Jump to content
Annons

De bästa gitarrsolona någonsin?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Gloria Estefan - 1,2,3 😆 . Nej men seriöst, det solot är riktigt slick faktiskt!

Annars... Hmm. Frank Gambale har ju lirat in några helt sanslösa solon med

Chick Corea Electric Band. Låtarna Charged Particles och King Cockroach innehåller båda två riktigt grymma solon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hotel California ´med The Eagles.

Joe Walsh och Den Felder spelar HELT fantastiskt i originalinsspelningen från 76.

Genesis-gitarristen Steve Hackett's solon på hela Selling England By The Pound

är helt magiska också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne "tungan mitt i munnen" Schaffer, eller hur fan han nu stavar sitt efternamn. Han har gjort en låt som heter Norrland. Grymt skön låt och sköna solon/melodislingor.

Annars är ju Joe Satriani en favorit, nästan allt han gör är ju bra!

Tommy Emanuell är oxå en sjuk snubbe som är otroligt säker på aukustisk gitarr. Han lirar röven av det flesta!

Här är ett klipp med honom:

Tommy Emanuell

Eller varför inte Ia Eklund.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Petrucci´s solo i "Under a glass Moon". Så himla välgjort tillsammans med kompet. 😆

Mvh / djonas

Även solot i "Lines in the Sand" mycke känsla i den, en av hans bästa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hatar hastighetssolon, så allt med Slentriani, Vaj och Yngve går bort...

Borde vara nåt med Brian May, "Bohemian rhapsody" ligger väl bra till eller nåt med Steve Hunter/Dave Wagner när dom röjer på Reedplattan "Rockn' roll Animal". Ja jösses. "Kid charlamagne" med Becker/Steely Dan är ju inte helkass heller....

Link to comment
Dela på andra sajter

PunkMackan (oregistrerad)

Jag måste droppa in Angus Young (AC/DC) i sammanhanget.

Han spelar kalassolon med tanke på att han knappt står still

5 sekunder i sträck. Dom kanske inte är de tekniskaste som finns

med det svänger så de räcker för ståpäls till mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exciter med Judas Priest får mig att stanna till...

Har du hört den med SYL? Devins gäng har mage att göra den snäppet bättre än judas priest... Lite av ett helgerån faktiskt 🙂

Nä, den har jag missat...

Kom på en låt som i princip är uppbyggd runt ett ruggigt långt skönt solo,

nämligen : amazing med Aerosmith...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Keith Rickards i Sympathy for the devil. Så otroligt perfekt och konstraterande till låten i övrigt. Klart underskattad lirare. Teknik är inte allt, inte ens hälften skulle jag villa sä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns extremt många extremt bra solon!

Så många att det är svårt att komma på några man vill dela med sig av så här på rak arm.

Men t.ex. SRV's version av Little Wing är ju bara ett enda långt solo i princip. Och Robben Ford lirar förbannat bra för det mesta. Lyssna bara på Handful Of Blues. Lyssna på första låten, Rugged Road, och dö glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns extremt många extremt bra solon!

Solot är ju det som resten av låten bygger på, så är det ju alltid. Receptet på en bra låt lyder: Komponera ett flertal riktigt långa solon som är feta som fan, sen lägger man till lite trummor, bas och kompgitarrer som utfyllnad.

Och som ni alla vet, desto fler toner desto bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt många, men för att nämna ett par.

Guilmores "Comfortably numb"

Frank Zappa i "The slime"

BUTLER'S BAG, HEADCUTTIN' DUEL & EUGENE'S TRICK BAG med Steve Vai och Ry Cooder är också coolt. Finns tabbat här förresten :

http://www.mikesguitarsite.co.uk/tabs/stev.../crossroads.php

Mitt favvosolo med Deeparna är nog solot/melodisolo i kombination med Jon Lords Orgel på "Burn" Lagom Bachinspirerat och ändå lite bluesigt.

(vilket f ö är en otroligt bra låt med Glenn hughes och David coverdale på alternerande vrålsång)

Är också förtjust i Stevie ray Vaughan´

+ att Ygwie är ganska outstanding när han lödar för fullt och relesar the fucking fjoryy. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

J. Mascis (Dinosaur Jr). Flera låtar från Out there:

t.ex. "What else is new" eller "Get me"

All along the watchtower med Hendrix: 3 stycken olika fantastiska solon, bl.a. slidesolo med vanlig fingerring (man tager vad man haver). Bästa singeln någonsin!

Ett uttjatat men ändå: Stairway to heaven, Zeppelin

Steve Ray Vaughn: Leave may babe alone (heter den det tro...??).

Peter Green (Fleetwood Mac): If you´d left me tommow. Fel-fasad Les Paul, vilket sound och vilken känsla

...bara för att nämna några i alla hast

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Allt med Malcolm Young 😠

Hörru ditt pucko!

Alla vet ju att det är Malcolms brorsa, Agnus Young spelar sologitarr i AC/DC.

Att ingen påpekat detta tidigare måste anses som en smärre skandal! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är inte Chris Holmes i WASP den bästa sologitarristen någonsin?! 😎

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

filiph (oregistrerad)
David Gilmour - Money

Eric Clapton - While My Guitar Gentley Weeps

Keith Richards - Sympathy For the Devil

...är tre solon jag gillar väldigt mycket. 🙂

haha men grabben While my guitar gently seeps solot är ju skrivet av George Harrisson och spelas mycket snyggare i beatles verision tycker jag. min kandidat är radiohead - paranoid android

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy Emanuell är oxå en sjuk snubbe som är otroligt säker på aukustisk gitarr. Han lirar röven av det flesta!

Här är ett klipp med honom:

Tommy Emanuell

har varit svag för Emanuell sedan jag såg första klippet med honom, och i mina ögon står han i en klass för sig, på det sättet som han helt själv framför låtar på akustisk gitarr.

hade inte sett det klippet som du länkade till, men det var värt tiden det tog att ladda ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga generellt att ett gitarrsolo förstör låtar är ju ett ganska märkligt statement, det finns liksom ingen rim och reson i det alls; Är ju ungefär som att säga man inte gillar låtar med trumkomp (förmodligen finns det en och annan människa här i världen som faktiskt tycker så, men ändå...). Det är klart att ett onödigt eller dåligt gitarrsolo kan försämra en låt. Kirk Hammett är ju ett lysande exempel på det. Har någon videon om hur dom spelade in svarta skivan, och där sitter karl och spelar så att det skär t o m i min i princip gehörslösa öron. Inte konstigt att Bob blir arg på honom. Även om Kirk verkar vara en ganska trevlig prick. Fast förstöra en låt kan ju även dåligt basspel och sång också göra. Handlar ju mer om att passa ihop bitarna och göra något bra av det.

Bör väl skriva några egna favvisar också:

Deep Purple - "Burn"

Queen - "Let me live"

Beatles - "Something"

DLK - "Punkskolan"

City Boy - "The day the earth caught fire"

Return - "United in a scream"

Judas Priest - "The sentinel"

Dire Straits - "Sultans of swing"

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)

Oj!

Det känns verkligen som ni missat en, i mitt tycke så klart, av de mest viktiga gitarristerna i rockhistorien.

Jimmy Page för tusan! Hans känsla, närvaro och utrycksfullhet är svårslagen. Spana in honom live. Han öpnar inte ens ögonen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...