Jump to content
Annons

De bästa gitarrsolona någonsin?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jag har hört från en polare känner en läkare som säger att knark visst kan vara kreativitetsboostande. Sedan om det är så jävla negativt, det vet jag inte.

Det är när man börjar bli beroende som det går utför. Annars, ja definitivt. Men det får man ju inte säga i drogmorallandet Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är när man börjar bli beroende som det går utför.

Hälsomässigt sätt kanske, men kreativitetsmässigt... det vet jag inte. Fast det där sa min polare, som kände en läkare som sa att knark visst kan vara kreativitetsboostande, inget om.

En ENORMT världskänd konstnär sa en gång ungefär något i stil med: han kunde producera sina alster i ett rasande tempo, särskilt om han var hög eller på fyllan; vissa av verken minns han inte ens att han hade skapat. Idag, fri från alkohol och droger, tar det något längre tid, och det är inte lika roligt, men han får fram nya mästerverk hela tiden.

Jag tänker inte avslöja vem denne konstnär är, utan ni får roa er med att lista ut det själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar mest på jazz, improviserad musik där mest varje låt är ett sorts solo av respektive musiker.

svårt att nämna något bästa men just nu lyssnar jag mycket på supergitarristen Steinar Aadnekvams nya album (nominerat som årets jazzalbum i norden.)

och låten `song from the treetops´.

annars så har ´siberiana´ med AL DiMeola varit en låt med cool gitarr som gått den här sommaren men överlag så tycker jag nog att Scott Henderson när han spelar

Èlvis at the Hop`är något av det bästa som finns inspelat i gitarrväg.

:rolleyes:

PS !!

Droger är skit om de inte är ordinerade av läkare för någon diagnos...

och de gör knappast att någon spelar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen inte.

Skämt o sido 🙂

Det är givetivs helt ok att du tycker dom är dåliga musiker. Jag har alltid gillat dom, och sett dom live massor av gånger.

Här kan du lyssna hur dom låter idag ( men ibland är videos på youtube av dålig kvalite och det kan försämra upplevelsen 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Och enligt Alice Cooper så gjorde han en del skitplattor pga drogerna i början på 80-talet.

Samma säger Eric Clapton om det han gjorde under knarktiden. Noel Redding och vad fan hette trummisen sa om Jimi Hendrix att han inte kunde spela alls om han tagit sprit eller knark. Allt han gjorde bra fick han ur sig helt nykter. Att knark skulle tillföra nåt till en musiker, aldrig. Värdelöst. Hade alla dessa superstjärnor gett fan i knarket hade de skrivit och snickrat ihop ännu mer låtar i världsklass. Är man talanglös kanske man vill tro att knark ska förbättra det hela, men nej i helvete heller. Jag har spelat med några som när de tyckte det var trögt att repa gick ut och rökte en holk. Efteråt tyckte de att nu, nu jävlar lirar vi bra. Jag som fortfarande var opåverkad hörde ju att det lät ännu jävligare. Talanglösa dumskallar säger jag. Nu när det gått många år så är flera av de här antingen döda eller sitter på dårhus.

Jag fullständigt hatar allt jävla knark inklusive hasch, fy fan, och allt det här jävla romantiserandet och förhärligandet, jag spyr åt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Fan jag fick till ett hel ok solo ett par gånger. Både det lite bluesiga,rockiga;popiga och även lite i nåt slags avantgarde läge

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
BurninSven (oregistrerad)

Ska vi snacka äldre gura hjältar så låt oss inte glömma Johnny Winter. Jag såg honom i Köpenhamn nån gång på 70 - 80 talet, förbandet lirade så högt att det var löjligt men vi tänkte snart kommer Johnny han behöver ju inte maskera kast lir med hög volym. Han öka ännu mer hehe men lirade ju bra förstås. Men det var lite absurt för scen showen var minst sagt märklig det var högklackat och kostymer åt ABBA hållet och dansteg och grejor och svin hög rock blues musik hehe. Snacka om kontraster.

http://www.johnnywinter.net/

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Två av mina favoriter:

Tony Iommi's solo i slutet av låten "Born Again" av Black Sabbath.

http://www.youtube.com/watch?v=EpWrqDHLKoA

Ritchie Blackmore's solo i låten "16th Century Greensleeves" av Rainbow.

http://www.youtube.com/watch?v=NP2gGuP62-c

Det finns många många fler, men dessa var de första jag kom att tänka på just nu och det borde väl säga något ändå... särskilt med tanke på att det var ett tag sen jag lyssnade på någon av de två låtarna.

Redigerat av JosefK
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...