Jump to content
Annons

Boten Anna etta i England!


Demomannen

Recommended Posts

Jag tycker det är trist att kommersiell musik är föraktad bland så många låtskrivare och musiker. Boten Anna är inget jag gärna lyssnar på, men jag tycker att det är jävligt häftigt och inspirerande att se att någon kan ta sig från sovrummet till listetta i England på det där sättet. Att skriva en låt som så många gillar och som sätter sig på hjärnan på det där sättet är det inte många som klarar av. Det tycker jag man kan ha respekt för, även om man inte gillar låten i sig.

Jag håller inte med om att kommersiell musik generellt sett skulle vara föraktad bland låtskrivare och musiker. Kanske inom vissa genrer, men om man ser på t ex hiphop och dansmusik så tycker jag inte att folk brukar ha problem med att musiken är kommersiellt gångbar, snarare tvärt om. Ta t ex Timbaland, han är ju en hitfabrik i klass med gamla cheiron och jag har då inte hört någon snacka skit om honom. Eller Daft Punk, har inte hört många onda ord om dem heller. Nog är det coolt att nån kan breaka som Basshunter, men "Boten Anna" kommer inte i närheten av ovan nämndas musik, hur många listor han än lyckas toppa.

Men... Du kan ju inte välja ut två av de coolaste och mest originella artisterna/grupperna som slagit kommersiellt för att stödja ditt resonemang. Det är klart att det finns undantag! Jag snackar om kommersiell musik i allmänhet. Min uppfattning är att det är en väldig massa låtskrivare och musiker (framförallt såna som inte är aktiva i branschen) som föraktar en majoritet av all musik som spelas på radio och MTV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 172
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Min uppfattning är att det är en väldig massa låtskrivare och musiker (framförallt såna som inte är aktiva i branschen) som föraktar en majoritet av all musik som spelas på radio och MTV.

Jag tror du har rätt.

För att tala klarspråk - det finns absolut ingenting som amatörmusiker med karriärsdrömmar retar sig så mycket på som framgångsrika artister. Det skulle isåfall vara när andra amatörmusiker plötsligt slår igenom. 🙂

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missunnar honom inte detta på något sätt, jag är bara uppriktigt chockad över att han ens fått någon att lyssna på vad jag uppfattar som något riktigt, riktigt dåligt. Men jag säger också att smaken är som baken och uppenbarligen finns det sådana, bara på detta forum, som tycker min musik är rent skräp. Så för min del handlar det inte om avundsjuka eller bitterhet, jag råkar bara inte tycka om låten alls. Och det bevisar också att engelskmän har dålig smak. 😄

Jag vill också säga att jag är öppen för den mesta musiken. Det finns elektronisk musik som jag tycker är riktigt bra som t ex "Ecvador" av Sash. Nu skrattar ni säkert åt mig, men jag är bara ärlig he, he.

Demomannen...ouch, jämnföra mig med Green Day, det var som ett slag på pungen. Jag avskyr att bli jämnförd med Green Day (för att jag respekterar dom så jäkla mycket) och jag försöker verkligen distansera mig från deras sound nu på senare tid. Så nu vet du det om du vill jävlas med mig. 🙂

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är trist att kommersiell musik är föraktad bland så många låtskrivare och musiker. Boten Anna är inget jag gärna lyssnar på, men jag tycker att det är jävligt häftigt och inspirerande att se att någon kan ta sig från sovrummet till listetta i England på det där sättet. Att skriva en låt som så många gillar och som sätter sig på hjärnan på det där sättet är det inte många som klarar av. Det tycker jag man kan ha respekt för, även om man inte gillar låten i sig.

Jag håller inte med om att kommersiell musik generellt sett skulle vara föraktad bland låtskrivare och musiker. Kanske inom vissa genrer, men om man ser på t ex hiphop och dansmusik så tycker jag inte att folk brukar ha problem med att musiken är kommersiellt gångbar, snarare tvärt om. Ta t ex Timbaland, han är ju en hitfabrik i klass med gamla cheiron och jag har då inte hört någon snacka skit om honom. Eller Daft Punk, har inte hört många onda ord om dem heller. Nog är det coolt att nån kan breaka som Basshunter, men "Boten Anna" kommer inte i närheten av ovan nämndas musik, hur många listor han än lyckas toppa.

