Jump to content
Annons

Rykte: Cubase 4 crackat


Björn Olsberg

Recommended Posts

Ditt inlägg om huruvida "4:an" är crackad eller ej anser jag inte hör hemma på detta forum över huvud taget! Program/licenser ska man KÖPA om man vill ANVÄNDA dem! Det du gör är att tipsa folk om att det finns en crackad/hackad/knäckt (du har många epitet för en olaglig gärning...) version av ett program som VI seriösa musiker har KÖPT för dyra pengar. Jag frågar vad ditt syfte med inlägget är? Tycker du att "rykten" är god journalistik om du vill verka för en trovädig tidning? Exakt VILKA vänder du dig till med inlägget? Jag som prenumerant ska ta mig en rejäl funderare om jag vill fortsätta att få Studio i brevlådan! Bygg tidningen/inlägg i forumet på FAKTA inte på RYKTEN! Och definitivt inte på rykten om olagliga kopior av mjukvara!

Fy skäms!

Svarar vidare på ditt inlägg: Studio forum och tidningen Studio är två olika saker. Studio forum är medlemsdrivet vilket vi gärna poängterar, medan tidningen Studio produceras av redaktionen och dess skribenter, och att allt material också bearbetas av redaktionen. Studio forum är en mötesplats där vi diskuterar. Och diskussionerna är av den natur som diskussioner i allmänhet är - det vill säga inte något som ska förväxlas med journalistik. Det är därför det har suffixet "forum". Viktigt att poängtera och vara medveten om. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tråden handlar inte om att tipsa någon om att programmet nu är knäckt och kan laddas hem. Den handlar om problematiken om ryktet skulle stämma. Vilka blir effekterna på försäljningen av Cubase? Vilka blir effekterna på försäljning av andra tillverkares program? Hur drabbas de tillverkare som också använder samma kopieringsskydd? Hur påverkar det framtiden för liknande skydd?

Ämnet är i allra högsta grad intressant för forumet och dess besökare. På samma sätt som att en tråd om information om fejkad budgivning är intressant på ett forum för försäljning av bostäder. Det handlar om ett problem som kommer att diskuteras på forumet och då är det bättre att problemet lyfts fram i ljuset och diskuteras öppet och under ordnade former.

Det här håller jag med om. Tyckte bara att det var ett lite klumpigt sätt för att få igång diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klumpit är det väl inte?

Om du följt dom tidigare piratkopierings trådarna så hade du förståt.

Tyvärr så verkar du vara lite ny för att ha följt med.

Här startar han en tråd som verkligen håller en fin diskussion.

Vill du inte disskutera detta - Så lämna tråden.

Ett tips är att läsa dom gamla trådarna så kommer du säkert förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dongleeländet ja.. En smart lösning i dagens uppkopplade värld vore ju att kunna ladda hem huvudprogramvaran och installera direkt utan dongel.. Enkel prenumerationsnyckel för att regga programmet.. Men sen för att kunna dra full nytta av programmet så måste man regga sig för att komma åt manualer och tilläggsfunktion, uppgraderingar, forum etc. Tror det är väldigt få som laddat hem en piratkopierad programvara som vill/vågar regga sig för att kunna nyttja hela potentialen i ett progam.. Sen så skulle ju Steinberg i detta fall kunna få hjälp av piratkopierare för att få ut en demoversion gratis.. Utan att för den delen behöva belasta sina egna servers 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hoppas verkligen på att det här kommer att vara slutet på dongle system, det borde ändå kännas extremt frustrerande och onödigt dyrt att lägga så många resurser och få så många besvikna/frustrerande kunder.

Verkligen! Varför låta kunden betala för ett svårknäckt system som bara skapar irritation. Och när det väl är knäckt så är det mesta förgäves. Och man kan ju undra hur det är med onödig resurs hantering för att ha den där mockapären syncades medans man ska maxa burken med ljudspår/midi/effekter.

