Jump to content
Annons

Rykte: Cubase 4 crackat


Björn Olsberg

Recommended Posts

Det är intressant med knepiga kopieringsskydd. I slutändan går det alltid att knäcka och de enda som blir lidande på olika sätt är de som har kört mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

......

Det innebär att ineffektiva kopieringsskydd inte "skyddas" av 6 a kap URL. Jag anser att ett kopieringsskydd är ineffektivt då tillverkaren medvetet har bidragit till att knäcka det. Det har dock inte prövats i sverige så rättsläget är osäkert.

Att man bryter mot licensavtalet är inte "olagligt", däremot får upphovsrättsägaren till programmet en obligationsrättslig skadeståndsfordran mot den som bryter avtalet.

......

Undrar vad lagen anser är ineffektiva kopieringsskydd...??

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Att man bryter mot licensavtalet är inte "olagligt", däremot får upphovsrättsägaren till programmet en obligationsrättslig skadeståndsfordran mot den som bryter avtalet.

I sverige är det konsumentköplagen som gäller när du som privat person käper programvara.Där ges du äganderätt till prylar du köper, och licensregler om vad du får anväda det till för det du äger är ogiltiga.

(Notera äganderätt, inte upphovsrätt) Du kan i stort sätt bara bli av med garantin. För företag så gäller andra lagar, där kan man ha mycket mer komplicerade regler. Om leverantören

önskar styra till vad deras produkter används till så får de hyra ut varan.

Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige är det konsumentköplagen som gäller när du som privat person käper programvara.Där ges du äganderätt till prylar du köper, och licensregler om vad du får anväda det till för det du äger är ogiltiga.

(Notera äganderätt, inte upphovsrätt) Du kan i stort sätt bara bli av med garantin.

Intressant! Om det stämmer att all mjukvara i privat ägo faller under konsumentköplagen, då borde det väl vara olagligt för tillverkare att neka en licensöverföring av ett program om det sker mellan två personer bosatta i Sverige? Eller är det så att två personer bosatta i Sverige kan kringå det ineffektiva kopieringsskyddet (licensen) utan rättslig påföljd om tillverkaren nekar dem rätten till en överföring av licensen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan härmed själv intyga att Cubase 4 är crackat.

Jag har en polare som kör med en crackad version.

Själv kör jag på en crackad version av SX 3, dock så har jag orginalet ( en laglig kopia) men jag finner den crackade versionen snabbare. Det är inget olagligt då jag kollade upp detta innan.

Edit: Den crackade versionen har faktiskt funnits ute ett bra tag. Dock har alla funktioner inte fungerar, men vad jag förståt nu så ska rubbet fungera.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige är det konsumentköplagen som gäller när du som privat person käper programvara.Där ges du äganderätt till prylar du köper, och licensregler om vad du får anväda det till för det du äger är ogiltiga.

(Notera äganderätt, inte upphovsrätt) Du kan i stort sätt bara bli av med garantin.

När du köper en programvara så köper du nyttjanderätten för att använda programmet. Du köper alltså en användarlicens; du erhåller inte äganderätt till programmet.

Du kan göra undantag från nyttjanderätten genom avtalsklausuler. KKL är semidispositiv vilket innebär att du kan avtala om licenser såvida det inte strider mot KKL:s tvingade regler. KKL kan du studera här.

Själv kör jag på en crackad version av SX 3, dock så har jag orginalet ( en laglig kopia) men jag finner den crackade versionen snabbare. Det är inget olagligt då jag kollade upp detta innan.

Det är olagligt såvida kopieringsskyddets effektivitetskrav inte är uppfyllt.

Det ställs dock relativt höga krav för att effektiviteten skall brista, om man utgår från den där domen i Finland om CSS/DVD-kopieringsskyddet.

Hur kollade du upp om det var lagligt eller inte? 😄

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige är det konsumentköplagen som gäller när du som privat person käper programvara.Där ges du äganderätt till prylar du köper, och licensregler om vad du får anväda det till för det du äger är ogiltiga.

