Jump to content
Annons

Den ultimata bryggtråden!


slejnard

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons
  • 3 veckor senare...

Riktigt rolig tråd! Härligt initiativ Slejnard !

Kul att se så många som kombinerar sitt skapande med ett djupt intresse av kaffe !

Vad gäller kaffe så är det mkt som spelar roll för att få liv i sin kopp. Det handlar om färska bönor , rena verktyg , rätta temperaturer , optimal malningsgrad beroende på bryggmetod och självklart extrahering.

Mitt val av kaffe för ca, 8år sedan var Eldorado Snabbkaffe. När jag satt framför portan och det var dax för mixning så var det lätt att springa ut till köket och slå i en matsked i lite varmt kranvatten 😛

Sen fick man ju ta smällen efter någon minut 😮

Efter ett par år av lidande så var det absolut dax att ändra på sitt koffein-intag. Så jag köpte mig en bodum-brygg och började bli intresserad av olika slags bönor och bryggmetoder.

Nu efter ett antal år som kaffenörd och hårt arbetande barista så ser mina mix-sessioner betydligt annorlunda ut ☺️

Med en njutfull kopp vid min sida blir livet mkt mer rofyllt...

Nu är jag inte hemma men efter jag har läst den här tråden så kommer springa raka vägen till min Isomac och brygga fram en underbar kaffe.

Kanske blir lite bilder t.o.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick denna skönhet av min kära flickvän i födelsedagspresent!

1252902832_2062_1252902831_899_HN330127.jpg

Underbart gott kaffe (men lite dyrt eftersom man måste köpa såna jäkla "pods") gör långa mixsessioner till en fröjd! 🙁

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Psyanid.... barista säger du!?

Du har massor att lära oss "troendes innehavare av kaffebryggarkunskaper"!

Ge oss ett par snabba tips och framför allt.... källvatten eller kranvatten?

Take care!!

/Cruncharn'

Om man ska vara nördig så är källvatten att föredra. Men här i sverige har vi väldigt fint kranvatten så vi kan med gott humör fylla våra maskiner och brygga det svarta guldet 🙂

Snabba tips* Gällande ALLT kaffe så är A och O att använda färska , hela bönor som du maler direkt innan bryggning och extraherar i rätt värme. Det ger ditt kaffe extra dimensioner. Men viktigt att veta då är att man måste ha rätt malningsgrad för just den metod som du brygger med. Gällande tex Espresso så finns det vissa riktilinjer att följaså länge maskiner pressar ur sig vattnet i 9 bars tryck. (vilket är nödvändigt). Då kan du enkelt med ögat på creman (Brun , silkeslent skumm överst på espresson) och ett urverk "klocka" ditt kaffe. Standard-tiden är 25-30sek för en espresso.

När du klockat ditt kaffe kandu sen börja labba lite med extraktionstiden . Olika toner ur kaffet om du tex låter kaffet rinna lite "kortare". Mmmmm 🙂

Gällande bryggkaffe är malningsgraden inte lika lätt att hitta. Men så länge mn satsar på 8gram per kopp och ställer sin kvarn (vilket alla bör ha) i botten så är det bara att ställa upp den mellan bryggningarna tills man har funnit det optimala smaken.

Temperaturerna som tränger igenom ditt kaffe är också viktigt att tänka på. Man brukar säga att man inte ska koka vattnet. Asså inte ha temp över 100celcius. Sen är det alltid en smaksak. Vill man så kan man. Men de optimala gradantelet för är ca 98c för brygg och 92 för espresso. sen kan man ju självkklart labba där me. Men den färdiga koppen bör inte vara under 65grader.

/ psyanid i kaffet

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska vara nördig så är källvatten att föredra. Men här i sverige har vi väldigt fint kranvatten så vi kan med gott humör fylla våra maskiner och brygga det svarta guldet 😉

Snabba tips* Gällande ALLT kaffe så är A och O att använda färska , hela bönor som du maler direkt innan bryggning och extraherar i rätt värme. Det ger ditt kaffe extra dimensioner. Men viktigt att veta då är att man måste ha rätt malningsgrad för just den metod som du brygger med. Gällande tex Espresso så finns det vissa riktilinjer att följaså länge maskiner pressar ur sig vattnet i 9 bars tryck. (vilket är nödvändigt). Då kan du enkelt med ögat på creman (Brun , silkeslent skumm överst på espresson) och ett urverk "klocka" ditt kaffe. Standard-tiden är 25-30sek för en espresso.

