Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

ADAM A7 + ADAM Sub-8 är en kalasbra kombination - men det svider förstås till lite, det också... 🙂

Jag upprepar också det som har sagts redan; Utan akustikbehandling, kommer du inte att få så mycket nytta av en uppgradering som du skulle få annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag förstår vad du menar.

Det är klurigt att veta hur basen blir när man inte hör hela registret.

Sätt på "Push" med Madonna i högtalare som har ett brett register och sedan lyssna i små monitorer som klara kanske att leverera 50Hz i instruktionsboken.

Det blir två olika låtupplevelser.

Nåväl.

Skulle jag köpa lådor nu skulle jag nog satsa på Genelec 8020, 8030 eller 8040.

Beroende på hur mycket stålar jag var villig att lägga.

Troligen skulle jag välja 8020 med Subbas. Inte säkert jag skulle välja Genelecs subbas. Det finns andra subbasar spelar bra för mindre pengar.

Själv köpte jag ett par beggade Blue Sky MediaDesk, ett 2.1 system.

Jag hade inte så stor budget så jag hade bestämt mig för Behringer.

En bekant tipsade om Blue Sky och jag lyssnade på dessa.

Otrolig skillnad mellan Behringer och Blue Sky. Mediadesk kostar 7000 riktpris men jag hittade mina beg för 3500:-. Ett kap!

Mao, köp antingen högtalare som klarar att leverera fullrange eller köp Sub till dina mindre monitorer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Enligt testet ovan håller jag med fullständigt, dock har jag inte lyssnat på alla 6" monitorer som också är inblandade.

(4:e plats) Phonic PM0.5 är bättre än (5:e plats) Rokit i diskat, tydligare nyanser av musiken. det har jag själv lyssnat på börsen Sthlm.

(2:a plats) Roland DS-5 låter riktigt bra finns på 4sounds Sthlm men har inte gjort A-B test med samma musik mot andra.

Men tror säkert den är snäppet bättre precis som testet visar.

3616 personer har läst tråden och det har skrivits spaltmeter om monitorer i studioforumet 😄

Och tror fanken mig att det bara är JAG som har nämnt Roland DS-5 och haft på känn att dom är bland dom högst rankade på marknaden i mellanklassen.

Många har rekomenderar det man själv äger och sagt ja dom är väl bra, man vill ju inte ha gjort ett dåligt köp 😄

Nu har studio gjort test i nya nummret och jo dom hamnade i topp, vad vad de jag sa *hehe* "retas" och jag äger inga själv har bara hört dom på 4sounds och jämfört med andra. Men rekomenderar Studio dom nu, kanske fler ser vilka kanon monitorer dom är, i Studio nämn 5380:- på Thomann får man ett par för 3370:- 😲 bara som tips!!

Jag äger själv ett par Roland DS-5 efter att jag läste monitortestet i Studio. Personligen så har jag ingen tidigare erfarenhet av monitorer sen innan och det jag använde före det var ett par högtalare med mycket bas i. Nu har jag inte alls lika mycket bas (5" klarar bara så mkt tryck) och har svårt för att få ut bra mixdowns. Dom har enligt min mening antingen för mkt eller för lite bas. Jag gör dock hard dance, så då är det extra kritiskt att basen låter bra. Vet inte om det är mig det är fel på, hur jag lyssnar eller om det är lådorna som är för färgade. Men jag håller å andra sidan precis på att lära mig att göra vettiga mixdowns, så det kanske inte alls är hårdvarans fel. Mina mixdowns har dock förbättrats enormt sen jag bytte till monitorer, men även där är jag osäker om det beror på hårdvaran eller mig själv.

