Jump to content
Annons
  • 0

Billigt externt ljudkort - vad välja?


Durin (oregistrerad)

Fråga

Durin (oregistrerad)

Sitter i tankar på att köpa en bärbar Mac. En liten iBook då. Blir då att jag får sälja min stackars stationära dator där jag vanligtvis spelar in mina extremt fina alster. Vill då köpa ett fint externt ljudkort till den bärbara macen. Några tips. Har egentligen inga krav på det förutom att den möjligen ska klara av mjukvaru-instrument som B4 och inte ha världens sämsta ingång. Spelar mest in sång och gitarr. Och den ska helst inte kosta över 2000 spänn.

Då jag leker lite DJ ibland satt jag och funderade på Hercules DJ Console. Den har iallafall stöd för ASIO 2.0.

Tar tacksamt emot tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

Annons
  • 0
LilHeermz (oregistrerad)
Jag skulle valt 0404 men om man spelar gitarr (el) så skulle jag nog titta närmare på UX2.

Aha då vet jag men jag spelar mest in sång (hiphop)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej ska köpa ett externt ljudkort då jag har skaffat mig en mixer så jag kan spela in. Jag har ingen bra budget alls så tänkte köra på något billigt som denna:

http://www.behringer.com/EN/Products/UCA222.aspx

Men vill veta om någon vet något om den? Behringer är ju ett skyst företag och enligt manualen till den så verkar det som det är vad jag söker, men man vill ju ha någon slags review och inte hittat någon på internet. Kommer den funka med att bara köra med t.ex reaper eller kommer det bli massa krångel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

LilHeermz: Kolla på Saffire LE, köpte nyss ett på Jam för dryga 2500. Det är firewire, men ett firewirekort kostar inte många hundralappar om du inte redan har det. Det blir lägre belastning på systemet och oftast lägre latency med firewire.

edit: Krysz1 det behövs lite mer info om vad du har tänkt spela in för att kunna avgöra om det där är vettigt. Vad har du för mixer? Om du inte har speciella behov är det oftast vettigare att skippa mixern och spela in direkt med ett flerkanaligt ljudkort. Med mixer före ljudkortet tappar du möjligheten att ställa relativa nivåer i efterhand.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
LilHeermz (oregistrerad)
LilHeermz: Kolla på Saffire LE, köpte nyss ett på Jam för dryga 2500. Det är firewire, men ett firewirekort kostar inte många hundralappar om du inte redan har det. Det blir lägre belastning på systemet och oftast lägre latency med firewire.

edit: Krysz1 det behövs lite mer info om vad du har tänkt spela in för att kunna avgöra om det där är vettigt. Vad har du för mixer? Om du inte har speciella behov är det oftast vettigare att skippa mixern och spela in direkt med ett flerkanaligt ljudkort. Med mixer före ljudkortet tappar du möjligheten att ställa relativa nivåer i efterhand.

/Andreas

Okej, Saffire LE verkade helt Okej faktiskt. blir de bra ljudkvalite när man spelar in?

ska fundera på ljudkortet nu, kanske blir det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej!

Jag har en 64-bitars Vista PC och undrar vad är det bästa och billigaste alternativet när jag spela in sång? Vilket ljudkort behöver jag för att få acceptabel kvalité och om jag dessutom vill kunna spela in instrumental låtar som spelas upp i högtalarna, (what you hear) internt i datorn?

Tacksam för all hjälp då jag är en riktig ljud-novis 😐

Jag har verkligen försökt hitta svar... men fattar verkligen inte alla krångaliga ordval i trådarna..

Så därför frågar jag igen då precis börjat titta på

denna mic: http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400popkiller.htm

Vilket av ljudkort måste jag ha för att kunna utnyttja micens potential på min Vista 64-bitars dator?

Tackelitack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

LilHeermz: Sorry för sent svar. Jag har inte så mycket att jämföra med just nu och sunkig lyssning, så jag är inte rätt man att uttala mig om ljudkvaliteten på Saffire LE. Däremot är alla recensioner jag läst positiva, både till preamps och utljud.

MrKarisma: Jag vill inte vara dryg nu, men du är nog så illa tvungen att läsa på lite för att kunna välja rätt ljudkort.

