Jump to content
Annons

Rykte: Cubase 4 crackat


Björn Olsberg

Recommended Posts

Vi har nåtts av några rykten som säger att Cubase 4 till slut har crackats. Hade någon frågat oss igår om det någonsin kommer att hända, så hade vi nog svarat nej på redaktionen, eftersom det tog så många månader att knäcka Cubase SX3 och att de personerna gick ut och sa att de inte kommer göra det igen. Arbetsinsatsen var helt enkelt för stor.

Om ryktena stämmer, så tog det alltså ganska exakt ett år att knäcka Cubase 4. Vad man ska vara medveten om är att hacket rimligtvis isåfall endast gäller 4.0 av Cubase, och således kommer den knäckta inte fungera på 64-bitars Vista. Just detta är en av nyheterna i Cubase 4.1 som väntas inom kort.

Låt inte detta bli en allmän tråd om piratkopiering. Ej heller eventuella länkar till var man får tag på piratkopierat material.

EDIT: Tydliggör redan i första inlägget - detta var inget annat än ett rykte.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jan (oregistrerad)

Du skriver att 4.1 kommer att stödja 64-bitars och det är ju intressant. Men vet du när den uppdateringen kommer på Steinbergs hemsida? Sedan har jag ytterligare en fråga och det är ifall Native Komplete 4 eller kommande 5:an kommer att ha stöd för 64 bitars versionen?

M.v.h.

Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sagt att Cubase 4.1 ska dyka upp någon gång de närmaste veckorna. Exakt vilka nyheter som ingår återstår att se. Det som ska vara spikat såhär långt är förbättrad signalhantering med sidechaining i ett flertal av de medföljande pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom var ju duktigare än Apple i alla fall....

Logic Studio 8 tog väl några veckor för dom att cracka...

Lite förvånande faktikst...

Logic Studio var väl inte kopieringsskyddat överhuvudtaget? Om man inte med "cracka" menar "öppna låda, skriv av serienummer"...

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom var ju duktigare än Apple i alla fall....

Logic Studio 8 tog väl några veckor för dom att cracka...

Lite förvånande faktikst...

Logic Studio var väl överhuvudtaget inte kopieringsskyddat?

Inte hade dom någon USB-grej i alla fall. Men jag är inte så insatt....

Men man har väl inte lyckats cracka Logic sen dom slutade göra det till Windows, så jag blev lite chokad över att det gick så fort nu. Men jag har ganska dålig koll så jag kan ha fel.

Men nått borde dom väl ha? Mer än CD-nyckel alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom var ju duktigare än Apple i alla fall....

Logic Studio 8 tog väl några veckor för dom att cracka...

Lite förvånande faktikst...

Logic Studio var väl överhuvudtaget inte kopieringsskyddat?

Inte hade dom någon USB-grej i alla fall. Men jag är inte så insatt....

Men man har väl inte lyckats cracka Logic sen dom slutade göra det till Windows, så jag blev lite chokad över att det gick så fort nu. Men jag har ganska dålig koll så jag kan ha fel.

Men nått borde dom väl ha? Mer än CD-nyckel alltså...

Det var just det. Tidigare versioner har haft dongel, och inte blivit knäckta. Med nya versionen tog apple (fullt medvetna om följderna, rimligtvis) bort detta 100%-iga skydd, vilket gjorde att logic fanns på alla torrent-trackers inom ett par veckor. Sannorlik effekt: fler sålda macar, färre som använder andra musikprogram än apples eget på mac. Storvinst för apple.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det är ett rykte

för om man googlar på det,hittar iallafall jag ingenting

och jag tror att om det fanns en crackad version ute så skulle den spridas som en löpeld...

fast jag är inte något websnille direkt,så jag kan ha missat det åxo..

fast jag tror inte det..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det är ett rykte

för om man googlar på det,hittar iallafall jag ingenting

och jag tror att om det fanns en crackad version ute så skulle den spridas som en löpeld...

fast jag är inte något websnille direkt,så jag kan ha missat det åxo..

fast jag tror inte det..

Googlade nyss m a av ditt inlägg och fick upp ett antal länkar så nog stämmer det...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tja, är det crackat så är det nog ett svar från steinberg på logic. Dessutom är 4.1 på gång så en crackad 4.0 är nog inte helt fel ur steinbergs perspektiv....

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det är ett rykte

för om man googlar på det,hittar iallafall jag ingenting

och jag tror att om det fanns en crackad version ute så skulle den spridas som en löpeld...

fast jag är inte något websnille direkt,så jag kan ha missat det åxo..

fast jag tror inte det..