Vet inte vad min poäng var, ville bara säga nåt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

hej kära studio människor

jag ska köpa ett par nya moniter nästa vecka

valet är ju givetvis redan klart (märke men icke modell ännu) men jag behöver lite hjälp.

jag är intresserad av genelec. det sägs och har läst att dom ska vara ett av de bästa på marknaden, men finns det bättre?

jag har funderat på 8030 och även 8040 vilken det är spelar ingen roll, men jag gör dance musik så jag behöver bra detaljerade högtalare MEN basen är bland de viktigaste. så hur fungerar basen på dessa, hörs den bra? är den tydlig, hur är ljudbilden? behöver man isf köpa till en baslåda?

sedan undrar jag vad är skillnaden mellan dessa, vi vet ju att storlek har betydelse i vissa fall hehe, men vad gäller mellan dessa? är 8040 bättre för att den är "större"?

slutligen, vad skulle du välja mellan dessa två modeller?

och ännu en fråga, om ni har tips på andra närliknande monitorer, OM inte bättre, tipsa gärna. får gärna kosta under 20 tusen.

svara gärna tacksam för det

hare fint kära studio läsare

/mvh Uk boy

2 frågor som jag glömde skriva med, har även tittat på DSP serien vad innebär det egentligen? och ingår såna där fötter(iso pod om de heter så?) med i alla köp?

vart köper jag mointorerna billigast?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

hej kära studio människor

jag ska köpa ett par nya moniter nästa vecka

valet är ju givetvis redan klart (märke men icke modell ännu) men jag behöver lite hjälp.

jag är intresserad av genelec. det sägs och har läst att dom ska vara ett av de bästa på marknaden, men finns det bättre?

jag har funderat på 8030 och även 8040 vilken det är spelar ingen roll, men jag gör dance musik så jag behöver bra detaljerade högtalare MEN basen är bland de viktigaste. så hur fungerar basen på dessa, hörs den bra? är den tydlig, hur är ljudbilden? behöver man isf köpa till en baslåda?

sedan undrar jag vad är skillnaden mellan dessa, vi vet ju att storlek har betydelse i vissa fall hehe, men vad gäller mellan dessa? är 8040 bättre för att den är "större"?

slutligen, vad skulle du välja mellan dessa två modeller?

och ännu en fråga, om ni har tips på andra närliknande monitorer, OM inte bättre, tipsa gärna. får gärna kosta under 20 tusen.

svara gärna tacksam för det

hare fint kära studio läsare

/mvh Uk boy

Jag kan delge dej mina lyssningsintryck efter 2 lyssningsrundor i Göteborg musikaffärer..

Om du är intressead av riktigt bra ljud så kan du glömma Genelec 80xx serie som i mitt tycke färgar ljudet kraftigt..

Kan verkligen rekomendera 2 modeller ur KRK's nya serie VXT, KRK VXT 4 (4"bas) och KRK VXT 6 (6" bas)

Både billigare och bättre ljud + snyggare oxå 😱

http://www.thomann.de/se/krk_vxt4.htm

http://www.thomann.de/se/krk_vxt6.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

hej kära studio människor

jag ska köpa ett par nya moniter nästa vecka

valet är ju givetvis redan klart (märke men icke modell ännu) men jag behöver lite hjälp.

jag är intresserad av genelec. det sägs och har läst att dom ska vara ett av de bästa på marknaden, men finns det bättre?

jag har funderat på 8030 och även 8040 vilken det är spelar ingen roll, men jag gör dance musik så jag behöver bra detaljerade högtalare MEN basen är bland de viktigaste. så hur fungerar basen på dessa, hörs den bra? är den tydlig, hur är ljudbilden? behöver man isf köpa till en baslåda?

sedan undrar jag vad är skillnaden mellan dessa, vi vet ju att storlek har betydelse i vissa fall hehe, men vad gäller mellan dessa? är 8040 bättre för att den är "större"?

slutligen, vad skulle du välja mellan dessa två modeller?

och ännu en fråga, om ni har tips på andra närliknande monitorer, OM inte bättre, tipsa gärna. får gärna kosta under 20 tusen.

svara gärna tacksam för det

hare fint kära studio läsare

/mvh Uk boy

Jag kan delge dej mina lyssningsintryck efter 2 lyssningsrundor i Göteborg musikaffärer..

