Jump to content
Annons

Boten Anna etta i England!


Demomannen

Recommended Posts

Helt fantastiskt, när en svensk slår utomlands blir vi inte glada och stolta utan undrar direkt vad det är för fel på utlandet! 😉

Detta resonemang är likadant som i sportsammanhang, där svenskarna alltid är bäst och segertippade oavsett hur dåliga de är jämfört med motståndarna - och reportrarna alltid ska hitta på mer eller mindre krystade förklaringar när Sverige ändå förlorar... 😆 Tragikomiskt att man "måste" vara så patriotisk.

Om man - som jag och tydligen många andra - tycker att låten är skitkass, så ändrar man väl inte uppfattning bara för att den blir en "hit"? Det är ju en fråga om personlig smak - och låten blir inte automatiskt bättre för att den är från Sverige och blir populär någonstans...? 😲

Det är en helt annan sak att det skitkul för honom att den slår - och Basshunter-fenomenet i sig är ju en riktig solskenshistoria. Det är verkligen kul - men låten är som sagt inte ett dugg bättre än tidigare bara för att den kommer in på diverse listor.

Vad är det man brukar säga om flugor och skit...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 172
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kul att han lyckats rejält, han verkar vara en drivande kille i alla fall. Mycket hänger på hur hårt arbete man lägger ner.

Den nya texten verkar vara lite mer seriösare, eller va man ska säga, också.

Men jämför man honom med andra svenska artister och band så tycker jag det är många som också förtjänar ibland till och med ännu mer, att toppa den där engelska listan. The Knife exempelvis!?

Får jag fråga vad det exakt ni inte gillar med Basshunter? Själv tycker jag inte alls om musikstilen, dance, trance, trams... osv.

Personligen hör jag inte så stor skillnad på Basshunter och det som läggs upp här.(inom samma genre såklart)

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
När får Jonas Altberg den respekt han förtjänar, som en av Sveriges största musikexporter att jämställa med Robyn och Stonebridge, de två senaste svenska listtopparna i popens hemland?!

beror ju på vad du värderar för att respektera någon?

ekonomisk framgång?

då kan du ju börja respektera den som vinner 10 milj på lotto också

låtfan blir ju inte bättre för att den lägger sig etta jämfört med om den ligger 28

har iofs inte hört den engelska versionen än - kanske låter bättre än det svenska skämtet?

kul som fan för basshunter att ligga etta

men respekt ?

var var du med din respekt när han var okänd?

vilka okända akter hyllar du idag som slår igenom imorron?

han kan få mina gratulationer till alla framgångar men nån respekt ala robyn lär han aldrig få från mig

men det är olika vad som framkallar respekt från olika människor

Vad är respekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Etta på englandslistan... hmm Låg inte "Schnappi Das Kleine Krokodil" där också... och "Save my love" med Rene och Renato och.. äsch strunt samma förresten. 😉

Mmm... är mest förvånad över att folk har så dålig smak, och inte blir det bättre heller. Men visst gött för honom att han blivit känd och tjänat massa stålar, men jag skulle aldrig vilja bli ihågkommen (associerad med) för att ha skrivit den låten, och om det inte händer ett mirakel så blir han väl inte "känd" för något annat heller. Nej då är man hellre anonym och slavar vidare på en arbetarlön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som förstår innebörden av "boten anna"? Inte Båten! Det var ju tänkt som en "ursäkts låt" för att han trode att en kompis tjej på en IRC chatt kanal var just en "bot" och ingen vanlig person... Han la tydligen ut den på som jag hört på IRC chattkanalens egna hemsida och den blev så populär att massor började tanka hem den därifrån. Tror de flesta inte har en aning om vad IRC/bot mm är....

Ändå verkar folket gilla låten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som förstår innebörden av "boten anna"? Inte Båten! Det var ju tänkt som en "ursäkts låt" för att han trode att en kompis tjej på en IRC chatt kanal var just en "bot" och ingen vanlig person... Han la tydligen ut den på som jag hört på IRC chattkanalens egna hemsida och den blev så populär att massor började tanka hem den därifrån. Tror de flesta inte har en aning om vad IRC/bot mm är....

Ändå verkar folket gilla låten...

