Jump to content
Annons

Bästa Plattor 2006


limpan666

Recommended Posts

Här är mina 21 st favvoplattor 2006 som jag köpt och äger, utan inbördes rangordning! Det finns ett gäng till som jag inte hunnit eller haft råd att köpa ännu som exempel vis Vader , Deicide, Cult of Luna m. m

Tv On The Radio - Return To Cookie Mountain

South – Adventures In The Underground Journey To The Stars

The Knife - Silent Shout

Isis – In The Absence Of Truth

Mastodon – Blood Mountain

Mono – You Are There

Memfis – The Wind-Up

Crowpath – Son Of Sulphur

Celtic Frost – Monotheist

Woven Hand – Mosaic

Satyricon – Now, Diabolical

Sonic Youth – Rather Ripped

Sol Seppy – The Bells Of 1 2

Wolfmother – s/t

Wolves In The Throne Room – Diadem Of 12 Stars

Gorgoroth – Ad Majorem Sathanas Gloriam

Red Sparowes – Every Red Heart Shines Toward The Red Sun

Enter The Hunt – For Life, ‘Til Death, To Hell With Love

Converge – No Heroes

Bronx – The Bronx

Battle of Mice- A Day Of Nights

Håll till godo och ha ett gott nytt musikår 2007!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har bara två album från i år;

Broken Boy Soldier av The Raconteurs, samt

Taylor Hawkins & The Coattail Riders av Taylor Hawkins & The Coattail Riders.

Har inte lyssnat särskilt mycket på den andra skivan, men den första har jag lyssnat in mig på ordentligto ch den gillar jag skarpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min absoluta favorit för 2006 måste vara The haunted - Dead eye.

Älskar den skivan hur mycket som helst! Trodde inte metal kunde bli så bra igen! 😕

På andra plats över musikhändelser (för mej) under 2006 kommer Jeff Walkers and die fluffers fenomenalt makalösa coverskiva "Welcome to Carcass cuntry".

Gamle Carcass-sångarens hyllning till hjältar som Johnny Cash, Kris Kristofferson och Neil Young. En underbar duett med Nicke Andersson (Hellacopters, Entombed) finns också med. En klassisk skiva!

Sen gillar jag faktiskt Paul Gilberts "Get out of my yard" och Marty Freidmans "Loudspeaker" också. Kul med gitarronani-skivor igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle göra en lista av de 20 bästa i år men av misstag blev det 21 men hur jag än vänder och vrider så kan jag inte välja bort en av dom 21! Det är som Spinal Taps stärkare som går till 11! Detta är ett urval av de hundratalet plattor jag köpt i år nya som gamla vinyl som cd. Blir djävligt sugen på Jeff Walkers platta eftersom Carcass är gamla hjältar och även Johnny Cash, Kris Kristofferson och Neil Young! Kris Kristofferson kommer till Sverige i vår KB i Malmö 12:e Mars! Bloc Party diggar jag starkt men den släpps 2007.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mina 21 st favvoplattor 2006 som jag köpt och äger, utan inbördes rangordning! Det finns ett gäng till som jag inte hunnit eller haft råd att köpa ännu som exempel vis Vader , Deicide, Cult of Luna m. m

Tv On The Radio - Return To Cookie Mountain

South – Adventures In The Underground Journey To The Stars

The Knife - Silent Shout

Isis – In The Absence Of Truth

Mastodon – Blood Mountain

Mono – You Are There

Memfis – The Wind-Up

Crowpath – Son Of Sulphur

Celtic Frost – Monotheist

Woven Hand – Mosaic

Satyricon – Now, Diabolical

Sonic Youth – Rather Ripped

Sol Seppy – The Bells Of 1 2

Wolfmother – s/t

Wolves In The Throne Room – Diadem Of 12 Stars

Gorgoroth – Ad Majorem Sathanas Gloriam

Red Sparowes – Every Red Heart Shines Toward The Red Sun

Enter The Hunt – For Life, ‘Til Death, To Hell With Love

Converge – No Heroes

Bronx – The Bronx

Battle of Mice- A Day Of Nights

Håll till godo och ha ett gott nytt musikår 2007!

Fan vad härligt att bli gammal!

Jag har inte hört en enda av dessa plattor!!!!!!!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gammal är du då? Själv är jag 36 blir 37.

