Jump to content
Annons

Guitarmaniac

Medlem
  • Antal inlägg

    32
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Håller med Olympia fast jag själv är galen i sologura därav mitt nick. Dina låtar är bra som dem är du har mycket bra röst och arren är rena (rember less is more) Men om du nu vill ha nån form av solo/melodigura hur har du då tänkt dig samarbetet? Måste man vara bosatt i GBG området eller går du med på att jobba på distans?
  2. Musik "speciellt gitarr" har alltid intresserad mig redan som litet barn när farsan lirade Hendrix på kassettband så brukade jag stå som en staty framför högtalarn och lyssna som i trance. På skolan och bibloteket lyssnade jag på dem vanliga rockbanden Deep Purple, Nazareth, Uriah Heep, mm mm, Det var Kiss som verkligen fick mig att vilja börja spela ett instrument helst GITARR. Inte bara deras musik utan också deras kläder "fy fan vad tuffa" Jag vägrade konstant utsätta mig för blockflöjtstraumat som drabbade alla i musiken på skolan. Man var ju rebell och spela blockflöjt fanns ju bara inte i min vildaste fantasi. Dock så började jag trummkurs först innan jag hoppade på gitarrspelandet Jag köpte en Hobbexgitarr "Elplanka" tror jag den hette och en FBT 10w stärkare. när jag fick min första sommajobbslön. Grannarna (vi bodde i radhus) och Morsan/Farsan måste haft goda nerver antar jag. Eftersom dem lät mig hålla på fast det lät fördjävligt.Kunde inte ens stämma guran i början,men spela det skulle jag. Sen bildade jag rockband gick gitarrkurs på Abf och gjorde egna låtar och spelade in demo i bastun på en 4 kanals Rullbandare. En vanlig dynamisk skitmick rakt in i bandaren "inga preamps eller mixerbord vi visste ju inget annat". Som vi kopierade till kassetter som vi skickade till flera skivbolag "dem fick sig nog ett gott skratt om dem lyssnade på den det lät katastrofalt dåligt". Sen flyttade 3/4 av bandet inkl undertäcknad till fjollträsk för att göra KARRIÄR vi fick ett brutalt uppvaknande. Va fan vi var inte dem enda som ville bli rockstjärnor. Verkligheten kom ikapp och jag la spelandet på hyllan ett par år förutom lite klinkande på nån akkegura när jag hälsade på hos nån kompis. Dock fanns intresset där hela tiden det var orken att träna för att bli bra som saknades Jag började spela igen i början av 90-talet. Vi var några polare som alla hade lagt av att lira och ville prova spela musik igen Vi fick låna grejjer av studieförbund och hade "rockcirkel" Vi lirade bara covers men FAN VAD KUL DET VAR. Vi sket i att bli KÄNDA vi spelade för att det var kul inget annat Och det året fick jag en squirestrata i julklapp. och köpte en Marshall jcm 800 sen var man hooked forever. Sen har jag vart fast i beroendet och har tränat så mycket att jag nästan skadat mig för alltid "varit tvungen att hålla mig ifrån guran nån vecka då och då" Datorstudion fanns i tanken reda då och jag prövade att spela in via datan redan när win95 kom. Jag visste att Mac var det som gällde om man ville slippa allt krångel men plånboken sa tyvärr ifrån. Så det fick bli PC och jag köpte ett turtle beach ljudkort och programet D.O.P. Men det krånglade bara "inte kortet eller programmet antar jag utan min dåvarande brist på datakunskap". Men drömmen om datastudion låg och malde i min hjärna hela tiden under 90-talet men blev aldrig verklighet. Jag köpte första numret av Studio när den kom ut men fattade nada av all tekniklingo Så jag gav upp direkt det var för krångligt och jobbigt tyckte jag. Men så för lite mer än 2 år sen så köpte jag ett Emu ljukort med Cubase le,Sonar le & Live lite Och gav mig själv verkligen TIDEN och VILJAN att lära mig använda datan som musikstudio. Studiotidningen och det här forumet blev min lärare Och ídag är jag djävligt glad att jag inte gav upp så fort det krånglade. Och min dröm om egen hemstudio börjar bli en sann dröm fyller på med prylar allt eftersom jag får råd Bygger ljudabsorbenter själv har byggt en studiodata själv från grunden. tack för tipset studio Köpt midikeyboard,Aktiva studiomonitorer,kondensatormick gått Cubase kurs på Abf mm,mm, Allt det där hade jag inte haft en aning om om inte tidningen studio hade funnits. Och så här ska jag fortsätta ända tills den dag jag inte orkar mer utan är tvungen att läggas in på äldreboende Men gitarr och munspel och en data kommer nog att följa med dit också.