(Notera äganderätt, inte upphovsrätt) Du kan i stort sätt bara bli av med garantin.

När du köper en programvara så köper du nyttjanderätten för att använda programmet. Du köper alltså en användarlicens; du erhåller inte äganderätt till programmet.

Du kan göra undantag från nyttjanderätten genom avtalsklausuler. KKL är semidispositiv vilket innebär att du kan avtala om licenser såvida det inte strider mot KKL:s tvingade regler. KKL kan du studera här.

Själv kör jag på en crackad version av SX 3, dock så har jag orginalet ( en laglig kopia) men jag finner den crackade versionen snabbare. Det är inget olagligt då jag kollade upp detta innan.

Det är olagligt såvida kopieringsskyddets effektivitetskrav inte är uppfyllt.

Det ställs dock relativt höga krav för att effektiviteten skall brista, om man utgår från den där domen i Finland om CSS/DVD-kopieringsskyddet.

Hur kollade du upp om det var lagligt eller inte? 😄

Syrrans pojkvän har en vän som är jurist (jobbar väldigt mkt med piratkopiering osv) och enligt honom så var det inga problem bara man kunde visa upp att man inhandlat/har en laglig kopia. Just i Cubase fall var det inga problem. Men man fick tydligen inte göra så med all programvara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Syrrans pojkvän har en vän som är jurist (jobbar väldigt mkt med piratkopiering osv) och enligt honom så var det inga problem bara man kunde visa upp att man inhandlat/har en laglig kopia. Just i Cubase fall var det inga problem. Men man fick tydligen inte göra så med all programvara 🙂

Om det framgår av Cubase licensavtal att du får göra det så är det okej, annars inte 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Syrrans pojkvän har en vän som är jurist (jobbar väldigt mkt med piratkopiering osv) och enligt honom så var det inga problem bara man kunde visa upp att man inhandlat/har en laglig kopia. Just i Cubase fall var det inga problem. Men man fick tydligen inte göra så med all programvara 🙂

Om det framgår av Cubase licensavtal att du får göra det så är det okej, annars inte 🙂

Jag vet ingenting om licens avtal osv 🙂

Jag gjorde som han sade *lol*

Men jag har ju en laglig kopia, fast den crackade versionen är mkt snabbare.

Klart att man kör med den crackade 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
I sverige är det konsumentköplagen som gäller när du som privat person käper programvara.Där ges du äganderätt till prylar du köper, och licensregler om vad du får anväda det till för det du äger är ogiltiga.

(Notera äganderätt, inte upphovsrätt) Du kan i stort sätt bara bli av med garantin.

Intressant! Om det stämmer att all mjukvara i privat ägo faller under konsumentköplagen, då borde det väl vara olagligt för tillverkare att neka en licensöverföring av ett program om det sker mellan två personer bosatta i Sverige? Eller är det så att två personer bosatta i Sverige kan kringå det ineffektiva kopieringsskyddet (licensen) utan rättslig påföljd om tillverkaren nekar dem rätten till en överföring av licensen?

Visst är det så. Det finns flera prejudikat, då rörandes spel. Det är också så att det är tillåtet att bedriva handel med beg programvara på kommerciell basis för tex spel. Finns

flere sånna i stockholm som är en riktig nagel i öget på speltillverkarna. Men de har dragits i domstol och tillverkarna förlorade.

Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige är det konsumentköplagen som gäller när du som privat person käper programvara.Där ges du äganderätt till prylar du köper, och licensregler om vad du får anväda det till för det du äger är ogiltiga.

(Notera äganderätt, inte upphovsrätt) Du kan i stort sätt bara bli av med garantin.