Om du är hygglig på engelska hjälper nog Mackies ordlista, annars finns säkert liknande på svenska (vet att Studio då och då har haft lite ordlistor och förklaringar i tidningen).

I övrigt behövs mer information för att kunna ge några vettiga råd. Vad har du för övriga behov mer än att bara koppla in micen? Vad har du för lyssning/övrig utrustning som skall kopplas till kortet? Har du stationär dator eller laptop? Har datorn firewire-port inbyggd? Vad har du för kvalitetskrav och budget?

Minimikravet för att koppla in micken är ett ljudkort med mickrofonförstärkare och fantommatning, alternativt en separat mickförstärkare som ansluts till det befintliga ljudkortet i datorn (antar att din dator har någon form av line-ingån, det har de flesta datorer). Jag rekommenderar den förra lösningen, inbyggda/medföljande ljudkort brukar i allmänhet ha för mycket brus/störningar för att ge vettiga resultat.

Billigaste lösningen tror jag är något i stil med T-Bone micplug, men hur kvaliten är på den vågar jag inte uttala mig om, har inte testat. Förmodligen är det snäppet bättre än ett inbyggt ljudkort åtminstone.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
oscarmontelius (oregistrerad)

Hej!

Jag undrar om det går att komma billigare och bättre undan (om man vill köra Pro Tools) än en Mbox?

Anledningen till min begränsning är helt enkelt att det finns PT-kompetens i min direkta närhet.

Jag tarvar inte så mycket, två kanaler ska väl fungera utmärkt. Jag läste någonting om att man de facto kan lira in fyra kanaler samtidigt i en Mbox - 2*xlr 2*s/p - är detta riktigt?

Vänligen,

Oscar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej!

Jag undrar om det går att komma billigare och bättre undan (om man vill köra Pro Tools) än en Mbox?

Anledningen till min begränsning är helt enkelt att det finns PT-kompetens i min direkta närhet.

Jag tarvar inte så mycket, två kanaler ska väl fungera utmärkt. Jag läste någonting om att man de facto kan lira in fyra kanaler samtidigt i en Mbox - 2*xlr 2*s/p - är detta riktigt?

Vänligen,

Oscar

man kan köra pro tools m-powered med många av m-audios ljudkort

fast det blir väl inte så mycket billigare

måste ju köpa programmet separat

till mboxen ingår det

ja mboxen har 4in men du behöver en separat a/d-omvandlare och de kostar lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
oscarmontelius (oregistrerad)

ja, blir det ens billigare med m-powered? kostar inte bara PT i sig självt 2500? vad kan man komma undan med för ljudkort under 1000 spänn med fyra in i så fall?

aha, det går med en sådan omvandlare - vad kan det tänkas kosta?

peace, love. and wah.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I vissa fatt kan det löna sig att köra M-Audio och TP-M-powered, t ex med Profire 2626, ProFire Lightbridge eller 1010 men med de billigare lösningarna så är en m-box billigare totalt (sen att den hårdvaran kanske inte är den bästa är en annan femma...).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag vill ha ett nytt ljudkort. Ska köra det i en iMac, intel med Snow Leopard. Hittat två stycken som har fått positiva recensioner och som har de specar som jag behöver.

Alesis iol2 http://www.alesis.com/io2

Edirol UA-25 EX http://www.rolandus.com/products/productde...mp;ParentId=114

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej nu hade jag tänkt mig att jag skulle köpa ett externt ljudkort. Men jag vet inte vilket det finns ju ganska mycket att välja på. Det får max kosta 2000kr. Jag vill ha två eller tre sådana intag som man kan sätta en mick "eller" ett instrument i (har glömt vad det heter). och en MIDI skulle sitta fint. Det måste ingå ett program, ett tydligt och bra recording program :rolleyes:🙂. Trummisen får inte va med för det har jag själv räknat ut att det kommer bli för dyrt tongue.gif

Kom med förslag

tack 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skulle behöva ett externt ljudkort med följande egenskaper:

Kompatibelt med Windows 7 x64

Behöver nog inte mer än 2 ingångar (men gärna xlr/tele-kombo, med fantommatning)

FireWire

Såpass låg latency att man kan spela gitarr genom det och höra vad man spelar utan störande fördröjning

Pris under 4000 kr

Någon som har tips? Funderar lite på PreSonus FireStudio Mobile, inspirerad av Tweakheadz riggtips no. 1. Det står inte att den funkar med Windows 7, men det finns åtminstone 64bits Vista-drivrutiner. Någon som har prövat den på Windows 7?