Om du är intressead av riktigt bra ljud så kan du glömma Genelec 80xx serie som i mitt tycke färgar ljudet kraftigt..

Kan verkligen rekomendera 2 modeller ur KRK's nya serie VXT, KRK VXT 4 (4"bas) och KRK VXT 6 (6" bas)

Både billigare och bättre ljud + snyggare oxå 😱

http://www.thomann.de/se/krk_vxt4.htm

http://www.thomann.de/se/krk_vxt6.htm

hej biran

tack för svaret hur bättre är dom? och vad gör dom bättre? har aldrig sett dessa monitorer är de nya på marknaden eller är jag seg och inte har koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i ett nummer av Studio att gruppen "The Attic" använde sig av Genelec 8030 + Genelec 7050B i sin studio. Tycker att The Attic gjort ett väldigt bra jobb rent ljudmässigt (är medveten om att deras platta förmodligen inte är mastrad i deras studio men ändå). Kör själv med ett par Genelec 8040A och är grymt nöjd med dessa! Lägg på minnet att det viktiga är inte vad alla andra tycker utan vad du själv anser vara bäst när du lyssnar och jämför olika monitorer och till vilket pris du sträcker dig 🙂

Länkar till Genelec och The Attic för den intresserade 🙂

EDIT: Korrigering

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i ett nummer av Studio att gruppen "The Attic" använde sig av Genelec 8030 + Genelec 7050B i sin studio. Tycker att The Attic gjort ett väldigt bra jobb rent ljudmässigt (är medveten om att deras platta förmodligen inte är mastrad i deras studio men ändå). Kör själv med ett par Genelec 8040A och är grymt nöjd med dessa! Lägg på minnet att det viktiga är inte vad alla andra tycker utan vad du själv anser vara bäst när du lyssnar och jämför olika monitorer och till vilket pris du sträcker dig 🙂

Länkar till Genelec och The Attic för den intresserade 🙂

EDIT: Korrigering

hej tack för ditt inlägg jag behöver egentligen lite mer djupgåenge uppfattningar, andras röst har mycket betydelse då jag har bara hört dessa högtalare 1 gång tidigare 8030 då, men det var så länge sedan jag är starkt beroende av vad andra tycker då det visar hur folks egna uppfattning är dom dessa, men hur känner du egentligen själv? hur är bas återgivningen, är det så att man behöver en baslåda eller räcker det med dessa monitorer? mitt rum är ca 50 kvadratmeter om det är till någon hjälp

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbade mycket med större genelec-modeller i skolan och de har överlag väldigt framträdande diskant jämfört med många andra monitorer. Detta passar personligen inte för mig då jag fortare blir trött av att jobba med sådana men jag vet ju många som gillar diskant. Men du får väl lyssna dig fram 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i ett nummer av Studio att gruppen "The Attic" använde sig av Genelec 8030 + Genelec 7050B i sin studio. Tycker att The Attic gjort ett väldigt bra jobb rent ljudmässigt (är medveten om att deras platta förmodligen inte är mastrad i deras studio men ändå). Kör själv med ett par Genelec 8040A och är grymt nöjd med dessa! Lägg på minnet att det viktiga är inte vad alla andra tycker utan vad du själv anser vara bäst när du lyssnar och jämför olika monitorer och till vilket pris du sträcker dig 🙂

Länkar till Genelec och The Attic för den intresserade 🙂

EDIT: Korrigering

haha.. huruvida en grupp använder en typ av högtalare har ju absolut inget med hur de egentligen låter!!!!

jag har gjort ett par schyssta mixar genom de inbyggda högtalarna på en gammal iMac G3, och så illa lät det inte.

där handlar det mer om att man vet vad man gör, istället för vad man hör..

till trådskaparen:

vill du ha ett par monitorer som spelar upp alla frekvenser så linjärt som möjligt, eller vill du ha ett par högtalare som låter "bra" dvs. färgar och förskönar...!?

ett rum som är 50 kvm!? alltså typ 10x5 m!? ruskigt stort mao. då kommer du nog behöva lådor som är betydligt större än genelecarna.. har du akustikbehandlat rummet!?