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Jag är ju ganska ny både vad gäller forumet och tidningen så jag vet inte hur Ni hanterade nyheten att SX3 var crackat. Samt vet inte hur Era medlemmar reagerade här på forumet.

Själv skulle jag valt principen: Alla gör det men det är inget man pratar om

Visst, det är en avvägning man får göra, och normalt sett är det enligt din princip vi går på här på forumet (fast jag tror det är ganska många som faktiskt inte piratkopierar). Att SX3 knäcktes var något jag tog upp på ledarplats, då ur vinkeln att det tog så uppseendeväckande lång tid. Denna gång tog det mer än dubbelt så lång tid, vilket är riktigt imponerande av Steinberg som jag ser det. De har haft ett helt år på sig att verka utan att deras program har kunnat piratkopieras, och mig veterligen har inte det hänt förr i musikbranschen (bortsett från program som kräver hårdvara och där pluggar körs i hårdvaran, men det säger förstås sig självt). Hatten av till Steinberg. Det är stort.

Din fråga är relevant. Med den genomslagskraft som Cubase har, är det en nyhet som berör väldigt många av forumbesökarna. Ocg som jag nog skrev innan; bättre att vi på redaktionen startar en tråd som modereras än att den startas med kanske "fel" ingångston av någon annan, eller på något annat forum där det inte finns lika mycket samlad kompetens kring ämnet.

Ang uppgradering tom 31 Dec: http://www.steinberg.net/1359_1.html

Tack för länk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag valt principen: Alla gör det men det är inget man pratar om

IDG har faktiskt som generell policy att skriva om upphovsrättsbrott såväl som hackad hårdvara och fildelning. Men gemensamt för den typen av nyheter är att det handlar om att informera om vad som händer i världen, inte att tipsa om hur man går till väga för att bryta mot lagen. Här är ett par exempel på rubriker från det gångna året:

"Litauiska hackare låser upp Iphone"

"Microsofts drm överlistat igen"

"Verktyg påstås knäcka produktvalideringen i Vista"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ok, men saken är att detta rapporteras på i princip alla musikerforum - trots att ingen verkar kunna bekräfta.

Jag vill inte heller ha en länk, men jag tvivlar faktiskt på att detta är sant.

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=656243

Men visst, såvitt jag vet är ingen här som som själv har sett det och som kan bekräfta. Det är andrapersonsbekräftelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan jag bli mer trovärdig?? Jag skriver vad jag tycker, så är det! Är det ett kriterium att vara "snäll" på forumet fastän man är arg eller irriterad, då är det väl ingen vits med att ha ett forum? Nyreggad eller ej, IDG och Studio får mina pengar och jag anser jag har rätt att tycka till ;-) Vad betyder "flamea"?

Som jag ser det: Arga farbrorn utan historia ger inte så starkt avtryck.

Det tar ett tag att etablera sig (eller sitt alias) på ett forum. När någon går ut hårt mot något vill jag gärna ställa det i relation till hur samma medlem/avatar/alias är i normal-läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan härmed själv intyga att Cubase 4 är crackat.

Jag har en polare som kör med en crackad version.

Själv kör jag på en crackad version av SX 3, dock så har jag orginalet ( en laglig kopia) men jag finner den crackade versionen snabbare. Det är inget olagligt då jag kollade upp detta innan.

Edit: Den crackade versionen har faktiskt funnits ute ett bra tag. Dock har alla funktioner inte fungerar, men vad jag förståt nu så ska rubbet fungera.

Om Soundborn själv har sett den krackade version så är den frågan avklarad.

Soundborn, har du sett den, eller bara hört av en kompis kompis...?

Som jag nämde ovan borde det isåfall inte vara H2o?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går från jobbet nu, ser fram emot att fortsätta läsa hemma. Ett litet ord på vägen, håll diskussionen där den har varit hittills, och fokusera inte på vem som eventuellt har knäckt eller inte, och var programmet eventuellt finns. För det är inte det som är intressant i denna tråd. Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan härmed själv intyga att Cubase 4 är crackat.

