Jump to content
Annons

De bästa gitarrsolona någonsin?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Det va fan, har jag inte svarat här än...

Uli Roth (Electric Sun) ; Cast Away Your Chains. 1:37 och framåt:

...men jävlar va illa han sjunger 😳

Hehe... Har också ett klipp på mitt favvosolo. Den här killen är också tysk, sångaren kan man garva åt men det är två av de grymmaste solona jag vet och i samma låt dessutom.

Första börjar 2.38 och andra börjar 5.04 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det va fan, har jag inte svarat här än...

Uli Roth (Electric Sun) ; Cast Away Your Chains. 1:37 och framåt:

...men jävlar va illa han sjunger 😛

Hehe... Har också ett klipp på mitt favvosolo. Den här killen är också tysk, sångaren kan man garva åt men det är två av de grymmaste solona jag vet och i samma låt dessutom.

Första börjar 2.38 och andra börjar 5.04 ...

Gott att du nämner hr Schenker, han ska upp i en sån här tråd 😎, jävligt läckert lir !! Mer att garva åt är ju koreografin runt 2:00. Raffinerat 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Upptäckte att jag inte har svarat i denna tråden. 🙂

Med risk att få utstå spott och spe från alla gitarrister, så måste jag säga att de bästa gitarrsolona är de som aldrig blev av... 😆

Alltså det där är som att säga att de bästa låtarna är de som aldrig blev av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte att jag inte har svarat i denna tråden. 🙂

Med risk att få utstå spott och spe från alla gitarrister, så måste jag säga att de bästa gitarrsolona är de som aldrig blev av... 🙂

Alltså det där är som att säga att de bästa låtarna är de som aldrig blev av.

Nej - för då tycker man inte om musik öht.

Jag tycker att gitarrsolon oftast bara är tröttsamma egotrippar för gitarristerna - och att de inte tillför något till musiken, annat än i väldigt sällsynta fall. Gitarrsolon tenderar dessutom att bli alldeles för långa för det mesta - något som inte gör det bättre precis... Jag tycker för övrigt likadant om de flesta instrumentsolon i låtar - även när det gäller bassolon, trots att jag är basist själv... 😮 Det är mest onödig utfyllnad som man kunde ha använt till något bättre - annat än när det handlar om korta fills av olika slag - men långa solon känns för mig mer eller mindre meningslösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Upptäckte att jag inte har svarat i denna tråden. 🙂

Med risk att få utstå spott och spe från alla gitarrister, så måste jag säga att de bästa gitarrsolona är de som aldrig blev av... 🙂

Alltså det där är som att säga att de bästa låtarna är de som aldrig blev av.

Nej - för då tycker man inte om musik öht.

Jag tycker att gitarrsolon oftast bara är tröttsamma egotrippar för gitarristerna - och att de inte tillför något till musiken, annat än i väldigt sällsynta fall. Gitarrsolon tenderar dessutom att bli alldeles för långa för det mesta - något som inte gör det bättre precis... Jag tycker för övrigt likadant om de flesta instrumentsolon i låtar - även när det gäller bassolon, trots att jag är basist själv... 😮 Det är mest onödig utfyllnad som man kunde ha använt till något bättre - annat än när det handlar om korta fills av olika slag - men långa solon känns för mig mer eller mindre meningslösa.

Som gitarrist kan jag faktiskt hålla med dig till en viss del. Visst finns det allt för många onödiga gitarrsolon också. När man var i tonåren vart man helt till sig när man hörde nån gå upp och ned längs halsen i sitt gitarronani. Men idag tycker jag sånt inte imponerar alls på mig. Gäspar när jag hör sånt. Och många solon låter så krystade att man undrar om de var akut skitnödiga när de spelade in och bara hade tanke på att bli klara så fort som möjligt så de kunde springa fortast möjligast till skithuset. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

I hate gitarrsolon! Men måste jag göra ett undantag så säger jag Freebird med Lynard Skynard. Det är så bisarrt att de bara maler och maler - minut efter minut. Till slut blir hjärnan bara en stor gegga, och det får man väl ändå beundra dem för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte att jag inte har svarat i denna tråden. ☺️

Med risk att få utstå spott och spe från alla gitarrister, så måste jag säga att de bästa gitarrsolona är de som aldrig blev av... 🙂

Alltså det där är som att säga att de bästa låtarna är de som aldrig blev av.

långa solon känns för mig mer eller mindre meningslösa.

Gissar att detta inte är nån favvis 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I hate gitarrsolon! Men måste jag göra ett undantag så säger jag Freebird med Lynard Skynard. Det är så bisarrt att de bara maler och maler - minut efter minut. Till slut blir hjärnan bara en stor gegga, och det får man väl ändå beundra dem för...