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i ett nummer av Studio att gruppen "The Attic" använde sig av Genelec 8030 + Genelec 7050B i sin studio. Tycker att The Attic gjort ett väldigt bra jobb rent ljudmässigt (är medveten om att deras platta förmodligen inte är mastrad i deras studio men ändå). Kör själv med ett par Genelec 8040A och är grymt nöjd med dessa! Lägg på minnet att det viktiga är inte vad alla andra tycker utan vad du själv anser vara bäst när du lyssnar och jämför olika monitorer och till vilket pris du sträcker dig 😊

Länkar till Genelec och The Attic för den intresserade 🙂

EDIT: Korrigering

haha.. huruvida en grupp använder en typ av högtalare har ju absolut inget med hur de egentligen låter!!!!

jag har gjort ett par schyssta mixar genom de inbyggda högtalarna på en gammal iMac G3, och så illa lät det inte.

där handlar det mer om att man vet vad man gör, istället för vad man hör..

till trådskaparen:

vill du ha ett par monitorer som spelar upp alla frekvenser så linjärt som möjligt, eller vill du ha ett par högtalare som låter "bra" dvs. färgar och förskönar...!?

ett rum som är 50 kvm!? alltså typ 10x5 m!? ruskigt stort mao. då kommer du nog behöva lådor som är betydligt större än genelecarna.. har du akustikbehandlat rummet!?

för mig har det en betydelse, bara för att du är sovrums producent betyder det att du kan ta min åsikt ifrån mig? va snäll nu...så du inte får en snäpp sen när du minst anar det 🙂 hihi....

jag vill ha så linjera frekvenser MEN jag vill ha tryck i lådorna så man HÖR basen och inte behöver fixa en stor jävla låda som tar en massa plats. tidigare läste jag till o med ett inlägg med dig, vet du ens vad du pratar om? du har ju tydligen inte hört hur genelec fungerar hur kan du då påstå vad jag behöver? större???? vet du vad femtio kvadrat meter är? lika stort som din lägenhet (OM INTE STÖRRE), du kanske har hört talas om en liten studio där de ska finnas och spelas i och höras med?

jag vill ha bra svar, som hjälper mig inte svar som gör mig förbannad för att jag inte skrivit all fakta jag är ute efter utan, linjär frekvens men basen ska vara tydlig och höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är intressead av riktigt bra ljud så kan du glömma Genelec 80xx serie som i mitt tycke färgar ljudet kraftigt..

Håller med! De färgar kraftigt men om man ljudredigera kan de vara bra att ha. Det sitter Genelecer i nästan alla Avid redigeringar. Är man ljudredigerare och skickar tillbaks ljudfilerna så vet du ungefär hur det låter hos kunden .

Men bra musikproduktions monitorer är det inte i mitt tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i ett nummer av Studio att gruppen "The Attic" använde sig av Genelec 8030 + Genelec 7050B i sin studio. Tycker att The Attic gjort ett väldigt bra jobb rent ljudmässigt (är medveten om att deras platta förmodligen inte är mastrad i deras studio men ändå). Kör själv med ett par Genelec 8040A och är grymt nöjd med dessa! Lägg på minnet att det viktiga är inte vad alla andra tycker utan vad du själv anser vara bäst när du lyssnar och jämför olika monitorer och till vilket pris du sträcker dig 😊

Länkar till Genelec och The Attic för den intresserade 🙂

EDIT: Korrigering

haha.. huruvida en grupp använder en typ av högtalare har ju absolut inget med hur de egentligen låter!!!!

jag har gjort ett par schyssta mixar genom de inbyggda högtalarna på en gammal iMac G3, och så illa lät det inte.

där handlar det mer om att man vet vad man gör, istället för vad man hör..