Jag har en polare som kör med en crackad version.

Själv kör jag på en crackad version av SX 3, dock så har jag orginalet ( en laglig kopia) men jag finner den crackade versionen snabbare. Det är inget olagligt då jag kollade upp detta innan.

Edit: Den crackade versionen har faktiskt funnits ute ett bra tag. Dock har alla funktioner inte fungerar, men vad jag förståt nu så ska rubbet fungera.

Om Soundborn själv har sett den krackade version så är den frågan avklarad.

Soundborn, har du sett den, eller bara hört av en kompis kompis...?

Som jag nämde ovan borde det isåfall inte vara H2o?

Kan ju hända att det finns en crackad verision, men den finns då inte ute för alla.

Soundborns kompis kanske är en cracker

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vem eller vilka det är som har crackat versionen.

Jag har för mig att polarn sa nånting om air? Antar att dom är som typ h2o eller?

Men enligt vad jag förstått så har den crackade versionen endast gått ut till X antal människor, vet dock inte hur många.

Men nu ska det tydligen finnas en helt ny crackad version att ladda hem på diverse sidor.

Jag ska fråga honom imorron!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, bara lite smålustigt att ingen sagt något om denna rad

Det du gör är att tipsa folk om att det finns en crackad/hackad/knäckt (du har många epitet för en olaglig gärning...) version av ett program som VI seriösa musiker har KÖPT för dyra pengar.
..kanske bara jag som misstolkar, men vad gör OSS som har betalt dyra pengar till mer seriösa musiker än DE som inte har betalt?? Jag är i alla fall betydligt sämre på att spela gitarr än många som kör crackat..ehh, kanske inte har något med saken att göra, men hur seriös musiker man är har väl ändå ingenting med att göra huruvida man kör crackat eller inte.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är intressant det här med att vissa utvecklare faktiskt tycks se positivt på piratkopiering eller "osynligt" stödjer den t o m. Det är ju, som redan sagts, väldigt väldigt tydligt med Logic 8, halva priset mot tidigare och i princip inget kopieringsskydd mot tidigare ett av de mest svårknäckta kopieringsskydd som nånsin funnits - Apple vill nu sprida programmet och plattformen samt vinna nya kunder och förstärka Logics status som standard, inte sälja enstaka licenser. Sunt långsiktigt tänkande! Men åandrasidan är det väl bara Apple och Digidesign som kan konkurrera på det sättet...

Autodesk, utvecklaren av 3d-programmet Maya som kostar mycket mycket stora pengar, har tidigare uppmanat hemmaanvändare att piratkopiera programmet. Hemmaanvändarna är ju de blivande proffsen, och om de lär sig just deras verktyg har Autodesk fått sig en framtida kund. Numera har dom dock löst detta med en "personal learning edition" som är helt gratis men som inte får användas för kommersiella ändamål. Schysst lösning tycker jag, varför ska man gå på sina framtida kunder liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår din poäng, jag kan samtidigt tycka att varje företag sätter upp sin egen företagsmodell och det är sedan upp till deras eventuella kunder att acceptera deras villkor eller inte. Ett företag bygger på att några gör en produkt/lösning som andra är beredda att betala för. Ett ömsesidigt behov, så att säga, där båda ingår ett "avtal". Accepterar man inte villkoren så är det "bara" att gå till nästa tillverkare. Jag kan tycka att man generellt borde titta mer på vad företaget står för och hur dess modell ser ut innan man ingår ett avtal (köp) med dem. Många företag har sina egna lösningar, och vissa av dem är utmärkta i vissa sammanhang men förkastliga i andra. Jag kan förstå att några företag går på sina framtida kunder, samtidigt som jag tycker det är genialt av Autodesk att med ett sådant program ha en gratisversion för privat bruk. Allt är beroende på affärsidén och företagsmodellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste sättet att ta marknadsandelar är att ha ett lätt tillgängligt program/enhet. Precis som med Xbox finns förmodligen i var och vart annat hus pga att det är en otroligt schysst media center för småpengar. Och man kan ju tänka sig hur ofantligt många Xbox 360 som skulle säljas om det kom chip till den pga att man vill ha en ny media center om man sitter på en dammig gammal Xbox 1

Först tar man marknadsandelar sedan börjar man göra pengar...

