Jump to content
Annons

De bästa gitarrsolona någonsin?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Och här är ett till gitarsolo som visar hur bra och unik chris holmes är. Och det är en cover på låten paint it black som i orginal gjordes av rolling stones. Rolling stones version är väll helt ok men wasp version höjer den till en ny dimension, och för att då inte prata om gitarrsolot som chris holmes gör i den. Keith richards måste drat ur kanylen ur armen och skrikit halleluja när han hörde det. Det börjar vid 1:50 och detta är från wasps debut album som kom den 17 augusti 1984.

http://www.youtube.com/watch?v=lJ0modWdPTs&feature=youtube_gdata_player

Jag försökte redigera in detta i mitt förra inlägg men jag kunde inte redigera/bläddra ner utan att ta bort stora delar av orginal texten. Antagligen ett för långt inlägg för detta gick bra att redigera. Det är garanterat för att iphone inte stöder flash så man kan bläddra

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Den sopar banan med det mesta... Grymt gitarrljud med, 335 med PAF... Sköna lirare i resten av Ten Years After med. Tror namnet Ten Years After kom av de började tio år efter att Beatles slutat? Eller var det när de började?

Håller med helt grymt band och en grym gitarist. Ett av Alvins allra smakfullaste (och tidigaste) solo enligt mitt tycke:

Link to comment
Dela på andra sajter

Omöjligt att bara välja ett solo då det finns så många så jag gör som trådskaparen och väljer tre stycken även om det också är alldeles för få:

"Get the Funk Out" - Nuno Bettencourt

"Bark at the Moon" - Jake E Lee

"Freebird" - Lynyrd Skynyrd

Jag tillhör dem som tycker att gitarrsolon är ett givet inslag i hårdrock och heavy metal, de är helt enkelt en del av låten precis lika mycket som en refräng och detta vägrar jag att överhuvudtaget diskutera. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Country Home med Neil Young. Han kör varierande gitarrljud i varje solo. Det är minst 6 stycken solon i den låten. Det ena solot låter mer kriminellt än det tidigare!!

http://youtu.be/tMxtOdf41dA

Redigerat av Fredrik71
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och här är ett till gitarsolo som visar hur bra och unik chris holmes är. Och det är en cover på låten paint it black som i orginal gjordes av rolling stones. Rolling stones version är väll helt ok men wasp version höjer den till en ny dimension, och för att då inte prata om gitarrsolot som chris holmes gör i den. Keith richards måste drat ur kanylen ur armen och skrikit halleluja när han hörde det. Det börjar vid 1:50 och detta är från wasps debut album som kom den 17 augusti 1984.

http://www.youtube.com/watch?v=lJ0modWdPTs&feature=youtube_gdata_player

😆 Ja om inte Keith tog droger där så tog han nog en sil för att förglömma en så pissig cover av lika sopiga musiker som WASP. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Ja om inte Keith tog droger där så tog han nog en sil för att förglömma en så pissig cover av lika sopiga musiker som WASP. ☺️

Ja det är möjligt, men dom godkände den i allafall. 🙂

D.I.L.L.I.G.A.F

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja det är möjligt, men dom godkände den i allafall. 🙂

D.I.L.L.I.G.A.F

Va har det med saken att göra? En skitcover i vilket fall som helst. Klart de de accepterade den dyngcovern så de kunde tjacka lite puder för de stålarna. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här är ett till gitarsolo som visar hur bra och unik chris holmes är. Och det är en cover på låten paint it black som i orginal gjordes av rolling stones. Rolling stones version är väll helt ok men wasp version höjer den till en ny dimension, och för att då inte prata om gitarrsolot som chris holmes gör i den. Keith richards måste drat ur kanylen ur armen och skrikit halleluja när han hörde det. Det börjar vid 1:50 och detta är från wasps debut album som kom den 17 augusti 1984.

http://www.youtube.c...be_gdata_player

Jag försökte redigera in detta i mitt förra inlägg men jag kunde inte redigera/bläddra ner utan att ta bort stora delar av orginal texten. Antagligen ett för långt inlägg för detta gick bra att redigera. Det är garanterat för att iphone inte stöder flash så man kan bläddra

Mvh

Det där var riktigt jävla uselt. De borde åtminstone ha bett någon visa dem vilka ackord refrängen går i, det lät verkligen som 12-åringar som spelar fel ackord utan att höra det. Det här får mig att tänka tiofalt mer på pundare än när jag ser namnet Keith Richards. Kan berätta att på Stones orginal är det Brian Jones som spelar melodin på en sitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var riktigt jävla uselt. De borde åtminstone ha bett någon visa dem vilka ackord refrängen går i, det lät verkligen som 12-åringar som spelar fel ackord utan att höra det. Det här får mig att tänka tiofalt mer på pundare än när jag ser namnet Keith Richards. Kan berätta att på Stones orginal är det Brian Jones som spelar melodin på en sitar.