Tänkte mer att The Attic ändå, iallafall i mina ögon, är proffs och därför inte borde använda monitorer som inte är bra men som du säger gäller det att "känna" sin egen utrustning så att man kan kompensera/reducera i ljudbilden där så behövs, om det behövs... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ett par genelec 8030A. Det jag saknar är lite mera bas så jag kommer införskaffa genelec sub också. Annars är jag mycket nöjd med dom. Jag kan hålla med om att de färgar ljudet lite, men inte mycket. Samtidigt skulle jag aldrig kunna producera musik i ett par monitorer som är helt linjära då mina öron skulle bli trötta efter ett tag. Tänk på detta när du köper monitorer också, du ska kunna sitta med dem kanske 8-9 timmar i sträck utan att bli trött i öronen och det tycker jag genelec har lyckats med, sen att de färgar lite är bara att du lär dig din egen lyssning och hur de färgar, sen är du fit for life.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu tror jag att du kanske missförstod IDF, tror han menade att du behöver större monitorer än Genelec 8040 för att fylla ut en så stor yta som 50kvm. inte att du behövde ett större rum. (fast jag kanske missförstod dig nu...!??)

Men ok, here we go:

du vill alltså INTE ha en sub, ok!

Och jag tror kanske också att genelec 8040 kan vara för små....men det hänger lite på hur du använder rummet. 50kvm är mkt att fylla ut med så "små" högtalare. Men det finns ju genelec 8050....har inte testat dessa själv, men kör med 8040 i studion.

Kan dock hålla med om att Genelec kan vara uttröttande....väldigt vass diskant....men man måste lära sig jobba med dom, precis som med alla andra monitorer.

Om Claes blandar sig i diskussionen så kommer du få höra varma ord om Adam-monitorerna...som jag tror kan vara ett väldigt bra alternativ. Adam S3A skulle kanske kunna vara något....om du skall kunnna fylla ut 50kvm. Men dom kostar 40lax....! Claes......uttalande behövs här!!! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan dock hålla med om att Genelec kan vara uttröttande....väldigt vass diskant

Haha...och jag som tycker tvärtom. Att dom är mjuka i diskanten 😊 Men däremot den gamla serien innan 80xx-serien tyckte jag var väldigt vassa, men nya 80xx-serien tycker jag har blivit betydligt bättre på detta. Äh, va f-n....ta med dig en skiva och lyssna på massa olika och ta de som känns bäst för dig.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i ett nummer av Studio att gruppen "The Attic" använde sig av Genelec 8030 + Genelec 7050B i sin studio. Tycker att The Attic gjort ett väldigt bra jobb rent ljudmässigt (är medveten om att deras platta förmodligen inte är mastrad i deras studio men ändå). Kör själv med ett par Genelec 8040A och är grymt nöjd med dessa! Lägg på minnet att det viktiga är inte vad alla andra tycker utan vad du själv anser vara bäst när du lyssnar och jämför olika monitorer och till vilket pris du sträcker dig 🙂

Länkar till Genelec och The Attic för den intresserade 🙂

EDIT: Korrigering

hej tack för ditt inlägg jag behöver egentligen lite mer djupgåenge uppfattningar, andras röst har mycket betydelse då jag har bara hört dessa högtalare 1 gång tidigare 8030 då, men det var så länge sedan jag är starkt beroende av vad andra tycker då det visar hur folks egna uppfattning är dom dessa, men hur känner du egentligen själv? hur är bas återgivningen, är det så att man behöver en baslåda eller räcker det med dessa monitorer? mitt rum är ca 50 kvadratmeter om det är till någon hjälp

mvh

Musik som jag tidigare lyssnat på i min stereoanläggning (Yamahaförsärkare + JBS-högtalare) och då varit nöjd med ljudbilden, för jag "visste" inte att musiken kunde låta bättre, fick sig ett rejält lyft när jag köpte ett par Beyerdynamic 770pro hörlurar. Jag började höra saker som jag förut inte hört i musiken jag lyssnat på under flera år och fattade inte varför jag vridit upp basen så förbannat mycket på stereons EQ. Drog ner alla EQ inställningar på stereon till 0 (noll) och då rättade ljudet till sig. När jag sedan införskaffade mig mina Gelelec 8040A fick sig musiken ytterligare ett lyft och även nu hör jag nya saker i samma musik och jag finner samma musik om än mer njutbar att uppleva. Kan varmt rekomendera genelec oavsett vilken modell du väljer sålänge monitorerna är anpassade för att spela i just ditt rum. Släng ett öga på Genelecs hemsida för att se vilken högtalare som rekomenderas till storleken på ditt rum 🙂