Inget fel på att människor gillar det enkla. De flesta äter hellre en BamseSpecial än en "fin" fransk middag. Man tar hellre en Öl än ett glas fint rött vin o.s.v.

Tror att "boten" är en enkel melodi att komma ihåg. BH har lyckats få till en enkel och lättfångad hook.

De som sett BH "live" vet att han är en urusel musiker ( o sångare ). Att han lyckats med Boten måste väl ändå ses som ett lyckokast ( han hade väl inga kommersiella planer med den egentligen ).

Jag hoppas att BH är smart och sparar de eventuella pengar han lyckas dra in på boten. Det lär inte bli så många fler "hittar". / MikkeÖland

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som förstår innebörden av "boten anna"? Inte Båten! Det var ju tänkt som en "ursäkts låt" för att han trode att en kompis tjej på en IRC chatt kanal var just en "bot" och ingen vanlig person... Han la tydligen ut den på som jag hört på IRC chattkanalens egna hemsida och den blev så populär att massor började tanka hem den därifrån. Tror de flesta inte har en aning om vad IRC/bot mm är....

Ändå verkar folket gilla låten...

Inget fel på att människor gillar det enkla. De flesta äter hellre en BamseSpecial än en "fin" fransk middag. Man tar hellre en Öl än ett glas fint rött vin o.s.v.

Tror att "boten" är en enkel melodi att komma ihåg. BH har lyckats få till en enkel och lättfångad hook.

De som sett BH "live" vet att han är en urusel musiker ( o sångare ). Att han lyckats med Boten måste väl ändå ses som ett lyckokast ( han hade väl inga kommersiella planer med den egentligen ).

Jag hoppas att BH är smart och sparar de eventuella pengar han lyckas dra in på boten. Det lär inte bli så många fler "hittar". / MikkeÖland

Visst är det så! Det enkla kan vara mycket bra!

Men de flesta har inte en aning om vad IRC/bot är och jag kan därför inte förstå hur en sådan här låt kan bli så populär men men det är mycket man inte förstår här i livet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar basshunter och det står jag för..visst många här anser att hans "sovrumms" musik är skit enkel och dålig.men så är inte fallet enligt mig han har nåt speciellt i låtarna som man fastnar för.och det mina vänner, behöver man ingen mega dyr studio för att klara.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att det är grymt skoj att Basshunter får så jävla mkt uppmärksamhet här på forumet..

sök på basshunter och kolla själv.

Om man inte gillar honom behöver man inte heller kommentera, tycker jag. (inte för att jag e ngt fan) 😳

Engelska låten

Och han har kvar "Ready for takeoff" och "Are you ready" ... omg

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Kritiken mot Basshunter har varit enorm här på forumet. I söndags gick hans Boten Anna - med ny engelsk text - upp på förstaplatsen på världens näst viktigaste topplista.

När får Jonas Altberg den respekt han förtjänar, som en av Sveriges största musikexporter att jämställa med Robyn och Stonebridge, de två senaste svenska listtopparna i popens hemland?!

http://www.expressen.se/noje/1.1002548/bot...-englandslistan

Jag tänkte faktiskt starta en tråd om det när jag hörde det, med funderingar kring vad det är som gör att det går så bra för basshunter - fenomenet är ju jätteintressant - särskilt för wannabelåtskrivare som jag själv. Men jag insåg att det bara skulle bli en sånhär tråd till så jag sket i det. 😳

Men nu när skadan redan är skedd 😉 så kanske man kan fråga sig det istället? Vad är det basshunter faktiskt har, som gör att det går så sjuhelsickes bra för honom? En unik image (nördgrejen)? En helt fantastisk låt som bara råkar funka? En lite lagom corny text som får folk att fundera på låten några ggr extra (antagligen inte eftersom engelska texten är mycket mer "utslätad")? Att han slog "underifrån" och fick uppmärksamhet som en av många symboler för förändringarna i hur folk upptäcker musik? Eller han kanske bara råkar vara rätt person vid rätt tillfälle med rätt grej? Förmodligen är det en kombination av alltihop som råkar funka helt enkelt, alldeles för avancerade samband för att gå att analysera på nåt vettigt sätt.

