Jump to content
Annons

gsol

Medlem
  • Antal inlägg

    377
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt

Om gsol

  • Födelsedag 1988-01-31

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Uppsala

Socialt

  • Skype
    free-thinkers-are-dangerous@ho

Senaste profilbesökare

3 777 profilvisningar
  1. ⌘U för att ställa metronom på/av under inspelning.
  2. Kolla under Macens "Systeminställningar" om ljudkortet har någon egen ikon. Om det har det, öppna den och kolla om du kan ställa latency, höj isåfall några millisekunder. Om det inte finns i Systeminställningar, kolla under ljudkortets inställningar i Logic, där borde det finnas.
  3. gsol

    .dll fil?

    *Din VST-mapp är mappen som heter nåt i stil med "VST Plugins" och ligger i katalogen där du installerat din DAW (typ C:\Program\Cubase\VST Plugins).
  4. gsol

    Inköpslista!

    Det där ser ut som en väldigt bra kombination. Körde länge Cubase SX3 i WinXP på en dator med halva din processorkraft och 1GB RAM + ett ljudkort liknande ditt (Edirol UA-25) och till och med det gick som smort så länge jag inte hade flera instanser av riktigt tunga pluggar (typ GuitarRig) uppe samtidigt.
  5. Hej, Jag tänkte sälja av min Keystation 49e till förmån för ett mindre klaviatur, två oktaver blir lagom. Jag använder inte MIDI-klav så himla mycket och därför tänkte jag heller inte lägga ut en förmögenhet på mitt nya. Budgeten ligger på <800 spänn cirkus. På Thomann hittade jag det det här, AKAI LPK 25, som tilltalade mig. I min värld är AKAI en tillverkare som gör rediga prylar, har jag rätt i det? Jag är nyfiken på om någon testat det här klaviaturet eller något likvärdigt i samma prisklass, jag behöver alla synpunkter jag kan få. Midikontroller utöver tangenterna är ett plus men inget måste. Mvh Gustav
  6. Att använda den inbyggda mikrofonförstärkaren är ingen höjdare. Däremot är det inget större fel på ljudkortet i övrigt. Man kan få ganska låg fördröjning (latency) och DA_omvandlarna i utgången är helt ok. En USB-mikrofon kan mycket väl vara en smart lösning, problemet med dessa mikrofoner brukar vara att de fungerar som ett ljudkort utan några utgångar. I Windows kan man i allmänhet bara använda ett ljudkort åt gången och det betyder att man inte kan höra musiken samtidigt som man spelar in med en USB-mikrofon. I MacOSX kan man däremot lägga ihop flera ljudkort till ett i ljud-/MIDI-inställningar och på så sätt slå samman USB-mikrofonen med det interna ljudkortet. Då kan du koppla in hörlurarna eller monitorerna i datorn och lyssna därifrån. Det var ett användbart svar. Tusen tack, nu vet jag vad jag ska ha!
  7. Jag sökte först runt i forumet men hittade inget svar på min fråga, och det var därför jag startade den här tråden. Här är en bild på in/utgångarna på Macbook: Där det står "ljudingång", är det en vanlig 3,5mm-hona? Skulle man t.ex. kunna köpa en hyfsad elektretmick och köra rakt in i den istället? Som sagt kan det vara oerhört enkelt. Jag är själv helt borta på Mac och det är därför jag frågar.
  8. Hej, Jag är på jakt efter en present till en vän som skriver mycket egna låtar men är helt ointresserad av den tekniska biten, så den enklaste möjliga lösningen borde vara en mick med integrerat ljudkort och USB- eller Firewireanslutning. Hon har en ny Macbook där Garageband ingår så interfacet måste fungera till det senaste Mac OS. Har ni några förslag på en bra lösning i prisklassen 500-1000 spänn? Jag har ingen koll på marknaden för sånt här just nu men vet att USB-mickar har funnits förut. Hon spelar gitarr, piano och sjunger, så en kondensator är väl att föredra, men ljudkvalitén är det inte så kinkigt med eftersom det bara är en komma igång-lösning för en nybörjare. Tack på förhand!
  9. Hej, Jag har använt mina Phonic P6A länge utan problem. Men när vi för en vecka sedan installerade jordade uttag nere i källaren bland musikprylarna har de börjat tjuta högfrekvent så fort man startar dem. Jag tror absolut inte att det är något fel på monitorerna, utan felet ligger helt klart någon anannstans. När monitorerna är ikopplade i vägguttaget men inte kopplat till ljudkortet försvinner missljuden. Mitt ljudkort är ett Edirol UA-25 som är kopplat till monitorerna via en Samson C-control. Jag har... - Provat med både instrument- och högtalarkabel till monitorerna. - Provat att koppla monitorerna, datorn och all kringutrustning till ett och samma vägguttag via förgreningsuttag. Då ändrades ljudet lite, från ett högfrekvent tjut till ett lite dovare brum. - Provat att koppla monitorerna till ett vägguttag via förgrenare, och datorn till ett annat. - Provat att stänga av TFT-skärmen och taklamporna. - Provat att koppla direkt från ljudkort till monitorer (utan att gå via Samson C-control). - Provat att överdriva avståndet mellan nätsladd och signalkabel på en av monitorerna och se till att ingen av de två sladdarna är i närheten av att korsa någon annan över huvud taget. Kan ni hjälpa mig komma på andra saker att testa? Det här är ett oerhört irriterande problem som gör att jag inte kan använda monitorerna över huvud taget på grund av det skärande ljudet. Det är helg och jag har tid att spela in och mixa, men ett skitproblem sätter stopp.
  10. gsol

    HJÄLP!