För mig stod valet mellan Genelec 8030A + 7050B eller endast 8040A då dessa skulle kosta ungefär samma pengar. Snackade med en audiofilpolare som hävdade att det är väldigt svårt att matcha en sub med ett par högtalare och ändå bibehålla en korrekt ljudbild utan resonans-toppar/dalar vid brytfrekvensen mellan sub och monitorer och att man får "ställa" in ljudet tills dess att man är nöjd. För egen del ansåg jag att det som var enklast för mig var att skaffa mig ett par 8040A som spelar rak, iallafall i mina öron, hela vägen från topp till botten. Beträffande basen saknar jag inget i botten hos mina 8040A och ser inte vad en subbas skulle tillföra till just "min musik". Skulle jag någongång få för mig att jag vill ha mer bas hade jag valt att gå ett steg upp till 8050A alternativt gått loss på 82XX serien med tillhörande sub då jag personligen är väldigt nöjd med hur Genelec låter. Har iofs aldrig haft möjlighet att jämföra med andra monitorer i samma rum så visst, det finns kanske andra monitorer som både passar och låter bättre än just Genelec 🙂

EDIT: Stavfel och korrigering

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Om Claes blandar sig i diskussionen så kommer du få höra varma ord om Adam-monitorerna...som jag tror kan vara ett väldigt bra alternativ. Adam S3A skulle kanske kunna vara något....om du skall kunnna fylla ut 50kvm. Men dom kostar 40lax....! Claes......uttalande behövs här!!! 🙂

Då får jag väl blanda mig i leken också... 🙂

50m2 är som sagt ganska mycket - och inget som ett par närfältare har någon chans att fylla upp. Jag skulle tro att du egentligen skulle behöva två par monitorer, där det ena är närfältare, att användas på lägre volym när du sitter och jobbar normalt - och ett par som är midfield och som klarar att fylla rummet på ett annat sätt.

Det blir dyrt om du inte redan har ett par bra monitorer för det ena syftet, men som Mr Keys säger, så är mina tveklösa favoriter ADAM S3A, som är de mest naturtrogna monitorer jag någonsin har hört.

Som närfältare hade jag valt ett par ADAM A7, som bl a fick MIPA Award som årets bästa närfältare 2007 och som ger en otrolig ljudkvalitet för pengarna.

Genelec har jag alltid tyckt är förskönande och inte ärliga i sin återgivning, men jag har tyvärr fortfarande inte hört 8000-serien, men har hört från andra som inte har gillat de äldre, att 8000-serien ska vara en ordentlig uppryckning, så de kanske inte har samma smickrande ljud som de äldre...?

De enda andra än ADAM som jag har lyssnat på och tyckt kunde vara något för mig, är Dynaudio - men jag har inte koll på vilka modeller jag har lyssnat på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte lita på allt man läser för mkt, utan åk helt enkelt ut och lyssna vad som passar bäst för dig! 🙂

Instämmer!

Ta med dig tipsen på olika märken som du fått höra här och åk iväg till en välsorterad affär! Och om möjligt, försök få testa dem hemma också innan du slår till (eller öppet köp).

