Jump to content
Annons
  • 0

Billigt externt ljudkort - vad välja?


Durin (oregistrerad)

Fråga

Durin (oregistrerad)

Sitter i tankar på att köpa en bärbar Mac. En liten iBook då. Blir då att jag får sälja min stackars stationära dator där jag vanligtvis spelar in mina extremt fina alster. Vill då köpa ett fint externt ljudkort till den bärbara macen. Några tips. Har egentligen inga krav på det förutom att den möjligen ska klara av mjukvaru-instrument som B4 och inte ha världens sämsta ingång. Spelar mest in sång och gitarr. Och den ska helst inte kosta över 2000 spänn.

Då jag leker lite DJ ibland satt jag och funderade på Hercules DJ Console. Den har iallafall stöd för ASIO 2.0.

Tar tacksamt emot tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Letar ett externt ljudkort som kommer användas på en bärbar dator.

Spelar in gitarr, bas, perc, sång, en i taget.

Använder mycket vst och mpd, midisynt via usb för att göra musik.

Har pc och bara usb på datorn.

vill även kunna sampla från vinyl, men det kanske kan lösas på något sätt?

Har i grund och botten ingen budget:( men har tittat runt och fastnat lite för dessa ljudkort, har ni någon erfarenhet av dem? Bra/dåliga? Andra ideer?

Har använt reason och en mindre ärlig version av cubase sx3 tidigare, men funderar nu på reason och reaper.

Ljudkorten

TASCAM US-122MK2. 1390kr.

Cakewalk ua-25ex. 1870kr.

Steinbergs CI1. 1225:-

Steinbergs Cl2. 2195:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
sadomachine (oregistrerad)

Jag har tröttnat på mitt Focusrite saffire kort (inte LE), det är hela tiden lite småstrul med det så att man får starta om det och så är mjukvaran rätt trist, dessutom skulle jag vilja ha några fler ingångar.

Funderar på att byta till något annat och har kollat runt en hel del på Thomann.

Finns ju en hel del FW kort att välja på men jag har svårt att släppa Alesis io26 som numera bara kostar runt 1700:- och har allt jag behöver

Skulle det vara ett nedköp rent ljudmässigt?

Har kollat på dyrare kort men dom brukar alltid sakna något som jag vill ha som T.ex dubbla headphones eller S/PDIF.

Har läst om att mickförstärkarna är lite klena men tror inte att det gör så mycket i mitt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har tröttnat på mitt Focusrite saffire kort (inte LE), det är hela tiden lite småstrul med det så att man får starta om det och så är mjukvaran rätt trist, dessutom skulle jag vilja ha några fler ingångar.

Funderar på att byta till något annat och har kollat runt en hel del på Thomann.

Finns ju en hel del FW kort att välja på men jag har svårt att släppa Alesis io26 som numera bara kostar runt 1700:- och har allt jag behöver

Skulle det vara ett nedköp rent ljudmässigt?

Har kollat på dyrare kort men dom brukar alltid sakna något som jag vill ha som T.ex dubbla headphones eller S/PDIF.

Har läst om att mickförstärkarna är lite klena men tror inte att det gör så mycket i mitt fall.

Som jag nämnde i en tråd för ett tag sen så har jag inte mycket erfarenhet av kortet rent personligt. Vänner som har haft det har inte gillat det dock. Firmwaren ska ha varit ostabil och mickpreamparna är inte så klara som man tycker de bör vara.. Ett nerköp tycker jag men testa kortet eller surfa runt lite på alesis forum och se vad folk har för egna erfarenheter av det vetja!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
sadomachine (oregistrerad)

Som jag nämnde i en tråd för ett tag sen så har jag inte mycket erfarenhet av kortet rent personligt. Vänner som har haft det har inte gillat det dock. Firmwaren ska ha varit ostabil och mickpreamparna är inte så klara som man tycker de bör vara.. Ett nerköp tycker jag men testa kortet eller surfa runt lite på alesis forum och se vad folk har för egna erfarenheter av det vetja!

jag har läst en massa på olika forum om kortet, problemet är att eftersom att kortet är rätt gammalt så är dom flesta inlägg också gamle.

dom flesta problemen som folk har haft verkar ha löst sej med nya drivrutiner.

lite svårt att veta vlika problem som kvarstår fortfarande.

tar gärna emot tips på andra kort med liknande funktioner dock.