    Om man inte solar något spår vid mixdown så kommer alla med, därför har det funkat förut. Men har du kollat så du inte råkat sola 1 spår, eller tysta några andra? Se helt enkelt till att varken M eller S är markerat på något av dina spår så borde det funka.
  11. Vad har du för mikrofon? En helt vanlig SM58 pallar riktigt högt ljudtryck. Jag tror snarare att problemet sitter i din mikförstärkare. Vilken preamp använder du? För hög gain? Har du tillgång till PAD på preampen? Jag förstog ca 0% av vad du just skrev 😛 är som sagt inte insatt i hur det funkar...En av gitarristerna i bandet är den som rattar och ställer in allt. Micken jag äger är en billig mick från philips som jag köpte för typ 100kr? Köpte en billig en ifall att det bara skulle bli nån gång men nu satsar vi mer seriöst därför behöver jag bättre grejer också. Jag tror nog att vilken mick som helst skulle ta min 😛 så länge den skulle klara av lite tryck utan att bli helt fuckad som min nuvarade blir så är jag glad 😉 du kan ju gärna förklara vad preamp och PAD är? ska sätta mig in i allt detta men fram tills nu har jag haft för mycket för mig och helt enkelt inte orkat. Shure SM58 är en klassisk sångmick som funkar till det mesta (även growl) i livesammanhang. Mycket för pengarna. Preamp (="förförstärkare") förstärker micksignalen. Du kopplar micken till preampen, och sedan vidare till var signalen nu ska. Ofta har mixerbord och PA-anläggningar inbyggda preamps (det går att plugga in mickens XLR-kontakt direkt), ska du använda micken i live- eller inspelningssammanhang? PAD är en funktion som finns inbyggt i vissa preamps och mickar. Den så att säga försvagar signalen för att inte riskera att den överstyr. Bra om man ska spela in något med en volym som är på gränsen till vad micken klarar av utan att börja låta skit, som din Philips-mick. Okej! Tack för svaren allihop !🙂 Just nu är den mest till för att repa med men senare även för livesammanhang. Just nu är våran line-up inte hel så...Men jag ska kolla in Shure SM58... Med "spela live" menar jag också repa. Jag tror SM58 blir ett utmärkt val för dig.
  12. gsol

    Routing

    När jag skrev "IN"-kanalen menade jag den här, och alltså inget audiospår du själv har skapat: Tryck på "e"-knappen i den kanalen och lägg Guitar Rig som insert där så bör du kunna höra den.
  13. gsol

    Micfrågor

    Ang. skador på mickar; köp senaste numret av Studio så ska du få se vad en Shure SM58 tål! Rätt kul läsning och 100% vetenskapligt 😎 ...
  14. Vad har du för mikrofon? En helt vanlig SM58 pallar riktigt högt ljudtryck. Jag tror snarare att problemet sitter i din mikförstärkare. Vilken preamp använder du? För hög gain? Har du tillgång till PAD på preampen? Jag förstog ca 0% av vad du just skrev 😛 är som sagt inte insatt i hur det funkar...En av gitarristerna i bandet är den som rattar och ställer in allt. Micken jag äger är en billig mick från philips som jag köpte för typ 100kr? Köpte en billig en ifall att det bara skulle bli nån gång men nu satsar vi mer seriöst därför behöver jag bättre grejer också. Jag tror nog att vilken mick som helst skulle ta min 😛 så länge den skulle klara av lite tryck utan att bli helt fuckad som min nuvarade blir så är jag glad 😎 du kan ju gärna förklara vad preamp och PAD är? ska sätta mig in i allt detta men fram tills nu har jag haft för mycket för mig och helt enkelt inte orkat. Shure SM58 är en klassisk sångmick som funkar till det mesta (även growl) i livesammanhang. Mycket för pengarna. Preamp (="förförstärkare") förstärker micksignalen. Du kopplar micken till preampen, och sedan vidare till var signalen nu ska. Ofta har mixerbord och PA-anläggningar inbyggda preamps (det går att plugga in mickens XLR-kontakt direkt), ska du använda micken i live- eller inspelningssammanhang? PAD är en funktion som finns inbyggt i vissa preamps och mickar. Den så att säga försvagar signalen för att inte riskera att den överstyr. Bra om man ska spela in något med en volym som är på gränsen till vad micken klarar av utan att börja låta skit, som din Philips-mick.
×
×
  • Skapa ny...