Jump to content
Annons

Dream Exp.

Medlem
  • Antal inlägg

    194
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Dream Exp.

  • Födelsedag 1989-07-31

Om mig

  • Stad/plats
    Örebro
  • Intressen
    Spela Gitarr och tävla i draghundsport.

Socialt

  • Skype
    FredrikDahlin@msn.com
  1. Tusen tack för kalasbra svar! 😄 En fråga angående basfällorna bara: Vad är att föredra? Vanlig stenull, glasfiberull eller typ markskiva? Det diskuteras så mycket överallt så att jag inte vet vad jag ska tro längre... 😄
  2. Hm, ja svårt att säga... Ett par tusen kanske men siktar på att göra så mycket som möjligt DIY liksom...
  3. Tjenare! Jag har precis fått tillgång till en liten lokal på 10 kvm som jag tänkt använda som kontrollrum till ett inspelningsrum vägg i vägg som är av ungefär samma storlek. Det jag dock skulle behöva lite hjälp med är att bolla lite idéer kring akustikbehandlingen av rummet som just nu är ett ganska trist betongrum med ganska kraftig bas-boom. Här under finns två bilder av rummet. En uppifrån och en i profil från vänster Min initiala tanke är att sätta in två stora basfällor i rummets framkant, mindre absorbenter bakom monitorerna och i monitorernas spegelvinklar på respektive väggar och en större absorbent i rummets bak-kant. Är det nåt särskilt i övrigt jag borde tänka på? Hur borde jag behandla det ytterst märkliga "överhänget" som är i rummets bak-kant? Tackar på förhand!
  4. Denna är också ganska kul: 101 Prog-Rules
  5. Tycker du ska kika i "Digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong. Visst är den väldigt basic och så men fortfarande bra...
  6. För mig hänger alla trummor ihop (för det mesta) och är samtidigt beroende av övriga instrument. Så att lämna vissa spår ojusterade men andra bearbetade med busskompressorer låter lite avigt. Men å andra sidan. Undantag från regeln (vilken den än må vara) är vanliga och allt blir självklart lättare om man vet vart man vill komma och redan tagit sig dit tidigare. Ja det jag menade är ju alltså att bussa bara virvel, baskagge och pukor till en och samma buss. Anledningen till att jag oftast inte vill ha OH och hihat hit är därför att jag inte tycker att de låter bra när man börjar komprimera hårt. Fortfarande är ändå strävan att trumsetet ska låta som ett set... Det är min filosofi.
  7. Jag tycker också att det finns ett fåtal produkter från Behringers som håller klass men för det mesta tycker jag tyvärr att det låter ganska dåligt om dem. Till trådskaparen: Hade du tänkt dig en förstärkare med inbyggda effekter? Top eller Funkar det med en combo med ös i? Hittills verkar det mest ha diskuterats "rena" förstärkare men jag kan verkligen rekommendera Line6 Vetta II HD. Mycket av line6 tycker jag ibland låter sisådär men den här toppen har verkligen överraskat mig. Den låter riktigt bra enligt mig och man får med riktigt mycket effekter och leksaker. I Comboväg skulle jag vilja rekommendera en VOX Valvetronix AD120VT. På cleant ljud uppskattar jag oftast ljudet från en combo mera än från en stack. Tycker det blir bättre klang i den lilla lådan. Nu kanske jag rekommenderade något som var helt out of bounds men jaja 😛 ...
  8. Kan inte säga annat än att han är en av de mer magiska i svensk musikhistoria. Han har, enligt mig, skrivit den bästa svenska balladen någonsin: Himlen är oskyldigt blå. Fantastisk, blir tårögd varje gång.
  9. Om de som du ska köpa gitarren av är trevliga så kan du ju be dem att skicka det till dig som en gåva. Denna typ av försändelser täcks inte av tullsystemet och därmed går du fri från tull. Även små-elektronik går att fuska in. Jag känner en kille som har beställt datordelar från USA och då har de skrivit på paketet att det innehåller "elektronik-skrot". Då tillkommer det tydligen inte heller några tullavgifter. Inget av ovanstående är dock något jag rekommenderar...
  10. Tack för tipsen, har inte testat CME UF8 själv men läst en del om den. Låter lite läskigt att tangenterna kan hänga sig dock. Brukar du lira live med den, funkar det bra isåfall? Det där med att tangenterna kan hänga sig är egentligen inget att oroa sig över. Man ska bara veta att det kan hända. Ja, jag har spelat ganska mycket med den live och den funkar alltid. På en del gig har syntrigget bestått av att jag har kört mjukvarusynthar på datorn samt en Yamaha motif 6 som andra klaviatur och ljudbank. Det har funkat strålande och inget strul har förekommit. Då har den varit kopplad med USB in till datorn och sedan MIDI till motifen. Vid andra tillfällen har jag använt Motifen att hämta ljud ifrån och spelat på den och CME:n och det har också funkat felfritt. Kan verkligen rekommendera denna som Master-keyboard
  11. Har en CME UF8 själv som jag köpte av en lärare. Funkar grymt för det mesta och har (enligt mig) sköna tangenter att spela på samt att du kan ställa om velocitykurvan för tangenterna. Du kan även öppna det medföljande dataprogrammet och rita egen kurva om du vil 🙂 Däremot ska man passa sig för att smörjningen i hammartekniken inte är som det är på de dyrare. Den funkar felfritt så länge det är varmt ute men om den någon gång skulle råka stå i ett kallt utrymme för länge så kan tangenterna fastna halvvägs nere. Detta avhjälps förvisso genom att värma upp synthen men lite irriterande är det. Vad gäller kompatibilitet (stavas det så?) så tycker jag att den funkar mycket bra. Däremot måste keyboarden vara inpluggad när du startar datorn för att det ska funka (Endast USB). Detta innebär även att om du drar ur keyboarden medans datorn är igång så kommer den inte att hitta den när du stoppar tillbaka kabeln. Men kör man på MIDI så är detta inget problem... Kan slutligen inte annat än rekkomendera denna Master-keyboard. Funkar finfint för mig 🙂
  12. Inga problem med att pruta på Musikbörsen. Varje gång jag handlar där så ser jag till att samla pengar och köpa flera grejer samtidigt. Då är det lättare att pruta. Har handlat där så mycket nu att jag aldrig betalar fullt pris på något (förutsatt att det inte är någon sommarvikarie som står i kassan förstås)
  13. Dream Exp.