Googlade nyss m a av ditt inlägg och fick upp ett antal länkar så nog stämmer det...

hmm..visst blir det sökträffar på det

men de verkar suspekta..och har isåfall vart ute länge redan

och rapporterade som fake dessutom..

nja...jag tror fortfarande att det är ett rykte

och jag tänker inte testa bara för att kolla om jag har rätt..time will tell!!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara rykten, som tidigare sagt det skulle spridigt sig ganska fort. Finns dock en crack som låser upp så man kan titta på menyerna i programmet, men inte så mycket mer än så. Vet inte heller hur gammal den är, om den är ny kanske dom är något på spåren ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, är det crackat så är det nog ett svar från steinberg på logic. Dessutom är 4.1 på gång så en crackad 4.0 är nog inte helt fel ur steinbergs perspektiv....

Gör bolagen verkligen såhär?

Är jag lite naiv och godtrogen som tror att dom faktiskt inte vill ha det crackat?

Eller?

Jag har inte tänkt på det ur perspektivet att Apple skulle sälja fler datorer om Logic fans crackat, det är ju sant. Vill bolagen detta eller är det bara något dom accepterar och försöker se det besta i situationen?

Varför skrotade Apple dongeln? Visst gillar ingen dom där USB-grejerna men endå, det skyddade ju till 100% (förutom Cubase SX3 som ju blev knäckt efter massa dygn).

Jag fattar inte riktigt. Och nu blev det ett himla luddigt inlägg också men jaja.

För att förtydliga: Vill bolagen ha sina program crackade? Vill dom ha det mer om ett annat företags produkt innom samma område redan är crackat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste sättet att ta marknadsandelar är att ha ett lätt tillgängligt program/enhet. Precis som med Xbox finns förmodligen i var och vart annat hus pga att det är en otroligt schysst media center för småpengar. Och man kan ju tänka sig hur ofantligt många Xbox 360 som skulle säljas om det kom chip till den pga att man vill ha en ny media center om man sitter på en dammig gammal Xbox 1

Först tar man marknadsandelar sedan börjar man göra pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Tja, är det crackat så är det nog ett svar från steinberg på logic. Dessutom är 4.1 på gång så en crackad 4.0 är nog inte helt fel ur steinbergs perspektiv....

Gör bolagen verkligen såhär?

Är jag lite naiv och godtrogen som tror att dom faktiskt inte vill ha det crackat?

Eller?

Jag har inte tänkt på det ur perspektivet att Apple skulle sälja fler datorer om Logic fans crackat, det är ju sant. Vill bolagen detta eller är det bara något dom accepterar och försöker se det besta i situationen?

Varför skrotade Apple dongeln? Visst gillar ingen dom där USB-grejerna men endå, det skyddade ju till 100% (förutom Cubase SX3 som ju blev knäckt efter massa dygn).

Jag fattar inte riktigt. Och nu blev det ett himla luddigt inlägg också men jaja.

För att förtydliga: Vill bolagen ha sina program crackade? Vill dom ha det mer om ett annat företags produkt innom samma område redan är crackat?

Nokia "råkade" släppa ut en massa teknisk information om sin platform för mobila spel när de till sin förvåning upptäckte att deras spel inte blev crackade.

De har erkänt att det var "för att få platformen mer etablerad", vilket nog är det närmsta man kan komma ett erkännande.

De som har orkat läsa dokumenten tycker att det finns en ganska tydlig hint om hur man crackar kopieringsskyddet.

Steinberg fallet är mest cyniskas gissningar, men värdet av en stor icke betalande grupp ska inte underskattas. Många stora

bolag har gratis versioner av sina produkter, kanske med licensregler som inte medger kommerciell använding eller andra begränsningar.

Marknads andelar är ALLT! I synerhet för mjukvara där särkostnanden per enhet är i princip noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, är det crackat så är det nog ett svar från steinberg på logic. Dessutom är 4.1 på gång så en crackad 4.0 är nog inte helt fel ur steinbergs perspektiv....

Gör bolagen verkligen såhär?

Är jag lite naiv och godtrogen som tror att dom faktiskt inte vill ha det crackat?

Eller?

Jag har inte tänkt på det ur perspektivet att Apple skulle sälja fler datorer om Logic fans crackat, det är ju sant. Vill bolagen detta eller är det bara något dom accepterar och försöker se det besta i situationen?

Varför skrotade Apple dongeln? Visst gillar ingen dom där USB-grejerna men endå, det skyddade ju till 100% (förutom Cubase SX3 som ju blev knäckt efter massa dygn).

