Jump to content
Annons

Hermholtz

Medlem
  • Antal inlägg

    115
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

5 Neutralt

2 följare

Om mig

  1. Jag har haft ett par HS50M ett tag nu. HS50M har en frekvensgång som liknar många billigare mindre högtalare/hörlurar som är vanligast förekommande vid musiklyssning nuförtiden. Det övre mellanregistret är lite starkare genom ett delvis svagare lägre mellanregister. Resultatet blir att jag mixar det övre mellanregistret svagare vilket kan upplevas som behagligare för öronen i de flesta lyssningssituationer, detta då örat är extra känsligt runt detta område. Samtidigt lyfts tydlighet i form av anslag och artikulationer fram vilket flyttar fokus till ett frekvensområde som för mig är viktigt. Lite samma grej är det väl med NS10orna, dessa har dock ett starkare mellanregister än HS50M har och drivs av ett externt steg som färgar ljudet på sitt sätt. Nackdelen som jag ser det är att HS50M bara blir "ärliga" mot billigare/sämre lyssningssituationer. Reproducerat från ett fullrange system i ett behandlat rum så kommer resultatet troligtvis att låta mindre jämt, kanske för basigt eller för bright. Mitt mål när jag mixar är att mixa i en så jämn lyssningssituation som möjligt så att det låter "så bra som möjligt" (enligt mig) i ett system/rum av samma kvalité. Om inte klienten vill annat ;-). Däremot så fungerar HS50M toppen tills att jag har möjlighet att mixa genom ett fullrange Klein+Hummel system i ett LEDE rum, vilket troligtvis inte kommer ske inom de närmaste åren ;-)). HS50M/NS10 frekvensgång (jämförelse): https://www.google.se/search?q=hs50m+frequency+response&safe=off&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=8zy2VOfqEcHjywOl04DIAg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1680&bih=925#imgdii=_&imgrc=Z3jq2d2PmnbLWM%253A%3BXeB4Z9s5ClH17M%3Bhttp%253A%252F%252Fimg.photobucket.com%252Falbums%252Fv394%252Fwisheraser%252Fns10vshs50mvshs80mvshs10w.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ultimatemetal.com%252Fforum%252Fbackline%252F656501-yamaha-hs80m-vs-hs50m-hs10w-sub.html%3B595%3B394 Fullrangesystem: http://www.neumann-kh-line.com/neumann-kh/home_en.nsf/root/prof-monitoring_studio-monitors_subwoofer_KH870#
  2. Jag har samma monitorer, även dom återger skumma ljud. De är tysta tills att datorn börjar spela upp ett ljud av något slag. Tex ett systemljud eller musik, då startar de generera en ton. Har testat olika USB-uttag, samma jord, balanserade XLR-tele samt obalanserade tele-tele kablar utan resultat. Några gånger har jag lyckats bli av med ljudet genom att flytta kablar, men det är nästan omöjligt att härleda vad det var som gjorde att det funkade tillslut. Tänkte testa att lyfta jorden på signalkablarna till monitorerna, vet ni någon bra jordlyfts kloss som ändå håller god kvalité?
  3. Något som kan vara väldigt viktigt på masteringsbussen som vi inte nämnt än är dither / noiseshape om materialet ska trunkas ner till tex 16 från 24. Och med det får man självklart inte glömma att använda en nivåmätare med några extra bitars headroom om man lägger allt efter någon maximizer eller liknande som redan pressat upp allt till taket. 😉
  4. Jo det skulle man ju faktiskt kunna se som en galen idé från början men det fanns väl en hypotes följt av ett experiment och ett resultat som tillslut blev en ny arbetsmetod och en ny plugg. Om man inte vågat från början så hade inte pluggen blivit av 🙂. Jag vet inte riktigt hur den pluggen fungerar, ser intressant ut iaf. Masterings guden Bob Katz har ju varit med på ett viktigt hörn verkar det som. Ska ta och läsa lite om den 🙂.
  5. Du har helt rätt man ska inte fixa mixen i masteringen och inte tänka så. I det här fallet var det funderingar på om varför mixen saknar energi och om det skulle gå att fixa i masteringen. Och då tycker jag att det kan vara lönt att själv testa hur resultatet skulle kunna vara efter mastering och se om det kanske är det som saknas i det här fallet.
  6. Man måste inte köra reaper, man kan köra vilket program som helst. Jag gör så att jag gör en liten mini mastering av mina mixar i reaper när jag är klar och därför tipsade jag om just det programmet 😉. När jag lärde mig mastra så använde vi det programmet och därför har det nog blivit så att jag fortsatt köra det. Där finns några gratis bra masteringslämpade pluggar också.
  7. Tycker det är viktigt att inte tänka vad som går och inte går. många grymma sound kommer från galna nya idéer. Pop/rock mixning är konstgjort och det finns inga gränser för vad man kan göra.
  8. Måste rekommendera http://www.shakingthrough.com/ där hittar du högkvalitativa inspelningar. Och sedan finns ju alltid http://mixoff.org/ där hittar du låtar av alla möjliga genres att mixa.