Nu har jag en TonePort UX1, men förutom att den har krånglat av och till flera gånger, programvaran suger, och den inte har fantommatning så funkar den inte alls på Windows 7 eller 64bit-system.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_24/

Kanske?

“Windows:Windows 7 - 64bit

Support is currently only available on Windows 7 when using the Windows Legacy FireWire driver, as explained here. Support for the Windows 7 FireWire driver should be available in the near future.” *

* http://www.focusrite.com/support/os/?p=146&os=win

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena. Ska spela in lite demos och annat skoj hemma med laptopen (3gb, amd x2 2,2 ghz, vista) ok ska bara spela in en sak åt gången (behöver inte många portar). Det är väl sångmic (har xlr-hona/tele-hane-kabel), bas och gitarr som skall spelas.

Vill ha ett externt ljudkort med skaplig kvalitet och bra latency till så lågt pris som möjligt.

Alla tips välkomna och hemskt tacksam för.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
bassnerd (oregistrerad)

Ok, min tur att skaffa ett externt ljudkort. Är lite nybörjare på det här men jag vill spela in lite elgitarr (endast för demo) men framförallt en massa midi. Vet inte om det beror på något annat än ljudkortet men idag när jag tar ett helt ackord på min midi-keyboard så hackar det lite liksom - det vill jag gärna slippa med ett nytt externt ljudkort. Jag kör senaste Logic på Mac Book Pro (2 GB Ram etc) med Mac OSX Snow Leopard.

Vill inte lägga mer än 2000:- på det, men jag vill ju att det ska funka bra och inte gå segt etc så finns inga bra kort (interface eller vad det heter) i den prisklassen så kan jag tänka mig att lägga det som behövs.

Oerhört tacksam för lite guidning!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

”Spela in massa midi” … från vadå? Om du har ett äldre klaviatur så kan du behöva en midi-ingång på ljudkortet alt. ett separat midiinterface (till USB). Om du har ett nyare midiklaviatur så har denna troligtvis USB-anslutning

Om du lirar mycket elgitarr (och om du inte har en stärkare som du kan micka upp) så skulle jag titta på ett:

http://line6.com/podstudioux2/ (USB)

Bortsett detta (bra för elgitarr) så kan dessa vara av intresse:

http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6.asp (FW)

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=58 (FW)

http://www.focusrite.com/products/audio_in.../saffire_pro_24 (FW)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tänkte köpa ett externt ljudkort har spanat in

Line 6 Pod Studio UX1 eller M-Audio Fast Track MKII

bara ena verkar ha phantommatning vilket kan vara bra att ha för framtiden.

Så vilket är bäst, eller något annat kort kanske? hade inte tänk lägga ner mer än vad dom korten ovan kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Så vilket är bäst, eller något annat kort kanske? hade inte tänk lägga ner mer än vad dom korten ovan kostar.
Det behövs bara några hundralappar till för att få ett Presonus Audiobox.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Häj.

Söker ett externt USB ljudkort.

Kommer främst använda det till att spela in sång men även en del elbas och gitarr.

Behöver kunna spela in med 2 mickar samtidigt och vill ha så låg latency som möjligt.

Max 2000:-

Kommer användas på en mac.

Några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Häj.

Söker ett externt USB ljudkort.

Kommer främst använda det till att spela in sång men även en del elbas och gitarr.

Behöver kunna spela in med 2 mickar samtidigt och vill ha så låg latency som möjligt.

Max 2000:-

Kommer användas på en mac.

Några förslag?

Varför USB?

Vill du ha låg latency satsa då på firewire.

I din prisklass röstar jag för Terratec Phase X24FW 😉

Måste du prompt ha ett USB kolla in E-MU korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vad skiljer de i pris 1000? Det kan ju vara värt att lägga ut 🙂

Nja, 2000 i praktiken.

Grejen är att jag kommer få datorn gratis av skolan jag ska börja på.

Har kollat om jag kan få lägga emellan två papp o få en macbook pro, men det gick inte.

Så ge mig tips på bra usb ljudkort istället för att babbla på om annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...