Jag fattar inte riktigt. Och nu blev det ett himla luddigt inlägg också men jaja.

För att förtydliga: Vill bolagen ha sina program crackade? Vill dom ha det mer om ett annat företags produkt innom samma område redan är crackat?

De skrotade dongeln för att få större spridning på programmet.

Nu kommer fler välja att producera på mac eftersom Logic går att tanka hem.

Det finns en användargrupp som aldrig kommer att köpa dyra musikprogram. Jag tror att de flesta som köpt Logic då programmet använde dongeln även fortsättningsvis köper Logic, framförallt pga prisnedsättningen.

Jag är själv amatörmusiker, och jag köpte Logic 7, men jag betalade även för uppdateringen till Studio även om en nerladdning både hade varit billigare och snabbare (Logic Studio fanns att ladda hem innan Macoteket hade fått in Logic-uppdateringen).

Apple har väl helt enkelt övervägt för- och nackdelarna och anser att prisnedsättningen kommer vara ett tillräckligt starkt incitament för att köpa programmet.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Nokia "råkade" släppa ut en massa teknisk information om sin platform för mobila spel när de till sin förvåning upptäckte att deras spel inte blev crackade.

De har erkänt att det var "för att få platformen mer etablerad", vilket nog är det närmsta man kan komma ett erkännande.

De som har orkat läsa dokumenten tycker att det finns en ganska tydlig hint om hur man crackar kopieringsskyddet.

Steinberg fallet är mest cyniskas gissningar, men värdet av en stor icke betalande grupp ska inte underskattas. Många stora

bolag har gratis versioner av sina produkter, kanske med licensregler som inte medger kommerciell använding eller andra begränsningar.

Marknads andelar är ALLT! I synerhet för mjukvara där särkostnanden per enhet är i princip noll.

När man ser det så...

Nu är jag verkligen inte insatt i hur ett bolag känar mest pengar, men det känns som om t.ex. Apple kan käna på att Logic finns tillgänglig gratis då folk köper datorer av samma företag för att kunna använda programet (eller fungerar Logic 8 även på PC?). Och sen måste Steinberg svara på något sätt, men dom kan ju inte käna på det på samma sätt, jag menar dom gör ju inga datorer som folk måste ha för att kunna använda deras program. Men dom känar väl marknadsandelar på det dom gör vilket ju måste vara en fördel...

Ojj vad det blev konspirationskännsla över detta helt plötsligt! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves Mercury 5.0 er cracket, og den benytter samme beskyttelse som Cubase 4.0 så fremt jeg vet. Så... Ryktene er nok sanne

Waves använder iLok-nyckel och Steinberg kör på Synchrosoft. Så det bör handla om helt olika skydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om vi bortser från det konspiratoriska (och fullständigt spekulerande spåret) med att Steinberg har underlättat cracken, så är timingen märkvärdig: Bara ett par dagar efter att Steinbergs stora uppgraderingserbjudande från Cubase LE till Cubase 4 och Studio 4 gått ut, så kommer den knäckta versionen.

Om versionen finns, vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om vi bortser från det konspiratoriska (och fullständigt spekulerande spåret) med att Steinberg har underlättat cracken, så är timingen märkvärdig: Bara ett par dagar efter att Steinbergs stora uppgraderingserbjudande från Cubase LE till Cubase 4 och Studio 4 gått ut, så kommer den knäckta versionen.

Om versionen finns, vill säga.

Då blev det ju ännsu svårare att bortse från det fullständigt spekulerande spåret faktiskt...

Även om jag har svårt att tro på det...

Undrar om det är mindre oetiskt (inte olagligt) att ladda ner någonting företaget som gjorde det själv "pushat" crackningen av än något de verkligen försökt stoppa?

Ojj, fölåt det skulle vi visst inte disskutera här... Men det var en lite intressant tanke......

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blev det ju ännsu svårare att bortse från det fullständigt spekulerande spåret faktiskt...

Även om jag har svårt att tro på det...

Undrar om det är mindre oetiskt (inte olagligt) att ladda ner någonting företaget som gjorde det själv "pushat" crackningen av än något de verkligen försökt stoppa?

Ojj, fölåt det skulle vi visst inte disskutera här... Men det var en lite intressant tanke......

Det är olagligt att dra hem en crackad version men själva crackandet och användande av cracket bör inte i sig vara olagligt.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Då blev det ju ännsu svårare att bortse från det fullständigt spekulerande spåret faktiskt...

Även om jag har svårt att tro på det...

