Jump to content
Annons

adama

Medlem
  • Antal inlägg

    420
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om adama

  • Födelsedag 1989-03-19

Om mig

Socialt

  • Skype
    anton_adamsson@hotmail.com
  1. Hej! Ja, vilka liveklubbar, eller snarare arrangörer, tycker ni är bäst i Stockholm? Tänkt generellt sätt för oetablerade artister. Jag röstar positivt för Fight Club & Nemis. Jag röstar negativt för Klubb Dislocated och Klubb Democrazy! Vad tycker ni?
  2. Inprodiction är ju också en distributör. Jag uppskattar att du försöker hjälpa till, men jag är inte ute efter att distribuera musik. Jag har redan ett distributionsbolag som jag valt före tunecore som jag förövrigt tycker är värdelöst dyrt och en tjänst som inte alls når ut till lika mycket som t.ex. musicbase osv. Frågan var HUR ett distributionsbolag arbetar! Jag har nämligen svårt att tänka mig att distributionsbolag har kontaktat varenda musiktjänst de vill lägga upp sin musik på och skapat avtal med upp till tusen olika tjänster, är du med? Jag tror det finns någon mellanhand som gör det enklare för båda parter. En bas att mötas upp på eller dylikt, en bas för distributören att ladda upp på, och musiktjänsten att ladda ner från. Men vad är Grammotex då t.ex? Samarbetsorganisation distributörer emellan kan ju betyda lite vad som helst egentligen. Du nämnde att det var en bas, utveckla gärna. Vad är den basen till för?
  3. Ja, exakt det jag menar! En databas som flera distributörer är knutna till. Jag misstänker ju att det finns just en databas vilken alla distributörer vänder sig till.
  4. jorå, det distributionsbolag jag går via når ut till dryga 1000 st musiktjänster världen över. Grammotex skriver på sin hemsida att de har över 130 000 säljbara artiklar i sitt sortiment. Det verkar ju då som om dom har någon slags bas de går via.
  5. mjo, fast det jag vill göra har jag redan gjort. vad är det som kostar och vad är det som är krånligt?
  6. Wooah, inte vad jag frågade om:) Läs igen.
  7. Är du säker på detta eller chansar du bara? Jag menar, vad är då Grammotex? Många distributörer är ju knutna till dom, vad innebär det t.ex? - jag menar ifall de nu har kontakt med ca: 1000 (!) portaler vilket många distributörer ju har. Klart de måste ha nån form av bas musiken strömmar igen ut till alla musiktjänster, annars känns det ju som ett oändlighetsarbete att jobba ihop.
  8. Tjena! Jag tror inte jag ska starta ett men jag är ändå intresserad. Men hur jobbar ett distributionsbolag egentligen, någon som vet? Har ett distributionsbolag kontakt med t.ex. 1000 musiktjänster runtom i världen, eller laddar de upp musiken via någonting annat? Jag tänker att det ju borde vara så att musiktjänsterna anmäler sig till en bas, där distributörer sen lägger upp musik, istället för att varenda distributionsbolag sitter och försöker maila sig fram till varenda musiktjänst. Vad krävs för att starta ett distributionsbolag om det visar sig vara lite mindre krångligt? Tack på förhand! /adama
  9. Hej! Har fått ett erbjudande av en reklambyrå. De vill använda en utav mina redan färdiginspelade låtar i en reklamfilm för en webreklam för SVD. Vad är rimligt att ta som ersättning? /adam
  10. Okej, tack för svaren! Ja, jag frågar både som artist och nystartat skivbolag. Jag brinner ju för musik och vill verkligen ge ut musik, men finner det nästan hopplöst att skriva en deal som ens är OKEJ för båda parter. Men om man kör efter ett sk licensavtal. Där bandet kommer med en färdig inspelning MED färdigtryckt platta och design, rubb och stubb. Är det vettigt av ett skivbolag att ta 50 %? Om man då utgår från att skivbolaget gör ett promotionutskick till över 200 adressater, distribuerar musiken till de stora onlinebutikerna och givetvis alla de digitala tjänsterna, samt lägger ner engagemang och vilja, typ hjälper till med releaseparty, övriga spelningar, affischering och allt sånt. Och på självaste releasepartyt och andra spelningar. Är det vettigt att ta samma andel där som genom övrig försäljning, när bandet säljer plattan som merch? Jag menar, just den biten där mitt skivbolag faktiskt inte agerat som mellanhand någonstans alls förutom att produkten är utgiven av oss. Ja, vad tycker ni?😏
  11. Hej! Jag har länge undrat hur mycket mindre artister får ut rent procentiellt av sitt skivbolag. Jag har fått uppfattningen att många skivbolag på senare dagar låter banden själva stå för skivproduktionens kostnad (inspelning & upptryck), och endast står för promotion, distribution och säljbiten. Nu vet jag ju att detta givetvis beror på bandets storlek och säljvärde, men är det möjligt att ange en generell siffra för marknaden? Om ett skivbolag signat upp ett ännu oetablerat band och låtit dem stå för produktionen. Hur mycket är en vanlig siffra för skivbolaget att roffa åt sig?
  12. Kom precis hem från studion och trycker in plattan, och självklart går den liiiiiiite för snabbt för mitt tycke. Låten är omixad och det ligger ingen sång på alls. Då blir frågan: Går det att timestretcha låten så att den blir liite långsammare utan att den förstör kvalitén i någon större utsträckning? - alt. låter onaturligt? Tacksam för svar / adama
  13. Jag har senaste manualen nu! Men har även en fråga om mjukvaran. Jag har inte tillgång till kortet just nu, så jag tänkte höra. Krävs installation med installationsskivan SEN en uppgradering med senaste mjukisen, eller kan man helt enkelt köra på senaste mjukisen, det borde väl gå right? Jag ska nämligen sälja kortet, men saknar både manual och installationsskiva. =) Vad är vettigt pris på en sån konstellation? Kortet, kartongen samt PDF-manual + senaste mjukis på en brännskiva. 1500?
  14. Oj, big miss från min sida! Fanns ju framför ögonen på mig på hemsidan! slö TS, sorry. Men missade den=) / a
×
×
  • Skapa ny...