Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka rekommenderas?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Får se vad budgeten ligger på efter födelsedan nästa vecka 😕 (dagen efter att det är menat att det ska komma in fler vid Thomann... ett tecken från gudarna?)

Jag skulle rekommendera att du går till någon affär och provlyssnar innan du köper om du har den möjligheten. Annars finns risken att du får ett par monitorer med ett ljud du inte trivs med, och då blir det en pina att jobba med dem i längden.

Själv skulle jag utan tvekan rekommendera Behringer B2031A i den lägre prisklassen. Även om byggkvalitén inte är den bästa på dessa så låter de i mitt tycke riktigt bra för sitt pris.

Men som vanligt är det subjektivt. Fråga 10 pers var de föredrar och alla svarar olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Blev faktiskt så pass glatt överraskad att jag ska låna hem ett par 05:r under helgen så jag hinner lyssna mer på dom. Tar med dom till KM och gör lite A B tester på söndag. Finns stor chans att jag köper ett par till hemmet ifall dom låter så bra som jag minns dom. Behöver nya hem, sitter mest i DT250 nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Jag skulle rekommendera att du går till någon affär och provlyssnar innan du köper om du har den möjligheten.

Skulle troligtvis vara bäst, men det verkar som om proffsiga musikaffärer skulle avta i takt med hur långt bort från H:fors man är... 🙂

Ifall nån annan har liknande problem med att de bara har 3,5mm utgång från ljudkortet så hittade jag kabeln Sssnake YPK2030, 3,5mm stereo -> 2x6,3mm mono, vid Thomann. Löste därmed också största problemet jag skulle ha haft med nEar 05:orna...

Förresten, då brorsan frågade om mitt monitor-dilemma på nåt gitarr-forum så fick han rekommendationen Logitech Z-2200 2.1. Ärligt talat så är jag lite skeptisk mot Logitech, men man vet ju aldrig. Hur tror ni de skulle funka som monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Logitech Z-2200 2.1

😎

Så sas det...

The choice of mixing monitors is all about producing a mix that will sound good on the widest variety of players.

These days it's a lot harder than it was, because we're no longer talking about predominantly mono/stereo and the odd quadraphonic system, but cheap computer speakers, through gaming speakers, through various bookshelf systems, through home theatre, stereo, x.1, etc.

For electronic dance-pop music, you are surely going to want to monitor the bass well, which is something cheap studio monitors just won’t do. You need a system that will reproduce the bass frequencies well, and preferably at least down to 40Hz. You also need to reproduce the all-important mids well, which seems sadly lacking in many of the new generation of music/gaming speaker systems, which seem to now be heavily favouring gaming and movie playback, with more bass emphasis, etc.

You need to make sure the mix sounds good on portable systems, in-vehicle systems, typical bookshelf systems, home theatre systems, and the various computer system setups, from cheap stereo, through 2.1, 5.1, 7.1, etc.

IMO, the first place to start is with a good, basic, 2.1 system, or a basic audiophile-level bookshelf system, and then tweaking and re-tweaking the mix after testing and re-testing through all the other typical playing systems you have access to.

http://p082.ezboard.com/fguitarsbyfenderfr...icID=1096.topic

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

En liten undran som har dykt upp:

Som sagt så har jag bara en eMac, och den har bara en hörlursutgång. Nu så har jag läst att det kanske inte är så bra att köra från hörlursutgång till monitorerna... Är det något som monitorerna kan ta skada av då man tar ljudet från hörlursutgången?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten undran som har dykt upp:

Som sagt så har jag bara en eMac, och den har bara en hörlursutgång. Nu så har jag läst att det kanske inte är så bra att köra från hörlursutgång till monitorerna... Är det något som monitorerna kan ta skada av då man tar ljudet från hörlursutgången?

Jag skulle gissa på att främsta anledningen till varför man inte vill göra det är att det blir sämre ljudkvalitet jämfört med att köra genom en line-utgång. -Hörlursförstärkare brukar sällan va av särskilt hög kvalitet så det blir nog en del extra brus...

