Jump to content
Annons

De bästa gitarrsolona någonsin?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • 1 år senare...
Love thing med Satriani.

Solot i "for the very first time" med robin beck 😳 kan det bli mer klockrent hur ett gitarrsolo ska låta. Eller Norum i Superstitous.

Var det inte Kjell Lövbom (alias Kee Marcello) som lirade gura på Superstitious, möjligt jag har fel 😎

Annars gillar jag som du Satriani, dock vill jag framhålla låten Always with me, Always with you

som en fantastiskt bra arrad och melodiskt uppbyggd låt om jag nu skall välja nån..

http://www.youtube.com/watch?v=F4fPv450OYM

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som nämnt Mattias IA Eklundh? 🙂😮 Jag tycker hans knäppa spelstil är unik och han hittar alltid på något nytt och roligt i varje solo. 😄

Annars har som nämt John Petrucci mycket bra saker i bagaget. ☺️

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Megadeth - Tornado of souls

Personligen värderar jag inte ett solo utifrån hur tekniskt skickligt det framförs, utan hur det bidrar till låtens själ.

I fallet med mitt val så bidrar väl i och för sig nostalgifaktorn lite grann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Megadeth - Tornado of souls

Personligen värderar jag inte ett solo utifrån hur tekniskt skickligt det framförs, utan hur det bidrar till låtens själ.

I fallet med mitt val så bidrar väl i och för sig nostalgifaktorn lite grann.

Bra sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

RikardS (oregistrerad)
Ingen som nämnt Mattias IA Eklundh? 😄😄 Jag tycker hans knäppa spelstil är unik och han hittar alltid på något nytt och roligt i varje solo. 🙂

Annars har som nämt John Petrucci mycket bra saker i bagaget. 😮

Mvh

Memphis

Håller med om IA, han e heeeeeelt sjuk 😄

han kan få ett solo o låta som en diskmaskin, fast på ett bra sätt....eh....hmm...jo

Link to comment
Dela på andra sajter

David Gilmour - Money

Eric Clapton - While My Guitar Gentley Weeps

Keith Richards - Sympathy For the Devil

...är tre solon jag gillar väldigt mycket. 🙁

haha men grabben While my guitar gently seeps solot är ju skrivet av George Harrisson och spelas mycket snyggare i beatles verision tycker jag. min kandidat är radiohead - paranoid android

Hmm var inte Clapton in och spelade på den sessionen men Beatles? Jag har för mig att jag har läst det i nån intervju i SoS. Det skulle visst ha vart 4 tagningar och den första var bäst enl. Harrisson, för övrigt var alla skithöga så vem vet egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte att jag inte har svarat i denna tråden. :rolleyes:

Med risk att få utstå spott och spe från alla gitarrister, så måste jag säga att de bästa gitarrsolona är de som aldrig blev av... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt med Malcolm Young ☺️

Antar att du menar Angus Young. Malcom, Angus brorsa spelar rytm :rolleyes:

För att svara på frågan...

AC/DC - Ride on

AC/DC - Bad boy boogie

... men så äre jag ju AC/DC fantast också.

Håller även med om att Hotel California är fantastiskt bra. Still got the blues... Finns många

Link to comment
Dela på andra sajter

David Gilmour - Money

Eric Clapton - While My Guitar Gentley Weeps

Keith Richards - Sympathy For the Devil

...är tre solon jag gillar väldigt mycket. :rolleyes:

haha men grabben While my guitar gently seeps solot är ju skrivet av George Harrisson och spelas mycket snyggare i beatles verision tycker jag. min kandidat är radiohead - paranoid android

Hmm var inte Clapton in och spelade på den sessionen men Beatles? Jag har för mig att jag har läst det i nån intervju i SoS. Det skulle visst ha vart 4 tagningar och den första var bäst enl. Harrisson, för övrigt var alla skithöga så vem vet egentligen?

Jepp var Clapton som lirade på Beatlesversionen!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Finns så många som är så bra och sen givetvis de som är mindre bra men det är är ju som sagt var en smaksak så jag nämner bara några suveräna, utan rangordning, favvisar och en som ingen har nämnt tidigare: Vinnie Moore "As time slips by". Glömmer tid och rum när jag hör den :rolleyes: Tyvärr blev hans låtar sämre med tiden men hans första två instrumentalplattor är suveräna.

Eagles Hotel California.

Guns N`Roses November Rain.

Randy Rhoads MR Crowley.

Seve Vai For The Love Of God.

Link to comment
Dela på andra sajter

The loner med gary moore =)

Annars så gillas det mesta med JP (Slutsolot på Eve är simpelt men bra)

De flesta solon som Maiden gjorde på 1-7 skivan är klar grymma med =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Kirk Hammets solo(n) i Unforgiven är grymt underbart!

Sen - jag gillar det mesta med Yngwie Malmsteen. En liten pärla är det första solot i Save our love, som låter som nån form av flöjt.

Tillägg: Här är videon till låten: http://youtube.com/watch?v=4S5zzo67r6E

Riktigt bra låt också!

Redigerat av SvartSaft
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...