Intressant! Om det stämmer att all mjukvara i privat ägo faller under konsumentköplagen, då borde det väl vara olagligt för tillverkare att neka en licensöverföring av ett program om det sker mellan två personer bosatta i Sverige? Eller är det så att två personer bosatta i Sverige kan kringå det ineffektiva kopieringsskyddet (licensen) utan rättslig påföljd om tillverkaren nekar dem rätten till en överföring av licensen?

Visst är det så. Det finns flera prejudikat, då rörandes spel. Det är också så att det är tillåtet att bedriva handel med beg programvara på kommerciell basis för tex spel. Finns

flere sånna i stockholm som är en riktig nagel i öget på speltillverkarna. Men de har dragits i domstol och tillverkarna förlorade.

Fast, antar jag, det förutsätter ju att programvaran är KÖPT i Sverige också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst och postat i tråden tidigare ikväll men nu klarnade det lite för min inre syn 🙂

Jag är inte emot piratkopiering, tror att företag måste få folk att inse att just deras programvara är värd att investera i. Samt förstår att hemmapulare inte kan kasta åtskilliga tusen på programvara på en hobby som man varken har tillräckligt med tid för eller får in en endaste krona på. Och när det gäller spel/programvara så släpps det otroligt mycket skit som inte borde kosta pengar och för att få reda på innehållet så måste man först se vad som finns inuti 😄

Nu till saken... Olsberg vad håller du på med?

Tryckfrihet i all ära men har för mig att jag läste en tråd här igår att Steinberg förlänger uppgraderingen av Cubase LE -> C(S)4 ända till 31 Dec. Kan tänka mig att du just sabbat en hel del försäljning för Steinberg de kommande månaderna då en sådan här post trotts bara ett ryckte, genererar tankeverksamhet så det står härliga till i huvudet på folk som intalar sig själva att ett ryckte kan betyda att det är något på gång. Vilket resluterar i att man kommer sitta o vänta på en "gratis" version istället för att ta tag i saken och skaffa sig ett lagligt, oknäckbart musikprogram.

Tack för att jag fick dryfta

Link to comment
Dela på andra sajter

Back on topic:

Det är fortfarande olagligt att cracka program. Att överlåta en licens är en helt annan femma.

Egentligen är URL:s koperingsskydd inte ens tillämplig på datorprogram, bara andra upphovsverk som filmer, musik e d.

Det är 26 § som ger användaren rätt att installera och använda programmet. Man får även framställa säkerhetsexemplar om det är nödvändigt för att använda programmet.

Man får även bedriva s.k reverse engineering, dvs undersöka programkoden och ändra den såvida man har fått rätt att gör det.

Praxis tycks vara relativt tafatt men jag har hittat följande:

Redan av vad S.K. själv har uppgett framgår att han i vissa fall har ändrat ursprungsversionen av datorprogrammen genom att integrera den tillverkade patchfilen i programmet. Ett sådant förfarande innebär att han har gjort sig skyldig till intrång i upphovsrätten till datorprogrammet (olovlig exemplarframställning).

Jag antar att pme syftar på rättsfallet NJA 2000 s. 580.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Multiband: Vad jag håller på med... Så här ser jag på saken:

Ryktet att Cubase 4 är crackat kommer definitivt ut förr eller senare på ett forum som detta och andra nätforum. Och med begreppet senare menar jag max 2 timmar. Då anser jag att det är bättre att det är vi själva (läs redaktionen) som startar tråden och försöker styra diskussionen till att inte handla om vem som har släppt cracken och var den finns att få tag på. Andra aspekter som juridik är betydligt intressantare på detta forum och stämmer mer i linje med var vi står för.

Sedan tror jag faktiskt att trådens första inlägg tydligt markerar att cracken inte kommer fungera på 64-bitars operativsystem som är Steinbergs nästa mål som sjösätts inom några veckor. Så jag vill lite förhoppningsfullt och försiktigt argumentera för att vi har "räddat" försäljning genom att direkt markera detta faktum, info om cracken hade som sagt kommit ut ändå inom någon timme.