kortet ska ha Midi, s/pdif (inte optiskt utan coax), helst 2 hörlursutgångar, helst fler ingångar än mitt nuvarande som har 2 analoga in samt 2 digitala in.

jag kör Win 7 64 bit på en intel i7.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jag har läst en massa på olika forum om kortet, problemet är att eftersom att kortet är rätt gammalt så är dom flesta inlägg också gamle.

dom flesta problemen som folk har haft verkar ha löst sej med nya drivrutiner.

lite svårt att veta vlika problem som kvarstår fortfarande.

tar gärna emot tips på andra kort med liknande funktioner dock.

kortet ska ha Midi, s/pdif (inte optiskt utan coax), helst 2 hörlursutgångar, helst fler ingångar än mitt nuvarande som har 2 analoga in samt 2 digitala in.

jag kör Win 7 64 bit på en intel i7.

Jag kränger mitt M-Audio ProjectMix nu om du är intresserad! Verkar ha vad du söker..

Ska rota runt och se vad jag hittar annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
sadomachine (oregistrerad)

Vad är viktigt för dig då?

Förutom fler ingångar och stabila drivrutiner? Kör du Mac eller Windows?

win 7 64 bit

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
sadomachine (oregistrerad)

Jag kränger mitt M-Audio ProjectMix nu om du är intresserad! Verkar ha vad du söker..

Ska rota runt och se vad jag hittar annars!

project mix verkar ju kanon, men kanske lite väl dyrt.

vad ska du ha för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Jag är ny på det här området så ni får ursäkta min okunnighet. Hur som helst funderar jag på att köpa ett billigt ljudkort då min budget är väldigt begränsad. Då jag ska köpa ett billigt ljudkort blir det väl högst två ingångar skulle jag tro. Dock behöver jag egentligen fler ingångar, och min fråga är om det här är ett alternativ? http://www.thomann.de/se/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm . Om jag inte förståt helt fel så ger det mig fler ingångar. Någon som testat det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Jag är ny på det här området så ni får ursäkta min okunnighet. Hur som helst funderar jag på att köpa ett billigt ljudkort då min budget är väldigt begränsad. Då jag ska köpa ett billigt ljudkort blir det väl högst två ingångar skulle jag tro. Dock behöver jag egentligen fler ingångar, och min fråga är om det här är ett alternativ? http://www.thomann.de/se/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm . Om jag inte förståt helt fel så ger det mig fler ingångar. Någon som testat det här?

OK, då kör vi:

1) Budget?

2) du säger två ingångar. Om jag frågar hur många ingångar du vill så är det bättre att kanske köra ett rejält från början (det kutar upp i pris men som sagt; du får det du vill ha från början).

3) du vill ha fler ingångar och vill köra en separat mik/instrument på varje ingång och få respektive källa på ett separat spår i ditt DAW, ja?

4) Firewire eller USB?

Kastar iväg några tips så får vi se vad du tycker.

Focusrite%20saffire%206%20usb.jpg

Focusrite Saffire 6 (USB) 1590kr hos emusic.se

med_198673.jpg

Presonus Audiobox (USB) 1599 kr hos ordermusic.se

205137.jpg

TC Electronic Konnekt 6 (FW) 1795 kr hos ordermusic.se

Focusrite%20Saffire%20PRO%2014.jpg

Focusrite Saffire Pro 14 (FW) 1995 kr hos emusic.se

Vad det gäller din fråga om XLR-splitten så så får du ju visserligen köra två mik-källor men de går ju till en och samma hona och den kopplas ju till en input på ditt interface och då blir således en kanal inspelad. Sedan så har jag då aldrig sett en XLR-hona gå till en input. Det brukar vara en XLR-hane som går till en input.

Återkom gärna i tråden så får vi ser om det går att hjälpa dig mer. Personligen känner jag att jag har för lite info för att kunna ge mer konkreta råd.

Vänligen,

CHAE

PS Ursäkta dig aldrig för okunnighet. Vi har alla varit gröna 😉 DS

EDIT: externa var det ja ☺️

EDIT 2: felaktig länk

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

1. En budget på cirka 2000 kr, någon hundralapp till spelar ingen roll.

2. Behövs egentlige inte fler än två, eftersom jag inte spelar in fler än ett instrument åt gången.

3. Nej eftersom jag bara spelar in ett instrument åt gången är det inte nödvändigt. Anledningen till att jag vill ha fler ingångar är att jag ska ha fler mikrofoner när jag spelar in trummor, så då kan det lika gärna vara på ett spår.