Men... Du kan ju inte välja ut två av de coolaste och mest originella artisterna/grupperna som slagit kommersiellt för att stödja ditt resonemang. Det är klart att det finns undantag! Jag snackar om kommersiell musik i allmänhet. Min uppfattning är att det är en väldig massa låtskrivare och musiker (framförallt såna som inte är aktiva i branschen) som föraktar en majoritet av all musik som spelas på radio och MTV.

Jag valde dem inte för att de är de mest originella, utan för att de är de mest framgångsrika. Ersätt dem med Dr. Dre, Jay-Z, Neptunes, Justice, Basement Jaxx, M.I.A. osv istället om du vill. Om man ser på hiphopscenen (vilken jag har bäst koll på, i alla fall när det gäller den kommersiella biten) så strävar i princip alla mot att slå kommersiellt och undantaget ett fåtal konservativa hiphopare så har i princip ingen problem med att någon gör kommersiellt gångbar musik eller att någon lyckas kommersiellt. Se på t ex Souljah Boy. Han är den mest kommersiella artisten jag kan tänka mig (gör en platta för att promota sin hemsida mm) och visst, det har varit lite kontroverser kring honom, men överlag är alla mest imponerade och peppade.

EDIT: Och se även på remixkulturen. Massor av coola DJs och producenter väljer att remixa superkommersiella grejer. Jag vet inte hur många remixer det finns av ovan nämnde Souljah Boys "Crank Dat", men många av dem är gjorda av folk som är bland de högst ansedda inom sin respektive dansmusikgenre och de eller lyssnarna verkar inte ha några problem med kommersialismen.

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vågar nog anse att det här forumet,lider av alldeles för många trångsynta männsikor?

vem fan bryr sig om han gort låten på 10 min eller en otroligt genomtänkt låt som tagit månader att göra..

låten slår för den har nånting.med andra ord den är bra!

den spelades sjukt mycket på klubbar, va man ute o gick hörde man den dunka förbi i många bilar.

vissa hade den som "showlåt" i många bilbyggen på div utställningar osv..

jag tror nästan varenda jävel här på forumet klagar o måste hävda att låten är värdelös,men då undrar jag bara.hur i helvete kan då en så värdelös låt vara så populär?

för att alla skapare på detta forum vet hur en låt ska vara och ingen annan eller?

världen är bra mycket större än studio forum.

väx upp för fan.

och kokt ris måste vara världens bästa maträtt

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vågar nog anse att det här forumet,lider av alldeles för många trångsynta männsikor?

vem fan bryr sig om han gort låten på 10 min eller en otroligt genomtänkt låt som tagit månader att göra..

låten slår för den har nånting.med andra ord den är bra!

den spelades sjukt mycket på klubbar, va man ute o gick hörde man den dunka förbi i många bilar.

vissa hade den som "showlåt" i många bilbyggen på div utställningar osv..

jag tror nästan varenda jävel här på forumet klagar o måste hävda att låten är värdelös,men då undrar jag bara.hur i helvete kan då en så värdelös låt vara så populär?

för att alla skapare på detta forum vet hur en låt ska vara och ingen annan eller?

världen är bra mycket större än studio forum.

väx upp för fan.

och kokt ris måste vara världens bästa maträtt

Som Alice cooper sa om Bay city rollers. 700 biljarder flugor äter skit.... alltså är det bra att äta skit? Nån med lite insikt i musik och musik skapande förstår att Boten inte är ett klassiskt mästerverk. Boten är glömd om ett par år. Det är inte t.ex Abba hitsen. Det finns en skillnad. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vågar nog anse att det här forumet,lider av alldeles för många trångsynta männsikor?

vem fan bryr sig om han gort låten på 10 min eller en otroligt genomtänkt låt som tagit månader att göra..

låten slår för den har nånting.med andra ord den är bra!

den spelades sjukt mycket på klubbar, va man ute o gick hörde man den dunka förbi i många bilar.

vissa hade den som "showlåt" i många bilbyggen på div utställningar osv..

jag tror nästan varenda jävel här på forumet klagar o måste hävda att låten är värdelös,men då undrar jag bara.hur i helvete kan då en så värdelös låt vara så populär?