  3. Den här testades i senaste numret av Sound on Sound riktigt bra preampar (sounds fantastic enl.sos) 16 st xlr med fantomswitch på alla 18 kanaler in och ut till datan via firewire 16 Adat in/ut om du mot förmodan skulle behöva fler 4 bands EQ på alla kanalerstrippar Du kan använda den som DAWcontroller och alla reglar kan användas via midi så du kan mixa i DAW:ns egen mixer Det närmaste en allt i ett mixer som du kan komma 1800£ i England Kommer säkert kosta 30 000 "om det räcker" när den kommer till sverige så om jag skulle köpa den blir det av tysken Kolla in länken. http://www.allen-heath.co.uk/zed/zed-R16.asp
  4. Jag laddade ner ett program till min Pod xt som heter Sonoma WireWorks Riffworks Line6 edition Det funkade på det sätt du nämner. Man bara trycker rec spelar lite sen när man slutar lira så skapas en loop automatiskt Kolla in Sonoma Wire Works T4 Det är samma program dem ser nästan identiska ut. Kan tänka mig att Line6 versionen har nån extra funktion. http://www.sonomawireworks.com/T4/ Annars så funkar ju audacity lite på det sätt du nämner också och det är gratis. Jag kör på Audacity när jag vill träna soloideér till riff eller testa olika stämmor mm, mm, Lycka till
  5. Hej!! det finns en sajt där man kan jämföra olika mikrofontyper + en massa annat matnyttigt Man måste dock man registrera sig innan man kan använda databasen http://www.microphone-data.com/
  6. Njae det är det ju inte?? http://www.joanbaez.com/Lyrics/diamonds.html Sorry du har naturligtvis rätt jag är helt ute å cyklar det var Green Manalishi jag tänkte på som jag för övrigt tycker är bättre med Judas Priest än Fletwood Mac
  7. Guitarmaniac

    usla covers

    Efter att ha lyssnat på dina bidrag med löjliga "kiss o bajs humor" namn som elefantbajs så kan jag då inte förstå hur du kan dissa Steinman han kan i.a.f skriva nåt som låter EGET
  8. Maya Hirasawa tror jag hon heter har ju gjort The Worrying Kind mycket bättre än The Ark nu går ju låten att lyssna på.
  9. Bra med en sån där fråga som man får gå å grubbla på lite. Mina tankar: En låt är ju melodi och harmoni. Om man tar bort orden (bara nynnar, visslar), och man då i covern inte har en chans att höra originalet, då måste man passerat gränsen? Då har man gjort en ny låt med samma text. Sen är det väl (som vanligt) upp till var o en att bedöma om det är bra eller dåligt... Just seek and destroy har jag ingen relation till själv, så jag vill inte tycka nåt om just den. Men annars gillar jag Hellsongs:) tjing Bengan Ang. "Citatet" sök efter Frank Zappas version av Stairway t.e.x gitarrsolot gjord med blås geenialt. sen har vi ju hans version av Bolero också cool och annorlunda Och det är Peter Green som har skrivit Diamond and Rust när han spelade i FLEETWWOD MAC
  10. haha men grabben While my guitar gently seeps solot är ju skrivet av George Harrisson och spelas mycket snyggare i beatles verision tycker jag. min kandidat är radiohead - paranoid android Hmm var inte Clapton in och spelade på den sessionen men Beatles? Jag har för mig att jag har läst det i nån intervju i SoS. Det skulle visst ha vart 4 tagningar och den första var bäst enl. Harrisson, för övrigt var alla skithöga så vem vet egentligen?