Känner för övrigt inte till om uppgraderingskampanjen är förlängd, vi har inte fått info om det. (och vi hinner inte läsa forumets alla inlägg varje dag - även om vi önskar att vi hade tiden 😄 )

Vill gärna tillägga att jag tycker det är bättre om dessa saker diskuteras på en plats där det finns bra kompetens, än på forum där ämnet riskerar att gå i spinn. Bättre då att ta ett grepp om ämnet direkt, annars gör någon annan det.

Och ja, ämnen har gått i spinn här också, men det finns värre exempel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Back on topic:

Det är fortfarande olagligt att cracka program. Att överlåta en licens är en helt annan femma.

Back off topic:

Så det är alltså okej att som privatperson i Sverige sälja en (i Sverige inköpt) licens/programvara vidare till en annan privatperson i Sverige trots att licensavtalet säger motsatsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nåtts av några rykten som säger att Cubase 4 till slut har crackats. Hade någon frågat oss igår om det någonsin kommer att hända, så hade vi nog svarat nej på redaktionen, eftersom det tog så många månader att knäcka Cubase SX3 och att de personerna gick ut och sa att de inte kommer göra det igen. Arbetsinsatsen var helt enkelt för stor.

Om ryktena stämmer, så tog det alltså ganska exakt ett år att knäcka Cubase 4. Vad man ska vara medveten om är att hacket rimligtvis isåfall endast gäller 4.0 av Cubase, och således kommer den knäckta inte fungera på 64-bitars Vista. Just detta är en av nyheterna i Cubase 4.1 som väntas inom kort.

Låt inte detta bli en allmän tråd om piratkopiering. Ej heller eventuella länkar till var man får tag på piratkopierat material.

Ditt inlägg om huruvida "4:an" är crackad eller ej anser jag inte hör hemma på detta forum över huvud taget! Program/licenser ska man KÖPA om man vill ANVÄNDA dem! Det du gör är att tipsa folk om att det finns en crackad/hackad/knäckt (du har många epitet för en olaglig gärning...) version av ett program som VI seriösa musiker har KÖPT för dyra pengar. Jag frågar vad ditt syfte med inlägget är? Tycker du att "rykten" är god journalistik om du vill verka för en trovädig tidning? Exakt VILKA vänder du dig till med inlägget? Jag som prenumerant ska ta mig en rejäl funderare om jag vill fortsätta att få Studio i brevlådan! Bygg tidningen/inlägg i forumet på FAKTA inte på RYKTEN! Och definitivt inte på rykten om olagliga kopior av mjukvara!

Fy skäms!

Redigerat av Kwerker
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Multiband: Vad jag håller på med... Så här ser jag på saken:

Ryktet att Cubase 4 är crackat kommer definitivt ut förr eller senare på ett forum som detta och andra nätforum. Och med begreppet senare menar jag max 2 timmar. Då anser jag att det är bättre att det är vi själva (läs redaktionen) som startar tråden och försöker styra diskussionen till att inte handla om vem som har släppt cracken och var den finns att få tag på. Andra aspekter som juridik är betydligt intressantare på detta forum och stämmer mer i linje med var vi står för.

Sedan tror jag faktiskt att trådens första inlägg tydligt markerar att cracken inte kommer fungera på 64-bitars operativsystem som är Steinbergs nästa mål som sjösätts inom några veckor. Så jag vill lite förhoppningsfullt och försiktigt argumentera för att vi har "räddat" försäljning genom att direkt markera detta faktum, info om cracken hade som sagt kommit ut ändå inom någon timme.

Känner för övrigt inte till om uppgraderingskampanjen är förlängd, vi har inte fått info om det. (och vi hinner inte läsa forumets alla inlägg varje dag - även om vi önskar att vi hade tiden 😉 )

Vill gärna tillägga att jag tycker det är bättre om dessa saker diskuteras på en plats där det finns bra kompetens, än på forum där ämnet riskerar att gå i spinn. Bättre då att ta ett grepp om ämnet direkt, annars gör någon annan det.