Kan bara lägga till ett par andra märken i samma prisklass, som det brukar talas bra om: Mackie HRxxx, och så håller jag med han i början som rekommenderade KRK. -Har inte testat deras nya modeller, men gamla V-serien var bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var inne på att skaffa 8040..men när jag stod framför dem & jämförde dem med 8030

så blev mitt val 8030..tyckte att de lät mer samlade i basen (vilket jag gillar)

men nu efter att ha haft mina 8030 ett halvår..så tycker jag att de är väldigt vassa

och ganska kalla i ljudet vilket är lite uttröttande i längden..

men åandrasidan så har jag definitivt gjort ett lyft i alla låtar mix mässigt

får till mycket bättre mixar nu..och börjar lära mig dessa monitorer lite smått..

och min slutsats är att de var en j-vligt bra investering!

ang. basen.. jag sitter i ett dåöigt rum utan akustikbehandling

men jag har fått skära bort 6db av basen via reglar på baksidan

men jag håller på att planera ett bättre rum med akustik behandling..& då ser jag fram emot

att låta basen gå för fullt igen..

vill åxo säga att jag aldrig haft några andra monitorer..utan gick från stereo högtalare till 8030a

men jag rekomenderar dessa ändå!! 🙂

me so happy!!

/Larsson

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Genelecägarna rekomenderar det märket är föga konstigt,

vilken människa vill erkänna man gjort ett *mindre bra* köp inför andra 🙂

Jag köpte på min 1:a Göteborgslyssningsrunda dessa http://www.thomann.de/se/event_asp8.htm

efter att ha A/B lyssnat i max 15 sec mot Genelec 8040 som jag var väldans nyfiken på..

Efter min 2:a Göteborgsrunda är jag inte så säker längre på att mina Event,

var så bra köp efter att lysnat på KRK VXT serien..

Hoppas jag kan göra ett A/B test, KRK vs Event framöver,

för det känns som KRK var vassare monitor rent subjektivt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hej kära vänner skippa mina femtio kvadrat det var inget med det. utan ngt jag kollade upp som inte blev av trots allt. MEN jag har kollat in lite på adam monitorerna dom verkar vara bra alltså?

okey vi säger så här, jag vill ha ett par bra monitorer som har en bra ljudbild linjär så mycket det går, MEN jag vill ha en tydlig bas, det är så tråkigt att gå och lägga ner ännu mer pengar på att köpa en baslåda om det finns monitorer som redan har bra egenskaper i sig från början.

feel free to comment

jo det hänger nu mellan adam och genelec 8030 men enligt många är adam a7 en bättre monitor, stämmer kanske?

jag undrar också en sak var i MB här om dagen och såg ett par monitorer som jag aldrig sett tidigare, något franskt märke vid namn Prodipe Pro8

någon som vet om detta är ett bra märke? dock hann jag inte fråga vad de var för något men orka gå dit igen... hehe

sedan finns dessa KRK som jag även tittat in, hur funkar dom? är dessa något o räkna med?

alltså vi har skippat genelec eftersom dom färgar och diskanten är aningen vass, så då återstår adam och krk om det är ett pålitligt märke, men vad finns mer i samma pris klass?

kom igen nu, jag vill inte gå o köpa ngt som jag ångrar resten av livet hehe 😕

mvh KJ

Redigerat av UKboy
Link to comment
Dela på andra sajter

hej kära vänner skippa mina femtio kvadrat det var inget med det. utan ngt jag kollade upp som inte blev av trots allt. MEN jag har kollat in lite på adam monitorerna dom verkar vara bra alltså?

okey vi säger så här, jag vill ha ett par bra monitorer som har en bra ljudbild linjär så mycket det går, MEN jag vill ha en tydlig bas, det är så tråkigt att gå och lägga ner ännu mer pengar på att köpa en baslåda om det finns monitorer som redan har bra egenskaper i sig från början.

feel free to comment

jo det hänger nu mellan adam och genelec 8030 men enligt många är adam a7 en bättre monitor, stämmer kanske?

jag undrar också en sak var i MB här om dagen och såg ett par monitorer som jag aldrig sett tidigare, något franskt märke vid namn Prodipe Pro8

någon som vet om detta är ett bra märke? dock hann jag inte fråga vad de var för något men orka gå dit igen... hehe

sedan finns dessa KRK som jag även tittat in, hur funkar dom? är dessa något o räkna med?

alltså vi har skippat genelec eftersom dom färgar och diskanten är aningen vass, så då återstår adam och krk om det är ett pålitligt märke, men vad finns mer i samma pris klass?

kom igen nu, jag vill inte gå o köpa ngt som jag ångrar resten av livet hehe 😛

mvh KJ

Prodipe gillade jag ej alls - lät som hängmatteljud dvs vekt mellanregister..