  11. Hej jag har fått ett par Hörlurar av en arbetskompis det är ett par AKG K340 jag undrar om någon vet något om dessa ?? Sökte lite på nätet men vill veta mer så ni som har haft såna eller äger ett par. svara är ni snäll.
  12. Hur stor chansen är att någon föds med absolut gehör har jag ingen aning om, men jag har en kompis som alltid haft det. Det spelar ingen roll vilken stämning han lyssnar på, och han har inga problem med om en låt är snedstämd mer än att han hör att det inte är stämt i 440. Enl. honom så kan det bli lite konstigt när han är riktigt packad, annars vet han alltid vilka toner som spelas, oberoende stämning. Sjunger man en ton fritt och frågar vad det är så kan han direkt säga "det är ganska nära ett Eb men du är lite låg just nu". Haha häftigt det är precis så det blir med absolut gehör när man tränar sig till det åxo. Jag har inte riktigt kommit dit ännu!! Men är på god väg det tar en djäkla tid å en massa träning. Träningen är väl det som brister för mig (LAT!!)
  13. Finns det ens en sån myt? 😄 nej det är en myt. eller vänta, då finns den ju. och då är det inte en myt. och då finns den inte... och då är det ju en myt...... och då... .. . äsch. Jag tror hur som helst att hela begreppet "absolut gehör" är en enda stor myt. Jag menar, exakt HUR stor är chansen att man rent GENETISKT skulle kunna lagra exakt frekvensen 440hz som en grundton? För det låter ju så ibland på folk som säger sig ha, eller känna någon, med absolut gehör. Att allt som inte är baserat på 440 låter ostämt. Att den relativa intoneringen är oviktig. Stackars människor! Hur mådde de egentligen när stämgaffeln uppfanns och A låg på 423.5 hz? Däremot kan man säkert lära sig hur den låter. Men det är nog lätt att förvilla en sådan person genom att spela några låtar med någon alternativ men enhetlig stämning. Eller? Vadå genetik det har väl inget med genetik att göra. Man kan säga att det är en känsla en ton vibrerar så en annan så mm. Bach hade absoult gehör likaså Mozart om du hör ett A=440 hz så låter det som ett A även om tonen höjs/sänks en aning ända tills det börjar låta som ett Bb/Ab det är endast inom data/synth världen du kan hålla perfekt stämning med ett levande instrument är det sällsynth att du träffar klockrent på A=440
  14. Coolt!!! tänka sig det har jag också! Men jag kan fortfarande tycka att det är skoj med ett snabbt solo ibland så då är det ju bra att man tränade som en galning när man var liten!!håller med om att det är en myt det är ju bara att lyssna på Kirk Hammet Gary Moore mmmm
  15. Intressant, det visste jag inte. Speciellt inte det sista, trodde att det bara var fördelar med att ha absolut gehör. Hur är det när en person med absolut gehör ska lyssna på en "vanlig" låt (pop/rock) som det är blås/stråkar/symfoniorkester på? Jag har hört att intoneringen mellan exempelvis stråkar och rocksättningn gör så att en person med absolut gehör ofta tycker att det låter förskräckligt. Eller är det en myt också? En rocksättning intonerar ju knappast helt klockrent i sig... Men jag fattar inte vad det skulle ha med absolut gehör att göra? en person med ett gott relativt gehör hör ju om det är surt lika bra som en med absolut.. Även om man har absolut gehör betyder ju inte det att man är född med en tempererad stämning i generna. En annan nackdel med absolut gehör är att dom missar mycket av den harmoniska "kollen". dom hör precis alla toner men reflekterar inte speciellt mycket över vilken musikalisk funktion allt har. Med ett relativt gehör tvingas man ju luta sig mot att identifiera klanger/harmoniska funktioner och det är ju