  9. Känner du att mixen inte sitter ihop riktigt så tycker jag du ska testa att limma med en kompressor i masteringen. Du lägger på en stereokompressor och kör ungefär 15 ms attack 100 ms release 1.5 ratio och sätter treshold så du låter den jobba med att plocka runt 1-2 dB. Det är nått jag brukar göra för att limma ihop ibland. Release, ratio och attack får du ställa in själv utifrån dom där värdena men jag rekommenderar att du håller dig runt den ration eller mindre. Testa det 😉 Tänk på att det finns inga rätt eller fel, om du känner att du vill ha allt i samma rum och det funkar med reverb på mastern så är det rätt 😉. Var inte rädd för att testa testa och testa om du precis börjat mixa. När jag började mixa så testade jag alla möjliga metoder grejer och endel grejer gör jag än idag. Reverb på mastern är något som jag skulle kunna tänka mig testa i vissa fall och det är något jag har kört med nån gång. Angående ssssssshhhh ljudet. Är det ett plate reverb du lagt på ? Tänk på att kontrollera hur mycket reverb du vill ha genom att styra med "Wet/mix" ratten om reverbet ligger på en kanal eller mastern. Om du skickar en kanal till en aux där du har ett reverb så ska du alltid köra 100% "Wet/mix" för att inte få fasfel. Då styr du istället hur mycket reverb du vill blanda på med aux senden eller aux regeln.
  10. Reaper är ett program som lämpar sig för bla mastering. Det är gratis ett tag också. Tanken med att göra så var att du får ut mixen så du bara fokuserar på masteringen. Cuttingroom är väl riktigt duktiga på sin sak men testa gärna själv bara för att se om det är i mixen det saknas eller om det kan vara masteringen.
  11. Då lägger du den på mastern. Vet inte hur det funkar i cubase men det finns säkert en master där som ser ut som kanalerna.
  12. Kompressorn sänker styrkan på signalen som du kör igenom den om signalen överskrider en viss nivågräns sk "Treshold" som du själv ställer. Och det kan vara användbart för att kontrollera dynamiken i signalen/ljudet. Eller så kan man som exempel använda kompressorn för att fokusera energin i ett instrument. Finns massor av möjligheter. De parametrarna som brukar finnas är, Attack: Motsvarar en fördröjning innan kompressorn ska dämpa signalen efter att den gått över tresholden. Kan vara användbart om man tex vill trycka ihop en virveltrumma lite, då kan man ha rätt så hög attack så att slaget inte blir nertryckt av kompressorn. Release: Är den tiden som det skall ta för komprimerings effekten att gå tillbaka till normalt. Svårt att förklara tycker jag men du kan ju se det som att om ett trum slag går över tresholden och kompressorn sänker signalen så är det den tiden som det tar för kompressorn att helt sluta trycka ner signalen. Ratio: Är ration som motsvarar hur mycket signalen ska sänkas. 1:2 tex ger tex en dämpning på 3 dB om signalen är 6 dB stark. (Rätt mig om jag tänkt fel) Treshold: Är det taket som bestämmer när kompressorn ska börja sänka styrkan på signalen. Altså om signalstyrkan aldrig blir starkare än tresholden så kommer kompressorn inte att arbeta. Det finns massor mer att säga och massor av parametrar kvar att nämna men här har du lite basic hur det funkar. 😉 Tips. Gör så att du tar något som du har spelat in och sen så kör du det instrumentet igenom en kompressor och så laddar du ett preset för just det instrumentet tex Vocals om det är sång du har spelat in. Sen drar du i tresholden och lyssnar på vad som händer när kompressorn börjar arbeta. Du ser när den börjar arbeta på mätaren som visar GR eller grain reduction ger utslag för den mätaren visar hur många dB du trycker ner signalen. Ett annat sätt är att ladda in en färdigmixad låt i cubase och sen sätta en kompressor på den med lägst möjliga attacktid och runt 50 ms Release och runt 1:6 ratio. Sen trycker du ner tresholden rätt så mycket tills du hör att det börjar gunga. 😉
  13. Ska du mixa analogt eller i datorn (in the box)?
  14. Vilken situation var det som du tänkte dig mer konkret? Snackar vi två mickar på en trumma eller ett huvudpar med en stödmick? Eller kanske två mickar på en förstärkare? Att lägga delay behöver inte vara samma sak som att flytta micken men det kan vara så. Problemet blir bara att om du istället ska flytta mikrofonen så måste du placera mikrofonen precis bredvid den andra mikrofonen för att få samma resultat som med delay. Och det vill du säkert inte. Med delay kan du istället låta mikrofonerna stå där dom står men fördröja en kanal så att den hamnar rätt i tid med den andra, du får fortfarande små fasfel men inte lika påtagligt som om de inspelade spåren inte ligger rätt i tid. Men inget sätt är ju rätt eller fel så länge du får det resultatet som du vill ha så testa gärna det sättet eller jämför den metoden med delay metoden. I många fall är ju fasfel en del av soundet. Och det finns säkert situationer där din metod skulle kunna användas när mikrofonerna har samma avstånd till ljudkällan tex. 😉
  15. Tack, jo jag tycker också det är bra att testa själv och liknande. För det finns många myter i ljudvärlden och för mig så är det viktigt att veta hur allt funkar. 🙂 På nätet hittade jag några digidesign artiklar som förklarade hur det funkar i protools. Har läst en av dom nu och den var riktigt bra skriven. Den beskrev lite det ni förklarade bland annat. http://akmedia.digidesign.com/support/docs/Mixing_in_the_Box_26689.pdf
×
×
  • Skapa ny...