för att alla skapare på detta forum vet hur en låt ska vara och ingen annan eller?

världen är bra mycket större än studio forum.

väx upp för fan.

och kokt ris måste vara världens bästa maträtt

Som Alice cooper sa om Bay city rollers. 700 biljarder flugor äter skit.... alltså är det bra att äta skit? Nån med lite insikt i musik och musik skapande förstår att Boten inte är ett klassiskt mästerverk. Boten är glömd om ett par år. Det är inte t.ex Abba hitsen. Det finns en skillnad. / Mikke

Och vad är din poäng? Att eftersom Basshunter har gjort en låt som du inte tycker om så förtjänar han ingen respekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är trist att kommersiell musik är föraktad bland så många låtskrivare och musiker. Boten Anna är inget jag gärna lyssnar på, men jag tycker att det är jävligt häftigt och inspirerande att se att någon kan ta sig från sovrummet till listetta i England på det där sättet. Att skriva en låt som så många gillar och som sätter sig på hjärnan på det där sättet är det inte många som klarar av. Det tycker jag man kan ha respekt för, även om man inte gillar låten i sig.

Jag håller inte med om att kommersiell musik generellt sett skulle vara föraktad bland låtskrivare och musiker. Kanske inom vissa genrer, men om man ser på t ex hiphop och dansmusik så tycker jag inte att folk brukar ha problem med att musiken är kommersiellt gångbar, snarare tvärt om. Ta t ex Timbaland, han är ju en hitfabrik i klass med gamla cheiron och jag har då inte hört någon snacka skit om honom. Eller Daft Punk, har inte hört många onda ord om dem heller. Nog är det coolt att nån kan breaka som Basshunter, men "Boten Anna" kommer inte i närheten av ovan nämndas musik, hur många listor han än lyckas toppa.

Men... Du kan ju inte välja ut två av de coolaste och mest originella artisterna/grupperna som slagit kommersiellt för att stödja ditt resonemang. Det är klart att det finns undantag! Jag snackar om kommersiell musik i allmänhet. Min uppfattning är att det är en väldig massa låtskrivare och musiker (framförallt såna som inte är aktiva i branschen) som föraktar en majoritet av all musik som spelas på radio och MTV.

Jag valde dem inte för att de är de mest originella, utan för att de är de mest framgångsrika. Ersätt dem med Dr. Dre, Jay-Z, Neptunes, Justice, Basement Jaxx, M.I.A. osv istället om du vill. Om man ser på hiphopscenen (vilken jag har bäst koll på, i alla fall när det gäller den kommersiella biten) så strävar i princip alla mot att slå kommersiellt och undantaget ett fåtal konservativa hiphopare så har i princip ingen problem med att någon gör kommersiellt gångbar musik eller att någon lyckas kommersiellt. Se på t ex Souljah Boy. Han är den mest kommersiella artisten jag kan tänka mig (gör en platta för att promota sin hemsida mm) och visst, det har varit lite kontroverser kring honom, men överlag är alla mest imponerade och peppade.

EDIT: Och se även på remixkulturen. Massor av coola DJs och producenter väljer att remixa superkommersiella grejer. Jag vet inte hur många remixer det finns av ovan nämnde Souljah Boys "Crank Dat", men många av dem är gjorda av folk som är bland de högst ansedda inom sin respektive dansmusikgenre och de eller lyssnarna verkar inte ha några problem med kommersialismen.

Du kan fortsätta räkna upp undantag, men det är fortfarande inget argument mot mitt påstående att majoriteten av all kommersiell musik är föraktad inom vissa kretsar. Hiphop i allmänhet har det spytts en hel del galla över här på forumet, likaså dansmusik.

EDIT: Det är klart att du kan hitta hiphopare som gillar kommersiell hiphop, rockare som gillar kommersiell rock, men då brukar de ofta tycka att kommersiell musik i andra stilar är skit.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man får faktiskt börja ge Jonas lite cred nu! Han är ju duktig på vad han gör!

/Shed

Kritiken mot Basshunter har varit enorm här på forumet. I söndags gick hans Boten Anna - med ny engelsk text - upp på förstaplatsen på världens näst viktigaste topplista.