När du klockat ditt kaffe kandu sen börja labba lite med extraktionstiden . Olika toner ur kaffet om du tex låter kaffet rinna lite "kortare". Mmmmm 😄

Gällande bryggkaffe är malningsgraden inte lika lätt att hitta. Men så länge mn satsar på 8gram per kopp och ställer sin kvarn (vilket alla bör ha) i botten så är det bara att ställa upp den mellan bryggningarna tills man har funnit det optimala smaken.

Temperaturerna som tränger igenom ditt kaffe är också viktigt att tänka på. Man brukar säga att man inte ska koka vattnet. Asså inte ha temp över 100celcius. Sen är det alltid en smaksak. Vill man så kan man. Men de optimala gradantelet för är ca 98c för brygg och 92 för espresso. sen kan man ju självkklart labba där me. Men den färdiga koppen bör inte vara under 65grader.

/ psyanid i kaffet

Det här är vad vid letat efter Slejnard!!!

En kaffets egen "Gilbert"!!!

Guld värt Psyanid.

1:e rådgivare till den redan krönte kaffekungen, Slejnard!!!

Att klocka sitt kaffe var nytt för mig.

Kluras vidare och mer sökande i ämnet ska helt klart genomföras.

Tänk vad nöjd en kund ska bli om han/hon får den "perfekta" koppen med kaffe innan en tagning!?!?!

Fan, nu snackar vi Coltrane här!!!

Take care bangeeerz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad vid letat efter Slejnard!!!

En kaffets egen "Gilbert"!!!

Guld värt Psyanid.

1:e rådgivare till den redan krönte kaffekungen, Slejnard!!!

Att klocka sitt kaffe var nytt för mig.

Kluras vidare och mer sökande i ämnet ska helt klart genomföras.

Tänk vad nöjd en kund ska bli om han/hon får den "perfekta" koppen med kaffe innan en tagning!?!?!

Fan, nu snackar vi Coltrane här!!!

Take care bangeeerz!!

/Cruncharn'

Jodå , Kaffe kräver sin man/kvinna. Och slejnard besitter grav kunskap inom ämnet:)

Vill passa på att be dom som inte har lyssnat på hans senaste stycke att göra det. Grymt fin bit de där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå , Kaffe kräver sin man/kvinna. Och slejnard besitter grav kunskap inom ämnet:)

Vill passa på att be dom som inte har lyssnat på hans senaste stycke att göra det. Grymt fin bit de där...

Tja Psyanid!

Kul med en riktig kaffe-expert 🙂 . Intressant inlägg där. Bra att ha en "expert" på området!

Kul du gillar min Å Elins nya låt. Funkar säkert att hälla i sig ett par liter kaffe till den. Tack!

Roligt också att många verkar kika in här då och då 😄 .

/Sley-Nerd

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Man brukar säga att man inte ska koka vattnet. Asså inte ha temp över 100celcius. Sen är det alltid en smaksak. Vill man så kan man. Men de optimala gradantelet för är ca 98c för brygg och 92 för espresso.

/ psyanid i kaffet

Hur tusan kan man brygga espresso vid 92 grader när vattnet inte förängas förrän hundra? Eller har det med trycket att göra?

Har börjat mala och önskar jag kunde fotografera mina senaste experiment. Säkert provocerande för er puritaner, men jag har alltid betraktat mitt kök som ett laboratorium:

Experiment 1: En ruta mörk 90% delikatesschoklad i malen tillsammans med bönorna till espressobryggen. Jag vet inte vad jag ska säga.. men det smakar annorlunda. Choklad tar fram det beska i kaffet och kaffet tar fram det beska i chokladen..

Experiment 2: En pris lössnus bland de malna bönorna till espresson. Kaffet smakar skit, end of discussion. Fick göra nytt

Återkommer med fler experiment. Funderar på att slänga med några pepparkorn i malen - vem vet, det kanske är gott?

Lax

Link to comment
Dela på andra sajter

Experiment 2: En pris lössnus bland de malna bönorna till espresson. Kaffet smakar skit, end of discussion. Fick göra nytt

Tanken är nog fasen helrätt! Inte mycket som klår nyborstade tänder, en kopp kaffe och en fet paj under läppen 🙂 Kanske inte hopblandat dock.

Martin: Fick nåt sånt där liknande julkaffe förra året. Usch!

Backspin: Njut på! Ska perrkla mig en panna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tack för god underhållning 🙂. Sitter och njuter av avkomman från min Moccamaster och Zoegas Mollbergs blandning. Livet känns ganska bra.

Ojoj, en moccamaster alltså.

Det var det första som stod på inköpslistan när jag flyttat MEN så köper min ömma mor till mig i inflyttningspresent en rustabryggare som brygger kaffet med för låg temperatur och sedan bränner det på värmeplattan. Den måste nog snart tyvärr( 🙂 ) åka i golvet.

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...