Igår satt jag till midnatt och läste in gamla demo-kassettband från 90-talet, sådana som fanns i 10 exemplar då. Nu finns de förevigade digitalt.

Ska nu släppa några kassettband. Old-school! (Originalen finns i Cubase.)

Om jag är ambitiös så läser jag sedan in kassettbandet och lägger upp på youtube! (Med omslaget som stillbilds-video.)

 

 

OK. Vill du köpa kassettband så tror jag att de är billigast här.

https://www.ginza.se/product/kassettband-maxell-ur-c-90-5-pack/74005/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
På 2017-10-25 på 20:24, 8bit säger:

Nu var det så pass länge sedan jag bidrog till den här tråden att en lång lista blir nödvändig. De sex senaste prylarna är en samling hel- och halvvintage digitala effekter i form av AMS RMX16, AMS DMX 15-80S, Lexicon 480L, Eventide DSP 7000, Yamaha REV-1 och EMT 248.

(Lexicon 200, 224X, 300, Roland R880 har passerat genom racken sedan i våras). 

Tror jag är "klar" nu 🙂

Nej inte f*n var jag klar inte!

224XL såldes, sedan gick det någon dag och så köpte jag en ny.

Eventide DSP7000 såldes och en H7600 köptes.

REV-1 och EMT 248 såldes. AMS DM2-20 köptes

Antelope Orion 32 såldes och Antelope Goliath köptes.

Maselec MEA-2 och Anamod ATS-1 såldes. SPL Iron köptes, Focusrite Blue 330 köptes, Tube Tech SMC 2 BM köptes, 2 x Analogue Addicts pultec köptes, Chandler Curve Bender köptes, Sonic Farm Creamliner köptes.

Jag gör aldrig musik. Skruvar mest in och ur saker i racken..... :-/

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
5 timmar sedan, 8bit säger:

Nej inte f*n var jag klar inte!

224XL såldes, sedan gick det någon dag och så köpte jag en ny.

Eventide DSP7000 såldes och en H7600 köptes.

REV-1 och EMT 248 såldes. AMS DM2-20 köptes

Antelope Orion 32 såldes och Antelope Goliath köptes.

Maselec MEA-2 och Anamod ATS-1 såldes. SPL Iron köptes, Focusrite Blue 330 köptes, Tube Tech SMC 2 BM köptes, 2 x Analogue Addicts pultec köptes, Chandler Curve Bender köptes, Sonic Farm Creamliner köptes.

Jag gör aldrig musik. Skruvar mest in och ur saker i racken..... :-/

 

 

Du verkar ha problemet med att ha för mycket pengar helt klart eftersom du inte ens gör musik.😄 Vad skruvar man på om man inte gör musik? Eller mixar andras musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-04-04 på 16:53, Die Hard säger:

Du verkar ha problemet med att ha för mycket pengar helt klart eftersom du inte ens gör musik.😄 Vad skruvar man på om man inte gör musik? Eller mixar andras musik?

Nu heter ju tråden "senaste prylen/prylarna till studion" och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
På 2018-03-15 på 21:44, oioioi säger:

Har laddat ner i ett par timmar, och sitter nu och försöker förstå mig på senaste inköpet:

superior_drummer_3.jpg

Hade du SD1/SD2 innan? Nått som är bättre i trean?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, ONSatan säger:

Hade du SD1/SD2 innan? Nått som är bättre i trean?

Körde SD2 innan, och allt känns rätt nytt i SD3, på gott och ont... Dvs. säkert bättre på många sätt, men som användare är det ett rätt stort kliv. Redan SD2 är ju ett stort program med tusentals saker att pilla på. I SD3 blev det tiotusentals...

Jag har inte hunnit utvärdera "hitta beat"-funktionaliteten, som jag är riktigt nyfiken på.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, oioioi säger:

Körde SD2 innan, och allt känns rätt nytt i SD3, på gott och ont... Dvs. säkert bättre på många sätt, men som användare är det ett rätt stort kliv. Redan SD2 är ju ett stort program med tusentals saker att pilla på. I SD3 blev det tiotusentals...

Jag har inte hunnit utvärdera "hitta beat"-funktionaliteten, som jag är riktigt nyfiken på.

Ah, då ska jag nog passa. Skruvar bort mig rätt fort redan i SD2...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
9 timmar sedan, ONSatan säger:

Hade du SD1/SD2 innan? Nått som är bättre i trean?

Att man kan mappa in trummor från olika kit är bara det värt uppdatering.  Fast jag tycker fortfarande att 95 procnet av alla rides skramlar för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Sålde min Novation Bass Station II (p.g.a. pengabrist), fick jobb och nya pengar så det blev en Moog Subphatty istället.

Den har Moogs grymma filter, två oscillatorer plus suboscillator och nästan alla andra funktioner som typ en Mini Moog har. Dedikerade knappar för varje funktion samt en mjukvarueditor till Mac/Pc där man lättare kommer åt alla dolda funktioner (går även att med vissa knapptryck komma åt detta analogt också). Den har utvecklade oscillatorer som stämmer bra redan när man sätter på synten och behöver alltså inte värmas upp en halvtimme.