Om det dessutom kan va skadligt för monitorerna har jag ingen koll på alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Jag skulle gissa på att främsta anledningen till varför man inte vill göra det är att det blir sämre ljudkvalitet jämfört med att köra genom en line-utgång. -Hörlursförstärkare brukar sällan va av särskilt hög kvalitet så det blir nog en del extra brus...

Ok, kanske det skulle vara bra att tjacka en Firewire ljud-låda då... Behringers FCA202 går ju på under hundringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gissa på att främsta anledningen till varför man inte vill göra det är att det blir sämre ljudkvalitet jämfört med att köra genom en line-utgång. -Hörlursförstärkare brukar sällan va av särskilt hög kvalitet så det blir nog en del extra brus...

Ok, kanske det skulle vara bra att tjacka en Firewire ljud-låda då... Behringers FCA202 går ju på under hundringen.

inte hundringen..domligger runt 700 pix!

antar att det blev lite skrivfel o att du menar under tusingen. isf stämmer det..😛

jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera den. med tanke på att:

1.) det är behringer.. 😄

2.) den har inte MIDI i/o som jag förstår det.. 😛

3.) den är billig.. då är frågan om den är bra.. 😄

trean är ganska oseriös Så ta de lite lätt. 😄

hittade på musikbörsens sajt lite info om den kolla det!

jag skulle rekommendera ngt av m-audios ljudkort, med den enkla anledningen att du kan köpa pro tools m-powered till.. då kan du altså använda pro tools utan digidesigns egna ljudkort! det är helt enkelt special anpassat till dessa!!

finns riktigt schyssta m-audio kort på fw. här tex. är en bundle med PT o ljudkort.. 😄

bra att veta!

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
inte hundringen..domligger runt 700 pix!

Heh, menade <100 Euro 😎

Kvalitén har jag redan förstått att den är lite si-och-så med Behringer, men just nu är priset den mest styrande faktorn då budgeten från början var tänkt att bara hålla monitorerna. Har redan ett Keystation 49e med USB-koppling till datorn, och på tal om USB så har jag redan alla portar upptagna, så ett USB-ljudkort vet jag inte var jag skulle sätta det.

M-Audio korten har jag också kollat på, och skulle gärna ta ett sådant istället om jag hade 1-200€ extra... utöver de 100 jag redan saknar 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

inte hundringen..domligger runt 700 pix!

Heh, menade <100 Euro 🙂

Kvalitén har jag redan förstått att den är lite si-och-så med Behringer, men just nu är priset den mest styrande faktorn då budgeten från början var tänkt att bara hålla monitorerna. Har redan ett Keystation 49e med USB-koppling till datorn, och på tal om USB så har jag redan alla portar upptagna, så ett USB-ljudkort vet jag inte var jag skulle sätta det.

M-Audio korten har jag också kollat på, och skulle gärna ta ett sådant istället om jag hade 1-200€ extra... utöver de 100 jag redan saknar 🥰

ok..är så van att handla i sverige, har bara handlat utomlands via chef o kompisar.. 😄 brukar inte hålla på med sånt..

si å så är orden!!!

du kan ju faktiskt skaffa en USB-HUB på classe o för ngra hundringar. jag har en med fyra portar eftersom jag inte använder fler än fyra usbdonglar/ext usbdiskar/trådlös mus &tang.bord etc. plus att jag har en plats kvar för fickminnen.. 🙂

kolla beggat marknaden på vendolin blocket etcetc. you know the shit!

där brukar det finnas mkt bra o billig.. ska möjligtvis införskaffa lite nya prylar snart, och då blir det vendolin.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Jacke (oregistrerad)
Ok, kanske det skulle vara bra att tjacka en Firewire ljud-låda då... Behringers FCA202 går ju på under hundringen.
jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera den.

jag skulle rekommendera ngt av m-audios ljudkort, med den enkla anledningen att du kan köpa pro tools m-powered till.. då kan du altså använda pro tools utan digidesigns egna ljudkort! det är helt enkelt special anpassat till dessa!!

