Jump to content
Annons

Erasure


Lindeberg

Recommended Posts

Jag har alltid tyckt att Erasure var ett par larviga fjollor men har på senare tid ändrat uppfattning;

Dom skrev (skriver?) riktiga poplåtar med otroligt snygga stick, refränger och finurliga bryggor.

Att det hela dessutom levereras i världens dyraste analogkostym (googla på Vince Clarke - killens syntsamling är legendarisk) och alltid är fantastiskt mixat gör inte saken sämre.

I min (rosa 😆 ) mp3-spelare snurrar Chorus och Love To Hate You.

Ja, jag är en tönt. Men gift, så ni kan sluta spekulera. 🙂

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja gay-världen har alltid haft sinne för schyssta porefränger, kolla in killen i min (EDIT: GAMLA) avatar, minns Freddy Kvicksilver och varför inte på senare år också Alexander Bard och Scissor Sisters!

Erasure är dock på gränsen för min del, när sångaren står där och ser ut som en dansk pölse i sin tajta röda gummikostym, är det svårt att koncentrera sig på låtarna. Men visst stompar det bra om I Love to hate you och deras ABBA-covers.... 🙂

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Tittar man på Vince Clarkes meritlista ser man många musikaliska framgångar, var med och startade Depeche Mode och projektet Yahzzo (eller hur dom nu stavar det). Killen har känsla för sväng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Vince Clark Rules!! Han är enligt egen utsago ett gammalt Kraftwerk fan. Hur man ser ut betyder ju iofs inget för hur man låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yazoo hette dom och jag ser fram emot Erasures nya platta som ska komma senare i år den ska tydligen hålla samma gamla härliga synthpopsstandard som Erasures första skivor. Ytterliggare ett projekt som Vince Clarke ligger bakom är Marlow, klart Yazoo inspirerat och väldigt bra: http://www.energy-rekords.se/marlow/

Kan varmt rekommendera Erasure - Hits! The Videos DVDn som kom för ett par månader sedan som innehåller 39 videos, 5 live-spår, 6 dokumentärer och 3 gömda bonusvideos. Ett måste för alla Vince/synthpop fans 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Själv inbillade jag mig (i egenskap av 37+) att jag hade hört det mesta inom genren... men där gick jag bet, Marlow är ju verkligen riktigt bra.

Och inte nog med det... i samma håla som jag själv bor finns det ett synthband som heter Cyclotron, dessutom känner jag personerna och blev hysteriskt glad när jag fick höra deras musik! Hur kan man ha missat detta egentligen.

Klicka på länken -> Cyclotron <- o njut

Jag har fått en hel del inspiration och ska försöka ge mig på ett projekt där jag ska göra lite egen synthpop (det var många år sedan nu), bitarna har börjat falla på plats känner jag, någon som är sugen på att vara med o skapa lite schysst musik?

Lev väl!

//MrDoonut

Link to comment
Dela på andra sajter

Depeche Mode, Erasure, Yazoo, Bronski Beat, Communards... Vince Clarke står bakom många höjdare! Ingen gör/gjorde synth som Vince, jag tröttnar aldrig att lyssna på Yazoo (Vince och Alison Moyet) och Bronski Beat (Vince och Jimmy Somerville). De som inte vet vem Vince Clarke är (och har passerat tonåren) har garanterat hört hans verk utan att veta om det. 🙂

Jag har en Vince Clarke Tribute CD med hans tidiga verk i tidiga band såsom Never Happens To Me (Float), Situation (Chinese Detectives), Love is a Loser (Avant Garde), Happy People (Destin Fragile), Bring Your Love Down (Qpr), m.fl. Alla dessa låtar blev sedermera Yazoo hits. På samma sätt tog han låtar med sig från Communards till Bronski Beat. Tror t.o.m vissa låtar har "ärvts" vidare i mer än två band.

Marlow var nytt för mig! Det hörs verkligen att Vince Clarke haft mer än ett (1) finger med i spel(and)et! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Depeche Mode, Erasure, Yazoo, Bronski Beat, Communards... Vince Clarke står bakom många höjdare! Ingen gör/gjorde synth som Vince, jag tröttnar aldrig att lyssna på Yazoo (Vince och Alison Moyet) och Bronski Beat (Vince och Jimmy Somerville). De som inte vet vem Vince Clarke är (och har passerat tonåren) har garanterat hört hans verk utan att veta om det. 😠

Jag har en Vince Clarke Tribute CD med hans tidiga verk i tidiga band såsom Never Happens To Me (Float), Situation (Chinese Detectives), Love is a Loser (Avant Garde), Happy People (Destin Fragile), Bring Your Love Down (Qpr), m.fl. Alla dessa låtar blev sedermera Yazoo hits. På samma sätt tog han låtar med sig från Communards till Bronski Beat. Tror t.o.m vissa låtar har "ärvts" vidare i mer än två band.

Marlow var nytt för mig! Det hörs verkligen att Vince Clarke haft mer än ett (1) finger med i spel(and)et! 😄

Hehe, Vince Clarke hade inget att göra med Bronski Beat/ Sommerville/Communards.

Iallafall inte musikaliskt. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...