    Gitarrljud

    Har redan nämnts men det är värt att nämna igen. Det viktigaste är att dra ner på basen i gitarren. Enligt mig så ska man alltid sträva efter att göra gitarren distinkt. Luddig kan man alltid göra den sen. Jag brukar ratt fram det ljud jag vill ha, dra ner lite bas. Sedan spelar jag in med en SM 57:a rakt in i konen och en med vinkel riktad mot en punkt 5 cm från konen. Detta brukar göra att jag har två mickar som låter ganska olika som jag kan mixa olika mycket av. När det sedan gäller dist så ska fortfarande disten vara nere. Men det jag tycker att det tjatas för mycket om är att man ska "dra ner på disten". Enligt mig handlar det mera om att gitarrister drar på mer dist än de kan hantera. Jag har gjort det mycket själv också men har lärt mig efter ett tag att hantera mycket dist. Antingen drar man ner på disten som många säger eller så lär man sig spela med den. Jag tycker att båda funkar lika bra och om gitarristen inte är så vass kan det vara bättre att dra ner på disten. Generellt sett så tycker jag att om man vill ha ett vråldistat sound så tar man ljudet dit man vill ha det dist-mässigt och sedan distar man lite mer. Sedan dubbar man detta med en gitarr som är precis där man vill ha den fast lite mindre. Tja.....det var min åsikt
  14. Kan inte riktigt hålla med här. Jag brukar försöka att mixa alla trummor samtidigt till en början MEN inte lägga för stor kraft på virvel och Bastrumma. Dessa kommer jag ändå att behöva ändra på sedan när jag lyssnar in trumsetet mot resten av instrumentet. Men oftast är jag angelägen att mixa trummorna så att de låter som ett set d v s så att inte ljuden i turmsetet skiljer sig för mycket ifrån varandra. Det som jag känner är viktigast är att se till att få bort allt onödigt och att ta bort alla "låd"-frekvenser. T ex. skär jag väldig mycket bas i överhäng ssamt hi-hat och om jag använder en rumsmick så skär jag även den. Virvel tycker jag inte om att göra för mycket med men jag brukar alltid lägga någon form av kompression med olika inställningar beroende på vad jag är ute efter. Vid rock klämmer jag åt virveln ganska hårt med kompressorn och styr upp ganska mycket diskant. Är det däremot något jazzigare så brukar jag inte göra speciellt mycket med virveln. På baskaggen brukar jag lägga kompression (enligt samma principer som virveln) samt försöka knuffa upp botten runt 100-125 Hz. Jag brukar lyssna på enbart bas och baskagge för att upptäcka eventuella frekvenskrockar. Generellt sett så skulle jag säga att det gäller att se till att trumsetet låter som ett sammanhängande set och att lyssna in virvel och baskagge med resten av instrumenten. Ett knep som jag lärde mig av folk på forumet är att bussa ut alla trummor till en kompressor som är riktigt stenhårt sälld och sedan mixa in detta gradvis. Är man intresserad av ett trashigt sound kan det också bli coolt att lägga på dist efter kompressorn och mixa in efter tycke och smak. Ja eller banne mig, det går att lägga det mesta roliga på den bussen. Det är riktigt kul att leka med 😎
  15. Jag skulle lätt digga att göra något samarbete av sådan här karaktär. Har flera gånger funderat på att skicka in ett förslag men det har som inte riktigt blivit av. 😄 Men jag skulle tycka att det vore ruggigt kul. 😆 (Kan dock inte påstå att jag är speciellt inbiten i schlagers eller så men jag skulle tycka att det vore kul och om inte annat utvecklande att skriva något i genren 😆 )
×
×
  • Skapa ny...