Och ja, ämnen har gått i spinn här också, men det finns värre exempel 😉

På vilket sätt skulle 64-bitars versionen klara sig från att bli crackad? (Förutom att den inte är släppt ännu och det tar 1 år att cracka...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Back off topic:

Så det är alltså okej att som privatperson i Sverige sälja en (i Sverige inköpt) licens/programvara vidare till en annan privatperson i Sverige trots att licensavtalet säger motsatsen?

Som det ser ut nu; ja.

Det beror till stor del också på vad käranden yrkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inlägg om huruvida "4:an" är crackad eller ej anser jag inte hör hemma på detta forum över huvud taget! Program/licenser ska man KÖPA om man vill ANVÄNDA dem! Det du gör är att tipsa folk om att det finns en crackad/hackad/knäckt (du har många epitet för en olaglig gärning...) version av ett program som VI seriösa musiker har KÖPT för dyra pengar. Jag frågar vad ditt syfte med inlägget är? Tycker du att "rykten" är god journalistik om du vill verka för en trovädig tidning? Exakt VILKA vänder du dig till med inlägget? Jag som prenumerant ska ta mig en rejäl funderare om jag vill fortsätta att få Studio i brevlådan! Bygg tidningen/inlägg i forumet på FAKTA inte på RYKTEN! Och definitivt inte på rykten om olagliga kopior av mjukvara!

Fy skäms!

Eh, anar jag en arg ton? Läs mitt inlägg strax här ovan, där besvaras dina flesta frågor:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=656263

Av trådens diskussionsnivå att döma så har vi träffat rätt i de vi riktar oss till med nyheten. Så missförstå oss inte.

FYI, Alla inblandade i tidningen Studio har också licenser av Cubase, köpta för egna pengar. Fyra av oss har Cubase 4 och en har SX3 (men är på väg att uppgradera). Ingen av oss har något som helst intresse av att Cubase eventuellt skulle vara knäckt. Men återigen, det var inte därför denna tråden startades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inlägg om huruvida "4:an" är crackad eller ej anser jag inte hör hemma på detta forum över huvud taget!

...

Jag frågar vad ditt syfte med inlägget är? Tycker du att "rykten" är god journalistik om du vill verka för en trovädig tidning? Exakt VILKA vänder du dig till med inlägget? Jag som prenumerant ska ta mig en rejäl funderare om jag vill fortsätta att få Studio i brevlådan! Bygg tidningen/inlägg i forumet på FAKTA inte på RYKTEN! Och definitivt inte på rykten om olagliga kopior av mjukvara!

Fy skäms!

Seriöst att som nyreggad flamea admin! 😉

Om du vill bidra i debatten på ett trovärdigt sätt får du nog ansa tonen lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nåtts av några rykten som säger att Cubase 4 till slut har crackats. Hade någon frågat oss igår om det någonsin kommer att hända, så hade vi nog svarat nej på redaktionen, eftersom det tog så många månader att knäcka Cubase SX3 och att de personerna gick ut och sa att de inte kommer göra det igen. Arbetsinsatsen var helt enkelt för stor.

Om ryktena stämmer, så tog det alltså ganska exakt ett år att knäcka Cubase 4. Vad man ska vara medveten om är att hacket rimligtvis isåfall endast gäller 4.0 av Cubase, och således kommer den knäckta inte fungera på 64-bitars Vista. Just detta är en av nyheterna i Cubase 4.1 som väntas inom kort.

Låt inte detta bli en allmän tråd om piratkopiering. Ej heller eventuella länkar till var man får tag på piratkopierat material.