Jag tycker wasp har/var duktiga musiker, och dom har gjort mycket bra musik i mitt tycke. Och utan droger skulle mycket av stones musik aldrig blivit av. Och även en massa annan musik för den delen. Men smaken är som baken, delad.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Och utan droger skulle mycket av stones musik aldrig blivit av. Och även en massa annan musik för den delen. [...]

Det stämmer att det har gjorts mycket bra musik av musiker som varit påverkade av droger, men, det finns mig veterligen inget som bevisar att det är drogerna som gjort att musiken blivit bra. Det kan ju lika gärna helt enkelt handla om att det är skickliga musiker som ofta använder droger. Korrelationen är tydlig, men däremot inte kausaliteten. Kvalitén på musiken råder det inget tvivel om, men hur stor del av det som är "tack vare" drogerna kan vi nog debattera rätt länge.

Förlåt, men jag är lite less på den där drogromantiken. En mycket känd svensk musiker brukar gärna svänga sig med att "förmodligen har var och varannan skiva i din skivsamling gjorts under ett drogrus" (och liknande påståenden), men det förklarar ingenting och ursäktar ingenting. Det är bara ett tomt, meningslöst sätt att försöka rättfärdiga sitt eget beteende.

(Jag är inte ute efter att bråka, jag ansåg bara att ditt påstående inte kunde stå oemotsagt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer att det har gjorts mycket bra musik av musiker som varit påverkade av droger, men, det finns mig veterligen inget som bevisar att det är drogerna som gjort att musiken blivit bra. Det kan ju lika gärna helt enkelt handla om att det är skickliga musiker som ofta använder droger. Korrelationen är tydlig, men däremot inte kausaliteten. Kvalitén på musiken råder det inget tvivel om, men hur stor del av det som är "tack vare" drogerna kan vi nog debattera rätt länge.

Förlåt, men jag är lite less på den där drogromantiken. En mycket känd svensk musiker brukar gärna svänga sig med att "förmodligen har var och varannan skiva i din skivsamling gjorts under ett drogrus" (och liknande påståenden), men det förklarar ingenting och ursäktar ingenting. Det är bara ett tomt, meningslöst sätt att försöka rättfärdiga sitt eget beteende.

(Jag är inte ute efter att bråka, jag ansåg bara att ditt påstående inte kunde stå oemotsagt.)

Hej

Droger är en hemsk sak, många har dött av det. Och väldigt många jag växte upp med har dött av det. Och det är svårt att bevisa om drogerna verkligen hjälpt musikern att göra musiken han gjorde under ruset. Men det är som vi båda säger, väldigt mycket musik har gjorts av påtända personer. Och det man vet är att personer som tagit droger säger och gör saker dom aldrig skulle gjort utan drogen i kroppen. Så därför borde det rimligtvis vara lika dant för påtända musiker. Men ta tex mötley crue när dom gjorde dr feelgood albumet var alla nyktra och rena, och det albumet är det bästa dom har gjort. Så att bara använda droger ger heller ingen garanti för att göra musikaliska underverk. Det är svårt att göra en vetenskaplig ubdersökning i detta ämne eftersom försöks musikerna varit tvugna att ta droger.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon nämnt Mike Oldfields "Moonlight Shadow" ännu? Den förlängda versionen med en extra vers innehåller en längre inledning och lite mer gitarrsolo.

Ett bra solo kan tillföra mycket till en låt. Men ibland känns det som att man bara lagt in nåt improviserat utan melodi.