4.USB.

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjenare!

Jag har rappat i nått år, la ner allt men nu är jag sugen igen!

Har dock fruktansvärt lite pengar, och enbart en usb mick just nu som inte alls håller måttet, då kvaliteten på låtarna blir rätt dåliga faktiskt.

Jag funderar nu på att köpa ett externt ljudkort istället, och en mick! Jag har absolut 0 erfarenhet av externa ljudkort (förutom min usb mick som suger) och undrar om detta är någonting att ha? Känns så jävla smidigt om det enda jag behöver är en mick och detta ljudkort till datorn? Eller har jag fel?

Är mick, ljudkortet och datorn allt jag behöver?

Ge mig skitgärna tips på bra externa ljudkort som är billiga och prisvärda. Max en tusenlapp!

Jag förstår att man får vad man betalar för, men jag vill ha det bästa som går att få för lite pengar.

Tips på bra mick vore också prima ballerina!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Och vill man spela in 3 instrument samtidigt varav trum minst 2 micar. vilket passar då? tacksam för tipsen!!! Med en budget på 3000sek

Echo Audio fire 4 kan man väl spela in 4 micar samtidigt? (Lite ny på det här).

Jag har en liten "studio" ett rum på jobbet dä mina trummor står, jag tar med mig min MBP13" & kör Garageband- sen troligtvis lite vassare program Pro nånting hette det. Till trummorna vill jag iaf ha minst 2 micar, sedan 1 mic t Gitarren Å en till Basen (man kanske linar basen fortfarande med bra resultat- jag har inte spelat in sedan rullbandarns tid faktsikt så jag vet inte hur lining av bas blir)

Redigerat av skogsmulle101
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Enbart midi och inga audiokanaler? Det enda du ska göra är alltså att koppla in ett midiklaviatur? Då är det inget ljudkort, utan ett midiinterface du behöver... Finns från ett par hundringar och uppåt, beroende på hur många midi in/utgångar du behöver. Ett alternativ är att skaffa ett klaviatur med inbyggt interface, så att du kopplar in det på USB istället. Ljudet för lyssningen tar du i så fall ut från ditt vanliga ljudkort.

Vill du ha bättre utljud och fler funktioner, som hörlursutgång etc, så får du däremot kolla på ljudkort med inbyggt midiinterface istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Behöver tips på ett prisvärt externt ljudkort. Ljudkortet kommer enbart användas för musikproduktion i FL Studio och jag kommer heller inte att göra några inspelningar med kortet. Enda egentliga kravet är att det har coaxial eller optisk ut.

Är det så att jag i princip klarar mig med ett mycket billigt kort i och med att FL Studio låter CPUn sköta musikrenderingen? Eller kommer ett dyrt kort låta bättre?

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Halloj! Lånar tråden en sväng!

Mitt nuvarande dilemma handlar möjligtvis bara om tycke och smak, men jag vill ändå ha lite färska perspektiv!

Jag har ägnat många timmar åt att jämföra olika ljudkort för att försöka hitta det som är mest lämpligt samt mest prisvärt för mina behov. Den senaste tiden har det lutat mer och mer åt Steinberg CI2 och när jag hittade en bundle på Thomann för €299 (Steinberg Cubase Artist Plus Pack) så var jag såld. Visserligen lite dyrt för min budget, men när Cubase följer med känns det som ett bra pris.

Nu ikväll hittar jag M-Audio Fast Track Pro incl. Pro Tools MP9 för €149, och min första fråga blir då vad som är det bättre valet?

Min andra fråga: jag har aldrig använt varken Cubase eller PT, men det ser i mina ögon ut som att Cubase i det här fallet skulle innebära mer för pengarna?

Min dator är en PC. Jag skulle föredra USB, men även firewire ska gå att lösa. Jag tror inte att jag kommer att behöva mer än två ingångar, då jag i nuläget tänker göra allt själv (piano, gitarrer, sång med riktiga instrument samt trummor och annat smått och gott via midi-klaviatur). Budgettak för ljudkort ligger någonstans runt 2000.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Snor tråden lite.

Har köpt mig en Korg SP170 för att ha som ett "digitalt piano" i min enkla hemmastudio som ska byggas till hösten.