Adam har jag tyvärr ej hört, vore kul att lyssna på dom..

Detta med att diskutera högtalare, är som att samla ett gäng som skall,

försöka tala om hur en maträtt smakar..

Hörsel är ett sinne och sinnen uppfattas olika på individer,

därför kan jag bara ge dej rådet att lyssna flera ggr med skivor du är bekant med

Tråkiga svar men tyvärr sanning 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

hej kära vänner skippa mina femtio kvadrat det var inget med det. utan ngt jag kollade upp som inte blev av trots allt. MEN jag har kollat in lite på adam monitorerna dom verkar vara bra alltså?

okey vi säger så här, jag vill ha ett par bra monitorer som har en bra ljudbild linjär så mycket det går, MEN jag vill ha en tydlig bas, det är så tråkigt att gå och lägga ner ännu mer pengar på att köpa en baslåda om det finns monitorer som redan har bra egenskaper i sig från början.

feel free to comment

jo det hänger nu mellan adam och genelec 8030 men enligt många är adam a7 en bättre monitor, stämmer kanske?

jag undrar också en sak var i MB här om dagen och såg ett par monitorer som jag aldrig sett tidigare, något franskt märke vid namn Prodipe Pro8

någon som vet om detta är ett bra märke? dock hann jag inte fråga vad de var för något men orka gå dit igen... hehe

sedan finns dessa KRK som jag även tittat in, hur funkar dom? är dessa något o räkna med?

alltså vi har skippat genelec eftersom dom färgar och diskanten är aningen vass, så då återstår adam och krk om det är ett pålitligt märke, men vad finns mer i samma pris klass?

kom igen nu, jag vill inte gå o köpa ngt som jag ångrar resten av livet hehe 😛

mvh KJ

Prodipe gillade jag ej alls - lät som hängmatteljud dvs vekt mellanregister..

Adam har jag tyvärr ej hört, vore kul att lyssna på dom..

Detta med att diskutera högtalare, är som att samla ett gäng som skall,

försöka tala om hur en maträtt smakar..

Hörsel är ett sinne och sinnen uppfattas olika på individer,

därför kan jag bara ge dej rådet att lyssna flera ggr med skivor du är bekant med

Tråkiga svar men tyvärr sanning 😕

tråkigt och höra att det känns så men jag provade lyssna lite granna en ritkigt snabbis "hårdrocks" låt... med den tillhörande subbasen det lät ganska bra i mina öron sen om det berodde på andra faktorer vet jag inte.

men hoppas iaf att de kanske är dugliga, men dessutom så ligger hela paketet med 2 toppar och basen på ca 7-8 tusen.

mer inlägg 🙂 kom igen nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som tidigare sagts svårt med monitorer, det är så grymt personligt vilket gör frågan svår att besvara. Lite som att fråga "Vilka skor som är skönast".

jag förstår dig exakt, jag har ett par ynkla phonic monitorer p6a heter dessa. jag tyker personligen dom är riktigt bra men det finns dock ingen bas i dom så jag har en extra PA bas låda vilket i sig är ganska färgat. detta vill jag dock byta ut mot en antningen Adam, är det rätt gjort eller fel om vi säger så? jag är super van vid mina phonic men vid mixning känns det som att de inte räcker till, får inte de där extra eller varken hör de bästa detaljerna som egentligen ligger där som man vill höra helt enkelt.

så är adam ett bra köp om vi säger så? får jag ut monitorer för priset? är de värda sina 8-10 tusen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...