De flesta svenskar tycks ju till en början ha trott att låten handlar om en båt - hade den funkat lika bra om det faktiskt hade varit så? Den engelska versionen har i mina öron tappat väldigt mycket karaktär från originalet (på både gott och ont) och låter som vilken standard kärlekslåt som helst, i stil med sånt som söta Idol-pojkar som inte vann släpper som singel. Nördgrejen är borta, den svårförståeliga texten är borta. Det är rimligt att anta att den engelska lanseringen har haft en högre ursprunglig budget än den svenska hade - men en låt blir förstås inte automatiskt en hit bara för man har mycket pengar bakom. I grund och botten ( 🙂 ) måste det helt enkelt vara så att låten råkar slå an en sträng som funkar?

EDIT: fulsak

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

du är ju liksom inte trovärdig

var var du med dina hyllningar när han var okänd?

vilka av hans egenskaper hyllar du?

sitta å hylla framgång klarar vilken kappvändare som helst

om nåt så visar väl detta vilken viktig roll skivbolagen fortfarande spelar för att få en viss begränsad framgång att växa till något riktigt stort

hur mycket kraft tror du jag bränner förresten? 🙂

Kan väl vara svårt att hylla någon man aldrig har hört talas om innan? Om jag hyllar ett band efter deras genombrott så är jag ju inte per definition en kappvändare, förmodligen hade jag ju aldrig hört talas om bandet innan. Rör man sig dessutom i olika kretsar är det ju ännu svårare.

Det jag kan tycka är intressant med det här är hur absurt det på något sätt ändå är. En datanörd som gör en - i de flesta medlemmars öron dålig - låt hemma och sedan får det till en svensk sommarplåga. En översatt version toppar senare englandslistan.

En ren och skär skivbolagsprodukt är han ju inte heller eftersom Boten Anna var en underground-hit bland datanördar långt innan den blev årets sommarplåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som sett BH "live" vet att han är en urusel musiker ( o sångare ). Att han lyckats med Boten måste väl ändå ses som ett lyckokast ( han hade väl inga kommersiella planer med den egentligen ).

Kanske ger det lite extra uppbackning till teorin om att de som görs med glädje och/eller utan kommersiellt syfte oftast blir bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag kan tycka är intressant med det här är hur absurt det på något sätt ändå är. En datanörd som gör en - i de flesta medlemmars öron dålig - låt hemma och sedan får det till en svensk sommarplåga. En översatt version toppar senare englandslistan.

En ren och skär skivbolagsprodukt är han ju inte heller eftersom Boten Anna var en underground-hit bland datanördar långt innan den blev årets sommarplåga.

Som sagt, så är det skitkul att han har lyckats komma fram och fått ett skivkontrakt på det osannolika sättet - och det är bara att gratulera. 😳

Det blev dock ingen sommarplåga och gav inga pengar förrän efter att skivbolaget fick upp ögonen för att det var många som snackade om låten och att det därför kunde gå att tjäna en hacka på det om man backar upp det med massiv reklam... :rolleyes:

Låten blir dock inte ett dugg bättre bara för att den klättrar på listorna, utan det är samma elände ändå...

En annan "fantastisk" sommarplåga är också "hej på dej, Monica" eller vad den hette. Eftersom den också blev en stor hit, så är det ju också en fantastiskt bra låt, eller hur...? (här skulle ha varit en spyende ikon... 😆 ). Den var i alla fall ungefär lika intressant som "boten" enligt min smak.

Tycker man att det är kul att göra musik i stil med "boten", så är det säkert all idé att försöka få ut sitt material nu - och smida medan järnet är varmt. En sådan låt i toppen på listan lär ju troligen dra intresset till andra i samma stil också. Det är ju så majoriteten av lyssnarna, skivköparna och radiostationerna fungerar, så det är bara att köra på. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att det är grymt skoj att Basshunter får så jävla mkt uppmärksamhet här på forumet..

sök på basshunter och kolla själv.