När får Jonas Altberg den respekt han förtjänar, som en av Sveriges största musikexporter att jämställa med Robyn och Stonebridge, de två senaste svenska listtopparna i popens hemland?!

http://www.expressen.se/noje/1.1002548/bot...-englandslistan

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vågar nog anse att det här forumet,lider av alldeles för många trångsynta männsikor?

vem fan bryr sig om han gort låten på 10 min eller en otroligt genomtänkt låt som tagit månader att göra..

låten slår för den har nånting.med andra ord den är bra!

den spelades sjukt mycket på klubbar, va man ute o gick hörde man den dunka förbi i många bilar.

vissa hade den som "showlåt" i många bilbyggen på div utställningar osv..

jag tror nästan varenda jävel här på forumet klagar o måste hävda att låten är värdelös,men då undrar jag bara.hur i helvete kan då en så värdelös låt vara så populär?

för att alla skapare på detta forum vet hur en låt ska vara och ingen annan eller?

världen är bra mycket större än studio forum.

väx upp för fan.

och kokt ris måste vara världens bästa maträtt

Som Alice cooper sa om Bay city rollers. 700 biljarder flugor äter skit.... alltså är det bra att äta skit? Nån med lite insikt i musik och musik skapande förstår att Boten inte är ett klassiskt mästerverk. Boten är glömd om ett par år. Det är inte t.ex Abba hitsen. Det finns en skillnad. / Mikke

Och vad är din poäng? Att eftersom Basshunter har gjort en låt som du inte tycker om så förtjänar han ingen respekt?

åtminstone inte från mikke å flertalet andra som inte känner någon beundran för hans bedrift

vad är din poäng?

att eftersom BH gjort en låt som du gillar så förtjänar han respekt? från alla?

mikkes poäng som jag tolkar den är att mängdens storlek inte alltid är ett mått på kvalitet

Ja, man får faktiskt börja ge Jonas lite cred nu! Han är ju duktig på vad han gör!

/Shed

jo absolut...

http://www.youtube.com/watch?v=JGttxDgo6jc

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vågar nog anse att det här forumet,lider av alldeles för många trångsynta männsikor?

vem fan bryr sig om han gort låten på 10 min eller en otroligt genomtänkt låt som tagit månader att göra..

låten slår för den har nånting.med andra ord den är bra!

den spelades sjukt mycket på klubbar, va man ute o gick hörde man den dunka förbi i många bilar.

vissa hade den som "showlåt" i många bilbyggen på div utställningar osv..

jag tror nästan varenda jävel här på forumet klagar o måste hävda att låten är värdelös,men då undrar jag bara.hur i helvete kan då en så värdelös låt vara så populär?

för att alla skapare på detta forum vet hur en låt ska vara och ingen annan eller?

världen är bra mycket större än studio forum.

väx upp för fan.

och kokt ris måste vara världens bästa maträtt

Som Alice cooper sa om Bay city rollers. 700 biljarder flugor äter skit.... alltså är det bra att äta skit? Nån med lite insikt i musik och musik skapande förstår att Boten inte är ett klassiskt mästerverk. Boten är glömd om ett par år. Det är inte t.ex Abba hitsen. Det finns en skillnad. / Mikke

Och vad är din poäng? Att eftersom Basshunter har gjort en låt som du inte tycker om så förtjänar han ingen respekt?

åtminstone inte från mikke å flertalet andra som inte känner någon beundran för hans bedrift

vad är din poäng?

att eftersom BH gjort en låt som du gillar så förtjänar han respekt? från alla?

mikkes poäng som jag tolkar den är att mängdens storlek inte alltid är ett mått på kvalitet

Jag tycker att han får oförtjänt mycket skit. Det är min poäng.

EDIT: Någon form av kvalitet har ju låten uppenbarligen, eftersom det är så pass många som gillar den.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan fortsätta räkna upp undantag, men det är fortfarande inget argument mot mitt påstående att majoriteten av all kommersiell musik är föraktad inom vissa kretsar. Hiphop i allmänhet har det spytts en hel del galla över här på forumet, likaså dansmusik.

EDIT: Det är klart att du kan hitta hiphopare som gillar kommersiell hiphop, rockare som gillar kommersiell rock, men då brukar de ofta tycka att kommersiell musik i andra stilar är skit.