Jag själv ger mycket sällan plats för solon (annat än som kortare riff, vilket kan vara piano istället för gitarr). Men i min Salikon's Roses (länk nedan) har jag faktiskt två gitarrsolon: ett som ska fungera som att tid förflyter mellan sommar och höst, och det sista som ska representera en minnesstund av huvudpersonen (jag-personen/Barbro, ej omnämnd med namn dock). Sedan är jag väl inte särskilt bra på att sola, men som skiss funkar dom.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Richie Blackmore - Highway Star (Deep Purple - Made in Japan). Fick mig att vilja börja spela gitarr.

Scott Gorham - Dancing in the Moonlight (Thin Lizzy - Live and Dangerous). Laid back och otroligt underbart. Feeling, groove och coolness 🙂

Återkommer med flera, MÅSTE sätta mig med skivsamlingen nu! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker wasp har/var duktiga musiker, och dom har gjort mycket bra musik i mitt tycke. Och utan droger skulle mycket av stones musik aldrig blivit av. Och även en massa annan musik för den delen. Men smaken är som baken, delad.

Mvh

Utan droger skulle aldrig musiken blivit av? Vilket otroligt skitsnack, makalöst. Tror du på det där själv? Som om det skulle finnas texter o melodier i kemikalier och sån skit många trycker i sig. Knarket gör ju om musiker till ickemusiker. Bara ett fåtal med extremt starkt psyke och fysik klarar den skiten. Hade Keith Richards låtit bli all jävla skit han petat i sig hade han skrivit tio ggr fler låtar av toppklass. De år han knarkade som mest gjorde han ju inte nånting vettigt heller. Det låter på ditt snack som att du är rejält i riskzonen att tro på allt jävla dyngsnack om att det finns positiva grejer med knark. Det finns det inte. Det där blir din död om du tror på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan droger skulle aldrig musiken blivit av? Vilket otroligt skitsnack, makalöst. Tror du på det där själv? Som om det skulle finnas texter o melodier i kemikalier och sån skit många trycker i sig. Knarket gör ju om musiker till ickemusiker. Bara ett fåtal med extremt starkt psyke och fysik klarar den skiten. Hade Keith Richards låtit bli all jävla skit han petat i sig hade han skrivit tio ggr fler låtar av toppklass. De år han knarkade som mest gjorde han ju inte nånting vettigt heller. Det låter på ditt snack som att du är rejält i riskzonen att tro på allt jävla dyngsnack om att det finns positiva grejer med knark. Det finns det inte. Det där blir din död om du tror på det.

Har du läst mitt svar till jetblack?

Hej

Droger är en hemsk sak, många har dött av det. Och väldigt många jag växte upp med har dött av det. Och det är svårt att bevisa om drogerna verkligen hjälpt musikern att göra musiken han gjorde under ruset. Men det är som vi båda säger, väldigt mycket musik har gjorts av påtända personer. Och det man vet är att personer som tagit droger säger och gör saker dom aldrig skulle gjort utan drogen i kroppen. Så därför borde det rimligtvis vara lika dant för påtända musiker. Men ta tex mötley crue när dom gjorde dr feelgood albumet var alla nyktra och rena, och det albumet är det bästa dom har gjort. Så att bara använda droger ger heller ingen garanti för att göra musikaliska underverk. Det är svårt att göra en vetenskaplig ubdersökning i detta ämne eftersom försöks musikerna varit tvugna att ta droger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag tycker wasp har/var duktiga musiker, och dom har gjort mycket bra musik i mitt tycke. Och utan droger skulle mycket av stones musik aldrig blivit av. Och även en massa annan musik för den delen. Men smaken är som baken, delad.

Mvh

Du har inte spelat länge va? För om man inte kan höra hur dåligt lirat det där är...Andra gitarristen fick jobb med Alice Cooper och fick sparken på nästan en gång för att han var för dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte spelat länge va? För om man inte kan höra hur dåligt lirat det där är...Andra gitarristen fick jobb med Alice Cooper och fick sparken på nästan en gång för att han var för dålig.

Jag börja spela igår, jag är tondöv, och jag utnyttjar också en sångteknik där jag på ansträngd engelska försöker låta så menlös som möjligt. Ibland varierar jag mig genom att slänga in en dos skitnödighet i rösten och det är då mina lyssnare på riktigt börjar fundera över hur många år man behöver sitta inne för överlagt mord i Sverige. Sen mitt gitarrspel får en att tänka på en två åring som leker med ett tennis racks strängar för första gången. Så nej som du ser har jag ingen som helst aning, vad jag snackar om.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...