nästan det viktigaste för improvisationsbaserad musik (rock, pop, jazz osv). edit: konstig formulering Du missar poängen med absolut gehör!! absolut gehör handlar inte om att lära dig hur alla tonerna låter för sig självt.Om du föds med absolut gehör så hör du inte bara en ton och vet hur den låter/heter (en del som föds med absolut gehör vet inte ens vad en ton heter!!) Dem kanske inte ens bryr sig. Jag skrev att man kan träna sig till absolut gehör. Då får du relativt gehör på köpet så att säga. Musik är inte enharmonisk. Perfect Pitch kursen börjar med att man tränar sig att känna igen en ton går vidare till en annan. Sen lär man sig double tones alltså två toner spelade samtidigt i alla varianter du kan tänka dig. Sen treklanger i alla de former sen fyrklanger o.s.v alltså ackord. Jag kan då inte se någon nackdel med det!! Dessutom kan du utveckla ett relativt gehör på väldigt hög nivå utan någon speciell träning.Alltså man kan träna sig till absolut gehör och man får inga problem med det. Dessutom kan jag garantera att du improviserar mycket bättre med absolut gehör än utan Jodå, jag är med på dina poänger helt och hållet. Vad jag ville få fram är att ett absolut gehör inte är någon som helst garanti för en korrekt tolkning av ett harmonsikt flöde även om den som tolkar hör samtliga toner. Vad har du praktisk nytta av att kunna identifiera en 13b9-klang utan att känna/förstå dess funktion? Jag menar fortfarande inte att man kan träna sig upp till ett aboslut gehör som blir samma som de som har det medfött; det är som att lära sig memorera alla tal som finns utan att förstå hur talsystemet fungerar. Håller med dem som har det medfött verkar tycka att det är väl ingenting en ton låter så en annan så etc. En cool sak jag var med om var när jag gick på sköldinge folkhögskola 1992 jag hade precis köpt Perfect pitch kursen och höll på att lära mig identifiera toner. På skolan gick en blind snubbe han kunde klinka lite piano så jag blev förståss intresserad av hans förmåga att känna igen toner. Jag frågade om han ville vara med på ett test han sa ok. Så jag spelade en ton på pianot och frågade vad är det här för ton? Han kunde direkt svara rätt ton. Jag provade ett par till han klarade dem också galant. Jag provade enkla dur och moll ackord han hade inga problem med dem heller. Jag testade ett komplicerat ackord typ 7 toners ackord med stora intervaller välldigt dissonant. Då fick han problem och var tvungen att höra det Igen så jag fick spela det ett par gånger till innan han klarade att räkna upp tonerna från den lägsta till den högsta tonen (han kunde inte namnet på ackordet inte jag heller haha).Men han klarade att höra alla tonerna. Behöver Jag tillägga att jag var jäkligt imponerad. Jag frågade naturligtvis om han hade absolut gehör från födseln. Det hade han inte han hade haft ett keyboard hemma sen han var liten pojk och spelat på det eftersom han var blind från födseln så kunde han ju inte se vad han spelade han fick lita på öronen. Nu kan man ju fråga sig hur han då kunde veta namnen på tonerna? det vet inte jag. Jag har för mig att han hade lärt sig det på blindskolan i Örebro eller nåt sånt eller via hans föräldrar. Grejjen är han var inte speciellt intresserad av att lära sig mer om musik än att klinka lite piano då och då. Hade han vart intresserad att lära sig musik så hade han nog inte haft några som helst problem med att lära sig harmonilära mm mm. Precis som vilken annan musiker som helst (och han hade TRÄNAT upp sitt absoluta gehör)Har men det medfött och inte gör något av det så är det ju deras bekymmer.
×
×
  • Skapa ny...