Om man inte gillar honom behöver man inte heller kommentera, tycker jag. (inte för att jag e ngt fan) 😏

Engelska låten

Och han har kvar "Ready for takeoff" och "Are you ready" ... omg

Fast jag fattar inte heller varför man måste vara så politiskt korrekt hela tiden. Musik väcker starka känslor. Om man är brinner för något så tyker inte jag det är konstigt om man är beredd att försvara och fördömma sina ideér eller sin uppfattning om det. Jag tycker snarare att detta visar att man verkligen bryr sig om det att man är så pass engagerad att det verkligen väcker starka känslor hos en. Musik är på liv och död helt enkelt.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Etta på englandslistan... hmm Låg inte "Schnappi Das Kleine Krokodil" där också... och "Save my love" med Rene och Renato och.. äsch strunt samma förresten. 😏

Mmm... är mest förvånad över att folk har så dålig smak, och inte blir det bättre heller. Men visst gött för honom att han blivit känd och tjänat massa stålar, men jag skulle aldrig vilja bli ihågkommen (associerad med) för att ha skrivit den låten, och om det inte händer ett mirakel så blir han väl inte "känd" för något annat heller. Nej då är man hellre anonym och slavar vidare på en arbetarlön.

Fantastiskt. Jag skulle absolut inte ha nåt emot att bli känd för den låten och sen försöka göra annan musik.

Och, om jag nu va tvungen att göra likadan musik istället, så skulle väl de gå rätt bra också om jag drog in hans pengar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du är ju liksom inte trovärdig

var var du med dina hyllningar när han var okänd?

vilka av hans egenskaper hyllar du?

sitta å hylla framgång klarar vilken kappvändare som helst

om nåt så visar väl detta vilken viktig roll skivbolagen fortfarande spelar för att få en viss begränsad framgång att växa till något riktigt stort

hur mycket kraft tror du jag bränner förresten? 😏

Kan väl vara svårt att hylla någon man aldrig har hört talas om innan? Om jag hyllar ett band efter deras genombrott så är jag ju inte per definition en kappvändare, förmodligen hade jag ju aldrig hört talas om bandet innan.

var inte BH känd innan han fick englandsettan?

min poäng är: vad hyllas?

i detta fall är det själva framgången som hyllas - inte BH:s egenskaper vare sig som artist musiker eller låtskrivare

det finns ju flera här på detta demo-forum som håller samma klass ungefär

varför hyllas inte dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu mera nyheter: Basshunter vinner EU:s musikpris EBBA

Ur pressmeddelandet:

Kommissionär Ján Figeľ delar ut pris till tio musikgrupper och soloartister för deras framgångar utomlands med skivförsäljning och turnéer. Prisceremonin äger rum i Cannes den 27 januari 2008 på öppningsdagen för den internationella musikmässan Midem.

I år är det femte gången som utmärkelsen European Border Breakers Awards (EBBA) delas ut och även denna gång sker det i Cannes på den franska sydkusten. Priset delas ut till artister, grupper, skivbolag, tonsättare och textförfattare som lyckats nå ut till publik utanför sitt eget land.

Årets vinnare är:

[b]Namn                Album                              Skivbolag                 Land[/b]
The Fratellis       Costello Music                     Fallout/Island/Universal  Stor­britannien
Cascada             Everytime We Touch                 Zooland Records           Tyskland
Sunrise Avenue      On The Way To Wonderland           Honest Production,mfl     Finland
Ayọ                 Joyful                             Polydor/Universal         Frankrike
Dolores O’Riordan   Are you Listening?                 Sanctuary                 Irland
[color="#FF0000"]Basshunter          LOL                                Extensive/Warner Music    Sverige[/color]
Miguel Angel Muñoz  M.A.M.                             M6 Interactions           Spanien
reborn              Fools Rush In                      ARS Entertainment         Belgien
Dúné                We Are In There, You Are Out Here  Iceberg Records           Danmark
Hemp Gru            Klucz                              Prosto                    Polen

EBBA-priset bygger på statistik från Billboard Information Group enligt dessa kriterier:

* Debutalbum (original) av en artist eller en grupp från ett EU-land.

* Försäljningen i EU-länder utanför produktionslandet.

* Försäljningen senaste året (1 september 2006–31 augusti 2007).

* Konserter utanför hemlandet.

Mer information: www.european-border-breakers.eu

Link to comment
Dela på andra sajter

Now You're Gone", sung by Sebastian Westwood....

Sjunger han inte själv? kul för honom i alla fall, tycker personligen att bra musik skall beröra.