Jag vill köpa mig ett ljudkort som jag kan använda till att spela in piano via sp170n, spela in sång via mikrofon samt ingång för halvakustisk gura.

Jag har kollat lite på olika ljudkort och har hittat följande

http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm

Är detta ett bra ljudkort för mitt ändamål?

Finns det något liknande i samma prisspann eller lägre som presterar bättre?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej alla musiker!

Tänkte sno tråden en liten stund om det är lugnt! Jag tänkte köpa ett externt USB-ljudkort och är lite fast. Har inte så bra koll då jag precis börjat bygga upp min studio. Jag har Windows 7 64-bit som operativsystem och använder Cubase Artist 7, om det har någon betydelse.

Här är då hur jag tänker:

1) Budget - Helst inte över 2000 kr

2) Kommer spela in ett instrument åt gången

3) Vill ha möjlighet att koppla in en midi-klaviatur

4) Kommer spela in mestadels metal, men även akustiskt

Har tittat på en M-Audio FAST TRACK C400, men har ingen koll alls. Är det nåt att ha?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Har tittat på en M-Audio FAST TRACK C400, men har ingen koll alls. Är det nåt att ha?
Avid har precis sålt av M-Audio men Fast Track C400 och C600 behöll de, vid sidan om sina Mboxar. Så det säger väl lite om nivån på korten jämfört med M-Audios övriga ljudkort.

Vad gäller drivrutiner framöver kan jag inte svara 100% på, men jag antar att kortet snart benämns Avid Fast Track C400 och uppdateringar kommer från Avid.

Vad gäller ljudet tyder tester som det här på att de låter riktigt bra, mikförstärkarna har gott om kräm och brusnivån är låg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok, så med andra ord så borde detta ljudkort fungera för en nybörjare? Jag kommer ju säkerligen att vilja uppgradera utrustningen senare, men så här till en början vill jag ha något som funkar relativt bra för det priset. Jag har för mig att jag har läst någonstans att M-Audio-ljudkorten har strulat till Win 7, men det är i och för sig 3-4 år gamla inlägg. Jävligt svårt att veta vad man ska ha när man inte är så insatt.

Och så till en dum fråga: Avid är alltså bättre än M-Audio rent generellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Avid har precis sålt av M-Audio men Fast Track C400 och C600 behöll de, vid sidan om sina Mboxar. Så det säger väl lite om nivån på korten jämfört med M-Audios övriga ljudkort.

Vad gäller drivrutiner framöver kan jag inte svara 100% på, men jag antar att kortet snart benämns Avid Fast Track C400 och uppdateringar kommer från Avid.

Vad gäller ljudet tyder tester som det här på att de låter riktigt bra, mikförstärkarna har gott om kräm och brusnivån är låg.

Jag har ett Fast Track C400 och det ljudkortet var en besvikelse. Om du använder en dynamisk mik som Shure Beta 58 A så märker du att mik preampen lämnar annat att önska. Det brusar för mycket oavsett gain. Även när man vrider på pottarna brusar det. Den fungerar lite bättre på kondensator mickar som Röde NT2A, men är mediokert ändå!! Jag tröttnade på ljudkortet, slog på lite stort för att jag ville ha möjligheten att kunna spela in på 8 kanaler samtidigt och ha chansen och bygga ut när behovet kommer. Skaffade PreSonus AudioBox 1818VSL och är nöjd med preamparna för mik, line in och instrument. Fast Track 400 är ett ljudkort som inte borde ha lämnat ritbordet, då jag ser det mer som en leksak än som en nyttig pryl till hemmastudion. Gå omvägar förbi det ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har ett Fast Track C400 och det ljudkortet var en besvikelse. Om du använder en dynamisk mik som Shure Beta 58 A så märker du att mik preampen lämnar annat att önska. Det brusar för mycket oavsett gain.

Måndagsex? Har du lyssnat på testet ovan där kortet blir bland de bästa på Shure SM7 (dynamisk och behov av mycket gain)? Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Är helt ny inom den här branschen, behöver lite hjälp.

Kommer använda mig av en Mac Mini, tänkt spela in lite akustiskt (gura), kanske nån keyboard kan få vara med också. Vad ska man köpa för ljudkort? USB eller firewire? Skillnad?

Har kollat på TC Electronic desktop konnect 6. Kan det funka för ändamålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...