Eh, undantag... jag har nämnt de mest framgångsrika musikskaparna i sina genrer under de senaste åren... Och ja, det är klart att jag kan hitta hiphopare som gillar kommersiell hiphop, de är ju en majoritet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan fortsätta räkna upp undantag, men det är fortfarande inget argument mot mitt påstående att majoriteten av all kommersiell musik är föraktad inom vissa kretsar. Hiphop i allmänhet har det spytts en hel del galla över här på forumet, likaså dansmusik.

EDIT: Det är klart att du kan hitta hiphopare som gillar kommersiell hiphop, rockare som gillar kommersiell rock, men då brukar de ofta tycka att kommersiell musik i andra stilar är skit.

Eh, undantag... jag har nämnt de mest framgångsrika musikskaparna i sina genrer under de senaste åren... Och ja, det är klart att jag kan hitta hiphopare som gillar kommersiell hiphop, de är ju en majoritet 😉

De mest framgångsrika musikskaparna är fortfarande en minoritet av all kommersiell musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att han får oförtjänt mycket skit. Det är min poäng.

EDIT: Någon form av kvalitet har ju låten uppenbarligen, eftersom det är så pass många som gillar den.

och ris

De mest framgångsrika musikskaparna är fortfarande en minoritet av all kommersiell musik.

kan du utveckla det där lite

inte säker på att jag förstår dig rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

De mest framgångsrika musikskaparna är fortfarande en minoritet av all kommersiell musik.

kan du utveckla det där lite

inte säker på att jag förstår dig rätt

Ah, sorry. Dem som wallie999 räknar som "de mest framgångsrika musikskaparna" är fortfarande en minoritet av all kommersiell musik.

EDIT: Här på forumet har han väl ändå inte fått för mycket ris...?

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

De mest framgångsrika musikskaparna är fortfarande en minoritet av all kommersiell musik.

kan du utveckla det där lite

inte säker på att jag förstår dig rätt

Ah, sorry. Dem som wallie999 räknar som "de mest framgångsrika musikskaparna" är fortfarande en minoritet av all kommersiell musik.

EDIT: Här på forumet har han väl ändå inte fått för mycket ris...?

nej men många gillar ris 😆

ja ett fåtal individer kommer alltid vara en minoritet av alla som gör kommersiell musik oavsett vem man pekar på

men du menar att dom han räknar upp inte heller är representativa för den kommersiella musiken?

på vilket sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är din poäng? Att eftersom Basshunter har gjort en låt som du inte tycker om så förtjänar han ingen respekt?

Respekt från oss som inte tycker BH är en duglig, bra eller på annat sätt duktig musiker, kompositör och som inte tycker "boten" är ett bra musikaliskt stycke, är att inte starta en tråd där vi dissar honom.

Att visa respekt för en artist man gillar är inte att starta en tråd där man pekar finger och uttrycker "HA VAD SÄGER NI NU DÅ?? MIN PAPPA ÄR BÄTTRE ÄN DIN PAPPA!!. Såna trådar är dikrekt respektlösa mot de artister som utpekas.

Min poäng var/är att BH och Boten är en fluga som snart är bortglömd. IMO är BH ingen musiker som är värd sån framgång han har haft med boten. För mej är hans framgång likvärdigt med att han lyckats få alla rätt på lotto. simple as that.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Varför engagerar sig så många i den här tråden?

Är det för att det är på hög nivå debatten förs eller för att för att det är småunderhållande tjafs som värsta såpan?

Jag läser den för det senare på samma sätt som många lyssnar på musik för att den ger dem något, inte för att det är högsta klassens musik.

Jag respekterar inte någon mindre för att han/hon inte legat på englands topplista...

Sen gillar väl flugor skit för att de överlever på den, inte för att de har dålig smak :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

IMO är BH ingen musiker som är värd sån framgång han har haft med boten. För mej är hans framgång likvärdigt med att han lyckats få alla rätt på lotto. simple as that.

Det är just den inställningen som jag har svårt för (och anledningen till att jag engagerar mig i tråden). Hur kan du likställa det med lotto? Menar du att han bara slumpade fram några toner som råkade bli en låt som folk gillade och spred så pass mycket att den blev upplockad av ett skivbolag? Att han egentligen inte har någon som helst låtskrivartalang...?