En liten epilog... Bestämde mig till slut för att spara lite till och skippa Behringern. Skickade iväg beställningen till Thomann idag, såg ut så här:

ESI nEar 05

M-Audio FW Solo

The Sssnake SM6BL

2 x THE SSSNAKE SPP2030

Ska bli spännande!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jacke: hur mycket gill thomann beställningen på? man har ju hört att de ska vara hyggligt billiga också

ska bli intressant att höra hur det kommer låta.

en liten specialfråga nu till alla som känner för att svara; sitter själv hemma med lånade MSP5 (yamaha), undrar om just Esi 05 låter lika bra eller bättre eller sämre än dem. Har just nu MSP5 som ref iallafall så nånting har jag att utgå ifrån.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
jacke: hur mycket gill thomann beställningen på? man har ju hört att de ska vara hyggligt billiga också

ska bli intressant att höra hur det kommer låta.

Totalt med frakt 443,28€. Vet inte vad ESI:na går för normalt, men jag märkte att det inte var någon större skillnad på priset på Firewire Solo vid Thomann och de lokala butikerna (de lokala var 2€ billigare).

Det är mitt första par "riktiga" högtalare, så det ska bli intressant att höra hur de låter...

en liten specialfråga nu till alla som känner för att svara; sitter själv hemma med lånade MSP5 (yamaha), undrar om just Esi 05 låter lika bra eller bättre eller sämre än dem. Har just nu MSP5 som ref iallafall så nånting har jag att utgå ifrån.

Har inte hört dom, men skulle tro att MSP5:orna är bättre. Det är ju en litet högre prisklass där.

Redigerat av Jacke
Link to comment
Dela på andra sajter

kan bara säga att just MSP5 låter helt okej för att vara monitorer strax under 5000 kronor. Det är ju inga genelec vi talar om. Synd bara att de inte klarar att gå så lågt ner i registret, de är ju bara 5 tummarna så en subb behövs ju om man tänker sig köpa dem och då genast måste man typ lägga ut 3000 spänn extra. då börjar det bli en slant det också

MVH ANders

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag har kört med ESI Near05 (inte de nya ex alltså) i typ tre år eller nåt å dom har funkat riktigt bra. Jag jämförde då med flera olika monitorer utan att bry mig om prisskillnaderna och ESI Near05 var dem som kändes bäst..bra köp helt enkelt..prisvärd skit!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Måste bara säga att jag har kört med ESI Near05 (inte de nya ex alltså) i typ tre år eller nåt å dom har funkat riktigt bra. Jag jämförde då med flera olika monitorer utan att bry mig om prisskillnaderna och ESI Near05 var dem som kändes bäst..bra köp helt enkelt..prisvärd skit!

Bara en fråga:

Kan det bero på att du jämförde långt efter att du köpte monitorerna vilket bidrog till att du var ordentligt inlyssnad på dina ESI och visste hur dom lät till skillnad från de andra monitorerna? 😮

Om inte så har du hittat rätt monitorer för dina öron 😕

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

  Måste bara säga att jag har kört med ESI Near05 (inte de nya ex alltså) i typ tre år eller nåt å dom har funkat riktigt bra. Jag jämförde då med flera olika monitorer utan att bry mig om prisskillnaderna och ESI Near05 var dem som kändes bäst..bra köp helt enkelt..prisvärd skit!

prisvärd skit?!?! 😕🙁 låter ju som bra monitorer det

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm,

Nu måste jag fråga.

Jag har ESI nEar 06 och har inte jämfört med andra monitorer. Jag använder dem främst till "uppspelning" och inte för mixning. Jag spelar keyboard, ex Akustik Piano, och digitaltrummor genom monitorerna.

Jag vet att det är inte är optimalt men tycker ni att jag bör komplettera med en aktiv Subwof eller skall jag kassera mina 06:or och köpa bättre monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dags att lyfta diskussionen lite nu, va? Mer sandlådenivå och snack om vem som sa vad - och en i övrigt bra tråd kommer låsas.

Delade tråden, diskussion om bland mycket annat monitorhögtalare och hifihögtalares uppgift finns här. Håll fortsatta inlägg inom ämnet.