Playstation 3 är framtidens Media maskin =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att crackade varor är inkörsporten, så var det för mig när jag bodde hemma.

Crackat sx1 och felstämd pantbanksköpt epiphone i pojkrummet. Snacka om rock n roll.

Nu när jag har ett bra jobb och kan lägga mer på mitt intresse så är det fortfarande Cubase som gäller.

Hade det verkligen varit så om jag inte hade hittat fulversionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är intressant det här med att vissa utvecklare faktiskt tycks se positivt på piratkopiering eller "osynligt" stödjer den t o m. Det är ju, som redan sagts, väldigt väldigt tydligt med Logic 8, halva priset mot tidigare och i princip inget kopieringsskydd mot tidigare ett av de mest svårknäckta kopieringsskydd som nånsin funnits - Apple vill nu sprida programmet och plattformen samt vinna nya kunder och förstärka Logics status som standard, inte sälja enstaka licenser. Sunt långsiktigt tänkande! Men åandrasidan är det väl bara Apple och Digidesign som kan konkurrera på det sättet...

Autodesk, utvecklaren av 3d-programmet Maya som kostar mycket mycket stora pengar, har tidigare uppmanat hemmaanvändare att piratkopiera programmet. Hemmaanvändarna är ju de blivande proffsen, och om de lär sig just deras verktyg har Autodesk fått sig en framtida kund. Numera har dom dock löst detta med en "personal learning edition" som är helt gratis men som inte får användas för kommersiella ändamål. Schysst lösning tycker jag, varför ska man gå på sina framtida kunder liksom?

Exakt detdär resonemanget har jag på ganska korta omvägar hört Adobe föra också (se det som ett rykte, absolut inte som fakta). Studenter som piratar Flash/Photoshop kommer med all sannolikhet välja dessa program senare när dom arbetar med dom profesionellt. Dessutom utvecklas ju arbetsmetoder i programmen som gör att fler och fler vill använda sig av dom. Problemet är att det nästan bara är dom större företagen som tjänar på denna sortens piratkopierande och dom nyare/billigare/mindre utvecklade produkterna blir lidande...

Självklart tjänar Apple på att Logic knäckts. Timingen är dessutom perfekt nu när man får en macbook riktigt billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är, som sagt, inte producenten av den piratkopierade produkten som förlorar på piratandet, utan de producenter vars produkter väljs bort. Dessa bortvalda produkter är oftast relativt billiga och tillverkarna små. Det finns mängder med små bildbehandlingsprogram som klarar av allt en normalanvändare kan tänkas behöva och som bara kostar några hundralappar, men vem väljer ett sådant program när det går att hämta hem Photoshop "gratis"? Det samma gäller ordbehandlare, layoutprogram och för all del även musikprogram. Microsoft, Adobe, Apple m.fl. har allt att vinna på att deras produkter piratkopieras när alternativet är att användarna väljer en annan, billigare, programvaruleverantör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Playstation 3 är framtidens Media maskin =D

Kommer inte att ske om den inte blir knäckt... läs, begrunda, inse! 😕

Man behöver bara plugga in Mus & tangentbord, så kan man ju byta operativ eller bara plugga in sin externa hd på framsidan, den är som designad för att spela upp saker man dragit hem. Funkar bra att streama också, så igentligen behövs inget chipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...