Vad måste man göra för att vara värd Basshunters framgång enligt dig? Vad är det för fel på att han har släppt en låt som jättemånga tycker om och som nu toppar englands lista?

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

IMO är BH ingen musiker som är värd sån framgång han har haft med boten. För mej är hans framgång likvärdigt med att han lyckats få alla rätt på lotto. simple as that.

Det är just den inställningen som jag har svårt för (och anledningen till att jag engagerar mig i tråden). Hur kan du likställa det med lotto? Menar du att han bara slumpade fram några toner som råkade bli en låt som folk gillade och spred så pass mycket att den blev upplockad av ett skivbolag? Att han egentligen inte har någon som helst låtskrivartalang...?

Vad måste man göra för att vara värd Basshunters framgång enligt dig? Vad är det för fel på att han har släppt en låt som jättemånga tycker om och som nu toppar englands lista?

Ja jag menar att han att han har haft tur. BH är på sin höjd en medelmåttig musiker. Han har inte, imo, kunskap eller talang att med egen kraft fortsätta att toppa listor. Boten anna är en Macarena. Fast Macarena var en bättre låt.

IMO

S.Fakir förtjänar respekt. Vilken talang och vilket hantverk den senaste plattan med honom har. Jämför det musikaliska hantverket mellan dem två.....

:rolleyes:

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl många dåliga låtar som har toppat listor????

Om han tycker del är roligt att göra sin musik och tjäna en hacka på det så är det väl inget fel med det. Och alla har olika musiksmak, Beatels var ju massa oväsen och dålig musik på sin tid för vissa medans andra avgudade den. Kan ju iof inte jämföra dom och basshunter men men.

Säger bara SVENSKA AVUNDSJUKAN!!!

Gör den musik ni tycker om och tilltalar er, och skulle basshunter spelas på radion så går den faktiskt att stänga av !

Tack för mig.

Redigerat av Slobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

IMO

S.Fakir förtjänar respekt. Vilken talang och vilket hantverk den senaste plattan med honom har. Jämför det musikaliska hantverket mellan dem två.....

😕

/ Mikke

Där håller jag med till fullt, vilken kille att gå från Klassisk Fiol till Förbannat duktig och grym svensk musikexport!

Keep up the good work!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vågar nog anse att det här forumet,lider av alldeles för många trångsynta männsikor?

vem fan bryr sig om han gort låten på 10 min eller en otroligt genomtänkt låt som tagit månader att göra..

låten slår för den har nånting.med andra ord den är bra!

den spelades sjukt mycket på klubbar, va man ute o gick hörde man den dunka förbi i många bilar.

vissa hade den som "showlåt" i många bilbyggen på div utställningar osv..

jag tror nästan varenda jävel här på forumet klagar o måste hävda att låten är värdelös,men då undrar jag bara.hur i helvete kan då en så värdelös låt vara så populär?

för att alla skapare på detta forum vet hur en låt ska vara och ingen annan eller?

världen är bra mycket större än studio forum.

väx upp för fan.

och kokt ris måste vara världens bästa maträtt

Som Alice cooper sa om Bay city rollers. 700 biljarder flugor äter skit.... alltså är det bra att äta skit? Nån med lite insikt i musik och musik skapande förstår att Boten inte är ett klassiskt mästerverk. Boten är glömd om ett par år. Det är inte t.ex Abba hitsen. Det finns en skillnad. / Mikke

Och vad är din poäng? Att eftersom Basshunter har gjort en låt som du inte tycker om så förtjänar han ingen respekt?

Detta var intressant... Vissa säger att en majoritet inte behöver ha rätt, och där håller jag med även om det känns som att en majoritet borde kunna vara avgörande. Men ser man till majoriteten i detta sammanhanget, dvs musikkonsumtion så tror jag att folket "ute i samhället" inte besitter samma kunskaper inom musikområdet som vi gör här på forumet (läs; skilja på musiker och icke musiker) tex, då vi är intresserade av att skapa och utveckla musik, vilket skiljer oss från dom som bara lyssnar.

Och man kan ganska snabbt se att det inte är många här som gillar den låten, eller Basshunter. Så RENT GENERELLT kan man väl säga att musiker inte gillar låten eller han som artist medans människor som besitter mindre kunskap i musikutövande gillar honom och hans musik mer.