Plockade även ut Vallhagens monitorbygge Valuetronic SQ-50 till en egen tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer också, låt oss höra om det är någon mer här som lyssnat på HECO tex, jag blev som sagt lite imponerad av dom sist jag testlyssnade dom i butik i Linköping.

Skall ju snart "se" vad B&W DM602 S2 kan göra för min lyssning i nya kontrollrummet, har kört dom lite över en månad i mitt vardagsrum på 60 kvm tillsammans med subbarna från XTZ och är hittills mkt nöjd med det väldefinierade och klara (raka) ljudet!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Enligt testet ovan håller jag med fullständigt, dock har jag inte lyssnat på alla 6" monitorer som också är inblandade.

(4:e plats) Phonic PM0.5 är bättre än (5:e plats) Rokit i diskat, tydligare nyanser av musiken. det har jag själv lyssnat på börsen Sthlm.

(2:a plats) Roland DS-5 låter riktigt bra finns på 4sounds Sthlm men har inte gjort A-B test med samma musik mot andra.

Men tror säkert den är snäppet bättre precis som testet visar.

3616 personer har läst tråden och det har skrivits spaltmeter om monitorer i studioforumet 😱

Och tror fanken mig att det bara är JAG som har nämnt Roland DS-5 och haft på känn att dom är bland dom högst rankade på marknaden i mellanklassen.

Många har rekomenderar det man själv äger och sagt ja dom är väl bra, man vill ju inte ha gjort ett dåligt köp 😲

Nu har studio gjort test i nya nummret och jo dom hamnade i topp, vad vad de jag sa *hehe* "retas" och jag äger inga själv har bara hört dom på 4sounds och jämfört med andra. Men rekomenderar Studio dom nu, kanske fler ser vilka kanon monitorer dom är, i Studio nämn 5380:- på Thomann får man ett par för 3370:- 🙂 bara som tips!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
jimmy4u (oregistrerad)

Jag äger "Behringer Truth B2030A" men ska sälja dom. Jag gillar inte alls basljudet i dom. Men mid och high är ok.

När jag mixar en låt med dessa studio monitorer och sen bränner låten och lyssnar på den i min hemstereo eller bilstereo eller nån annanstans. Så är det framför allt basen som inte alls blir som den låter i studion.

Därför blir det väldigt svårt att mixa med dessa monitorer eftersom det är mycket bas i den musik som jag producerar. Typ Cascada, Deep Spirit....

Jag funderar på att köpa:

"Genelec 8030A" och kanske Sub "Genelec 7050B".

Någon som har dessa och som kan rekommendera dom?

Jag har även hört att "Alesis Monitor One Mk2" ska låta bra.

Men hur är basen i dessa?

Är det så att de flesta studio monitorer har dålig bas-response och måste kompleteras med sub för att man ska få ett bra komplett ljud där man mixar?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla rummet först. Har du ingen akustikbehandling med basfällor så blir det närmast Lotto-spel att försöka höra basen. Prova att gå runt i rummet och lyssna -- är det stor skillnad i styrka på basen på olika ställen är det ett säkert tecken. Ingen högtalare kan fixa rummet åt dig.

GUnnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Genelec 8030 och är nöjd med dem. Basen funkar för mig, även om 8040 naturligtvis är ett snäpp vassare. 8020 är för svaga i basen och kräver kompletterande sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

jimmy4u (oregistrerad)

Ang. studiorummet så blir det ingen skillnad hur ja än flyttar omkring högtalarna.

Och jag har testat dom i olika rum etc.

Så det känns som det är basen i högtalarna som det är fel på och inte nått annat...

Men då till min fråga ang. Genelec...

Räcker alltså "Genelec 8030" utan sub för den djupa basen?

Eller måste man ha "8040" om man ska köra utan sub?

8020 tycker ja verkar lite för svaga.

Alltså borde "Genelec 8030" + Suben "Genelec 7050B" bli en bra kombination.

Hm...det svider i plånboken. Finns det ingen billigare men bra alt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...