Ditt inlägg om huruvida "4:an" är crackad eller ej anser jag inte hör hemma på detta forum över huvud taget! Program/licenser ska man KÖPA om man vill ANVÄNDA dem! Det du gör är att tipsa folk om att det finns en crackad/hackad/knäckt (du har många epitet för en olaglig gärning...) version av ett program som VI seriösa musiker har KÖPT för dyra pengar. Jag frågar vad ditt syfte med inlägget är? Tycker du att "rykten" är god journalistik om du vill verka för en trovädig tidning? Exakt VILKA vänder du dig till med inlägget? Jag som prenumerant ska ta mig en rejäl funderare om jag vill fortsätta att få Studio i brevlådan! Bygg tidningen/inlägg i forumet på FAKTA inte på RYKTEN! Och definitivt inte på rykten om olagliga kopior av mjukvara!

Fy skäms!

Håll i hatten,nu blir det svar på tal.Heja olsberg 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden handlar inte om att tipsa någon om att programmet nu är knäckt och kan laddas hem. Den handlar om problematiken om ryktet skulle stämma. Vilka blir effekterna på försäljningen av Cubase? Vilka blir effekterna på försäljning av andra tillverkares program? Hur drabbas de tillverkare som också använder samma kopieringsskydd? Hur påverkar det framtiden för liknande skydd?

Ämnet är i allra högsta grad intressant för forumet och dess besökare. På samma sätt som att en tråd om information om fejkad budgivning är intressant på ett forum för försäljning av bostäder. Det handlar om ett problem som kommer att diskuteras på forumet och då är det bättre att problemet lyfts fram i ljuset och diskuteras öppet och under ordnade former.

---

And for the record.. Vilket dag som helst kommer min Cubase 4-uppgradering att trilla ned i brevlådan. Jo okej, lite komiskt är det väl att Cubase-Majken inte orkat/hunnit skaffa fyran förrän nu 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inlägg om huruvida "4:an" är crackad eller ej anser jag inte hör hemma på detta forum över huvud taget!

...

Jag frågar vad ditt syfte med inlägget är? Tycker du att "rykten" är god journalistik om du vill verka för en trovädig tidning? Exakt VILKA vänder du dig till med inlägget? Jag som prenumerant ska ta mig en rejäl funderare om jag vill fortsätta att få Studio i brevlådan! Bygg tidningen/inlägg i forumet på FAKTA inte på RYKTEN! Och definitivt inte på rykten om olagliga kopior av mjukvara!

Fy skäms!

Seriöst att som nyreggad flamea admin! 😉

Om du vill bidra i debatten på ett trovärdigt sätt får du nog ansa tonen lite.

Hur kan jag bli mer trovärdig?? Jag skriver vad jag tycker, så är det! Är det ett kriterium att vara "snäll" på forumet fastän man är arg eller irriterad, då är det väl ingen vits med att ha ett forum? Nyreggad eller ej, IDG och Studio får mina pengar och jag anser jag har rätt att tycka till ;-) Vad betyder "flamea"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Multiband: Vad jag håller på med... Så här ser jag på saken:

Ryktet att Cubase 4 är crackat kommer definitivt ut förr eller senare på ett forum som detta och andra nätforum. Och med begreppet senare menar jag max 2 timmar. Då anser jag att det är bättre att det är vi själva (läs redaktionen) som startar tråden och försöker styra diskussionen till att inte handla om vem som har släppt cracken och var den finns att få tag på. Andra aspekter som juridik är betydligt intressantare på detta forum och stämmer mer i linje med var vi står för.

Jag är inte på något vis upprörd över din nyhet för egen del 😉 som sagt jag har en lättsam syn på piratkopiering. Men jag blev förbluffad över att Ni tipsar alla som besöker Studio Forum att om inte Cubase 4 är crackat så kommer det säkert att bli det inom en snar framtid. Jag är ju ganska ny både vad gäller forumet och tidningen så jag vet inte hur Ni hanterade nyheten att SX3 var crackat. Samt vet inte hur Era medlemmar reagerade här på forumet.

Själv skulle jag valt principen: Alla gör det men det är inget man pratar om

Ang uppgradering tom 31 Dec: http://www.steinberg.net/1359_1.html

Kör hårt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...