Vad är det då som avgör? Musik handlar ju som jag skrev tidigare endast om smak, sålänge man inte följer regler och riktlinjer i musikskapandet som (i slutändan) är framställt av musikskaparens smak.

Eller är det då majoriteten som avgör när det kommer till tvisten angående smak? Kan man säga att något inom en konstform är bra eller dåligt utan att utgå från något? För allt som finns skapat och som man utgår ifrån när man dömer saker är ju skapat med någons smak, som sagt.

Svårt...

/R

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

ROligaste tråden på länge! 😄

Fattar dock inte vad de har med respekt å göra. Musik har ju inget att göra med ens människas personlighet. 😮

Jag kan ha fel men är det inte så att ALL musik (eller andra konstformer) som skapas på något sätt återspeglar konstnärens personlighet ..!

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

IMO är BH ingen musiker som är värd sån framgång han har haft med boten. För mej är hans framgång likvärdigt med att han lyckats få alla rätt på lotto. simple as that.

Det är just den inställningen som jag har svårt för (och anledningen till att jag engagerar mig i tråden). Hur kan du likställa det med lotto? Menar du att han bara slumpade fram några toner som råkade bli en låt som folk gillade och spred så pass mycket att den blev upplockad av ett skivbolag? Att han egentligen inte har någon som helst låtskrivartalang...?

Vad måste man göra för att vara värd Basshunters framgång enligt dig? Vad är det för fel på att han har släppt en låt som jättemånga tycker om och som nu toppar englands lista?

Ja jag menar att han att han har haft tur. BH är på sin höjd en medelmåttig musiker. Han har inte, imo, kunskap eller talang att med egen kraft fortsätta att toppa listor. Boten anna är en Macarena. Fast Macarena var en bättre låt.

IMO

S.Fakir förtjänar respekt. Vilken talang och vilket hantverk den senaste plattan med honom har. Jämför det musikaliska hantverket mellan dem två.....

😎

/ Mikke

Att han inte har kunskap eller talang att fortsätta toppa listor, det får väl tiden utvisa...

Men jag fattar fortfarande inte hur du tänker. Om Basshunter har gjort en låt som folk vill lyssna på och betala för, då förtjänar han väl de pengarna...? Oavsett hur bra eller dålig musiker du tycker att han är.

Link to comment
Dela på andra sajter

IMO är BH ingen musiker som är värd sån framgång han har haft med boten. För mej är hans framgång likvärdigt med att han lyckats få alla rätt på lotto. simple as that.

Det är just den inställningen som jag har svårt för (och anledningen till att jag engagerar mig i tråden). Hur kan du likställa det med lotto? Menar du att han bara slumpade fram några toner som råkade bli en låt som folk gillade och spred så pass mycket att den blev upplockad av ett skivbolag? Att han egentligen inte har någon som helst låtskrivartalang...?

Vad måste man göra för att vara värd Basshunters framgång enligt dig? Vad är det för fel på att han har släppt en låt som jättemånga tycker om och som nu toppar englands lista?

Ja jag menar att han att han har haft tur. BH är på sin höjd en medelmåttig musiker. Han har inte, imo, kunskap eller talang att med egen kraft fortsätta att toppa listor. Boten anna är en Macarena. Fast Macarena var en bättre låt.

IMO

S.Fakir förtjänar respekt. Vilken talang och vilket hantverk den senaste plattan med honom har. Jämför det musikaliska hantverket mellan dem två.....

😎

/ Mikke

Att han inte har kunskap eller talang att fortsätta toppa listor, det får väl tiden utvisa...

Men jag fattar fortfarande inte hur du tänker. Om Basshunter har gjort en låt som folk vill lyssna på och betala för, då förtjänar han väl de pengarna...? Oavsett hur bra eller dålig musiker du tycker att han är.

Vad pratar du om? Vem säger att han inte är värd pengarna? Du har väl krävt att vi ska respektera honom och tycka att han är en duktig o bra artist, vilket jag inte gör. Pengarna har jag överhuvudtaget inte brytt mej om att kommentera. Om man hostar ur sej en hitlåt som folk köper så är det ju självklart att man är värd pengarna. Men det är en oändligt stor skillnad mellan det och respekt för ett bra hantverk. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...