En bra funktion är en inbyggd Multidrive, som väl ska simulera när man går ut med en sladd och tillbaka in för att skapa distortion i signalen, typ som man gör på en Mini Moog. Den har även Octave Shift vilket är användbart då man slipper ställa om oscillatorernas oktaver.

Alla in- och utgångar som behövs: Din-midi in/ut, USB-midi, ext. in, pitch CV, vol CV, filter CV, KB gate. Tyvärr är enda smolket i bägaren att de skrivit med svart på svart plast för in- och utgångar.

Hur låter den då: som en Moog ska låta - dvs. grymt bra, både som bas- , leadsynt och för alla möjliga konstiga ljud.

Subphatty.thumb.jpg.44c0db1e77dfd13a0692b88cd9d52bd2.jpg

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, Danne Z säger:

Jag funderar på att köpa 414 XLS men är osäker pä om den låter sämre än dom gamla.

Jag har bara testat den senaste versionen och den lät rätt dåligt tycker jag. Precis vad man förväntar sig av en modern mikrofon. Super bright, hyped till gränsen för oanvändbar. 

 

414eb låter fantastiskt, "bättre" än t.ex u87. Lite öppnare inte lika tjock runt 400hz osv. 

 

Tycker man lika gärna kan köra på oktava mk012 om man inte köper highend. Neumann km84 är nog favoriten, coles 4038 är också kanon men då snackar vi 16-20k paret. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
7 timmar sedan, Danne Z säger:

Vet du vilken av dagens rörmickar som mest påminner om C12?

Det finns i alla fall två rakt av så gott det går kloner. Telefunken och Flea. Det finns lite shootout's på gearslutz och vad av jag minns så var Flea mest likt originalet.  Men originalen har åldras så det kan nog mycket väl finnas andra original som låter mer likt Telefunken. Hur som helst så är det orimligt dyra kloner. Hade jag dessa pengar för en mik så skulle jag nog köpa en Sony C800G så får man en klassiker som ny. För jag tror inte klonerna kommer att behålla sitt värde så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, pme säger:

Det finns i alla fall två rakt av så gott det går kloner. Telefunken och Flea. Det finns lite shootout's på gearslutz och vad av jag minns så var Flea mest likt originalet.  Men originalen har åldras så det kan nog mycket väl finnas andra original som låter mer likt Telefunken. Hur som helst så är det orimligt dyra kloner. Hade jag dessa pengar för en mik så skulle jag nog köpa en Sony C800G så får man en klassiker som ny. För jag tror inte klonerna kommer att behålla sitt värde så bra.

 

Telefunken har ju löjliga priser.. Gillar inte deras affärsidé, de köpte ju bara rättigheterna till märket och sen började de producera mickar. Många tror ju Telefunken gjorde klassiker så som u47 mm men de var endast distrubitör. Flea har ju väldigt gott rykte men man borde isåfall köpa begagnat. 

 

Ska man lägga 40k på en nyproduktion så köper jag hellre vintage för 60k för de behåller sitt värde, och sannolikt kommer de gå upp i pris. Det finns dealar att göra där priserna är långt under evilbay. 

 

Vill man ge sig in i "clone-wars" så tycker jag man ska demoa några mickar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå rörmickar. Tycker ni dom är nå bra då? De rörmickar o preampar jag testat har alltid både brusat mer och låtit sämre än solid state.

Det är bara i gitarrförstärkare jag gillar rör.  Helst Fender eller Marshall. En del rördrivna gitarrstärkare tycker jag låter skit.

Fast nog vore det mysrys att äga även en rörmick om det fanns obegränsat med pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, Guitar Nilsson säger:

Apropå rörmickar. Tycker ni dom är nå bra då? De rörmickar o preampar jag testat har alltid både brusat mer och låtit sämre än solid state.

Det är bara i gitarrförstärkare jag gillar rör.  Helst Fender eller Marshall. En del rördrivna gitarrstärkare tycker jag låter skit.

Fast nog vore det mysrys att äga även en rörmick om det fanns obegränsat med pengar. 

Brusa? Då har du nog inte testat något bra. Givetvis finns det lite brus men inget man hör direkt på min u67, lr på någon välfungerande rörmick. 

 

Tycker alltid rörmickar slår solid state, I alla fall på sång om vi nu pratar highend. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, crillemannen säger:

Brusa? Då har du nog inte testat något bra. Givetvis finns det lite brus men inget man hör direkt på min u67, lr på någon välfungerande rörmick. 

 

Tycker alltid rörmickar slår solid state, I alla fall på sång om vi nu pratar highend. 

Så dyr mick har jag aldrig testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, Guitar Nilsson säger:

Så dyr mick har jag aldrig testat.

behöver verkligen inte vara så dyr, min poäng var mer att u67an är både rör och 50år gammal och tyst som en mus haha!

Men bättre rörmickar kostar ju 15k+. Men köper man begagnat så finns det bra alternativ. Jag var väldigt nöjd med min Peluso 2247Le i många år, gillar även deras C12 klon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...