Börjar närma mig 80 mentalt. Kroppsligt är jag runt 60. På riktigt är jag 40.

Har helt tappat det här med att lyssna på ny musik. Finns inte mycket att gilla för en gammal Hall and Oates fan :rolleyes:

Edit: Jag tycker att det blir svårare och svårare att fastna för nåt band också.

Förr kunde banden ge ut tio plattor och vara värda att "samla på" men nu försvinner de flesta efter typ tre plattor. Såna som Jeff Lynne verkar inte finnas nu för tiden helt enkelt 😉

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

De bästa skivorna jag har köpt i år, är:

Luther Vandross - Dance with my father

Earth, Wind & Fire - Illumination

Av en händelse sammanfaller detta med att de faktiskt är de enda skivorna jag har köpt i år. 😉 CD-skivor är enligt min mening alldeles för dyra, så jag köper mycket mer DVD numera - och köper bara de absolut bästa CD-skivorna. Nej - jag laddar inte ner musik i stället för att köpa, utan håller till godo med alla skivor jag redan har - och satsar som sagt bara på riktigt suveräna skivor när jag vill köpa nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Årets Bästa 2006:

Isis - In the absence of truth

Tool - 10,000 Days

Kylesa - Time will fuse its worth

Aereogramme - My heart has a wish that you would not go

Converge - No heroes

Norma Jean - Redeemer

Isis and Aereogramme - In the fishtank 14

Deftones - Saturday night wrist

Mastodon - Blood Mountain

Redigerat av intothesea
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om jag lever i en helt annan del av världen än vad ni gör eller så har jag en mer kommersiell musiksmak då jag inte hört en enda av skivorna samt ej ens hört talas om dom flesta banden. 🙂

Jag håller med! Det här börjar lika mina klasskompisar. Går ju estet musik och på nått sätt är det inne att lyssna på udda musik. Band som bara typ har 100 lyssnare. Om man nämner nån kommersiell musik fnyser de åt än. Man får lixom inte lyssna på sånt om man är "musiker". Ganska intressant egentligen. Men men, alla är vi olika. Inte så konstigt egentligen att det är musiker som uppskattar lite mindre badn/artister. Vanligt folk vet ju bara vilka Britney och Beyonce (stavar säkert fel) är. Men det som förvånar mig är att attityden mot kommersiell musik som många, bl.a mina klasskompisar, är så negativ.

Själv har jag inte hunnit med att köpa så mycket skivor. Men Basement Jaxx gör alltid grymma produktioner och låtar och även deras senaste album Crazy Itch Radio är mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med! Det här börjar lika mina klasskompisar. Går ju estet musik och på nått sätt är det inne att lyssna på udda musik. Band som bara typ har 100 lyssnare. Om man nämner nån kommersiell musik fnyser de åt än. Man får lixom inte lyssna på sånt om man är "musiker". Ganska intressant egentligen. Men men, alla är vi olika. Inte så konstigt egentligen att det är musiker som uppskattar lite mindre badn/artister. Vanligt folk vet ju bara vilka Britney och Beyonce (stavar säkert fel) är. Men det som förvånar mig är att attityden mot kommersiell musik som många, bl.a mina klasskompisar, är så negativ.

Det där tror jag är något man går igenom om man lyssnar på lite annorlunda, okända grejer. Man ser allt "kommersiellt" som dåligt bara för att det spelas i radio och på mtv, men det går förhoppningsvis över för de flesta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kom igen och låt oss göra topplistan 1969. Så kan jag nog få in en del 5-poängare1 😉

Visst jag kan inte göra annat än att hålla med dig:

Miles Davis: In a Silent Way (1969)

Charlie Haden: Liberation Music Orchestra (1969)

Pharoah Sanders: Karma (1969)

Don Cherry: Mu (1969)

Eller lite tidigare:

Miles Davis: Kind Of Blue (1959)

Och där emellan kom:

Albert Ayler: Spiritual Unity (1964)

Albert Ayler: Witches and Devils (1964)

John Coltrane: Ascension (1965)

Sun Ra: Atlantis (1967)

Chick Corea: Now He Sings Now He Sobs (1967)

Peter Broetzmann: Machine Gun (1968)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...