Coolt när de framför den live och alla tre (eller fyra) gitarristerna solar samtidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
mattiasb (oregistrerad)

Drar upp en gammal tråd, men var tvungen att säga The Train Kept A-Rollin' med Screaming Lord Sutch. Ritchie Blackmore på gitarr och visar att han kunde lira som en gud även i sina unga år. 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I hate gitarrsolon! Men måste jag göra ett undantag så säger jag Freebird med Lynard Skynard. Det är så bisarrt att de bara maler och maler - minut efter minut. Till slut blir hjärnan bara en stor gegga, och det får man väl ändå beundra dem för...

Coolt när de framför den live och alla tre (eller fyra) gitarristerna solar samtidigt!

Live at Guatanamo Bay

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kul att se hur olika kriterier vi lyfter fram när någon frågar efter "det bästa". Vissa går på "Svårkopierat", somliga på "rysningar" andra på "minnen, tidsera", somliga på "det är inte vad som spelas utan vem som spelar" ..

En gång i mitt liv ska jag lyckas åstadkomma en omröstning där alla ger sin åsikt ufrån exakt samma inre kriteriegrund. Det ska bli häftigt, men förmodligen ett förvånande svar.

Jag själv är fortfarande svag för Vai. Hans spel är bländade, i ordets rätta bemärkelse, för man fastnar lätt vid den utstuderade kombinationen av hastighet och renhet. Men kikar man förbi det så tycker jag man hör ett makalöst melodiskt sinne. För mig så "nailar" han det varje gång, dvs han hör vad som behövs och schmackar in det fett. Även om mr Perfect förstås tabbar sig då och då så är det nog ändå sinnet att höra vad som kan lyfta det befintliga till något det inte kunde vara utan solot som charmar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se hur olika kriterier vi lyfter fram när någon frågar efter "det bästa". Vissa går på "Svårkopierat", somliga på "rysningar" andra på "minnen, tidsera", somliga på "det är inte vad som spelas utan vem som spelar" ..

En gång i mitt liv ska jag lyckas åstadkomma en omröstning där alla ger sin åsikt ufrån exakt samma inre kriteriegrund. Det ska bli häftigt, men förmodligen ett förvånande svar.

Jag själv är fortfarande svag för Vai. Hans spel är bländade, i ordets rätta bemärkelse, för man fastnar lätt vid den utstuderade kombinationen av hastighet och renhet. Men kikar man förbi det så tycker jag man hör ett makalöst melodiskt sinne. För mig så "nailar" han det varje gång, dvs han hör vad som behövs och schmackar in det fett. Även om mr Wannabe Perfect förstås tabbar sig då och då så är det nog ändå sinnet att höra vad som kan lyfta det befintliga till något det inte kunde vara utan solot som charmar mig.

Men hans musik visar upp en del av den där .. nästan smutsiga, skitiga avigheten och kärvheten som han plockade upp från Zappa, och den aspekten gillar jag inte alls. Är inget Zappa fan; alldeles för lite respekt för framförandet av musik, ingen skönhet utan mest rått, kaxigt, skitigt och slafsigt och avancerat garageband över det för mig.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Alla Angus Youngs solon. Han ba kör. Ut kommer det och underbart blir det.

Älskar när han i sina yngre dagar står och maler på blues-skalan snabbt som fasen. Jag tycker faktiskt det är otroligt sköna solon.

Men om jag ska nämna en låt så blir det AC/DC - The Jack, live verisionen på "if you want blood, you've got it"-plattan. bluesigt.

Redigerat av Riffraff
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det finns extremt många extremt bra solon!

Tycker det finns många som är bra. Alla bra låtar som har ett solo som gör sig bra i låten. Så för mig handlar det mest om helheten i låten.

Visst finns det solon som förstör låtar men sällan ett solo som räddar en hel låt, eller har jag fel?

Men får väl nämna ett av de första solon jag fastnade för under mitt tidiga hårdrocksliv är det som Metallica spelar i One.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hittade denna tråden med sökmotorn.

Den absolut bästa sologitarristen i mitt tycke är Chris Holmes som spelade i wasp under flera år. Han har något helt unikt i mitt tycke, och är en stor inspiration för mig. Jag tycker givetvis om andra solister som kee marcello, david gilmour osv men chris holmes har det där lilla extra som bara han har.

Och detta solot är ett av dom bästa han gjort. Låten heter locomotive breath och solot börjar 1:30 , och är från the headless children albumet av wasp som utgavs 1989 och detta albumet är ett av dom bästa hårdrocks albumen från 80 talet, eller det bästa någonsin mitt tycke.

Tyvärr blev han blåst av blackie lawless och skrev över sina royalties från sitt arbete med wasp till blackie. W.a.s.p fortsätter att ge ut musik som är bra men utan chris holmes fattas något.

Dom börjar inspelningen av sitt nya album snart.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat mycket, det kanske inte är så bra mätt med dagens mått mätt, men Alvin Lee i I'm going home är något som inspirerade mig väldigt mycket när jag var ung (fan vad gammal man har blivit..)

Den sopar banan med det mesta... Grymt gitarrljud med, 335 med PAF... Sköna lirare i resten av Ten Years After med. Tror namnet Ten Years After kom av de började tio år efter att Beatles slutat? Eller var det när de började?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...