/Stefan

http://www.internetvocals.com

Kritiken mot Basshunter har varit enorm här på forumet. I söndags gick hans Boten Anna - med ny engelsk text - upp på förstaplatsen på världens näst viktigaste topplista.

När får Jonas Altberg den respekt han förtjänar, som en av Sveriges största musikexporter att jämställa med Robyn och Stonebridge, de två senaste svenska listtopparna i popens hemland?!

http://www.expressen.se/noje/1.1002548/bot...-englandslistan

Redigerat av MUSIKANTEN
Link to comment
Dela på andra sajter

Kritiken mot Basshunter har varit enorm här på forumet. I söndags gick hans Boten Anna - med ny engelsk text - upp på förstaplatsen på världens näst viktigaste topplista.

När får Jonas Altberg den respekt han förtjänar, som en av Sveriges största musikexporter att jämställa med Robyn och Stonebridge, de två senaste svenska listtopparna i popens hemland?!

http://www.expressen.se/noje/1.1002548/bot...-englandslistan

Jag respekterar Basshunter för det han gör och skulle gärna befinna mig i hans sits.

Varför hålla på och hacka på en kille som varit mobbad hela sin skoltid, har tourettes syndrom osv men som nu har fått revansch och kan leva gott på det han brinner för. Är det inte vad vi alla vill? Är det avundsjuka som gör att alla går på honom som fan? Visst är det fritt fram att tycka att hans musik suger, men om han själv gillar det han gör så ser jag inte hur man kan kritisera honom som person förutom att det handlar om ett svårt fall av inneboende avundsjuka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kritiken mot Basshunter har varit enorm här på forumet. I söndags gick hans Boten Anna - med ny engelsk text - upp på förstaplatsen på världens näst viktigaste topplista.

När får Jonas Altberg den respekt han förtjänar, som en av Sveriges största musikexporter att jämställa med Robyn och Stonebridge, de två senaste svenska listtopparna i popens hemland?!

http://www.expressen.se/noje/1.1002548/bot...-englandslistan

Jag respekterar Basshunter för det han gör och skulle gärna befinna mig i hans sits.

Varför hålla på och hacka på en kille som varit mobbad hela sin skoltid, har tourettes syndrom osv men som nu har fått revansch och kan leva gott på det han brinner för. Är det inte vad vi alla vill? Är det avundsjuka som gör att alla går på honom som fan? Visst är det fritt fram att tycka att hans musik suger, men om han själv gillar det han gör så ser jag inte hur man kan kritisera honom som person förutom att det handlar om ett svårt fall av inneboende avundsjuka.

Det är väl ingen som kritiserar honom som person? De flesta tycker ju faktiskt att det är roligt för honom att han har lyckats så bra.

Det är väl däremot alltid ok att kritisera någon i egenskap av artist om man inte tycker att artisten gör bra ifrån sig...? Annars skulle ju ingen få lov att kritisera Håkan Helstöld eller DiLeva heller... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det fritt fram att tycka att hans musik suger, men om han själv gillar det han gör så ser jag inte hur man kan kritisera honom som person förutom att det handlar om ett svårt fall av inneboende avundsjuka.

vad tycker du vi pratar om i denna tråden då?

Link to comment
Dela på andra sajter

En av orsaken till tex bot-låtens framgång är väl att en stor del av befolkningen inte bryr sig så jättemycket om det är en proffsig låt, utan om den gungar gött och man gillar den. Passar ju till fester och liknande. Och så var låten rätt orginell också så den stack ut lite. Jag tycker man inte behöver göra så stor grej av det egentligen. BS är nöjd och hans lyssnare är det men vissa tycker inte om hans musik. Ingen skada skedd eller? 🙁 För det finns ju ingen musik som alla tycker om. 😲

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hålla på och hacka på en kille som varit mobbad hela sin skoltid, har tourettes syndrom osv men som nu har fått revansch och kan leva gott på det han brinner för. Är det inte vad vi alla vill? Är det avundsjuka som gör att alla går på honom som fan?

Nej, jag tror inte att det är avundsjuka. Jag har alltid tyckt att Basshunters låtar har varit totalt värdelösa, det gjorde jag långt före han blev känd. Visst, Ventrilolåten var lite småkul när jag hörde den första gången (nyårshelgen 05-06) men mer än så tyckte jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...