Undrar om det är mindre oetiskt (inte olagligt) att ladda ner någonting företaget som gjorde det själv "pushat" crackningen av än något de verkligen försökt stoppa?

Ojj, fölåt det skulle vi visst inte disskutera här... Men det var en lite intressant tanke......

Det är olagligt att dra hem en crackad version men själva crackandet och användande av cracket bör inte i sig vara olagligt.

Undrar om det är mindre oetiskt (inte olagligt) att ladda ner någonting företaget som gjorde det själv "pushat" crackningen av än något de verkligen försökt stoppa?

.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Då blev det ju ännsu svårare att bortse från det fullständigt spekulerande spåret faktiskt...

Även om jag har svårt att tro på det...

Undrar om det är mindre oetiskt (inte olagligt) att ladda ner någonting företaget som gjorde det själv "pushat" crackningen av än något de verkligen försökt stoppa?

Ojj, fölåt det skulle vi visst inte disskutera här... Men det var en lite intressant tanke......

Det är olagligt att dra hem en crackad version men själva crackandet och användande av cracket bör inte i sig vara olagligt.

Jag är inte hundra på detta, men jag tror det är som följer:

1. Det är olagligt att dra hem crackad version.

2. Crackandet i sig är också olagligt, eftersom man förbigår ett kopieringsskydd. Så står det även i licensavtal. Man får inte modifiera programmet på något sätt.

3. Om man har en laglig licens men väljer att installera en crack för att slippa dongel, så vill jag minnas att det är lagligt. Korrigera mig gärna om jag har fel. Däremot är det naturligtvis inte OK att vidaredistribuera programmet därefter.

EDIT: Inser att jag har sagt emot mig själv - punkt 2 och 3 krockar.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var just det. Tidigare versioner har haft dongel, och inte blivit knäckta. Med nya versionen tog apple (fullt medvetna om följderna, rimligtvis) bort detta 100%-iga skydd, vilket gjorde att logic fanns på alla torrent-trackers inom ett par veckor. Sannorlik effekt: fler sålda macar, färre som använder andra musikprogram än apples eget på mac. Storvinst för apple.

Nail on the head!

Självklart "hjälper" hackers etc mjkvaruföretagen att få dess alster spridda bland (presumtiva) användare/köpare. Jag blir lika förvånad varje gång ett företag pekar på hackers/hacking som något "ont" för företagsverksamheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte hundra på detta, men jag tror det är som följer:

1. Det är olagligt att dra hem crackad version.

2. Crackandet i sig är också olagligt, eftersom man förbigår ett kopieringsskydd. Så står det även i licensavtal. Man får inte modifiera programmet på något sätt.

3. Om man har en laglig licens men väljer att installera en crack för att slippa dongel, så vill jag minnas att det är lagligt. Korrigera mig gärna om jag har fel. Däremot är det naturligtvis inte OK att vidaredistribuera programmet därefter.

EDIT: Inser att jag har sagt emot mig själv - punkt 2 och 3 krockar.

1) Stämmer (1 §, 2 § och 12 § 3 st URL)

2) Halvsant. 6 a kap URL om skydd för tekniska åtgärder m.m. skall ju tolkas fördragskonformt med det EG-direktiv som lagarna är baserade på. I EG-direktivet finns ett effektivitetskrav som lyder som följande:

1. Medlemsstaterna skall ge tillfredsställande rättsligt skydd mot kringgående av effektiva tekniska åtgärder om personen som utför kringgåendet känner till eller har skälig anledning att anta att han eller hon utför en sådan handling.

[...]

Tekniska åtgärder skall anses vara "effektiva" om användningen av ett skyddat verk eller annat alster kontrolleras av rättsinnehavarna genom en åtkomstkontroll- eller skyddsprocess, t.ex. kryptering, kodning eller annan omvandling av verket eller alstret eller en kontrollmekanism för kopiering, om processen uppfyller skyddsändamålet.

(egen kursivering)

Det innebär att ineffektiva kopieringsskydd inte "skyddas" av 6 a kap URL. Jag anser att ett kopieringsskydd är ineffektivt då tillverkaren medvetet har bidragit till att knäcka det. Det har dock inte prövats i sverige så rättsläget är osäkert.

Att man bryter mot licensavtalet är inte "olagligt", däremot får upphovsrättsägaren till programmet en obligationsrättslig skadeståndsfordran mot den som bryter avtalet.

3) Du får kringgå ett kopieringsskydd om det krävs för att du ska kunna använda programmet (52 d § 2 st URL)

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...